wmp0017

wmp0017



i. rtiia^miu |iit,«


"ciizgiwikn obserwuje fakty w świoeie edukacji i obserwacje. .swoje uogólnia »h erinOŁł wylerznzs tk> iiailarzęo kontekstu W pterwsz.yni przypadku srosujc izw ■■Iiilońy ilościowe, nmlaj.toe się. J.j określania ogólnych rciidcneji w przebiegu pewnych zjawisk edukf>cyjrtyvh, takich jak np. mi runięcia dyrliktycaiie z malenia-t>ł_ uczniów liceum. W drugim przypadku słnsnjc Uk m««yl> jakościowy natSńjace się Os oj»jyivnnia przehiey.u zjawisk edukacyjnych w JcouilcŁiiadi działniLa krakroniydi piMmioiów. np. strategie -/uchowania się nauczycieli imrorornyki wnhcc dziewczynek i chłopców w konkmrnytu liceum Moody ilościowe pozwalnjn opisać 3 wyjninić związek pomiędzy zjawiskami (np. związek Oitęgmęś z maiomaiykł z picia ucznia), a niemiły jakościowe pozwalają zKizumioć uwaiunknwmtia fcnakrernych praktyk edukacyjnych (np. obniżanie wymagań wobec óziowczyiick, n podwyższanie. WoIkc chłopców na lekcjach matematyki).

Badanie - opisywanie, wyjaśnianie i rozumienie - praktyki edukacyjnej prowadzi w konsekwencji dn Budowania jej teorii. czyli jej poznawczych . symbolicznych reprczcnlacji. Rcpicaeniacije. re złożone z twiciiłzeti ogóiitych pozwulnfa już w pewnym siojiniii ptzewidywnd praktykę edukacyjna. rwiagogika (pjilobnie iak Vfiek.imi.-5 nauk humanistyczno społeczny cli) jest nauka w sfnnic rweczcfiia <woiClt teorii. Nic we wszystkich obszarach stworzono ternie. które wyjaśniłyby praktykę eslokaeji. Jyeh obszaiów jest zdecydowanie mmej ni? wiernj. Można jodllftfc opisać strategie tworzenia teorii naukowych w pedagogice i t-sn ich akluala.“|to zaawansowania.

Rozdział 1

Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin

W najszctszyrn ujęciu. pczez edukacje rozumie się nart oddziaływań shtz^.oycA fmuowninu sic ZÓobiCńCi życiowych ezżuwieita. lak definiowana pr.tkiyk-n edukacyjna jest pojęciem Iwrdzc- szerokim 1 wcwnelizmc zrsiżriieiwaiiym. Ptuiagę-jjkn jako nauka ma za znónrję opisywać. wyjsiitiaC i iczuucć przedstawicie (yinizej rocmy praktyki edukacyjne,i, Spojrzenie na pizciridcc pCCSgc-gik: z pci-sprklywy ucznia. wyclmwanka sprawia, iz hadnmy wa_ir>i ;c?c- UOZOllia £-i. (uukcjonowsaiia w luźnych i:\uUtw-ishuch wychowawczych czy inarynicjaci edukacyjnych Pedagogika za,'im.jc sic lanie prawidlowiaś-ciami nr/.woju cz.liwieśn, py-zerzneiem jego możliwości życiowych i..-. pcszczcgOiiiy-.-li szczeblach eJnk.iijh Interesuje się niwrie? irjiymi bOiltcis-tniui ps&Stylu edukacji. J:uzuajc i wyjaśnia ten świat w kontekście działań pena.ęoy.ów, ich wa szr;-ii zawodowego. ich kazialcv.ua. sytuacji życiowej. ptzz.iomu kompetencji, skittor.T.uęśr.i ió ózi-Ja.ł. Zajmuje się także Badaniom Luukejunuwauia inwy.iu.ji edukacyjnych. ich nrranizn-cjn, realizowanymi zadani a. 111. Ważuyni dasziicin IwJar. pedagcgicz-nych pnlityczne. społeeaOC j kulturowo uwanuifeowania praktyki . Jukacy mc i./.wlas/c/a iwiyiiiujrnulrei), oriktywznic nkrowoo&i w postępie do oświaty 1 Jiżgi/.zz.owai.ie innych patohwicznych zjawisk rownrzySŻWtb p.<ktVCC- cdukaOY ii?j

O edukacji irsiwi się również w krcite.-ici.* Ofózizlywnli nicfortltaJityt.i. pozaiuslylucjcnaluy-ch. Tak wiec ns:la-;::jril:a kaón eriukscyjna crdzinhywnrjf. mediów, kultury jiuimlantcj. rndziny. jfnip rówieśniczych. Thóhitje rczar.owaó silę i kierunek wpływu tycii agend ćdtJ.acyjuych aa Zmiłowania .uilzi uraz ziializnwz.ć jkiiterznoió ich oddzisJywanis. w poiówmuji, ze skuteuzcic^cia clicjalnych instytucji, takich juk szkoły, iiuwnnry

Jeśli |>rakiyka edukacyjna jon rak wirlooronrie zróziicownca. n pedagogika je;t nauka opisuj^i-a te praktykę- ui z?vi/ri:::twan;e tiedagotrki ni :i r<l.-.v erc ecleó stnn edukacji. Je,v. tak również dlategc. ż= s.tyiieti specjalizacji wieóży nittik-owe. skttyczaccj poszczególtiycii kontekstów edukacji wymaga ucginiych zróZ-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20 Część I. Pedagogika jako nauka Pedagogika obserwuje fakty w świecie edukacji i obserwacje swoje u
ped 20 Część I. Pedagogika Jako nauka f ?łfc :ftj Pedagogika obserwuje fakty w świecie edukacji i
skanuj0144 obserwowała swoje odrodzenie poprzez niego, a on siedział z kimś, kogo oboje znamy: przyj
•    Prowadzi obserwacje i tworzy uogólnienia. •    Uwzględnia w swoic
Jak zdiagnozować zaburzenia ze spektrum I autyzmu u swojego dziecka? H Obserwuj swoje dziecko Sprawd
H Jakzdiagnozować f
Jak zdiagnozować zaburzenia ze spektrum WS autyzmu u swojego dziecka? Blil Obserwuj swoje dziecko Sp
242 243 2 Leżący nie tylko chłonie rozluźnienie, lecz również obserwuje swoje ciało przed oklepywani
fia 6 17.23.    Które zakończenie zdania jest błędne? Fakty obserwacyjne, które potwi
fia 6 17.23.    Które zakończenie zdania jest błędne? Fakty obserwacyjne, które potwi
DSC02149 chce widzieć, a pomija te fakty czy zdarzenia, które w rzeczywistości miały miejsce. Dobrv
img030 (51) W obu przykładach prawidłowo odtworzono tylko fakty w zachowaniu się obserwowanych dziec
DSCF5569 Badania iit invo Toksyczność ostra skórna obserwacji zwierząt wynosi, co najmniej 14 dni. O
ED IIZasady obserwacji faktów społecznych Pierwszą i najbardziej podstawową zasadą jest rozpatrywać

więcej podobnych podstron