Aneks Doświadczenia domowe
Jej krawędź do kartki przyklejonej do ściany (Jak pokazano na rysunku A.l) i ołówkiem zaznacz wysokość mierzonej osoby. Czynności te powtarza każda z trzech pozostałych osób zespołu.
4. Zmierz odległości od podłogi do zaznaczonych kresek z dokładnością do 1 cm.
5. Wyrażone w centymetrach wyniki: lv /2 i dodaj i podziel otrzymaną sumę przez ilość wykonanych pomiarów:
1_li+I2 + l3
3
Wynik uzyskany z dzielenia zaokrąglamy do .centymetrów', otrzymując w ten sposób wysokość kolegi.
B. Wyznaczamy powierzchnię sali lekcyjnej
1. Zmierz długość sali lekcyjnej. Zastanów się, który z posiadanych przyrządów (linijka, centymetr krawiecki itd.) najlepiej nadaje się do tego celu. Wybór uzasadnij. Pomiar powatarzają wszyscy członkowie zespołu.
2. Oblicz wartość średnią wykonanych pomiarów, dodając wyniki otrzymane przez wszystkich członków zespołu, a następnie dzieląc sumę przez ilość wykonanych pomiarów.
3. Analogicznie wyznacz szerokość sali lekcyjnej.
4. Porównaj otrzymaną wartość średnią z wartością największą i najmniejszą długości sali lekcyjnej. Powtórz porównanie dla wyników pomiaru szerokości sali. Jak ostatecznie zapisałbyś wynik pomiaru długości oraz szerokości sali lekcyjnej wykonany przez zespół?
5. Korzystając z otrzymanych wyników, oblicz powierzchnię podłogi w sali lekcyjnej, „średnią" - korzystając z wartości średnich długości i szerokości oraz „najmniejszą" I „największą", korzystając odpowiednio z najmniejszych I największych wartości długości i szerokości sali. Zinterpretuj otrzymane wyniki.
174