3582319474

3582319474



| ekonometria, laboratoria III - zarządzanie, studia stacjonarne I stopnia, rok II

Laboratoria Ili

Temat: Zapoznanie się z programem Statgraphics, metoda analizy wariancji Cele:

-Poznanie możliwości zastosowania metody analizy wariancji w odniesieniu do badania zjawisk ekonomicznych i gospodarczych.

-Zapoznanie się z podstawami teoretycznymi analizy wariancji.

-Przeprowadzenie procedury analizy wariancji z wykorzystaniem programu Statgraphics Plus.

-Zdobycie umiejętności praktycznego wykorzystania metody analizy wariancji w badaniach oraz interpretacji otrzymanych wyników językiem „menedżerskim".

Materiały:

-skrypt: „Statystyka i ekonometria" pod redakcją prof. Z. Łuckiego, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2008,

-wykłady,

-zadania i materiały zawarte w instrukcji.

PRZEBIEG LABORATORIÓW

1. Zarys teoretyczny metody analizy wariancji jednoczynnikowej

Analiza wariancji

Zastosowanie - wykrywanie różnic pomiędzy średnimi w kilku populacjach odpowiadających poziomom (wariantom) czynnika branego pod uwagę w badaniu.

Wnioski - stwierdzenie czy brany pod uwagę w badaniu czynnik (najczęściej niemierzalny) ma (statystycznie) istotny wpływ na badane zjawisko.

Przykład zastosowania - firma produkująca proszki do prania postanowiła sprawdzić czy rzeczywiście warto płacić dodatkowo za miejsce na półkach na określonej wysokości w supermarketach. W tym celu w trzech jednakowych supermarketach jednej sieci handlowej w pewnym mieście wyeksponowała swoje produkty na półkach:

•    dolnych - w supermarkecie pierwszym,

•    na półkach środkowych (na wysokości wzroku klientów) - w supermarkecie drugim,

•    na półkach górnych - w supermarkecie trzecim.

W każdym z supermarketów badano następnie wielkość sprzedaży proszku przez okres miesiąca. Dyrekcja firmy chciała stwierdzić, czy miesięczne średnie wielkości sprzedaży proszku w trzech supermarketach różniły się między sobą w związku z różnym sposobem ekspozycji towaru. W przypadku gdyby sposób ekspozycji nie powodował różnic w wielkości sprzedaży proszku dyrekcja postanowiła zaprzestać dopłacania sieciom handlowym za eksponowanie towaru na potencjalnie bardziej atrakcyjnych półkach.

zatgżgnia analUywarianęii;

1.    próby zostały pobrane niezależnie od siebie z każdej z k populacji,

2.    każda z k populacji ma rozkład normalny o jednakowej wariancji 52; średnie w populacjach mogą ale nie muszą być równe.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ekonometria, laboratoria III - zarządzanie, studia stacjonarne I stopnia, rok II Istota analizy wari

ekonometria, laboratoria IV-zarządzanie, studia stacjonarne I stopnia, rok II Podstawowe wyniki anal



j ekonometria, laboratoria V- zarządzanie, studia stacjonarne I stopnia, rok II Temat: regresja lini

J ekonometria, laboratoria VI - zarządzanie, studia stacjonarne I stopnia, rok li Temat: regresja li
III rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr zimowyrok akademicki
III rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr letnirok akademicki
I rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr zimowyrok akademicki
rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr letnirok akademicki
II rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr zimowyrok akademicki 2015/2016 Godzina
II rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr letnirok akademicki 2015/2016 Godzina 1 S
I rok Zarządzanie - studia stacjonarne I stopniaSemestr zimowyrok akademicki

więcej podobnych podstron