3582325377

3582325377



POZNANIE DUSZY

Celem człowieka jest osiągnięcie szczęścia, które jedynie Bóg może zapewnić. Do szczęścia niezbędne jest poznanie Boga oraz własnej duszy, nie tylko dążenie do poznania, ale poznanie samo w sobie. Wbrew sceptykom, poznanie jest możliwe, należy znaleźć tylko taki sposób poznania, który nie podlega błędom. Według Augustyna, aby uniknąć błędów, należy wypowiadać się jedynie o zjawiskach i własnych postrzeżeniach, nie natomiast o rzeczach samych w sobie. Nikt nie może podważyć tego, jak postrzegamy dane rzeczy. Co więcej, zarzuty sceptyków co do możliwości poznania dotyczą tylko rzeczy zewnętrznych, nie natomiast przeżyć wewnętrznych, których w rezultacie możemy być absolutnie pewni („Własna myśl jest faktem ze wszystkich najpewniejszym."). Prawda znajduje się we wnętrzu człowieka. W ten sposób Augustyn zrywa z obiektywizmem, odwraca do góry nogami dotychczasowe poglądy na poznanie, które głosiły, że myśl ludzka podporządkowana jest rzeczom zewnętrznym. Wraz z koncepcją Augustyna świat zewnętrzny został podporządkowany duszy i mierzony podług jej miary.

POZNANIE IDEI I OŚWIECENIE PRZEZ BOGA

Drugą tezą teorii poznania jest to, że umysł lepiej od rzeczy zewnętrznych poznaje prawdy wieczne. Według świętego Augustyna umysł może przejmować wiedzę wprost, bez pośrednictwa ciała i zmysłów. Skoro umysł jest tylko odbiorcą, rzeczy, które poznaje, muszą istnieć poza nim. W takim razie prawdy wieczne obecne w umyśle są odbiciem prawd wiecznych istniejących obiektywnie.

Dalej: wieczne jest istnienie tylko Bogu, więc prawdy wieczne istnieją w Bogu, są ideami Bożymi. Dusza poznaje prawdę dzięki temu, iż Bóg udziela jej swoich idei drogą oświecenia (iluminacji - stąd nazwa teorii: iluminizm). Wiedzy takiej nie można uzyskać za pomocą umysłu, przez rozumowanie. Poznanie to ma charakter czysto intuicyjny. Oświecenie jest faktem nadprzyrodzonym, dziełem łaski, która przysługuje tylko dobrym i na którą można przygotować się poprzez oczyszczenie serca. Poznanie zakładające bezpośredni udział bóstwa nazywamy mistycznym. Według Augustyna takie mistyczne poznanie jest ukoronowaniem poznania racjonalnego.

Biorąc za punkt oparcia wiedzę aprioryczną o ideach, Augustyn dowodził istnienia Boga i nieśmiertelności duszy. Według niego, mamy niezachwianą świadomość prawd wiecznych, wszystko co wieczne może z kolei istnieć tylko w Bogu, tak więc w rezultacie Bóg istnieje (i jest źródłem prawdy). Tak samo dusza ludzka musi być wieczna, bo uświadamiając sobie prawdy wieczne ma udział w wieczności.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
obraz2 RELIGIA HUMANISTYCZNA w centrum rei. human. jest ludzkość i jej potencjał; celem człowieka j
celem człowieka jest szczęście, które może dać mu tylko Bóa -dzięki filozofii łatwiej je
page0064 ROZDZIAŁ II.Połączenie duszy z ciałem. Człowiek jest istotą złożoną z duszy i ciała. — Jaki
Celem Kartezjusza jest osiągnięcie wiedzy pewnej - odpornej na radykalne argumenty sceptyczne. Scept
44429 skanuj0070 (16) 144 AKSJOI.CKilA MY« / *• A z duszy i ciała, człowiek jest istotą wolną, podwł
Test 6 16.    Zdaniem psychologów egzystencjalnych, celem człowieka jest sam r-Jowick
54718 Pict0056 (8) Celem leczenia cukrzycy Jest osiągnięcie jak najlepszych wyników wartości glikemi
DSCN0241 Celem procesu Jest osiągnięcie jak najwyższego poziomu zdrowia.
©nwF Celem ćwiczenia jest osiągnięcie większego zasięgu skrętu niż w poprzednich ćwiczeniach. Biodra
Image 50 OGRANICZENIA WYBORU KONSUMENTA Wykres 43. Prawo malejącej MSS Celem konsumenta jest osiągni

więcej podobnych podstron