3582325520

3582325520



1.    Podaj główną reakcję fizyko-chemiczną, która zachodzi na słońcu i jest źródłem energii na Ziemi.

Reakcja termojądrowa. Jest to zjawisko polegające na złączeniu się dwóch lżejszych jąder w jedno cięższe, w wyniku fuzji mogą powstawać obok nowych jąder też wolne neutrony, protony, cząstki elementarne i cząstki alfa. W wyniku reakcji egzotermicznej wydzielona energia zostaje rozproszona na otaczających atomach i przekształca się na energię cieplną.

2.    Wyjaśnij pojęcia: organizm samożywny i podaj dwa mechanizmy samożywności. Organizm samożywny- organizm samodzielnie wytwarzający związki organiczne. Potrzebuje do tego wody, dwutlenku węgla i energii słonecznej, bądź energii chemicznej, pochodzącej z prostych związków chemicznych, np. metanu, siarkowodoru, jonów żelaza. Mechanizmy (przykłady?): malina, aloes, słonecznik, tuja, modrzew' europejski, traw'a

3.    Omów krótko proces fotosyntezy i podaj jej systematyczny wzór chemiczny. Fotosynteza- biochemiczny proces wytwarzania związków organicznych z materii nieorganicznej przez komórki zawierające clilorofil lub bakteriofagów przy udziale światła. 6H20 + 6C02 + hV(energia świetlna) a C6H1206 + 602

4.    Jaka jest maksymalna efektywność wykorzystania energii świetlnej w procesie fotosyntezy oraz efektywność zmiany energii świetlnej na ciepło łub energię elektryczną metodami technicznymi (panele cieplne, ogniwa fotow oltaiczne)

Maksymalna efektywność wykorzystania energii świetinej : 50-60%, efektywność zamiany energii świetlnej na ciepło lub prąd ok. 15%

5.    Wymień czynniki siedliska roślin uprawnych.

-    klimatyczne : światło, temperatura, ciśnienie, wilgotność, wiatr

-    glebowe (edaficzne): właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby

-    czynniki topograficzne! wysokość n.p.m., rzeźba terenu)

-    biotyczne: obecność i wpływy zwierząt i roślin

-    antropogeniczne: wpływ człowieka na rośliny i inne czynniki środowiska

6.    Wymień kategorie agronomiczne gleb oraz podaj podstawy ich wyróżnienia. Wyjaśnij czym różni się polska bonitacja kategorii agronomicznych i według metodyki FAO.

-    gleby bardzo lekkie (do 10% części spławianej)

-    gleby lekkie (od 10 do 20%)

-    gleby średnie (od 21 do 35%)

-    gleby ciężkie (od 36 do 100%)

-gleby bardzo ciężkie (powyżej 60 %)

Wg FAO:

-    lekkie (cz.koloidalne<18%, piasek>65%)

-    średnie (18%<cz.k.<35%, p<65%)

-    średnio ciężkie (cz.k.<35,p>15)

-    ciężkie (35<cz.k.<60)

-    bardzo ciężkie (60<cz.k.)

Polska bonitacja: kategorie wyróżnia się procentowym udziałem części spławianej Wg. FAO: kategorie wyróżnia się procentowym udziałem części koloidalnych i piasku


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMAG0755 BMaataMCOK^i -ittutto wytwwzine w reakcji chemicznej, która zachoda w w>ipecjtJizomn)ch
OTRZYMYWANIE SZKŁA WODNEGO Reakcje fizyko-chemiczne zachodzące w procesie produkcji Reakcj
Segregator2 Strona8 *    Reakcja, która zaszła na anodzie jest procesem utlenienia i
P4100008 Cechy fizyko-chemiczne trucizn wpływające na toksyczność Rozpuszczalność ■
6 (184) Cechy fizyko-chemiczne trucizn wpływające na toksyczność I Rozpuszczalność ■
Zgodnie z trzecim prawem Newtona (prawem akcji i reakcji) siła. z jaką podpora działa na ciało, jest
File0909 kTÓRA GOPZ/NA? Królik jest ciggle zabiegany, wcigż ma tyle do zrobienia! Kangurzyca po
1) Człowiek egzystuje w środowisku, którego warunki fizyko-chemiczne nie sprzyjają przeżyciu Organiz
str7 Funkcja wychowawcza Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku preferujących wypoczynek na słońcu j
4 m*»/ / ocAroyfy    Aronowi Poda) reakcje zachodzące na żelazie w natlenlonej

więcej podobnych podstron