3582326151

3582326151



Teoria Psychodynamiczna- E.H. Erikson

■ rozwój psychospołeczny odbywa się od urodzenia do śmierci, człowiek rozwija się przez całe życie, człowiek kształtowany jest przez wpływy społeczne, które wchodzą w integracje z fizycznie i psychicznie dojrzewającym organizmem. Każdy okres życia stawia jednostkę przed przeciwstawnymi możliwościami, dla każdego okresu życia jest charakterystyczne zadanie, które nazwane jest kryzysem, które trzeba rozwiązać i to jest krok w rozwoju. Kryzys jest kryzysem normatywnym, czyli charakterystyczny dla danego okresu rozwoju. Aby rozwiązać następny kryzys należy rozwiązać obecny kryzys, jeśli nie rozwiążemy kryzysu to pojawiają się elementy z następnego kryzysu.

wiek

Rozwijana cecha ego

Potencjalna zyskana siła

Niektóre zadania i działania

0-2

podstawowa ufność a nieufność

nadzieja

ufność w matkę lub innego głównego opiekuna i we własnej zdolności sprawcze; kluczowe element wczesnego bezpiecznego przywiązania

2-4

Autonomia a wstyd i zwątpienie

wola

Nowe umiejętności fizyczne dają możliwość wolnego wyboru, pojawienie się treningu czystości, nauka kontroli, nieodpowiednie traktowanie prowadzi do wstydu

4-6/7

Inicjatywa a poczucie winy

zdecydowanie

Organizacja działań w jakimś celu: podwyższenie poziomu asertywności i agresji; edypalny konflikt z rodzicem tej samej płci wzbudza poczucie winy

6/7-ok 12

Pracowitość a poczucie niższości

kompetencja

Przyswojenie podstawowych kulturowych umiejętności i norm wraz z umiejętnościami szkolnymi i spoosbem użycia narzędzi

Ok 12-18

Tożsamość a niepewność roli

wierność

Rzystosowanie pojęcia do siebie samego do zmian związanych z pokwitowaniem; wybór pracy; osiągnięcie dorosłej tożsamości seksualnej i poszukiwanie nowych wartości

Ok 18-25/30

Intymność a izolacja

Miłość

Nawiązanie intymnych stosunków wykraczających poza miłość młodzieńczą; założenie rodziny

25/30-

60/65

Kratywnośc a zainterswonie sobą i stagnacja

opiekuńczość

Rodzenie i wychowywanie dzieci; skupienie uwagi na osiągnięciach zawodowych i/lub kreatywności; szkolenie nowego pokolenia; porzucenie zainteresowanie sobą na rzecz innych

60/65-i więcej

Integralność ego i rozpacz

mądrość

Integracja poprzednich etapów i godzenie z tożsamością; akceptacja siebie

I okres - więź między opiekunem a dzieckiem jest najważniejsza, ponieważ dziecko nabiera podstawowej ufności do świata bo zaspokaja jego podstawowe potrzeby. Jeśli dziecko zazna właściwej opieki i ukształtuje się zdolność ufności do świata to dzieje się tak dzięki kontaktu z


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0007 I Teoria Wasila Kadinsky^go j v/* Sztuka rozwija się od realizmu do abstrakcjonizmu • s/
-    izolacja -    psychologiczne uzależnienie się od komputera
Treść : Karta obserwacyjna z inwentarzem wskaźników rozwoju psychomotorycznego dzieci od urodzenia d
DSC00038 (36) Cóż więc powinniśmy czy ni t? Rozwój powinien odbywać się chyba tak. że z jednej stron
Rozwój teatru dokonujący się od schyłku średniowiecza z wolna będzie wchłaniać tę pstrą rzeszę
CCF20090202002 Demografia - wykład 5.10.2007 Rozwój demografii zaczyna się od procesu umieralności.
CCF20090422014 34 Barbara Murawska klasy odbywa się od lat w taki sam sposób: W związku z tym jest
Zasady obrotu giełdowego Transakcje zawierane są podczas sesji giełdowych, które odbywają się od
Nowożytne letnie igrzyska olimpijskie odbywają się od 1896 roku (Ateny), a zimowe od 1924 (Cham
Właściwy jednak rozwój ubezpieczeń rozpocznie się od operacji spekulacyjnych polegających na odpłatn
ROZWÓJ SPOŁECZNY- zaczyna się od wspólnej świadomości. Gdzie bardziej abstrakcyjna każdy potrafi ja
Podsumowanie •    • Rozwój GIS odbywa się m.in. dzięki •
51004 wspomaganie rozwoju małego dziecka z MPD, str KARTA ROZWOJU: Porozumiewanie się i zachowanie

więcej podobnych podstron