3582461754

3582461754



1. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej:

WYCHOWANIE- świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym miedzy wychowankiem a wychowawca, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian osobowości wychowanka

SOCJALIZACJA- to ogol działań ze strony społeczeństwa, zwłaszcza rodziny, szkoły, środowiska społecznego, zmierzających do uczyniema z jednostki istoty społecznej, tj umożliwienie jej zdobycia takich kwalifikacji, takich systemów wartosa i osiągnięcia takiego rozwoju osobowości, aby mogła się stać pełnowartościowym członkiem społeczeństwa Opieka - dawanie oparcia, wsparcia, zaspokajanie potrzeb (właściwości ludzkich, będących potrzebą), których jednostka me umie, me może lub me jest w stanie samodzielnie zaspokoić, zęby zachować równowagę biologiczną i psychiczną przezyc,

zachować zdrowie, lakosc życią zapewnie prawidłowy rozwoj (doprowadzić jednostkę do dojrzałości) i ciągłość gatunku

Osobowość - wewnętrzny system regulacji pozwalający na adaptacię i wewnętrzną integrację myśli, uczuc i zachowania w określonym środowisku w wymiarze czasowym (poczucie stabilności) Jest to zespół względnie trwałych cech lub dyspozyqi psychicznych jednostki, różniących ją od limych jednostek Osobowość jest także definiowana jako charakterystyczny, względnie stały sposob reagowania lednostki na środowisko społeczno-przyrodnicze, a także sposob wchodzema z nim winterakcj e Nie jest jedynym wyznacznikiem działania - to co i jak człowiek robi zalezy tez od doraźnego stanu fizycznego i psychicznego, emocji, stopnia przygotowania do danego działania Osobowość kształtowana jest przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa oraz młodości poprzez wpływ bodźców zewnętrznych w procesie socjalizacji, a także własnej aktywności jednostki Istotną rolę odgrywają tu również wrodzone cechy biofizyczne Rozwija się stopniowo W rezultacie utworzenia się osobowości człowiek osiąga zdolność przetwarzania napływających informacji, dzięki czemu tworzy sobie obraz świata i siebie, integruje techniki i sposoby ustosunkowania się do przedmiotów, osob, sytuacji, przez co jego zachowanie nabiera cech stałosa i powtarzalności Kształtuje się przez doswiadczemą kontakty z osobami znaczącymi dla danej jednostki, role społeczne pełnione przez daną osobę, a także wydarzenia powtarzające się lub wyjątkowo silne

KULTURA- ogol wytworów działalności ludzkiej, materialnych i niematerialnych wartości, uznany sposob po stęp o wam a przekazywany z pokolema na pokoleme Kultura jest dorobkiem u cechą charakterystyczną gatunku ludzkiego Wyróżnić można 3 kategorie kultury rzeczy, znaki i zachowania Wychowanie polega na ukulturowiemu jednostek, grup społecznych i społeczenstwą przekazanie właściwych danej kulturze wzorow poznawczych, selekcyjnych, wartościujących.

Czas wolny - czas. którym dysponuje człowiek po wykonaniu obowiązków takich jak nauką pracą czynności związane z codziennym życiem Pojęcie i problem czasu wolnego pojawił się wraz ze społeczeństwem przemysłowym i związaną z mm standaryzacją produkcji W społeczeństwie tradycyjnym problem ten me był istotny, gdyż me rozgraniczano czasu wolnego od czasu pracy W dużej mierze na pojawieme się tego problemu wpływ miało miejsce wykonywania pracy, rożne od miejsca poza pracą co z kolei wiązało się z przebywamem w dwóch rożnych społecznościach Przeznaczany zazwyczaj na zajęcia rekreacyjne czynny i bierny wypoczynek, rozrywką rozwijanie zainteresowań SAMOKSZTAŁCENIE - (samouctwo), osiąganie wykształcenia poprzez działalność, której cele, tresc, warunki i środki ustala sam podmiot W procesie s jego cele się dynamizują osiągnąwszy wyzszy stopień świadomości uczeń dokonuje często ich przewartościowania i doskonalenia S osiąga optymalny „poziom wtedy, gdy przekształca się w stałą potrzebę życiową człowieka oraz stanowi oparcie dla kształcenia ustawicznego Proces s rzadko występuje w postaci czystej, dość często natomiast bywa powiązany z pracą w szkole, z kształceniem korespondencyjnym czy wychowam em równoległym Pojęcie s jest związane z


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WYCHOWANIE - świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wywoływanie zamierzonyc
LP. PROGRAM ĆWICZEŃ LICZBA GODZIN 1. Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
strG PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI I JEJ DYSCYPLIN CZĄSTKOWYCH 47 Działaniem zgodnym z rolą jest każ
Zagadnienia egzaminacyjne 1.    Podstawowe pojęcia w pedagogice: edukacja, wychowanie
LP. PROGRAM ĆWICZEŃ LICZBA GODZIN 1. Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
strQ PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI I JEJ DYSCYPLIN CZĄSTKOWYCH 51 wzajemne rozumienie sensu społeczn
zdjęcia87 3 PODSTAWOWE POJĘCIA ■ EFEKT- każda zmiana biologiczna w organizmie, narządzie lub
Instrukcja dotycząca praktyki zawodowej w zakresie:Pedagogika społeczno-wychowawcza z pedagogiką
strI PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI I JEJ DYSCYPLIN CZĄSTKOWYCH 49 rvs.irkMmi i dziećmi bądź między
Przedmiot: Podstawy Biotechnologii TECHNC Społeczny odbiór biotechnologii Organizmy Modyfikowane
Pedagogika teoretyczna Bergman -    twórca pojęcia pedagogika społeczna, ale nie w
Konspekty wykładówWykład 1: Podstawowe pojęcia pedagogiki jako dyscypliny naukowej 1.
PB223366 Podstawowe pojęcia i teorie współczesnej zoologiiArchetyp ►    modelowy orga
Pierwsze i podstawowe zadanie pedagogiki społecznej stanowi •    wyposażenie osób

więcej podobnych podstron