1109145986

1109145986



195


Bankowość internetowa jako nowa forma świadczenia usług...

dium komunikacyjnym w przypadku bankowości internetowej jest sieć otwarta1 (Internet) w przeciwieństwie do systemów home banking, gdzie klient łączy się za pomocą modemu bezpośrednio z serwerem banku. Cechą bankowości internetowej jest fakt, iż prowadzenie rachunku ze strony banku nie wymaga zaangażowania ludzi a ze strony klienta zastosowania żadnego dodatkowego oprogramowania. System informatyczny w pełni panuje nad poprawnością przeprowadzanych przez klienta operacji [por. Pa03], Brak oddziałów to także doskonały sposób obniżenia kosztów operacyjnych. W taki właśnie sposób banki wirtualne, nie ponosząc kosztów lokalowych i zatrudnienia pracowników, mogą oferować usługi, bez pobierania prowizji2.

Historia bankowości internetowej rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych w 1994 roku. La Jolla Bank FSB z Kalifornii byl jednym z dziesięciu pierwszych banków, które otworzyły swoje oddziały internetowe. Zaczęły również powstawać banki opierające swoją dystrybucję tylko o Internet. Jesienią 1995 powstał Security First Network Bank. który byl pierwszym na świecie bankiem internetowym, świadczącym szeroki zakres usług finansowych. Mimo iż twierdzono, że bezpieczeństwo transakcji w Internecie jest wątpliwe, czas bankowości internetowej nadszedł i od tego momentu zaczęła się ona rozwijać dosyć gwałtownie. W pierwszą rocznicę działalności SFNB miał około 7000 kont z całkowitym depozytem przekraczającym 20 milionów dolarów [Sf02] .

Pionierem bankowości internetowej w na rynku polskim był Powszechny Bank Gospodarczy S.A3, który uruchomił swój oddział internetowy w październiku 1998 r. Do listopada 1999 r. był on jedynym bankiem oferującym tego typu usługi, kiedy to świadczenie usług przez Internet zaoferował kolejny bank - BPH S.A. [RaOl],

Przykładami zaś „czystej” bankowości internetowej są mBank4, Inteligo5 oraz VW Bank Direct6. Banki te są w „pełni wirtualne” - nie posiadają żadnych fizycznych oddziałów. Prowadzone w nich rachunki obsługiwane są wyłącznie przez Internet oraz telefon. Fakt nie posiadania fizycznych oddziałów pozwala bankom na redukcję kosztów, a co za tym idzie i oferowanie klientom wysokiego oprocentowania prowadzonych rachunków, co ilustruje poniższa tabela.

1

Jest to tańszy oraz prostszy sposób komunikacji ze względu jednak na otwartość

1    powszechną dostępność sieci wymaga zastosowania specjalistycznych mechanizmów zapewnienia bezpieczeństwa.

2

   Przykładem banku nie pobierającego prowizji za większość usług jest mBank. Bank ten nie pobiera opłat np. za przelewy wykonywane drogą elektroniczną.

3

   Powszechny Bank Gospodarczy S.A. został włączony do Pekao S.A. w 1999 roku.

4

   mBank działa w ramach BRE S.A

5

   Bank do roku 2002 działał w ramach Inteligo Financial Services SA, która była pośrednikiem banku Bankgesellschaft Berlin Polska. W roku 2002 bank został kupiony przez PKO BP S.A.

6

   Bank działa w ramach banku Yolkswagen Bank Polska S.A.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BANKOWOŚĆ INTERNETOWA JAKO NOWA FORMA ŚWIADCZENIA USŁUG BANKOWYCH Tomasz Parys Wydział Zarządzania
197 Bankowość internetowa jako nowa forma świadczenia usług... Rys. 1. Historia rachunku dla konta
199 Bankowość internetowa jako nowa forma świadczenia usług... to ma miejsce w banku tradycyjnym [Pa
Bankowość internetowa jako nowa forma świadczenia usług... 201 [My02]    Myczkowska A
soc 19 172 Hl/biclii Więckowskn 1 lospilalizncja, jako szczególna forma świadczenia usług leczniczyc
soc 19 172 Hl/biclii Więckowskn 1 lospilalizncja, jako szczególna forma świadczenia usług leczniczyc
3.3.1 Metodyka i narzędzia świadczenia usług rewizji    • komunikacja z osobami

więcej podobnych podstron