1300739315

1300739315



BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011

rozbudowy potencjału militarnego - w tym nuklearnego - oraz rozwijania szeregu zdolności wojskowych, co może wpływać destabilizująco na bezpieczeństwo w regionie i spowodować zachwianie równowagi militarnej, stanowiąc źródło nieporozumień oraz napięć w rejonie Oceanu Spokojnego. Asystent sekretarza obrony do spraw Azji Wschodniej, przedstawiając dokument w Kongresie, zasugerował, że Chiny mogą być skłonne do wykorzystania przewagi militarnej - łącznie z użyciem siły - w celu realizacji swoich interesów35. Szczególny niepokój amerykańskich analityków budzi brak przejrzystości polityki bezpieczeństwa oraz rozwój chińskich sił morskich (m.in. budowa lotniskowca jako wyraz rosnących ambicji panowania na morzu; rakiety balistyczne do zwalczania okrętów, mogące stanowić zagrożenie dla amerykańskich okrętów w regionie Pacyfiku; program budowy myśliwca J-20 wykonanego w technologii stealth). Raport zwraca uwagę na budowę chińskiej potęgi w cyberprzestrzeni, wskazując na konsekwencję, z jaką realizuje się modernizację sił zbrojnych Chin w obszarze informatyzacji. Znamienne przy tym jest to, że liczba pochodzących z Chin ataków hakerskich czy ingerencji w ważne sieci - zarówno w USA jak i w skali świata - wciąż rośnie. Ponadto w raporcie wskazuje się, że istotne chińskie dokumenty doktrynalne36 stanowią wytyczną do traktowania walki informacyjnej jako integralnego elementu osiągania przewagi w cyberprzestrzeni oraz skutecznego zwalczania przeciwnika37.

Publikacja raportu Departamentu Obrony spotkała się z ostrą reakcją strony chińskiej, która wyraziła niezadowolenie oraz sprzeciw wobec zawartych w dokumencie tez38. Zarzucono, że przedstawione w nim dane zostały zniekształcone, wyolbrzymiono potencjalne zagrożenie ze strony chińskiej w stosunku do Tajwanu, zaś chińskie aspiracje do panowania w przestrzeni kosmicznej oraz w cyberprzestrzeni są bezpodstawne. Można oczekiwać, że fakt publikacji wspomnianego raportu dla Kongresu „położy się cieniem” na wzajemnych stosunkach chińsko-amerykańskich, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa.

35    J. Garamone, China Report Notes Military Modernization, American Forces Press Service, Waszyngton, 24 sierpnia 2011 r., http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=65130 (dostęp: 25 sierpnia 2011 r.).

36    Science of Strategy i Science of Campaigns, za: E. Bumiller, U.S. Official Wams About China’s Military Buildup, „New York Times”, 24 sierpnia 2011 r., http://www.nytimes.com/2011/08/25/ world/25military.html?_r=l (dostęp: 25 sierpnia 2011 r.).

37    Ibidem.

38    Chinas Defense Ministry Firmly Opposes Pentagons Report, Xinhua, 26 sierpnia 2011 r., http://eng. mod.gov.cn/TopNews/2011-08/26/content_4293378.htm (dostęp: 26 sierpnia 2011 r.).

72



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 znaczenia nabiera rozwój mechanizacji oraz informatyzacji s
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 Trend informatyzacji znalazł swe odzwierciedlenie w doktryn
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 Zaangażowanie chińskich żołnierzy poza granicami państwa
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 zbrojnych opierając się głównie na własnych zasobach, wyzna
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 Istotnym elementem zrozumienia „chińskiej specyfiki” - a wi
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 cję, zanieczyszczenie środowiska naturalnego oraz zapóźnien
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 Przyczynił się do tego m.in. fakt, że po światowym kryzysie
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 darcze powiązania mają charakter systemowy i globalny, stąd
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr 20, IV - 2011 nego społeczeństwa, zaś w wymiarze zewnętrznym na tworzeniu
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 i społeczeństwa w momencie wystąpienia zagrożenia; zapewnie
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 wielostronność w
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 dzie wymagał pomocy międzynarodowej, jak również konsekwenc
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 resami. Autorzy SBN dostrzegają zagrożenie w nierozwiązanyc
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 działalność cybernetyczna wymaga odpowiednich możliwości
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 tety Australii w dziedzinie bezpieczeństwa i rozwoju. Dokum
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 z najbardziej bezpiecznych i najbardziej spokojnych państw
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 będzie wpływać stabilizująco na obszar Azji i Pacyfiku, jed
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE nr IV (28), 2013 żeniom bezpieczeństwa oraz osiągnąć jak najszersze korzyści
Załącznik do uchwały nr 190/IV/V/2011 Senatu PWSZ w Koninie z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie pr

więcej podobnych podstron