Język angielski dwujęzyczna arkusz III transkrypcja i klucz


Egzamin maturalny z języka angielskiego dla klas dwujęzycznych  maj 2002 1
Arkusz III  Kryteria oceniania
ARKUSZ III
KRYTERIA OCENIANIA
ZADANIE 9
Proszę zaznaczyć w tabeli przyznaną liczbę punktów i zsumować wynik.
Kryteria oceniania znajdują się na następnej stronie.
Maksimum 10 punktów.
BOGACTWO POPRAWNORĆ
TRERĆ FORMA RAZEM
JĘZYKOWE JĘZYKOWA
0 1 2 3 0 1 2 3 0 1 2 0 1 2
ZADANIE 10
Proszę zaznaczyć w tabeli przyznaną liczbę punktów i zsumować wynik.
Kryteria oceniania znajdują się na następnych stronach.
Maksimum 20 punktów.
BOGACTWO POPRAWNORĆ
TRERĆ FORMA RAZEM
JĘZYKOWE JĘZYKOWA
0 1 2 3 4 5 0 1 2 3 4 5 0 1 2 3 4 5 0 1 2 3 4 5
2 Egzamin maturalny z języka angielskiego dla klas dwujęzycznych  maj 2002
Arkusz III  Kryteria oceniania
ZADANIE 9  tekst użytkowy (10 pkt.)
Przy ocenie tego zadania bierze się pod uwagę treSć, formę, bogactwo i poprawnoSć językową.
UWAGA!
Jeżeli praca nie spełnia wymogów okreSlonych przez dane kryterium przyznaje się 0 (zero)
punktów. Jeżeli praca jest niezgodna z poleceniem lub nieczytelna nie podlega ocenie.
" zawiera wszystkie elementy " zawiera częSć elementów okreSlonych
okreSlone w poleceniu w poleceniu
I. TRERĆ
" przekaz treSci w pełni " przekaz treSci częSciowo komunikatywny
komunikatywny
PUNKTACJA 3 pkt. 3 2-1
" wypowiedx w pełni zgodna " wypowiedx częSciowo zgodna
z wymaganą formą, z wymaganą formą,
II. FORMA
" układ tekstu spójny, logiczny, " układ tekstu częSciowo spójny, logiczny,
" słownictwo, struktury gramatyczne " uchybienia w doborze słownictwa,
i styl dostosowane do wymogów struktur gramatycznych i/lub stylu
tematu/formy wypowiedzi, wobec wymogów tematu/formy
wypowiedzi,
PUNKTACJA 3 pkt 3 2-1
III.
" duże urozmaicenie użytych struktur " urozmaicenie użytych struktur
BOGACTWO
leksykalnych i/lub gramaty- leksykalnych i/lub gramatycznych
JĘZYKOWE
cznych, w stopniu zadowalającym,
PUNKTACJA 2 pkt. 2 1
IV.
" sporadyczne błędy gramatyczne, " błędy gramatyczne, składniowe i/lub
POPRAWNORĆ
składniowe i/lub leksykalne leksykalne,
JĘZYKOWA
" sporadyczne błędy ortograficzne nie " błędy ortograficzne nie zmieniające
zmieniające znaczenia wyrazu znaczenia wyrazu
PUNKTACJA 2 pkt. 2 1
Egzamin maturalny z języka angielskiego dla klas dwujęzycznych  maj 2002 3
Arkusz III  Kryteria oceniania
ZADANIE 10
Artykuł
Kryterium oceny
A B C
zdający: zdający: zdający: zdający:
I. TRERĆ:
1. formułuje wypowiedx zgodną 1. formułuje wypowiedx czę- 1. formułuje wypowiedx zna-
rozumie temat
z tematem Sciowo zgodną z tematem cznie odbiegającą od tematu
2. tworzy wypowiedx w pełni 2. nie potrafi zachować cią- 2. tworzy wypowiedx w dużym
tworzy spójny tekst
spójną, harmonijną, podpo- głoSci mySlowej wypowie- stopniu niespójną, niekonse-
rządkowaną wyraxnej mySli dzi, zachowuje pewną logikę kwentną
przewodniej w tekScie
dostosowuje treSć do formy:
3. prawidłowo formułuje tezę/ 3. prawidłowo formułuje tezę/ 3. nieudolnie formułuje tezę/
- formułuje tezę/okreSla
okreSla temat okreSla temat
okreSla temat
temat
4. szczegółowo omawia temat 4. niezbyt szczegółowo omawia 4. ogólnie omawia temat rzad-
- omawia temat
temat najczęSciej hierarchi- ko hierarchizując informacje
hierarchizując informacje od
zując informacje od najwa- od najważniejszej do naj-
najważniejszej do najmniej
żniejszej do najmniej ważnej mniej ważnej
ważnej
5. uwzględnia większoSć waż- 5. nie uwzględnia większoSci
5. uwzględnia wszystkie ważne
- podsumowuje temat
nych elementów w podsu- ważnych elementów w
elementy w podsumowaniu
mowaniu podsumowaniu
6. na ogół poprawnie posługuje 6. popełnia doSć liczne błędy
6. poprawnie posługuje się wie-
zna realia danego obszaru
się wiedzą dotyczącą realiów logiczne i/lub rzeczowe
dzą dotyczącą realiów dane-
językowego (wprowadzamy
danego obszaru językowego dotyczące realiów danego
go obszaru językowego
to kryterium, jeżeli temat
obszaru językowego
wymaga ich znajomoSci )
PUNKTACJA 5 pkt. 5 4-3 2-1
II. FORMA:
1. konsekwentnie przestrzega 1. częSciowo zachowuje okre- 1. w niewielkim stopniu zacho-
realizuje okreSloną formę
okreSlonej formy wypowie- Sloną formę wypowiedzi - wuje okreSloną formę wypo-
wypowiedzi:
dzi - uwzględnia wszystkie pomija tytuł wiedzi  dwie częSci pracy
- uwzględnia wszystkie
częSci pracy ( tytuł, wstęp, lub realizuje je fragmentary-
częSci pracy (tytuł,
rozwinięcie, zakończenie) cznie
wstęp, rozwinięcie,
2. zachowuje właSciwe propor- 2. zachowuje w miarę właSciwe 2. nie zachowuje właSciwych
zakończenie)
cje między częSciami pracy proporcje między częSciami proporcji między częSciami
- zachowuje właSciwe
pracy pracy
proporcje między
3. zachowuje objętoSć pracy w 3. przekracza podane granice 3. przekracza podane granice
częSciami pracy
granicach okreSlonych w objętoSci pracy do 10% objętoSci pracy ponad 10%
zachowuje okreSloną
poleceniu
w zadaniu objętoSć pracy
PUNKTACJA 5 pkt. 5 4-3 2-1
III. BOGACTWO
JĘZYKOWE:
1. stosuje urozmaicone słowni- 1. stosuje słownictwo na pozio- 1. stosuje słownictwo na pozio-
stosuje słownictwo i frazeolo-
ctwo i frazeologię na pozio- mie Sredniozaawansowanym, mie podstawowym i stosuje
gię zgodnie z tematem i for-
mie zaawansowanym, szcze- stosuje nieliczne powtórzenia liczne powtórzenia
mą wypowiedzi
gólnie przymiotniki 2. posługuje się zakresem
stosuje struktury składniowe
2. stosuje urozmaicone stru- 2. stosuje mało urozmaicone struktur składniowych na
zgodnie z tematem i formą
ktury składniowe na pozio- struktury składniowe na po- poziomie podstawowym i
wypowiedzi
mie zaawansowanym, ziomie Sredniozaawanso- stosuje liczne powtórzenia
wanym
dostosowuje styl do celu
3. zachowuje jednorodny styl, 3. zachowuje poprawny styl 3. stosuje nieporadny styl, lecz
wypowiedzi
adekwatny do treSci i formy praca jest zrozumiała
PUNKTACJA 5 pkt. 5 4-3 2-1
IV. POPRAWNORĆ
JĘZYKOWA:
1. popełnia drobne, sporadyczne 1. popełnia doSć liczne błędy 1. popełnia liczne błędy grama-
stosuje zgodnie z normą błędy gramatyczne i leksy- gramatyczne i leksykalne, tyczne i leksykalne, zakłó-
struktury morfosyntaktyczne, kalne, niezakłócające komu- zakłócające w nieznacznym cające komunikację,
zasady ortografii i interpunkcji nikacji stopniu komunikację,
2. popełnia nieliczne błędy orto- 2. popełnia błędy ortograficzne, 2. popełnia błędy ortograficzne,
graficzne, niezmieniające niezmieniające znaczenia niezmieniające znaczenia
znaczenia wyrazów wyrazów, popełnia nieliczne wyrazów, popełnia liczne
stosuje Srodki językowe, błędy ortograficzne zmienia- błędy ortograficzne, zmie-
uwzględniając temat i formę jące znaczenie wyrazów niające znaczenie wyrazów
wypowiedzi 3. popełnia sporadyczne błędy 3. popełnia doSć liczne błędy 3. popełnia liczne błędy inter-
interpunkcyjne interpunkcyjne punkcyjne
PUNKTACJA 5 pkt. 5 4-3 2-1
Artykuły problemowe lub przedstawiające opinie są formami rozprawek - przy ocenie należy stosować kryteria opisane dla tych form.
W punktacji wypowiedzi uwzględniamy stwierdzoną i udokumentowaną dysgrafię i dysortografię abiturienta. Jeżeli praca nie spełnia
wymogów okreSlonych przez dane kryterium nie przyznaje się punktu. Praca w całoSci niezgodna z tematem lub nieczytelna nie podlega
ocenie. Kursywą zostały zaznaczone kryteria drugorzędne.
POZIOM MERYTORYCZNY
POZIOM KOMPOZYCJ
I
POZIOM JAKORCI JĘZYKA
4 Egzamin maturalny z języka angielskiego dla klas dwujęzycznych  maj 2002
Arkusz III  Kryteria oceniania
Sprawozdanie
Kryterium oceny
A B C
zdający: zdający: zdający: zdający:
I. TRERĆ:
1. formułuje wypowiedx zgodną 1. formułuje wypowiedx 1. formułuje wypowiedx zna-
rozumie temat
z tematem częSciowo zgodną z tematem cznie odbiegającą od tematu
2. tworzy wypowiedx w pełni 2. nie potrafi zachować 2. tworzy wypowiedx w dużym
tworzy spójny tekst
spójną, harmonijną, podpo- ciągłoSci mySlowej wypo- stopniu niespójną, niekonse-
rządkowaną wyraxnej mySli wiedzi, zachowuje pewną kwentną
przewodniej logikę w tekScie
3. okreSla czas i miejsce wyda- 3. okreSla czas i miejsce wyda- 3. okreSla czas i miejsce wyda-
dostosowuje treSć do formy:
rzenia/ wydarzeń i uwzglę- rzenia/wydarzeń i uwzglę- rzenia/wydarzeń lecz nie
- okreSla czas i miejsce
dnia wszystkie ważne dnia większoSć ważnych uwzględnia ważnych
oraz streszcza
elementy w streszczeniu elementów w streszczeniu elementów w streszczeniu
wydarzenie/ wydarzenia
4. odtwarza wydarzenie/ wyda- 4. odtwarza wydarzenie/ wyda- 4. odtwarza wydarzenie/ wyda-
- odtwarza
rzenia trafnie dobierając rzenia najczęSciej trafnie rzenia często nietrafnie
wydarzenie/wydarzenia
szczegóły dobierając szczegóły dobierając szczegóły
w szczegółach
- podaje komentarze ludzi
5. podaje komentarze ludzi lub 5. podaje komentarze ludzi lub 5. podaje komentarze ludzi lub
lub plany konkretnych
plany konkretnych działań, plany konkretnych działań, plany konkretnych działań,
działań, które powinny
które powinny być podjęte które powinny być podjęte które powinny być podjęte
być podjęte
odnosząc je do opisanych częSciowo odnosząc je do luxno odnosząc je do opisa-
wydarzeń/ opisanego wyda- opisanych wydarzeń / opisa- nych wydarzeń/opisanego
rzenia nego wydarzenia wydarzenia
zna realia danego obszaru
6. poprawnie posługuje się 6. na ogół poprawnie posługuje 6. popełnia doSć liczne błędy
językowego (wprowadzamy
wiedzą dotyczącą realiów się wiedzą dotyczącą realiów logiczne i/lub rzeczowe doty-
to kryterium, jeżeli temat
danego obszaru językowego danego obszaru językowego czące realiów danego
wymaga ich znajomoSci )
obszaru językowego
PUNKTACJA 9 pkt. 5 4-3 2-1
II. FORMA:
1. konsekwentnie przestrzega 1. częSciowo zachowuje okre- 1. w niewielkim stopniu zacho-
realizuje okreSloną formę
okreSlonej formy wypowie- Sloną formę wypowiedzi - wuje okreSloną formę
wypowiedzi:
dzi - uwzględnia wszystkie pomija tytuł wypowiedzi - pomija dwie
- uwzględnia wszystkie
częSci pracy (tytuł, wstęp, częSci pracy lub realizuje je
częSci pracy (tytuł,
rozwinięcie, zakończenie) fragmentarycznie
wstęp, rozwinięcie,
2. zachowuje właSciwe propor- 2. zachowuje w miarę właSciwe 2. nie zachowuje właSciwych
zakończenie)
cje między częSciami pracy proporcje między częSciami proporcji między częSciami
- zachowuje właSciwe
pracy pracy
proporcje między
3. zachowuje objętoSć pracy w 3. przekracza podane granice 3. przekracza podane granice
częSciami pracy
granicach okreSlonych w objętoSci pracy do 10% objętoSci pracy ponad 10%
zachowuje okreSloną
poleceniu
w zadaniu objętoSć pracy
PUNKTACJA 9 pkt. 5 4-3 2-1
III. BOGACTWO
JĘZYKOWE:
1. stosuje urozmaicone słowni- 1. stosuje słownictwo na pozio- 1. stosuje słownictwo na pozio-
stosuje słownictwo i frazeolo- ctwo i frazeologię na pozio- mie Sredniozaawansowanym, mie podstawowym i stosuje
gię zgodnie z tematem i for- mie zaawansowanym stosuje nieliczne powtórzenia liczne powtórzenia
mą wypowiedzi 2. stosuje urozmaicone struktu- 2. stosuje mało urozmaicone 2. posługuje się zakresem stru-
stosuje struktury składniowe ry składniowe na poziomie struktury składniowe na pozio- ktur składniowych na pozio-
zgodnie z tematem i formą zaawansowanym,szczególnie mie Sredniozaawansowanym mie podstawowym i stosuje
wypowiedzi stronę bierną, m. zależną i liczne powtórzenia
niezależną.
dostosowuje styl do celu 3. zachowuje jednorodny styl, 3. zachowuje poprawny styl 3. stosuje nieporadny styl, lecz
wypowiedzi adekwatny do treSci i formy praca jest zrozumiała
PUNKTACJA 9 pkt. 5 4-3 2-1
IV. POPRAWNORĆ
JĘZYKOWA:
1. popełnia drobne, sporadyczne 1. popełnia doSć liczne błędy 1. popełnia liczne błędy grama-
stosuje zgodnie z normą błędy gramatyczne i leksy- gramatyczne i leksykalne, tyczne i leksykalne, zakłó-
struktury morfosyntaktyczne, kalne, niezakłócające komu- zakłócające w nieznacznym cające komunikację,
zasady ortografii i interpunkcji nikacji stopniu komunikację,
2. popełnia nieliczne błędy 2. popełnia błędy ortograficzne, 2. popełnia błędy ortograficzne,
ortograficzne, niezmienia- niezmieniające znaczenia niezmieniające znaczenia
jące znaczenia wyrazów wyrazów oraz nieliczne wyrazów, popełnia liczne
stosuje Srodki językowe, błędy ortograficzne zmie- błędy ortograficzne, zmie-
uwzględniając temat i formę niające znaczenie wyrazów niające znaczenie wyrazów
wypowiedzi 3. popełnia sporadyczne błędy 3. popełnia doSć liczne błędy 3. popełnia liczne błędy inter-
interpunkcyjne interpunkcyjne punkcyjne
PUNKTACJA 9 pkt. 5 4-3 2-1
W punktacji wypowiedzi uwzględniamy stwierdzoną i udokumentowaną dysgrafię i dysortografię abiturienta. Jeżeli praca nie spełnia
wymogów okreSlonych przez dane kryterium nie przyznaje się punktu. Praca w całoSci niezgodna z tematem lub nieczytelna nie podlega
ocenie. Kursywą zostały zaznaczone kryteria drugorzędne.
POZIOM MERYTORYCZNY
POZIOM KOMPOZYCJI
POZIOM JAKORCI JĘZYKA
Egzamin maturalny z języka angielskiego dla klas dwujęzycznych  maj 2002 5
Arkusz III  Kryteria oceniania
Opowiadanie
Kryterium oceny
A B C
zdający: zdający: zdający: zdający:
I. TRERĆ:
1. formułuje wypowiedx zgo- 1. formułuje wypowiedx czę- 1. formułuje wypowiedx zna-
rozumie temat
dną z tematem Sciowo zgodną z tematem cznie odbiegającą od tematu
2. tworzy wypowiedx w pełni 2. nie potrafi zachować ciągło- 2. tworzy wypowiedx w dużym
tworzy spójny tekst
spójną, harmonijną, podpo- Sci mySlowej wypowiedzi, stopniu niespójną, niekonse-
rządkowaną wyraxnej mySli zachowuje pewną logikę w kwentną
przewodniej tekScie
3. okreSla czas, miejsce wyda- 3. okreSla czas, miejsce wyda- 3. okreSla tylko czas lub miej-
dostosowuje treSć do formy:
rzeń i bohaterów rzeń i bohaterów sce wydarzeń lub bohaterów
- okreSla tło akcji
4. logicznie odtwarza wydarze- 4. częSciowo logicznie odtwarza 4. w małym stopniu logicznie
nia
- odtwarza wydarzenia
nia prowadzące do wydarze- wydarzenia prowadzące do odtwarza wydarzenia prowa-
głównego wydarzenia głównego dzące do wydarzenia głów-
prowadzące do
nego
wydarzenia głównego
5. szczegółowo przedstawia 5. niezbyt szczegółowo przed- 5. ogólnie przedstawia wyda-
- przedstawia wydarzenie
wydarzenie główne stawia wydarzenie główne rzenie główne
główne
6. logicznie opisuje reakcje lu- 6. częSciowo logicznie opisuje 6. w małym stopniu logicznie
- opisuje reakcje ludzi,
dzi, przedstawia wnioski i reakcje ludzi, przedstawia opisuje reakcje ludzi, przed-
przedstawia wnioski i
konsekwencje wydarzenia wnioski i konsekwencje stawia wnioski i konse-
konsekwencje
wydarzenia kwencje wydarzenia
wydarzenia
7. poprawnie posługuje się 7. na ogół poprawnie posługuje 7. popełnia doSć liczne błędy
zna realia danego obszaru
wiedzą dotyczącą realiów się wiedzą dotyczącą realiów logiczne i/lub rzeczowe
językowego (wprowadzamy
danego obszaru językowego danego obszaru językowego dotyczące realiów danego
to kryterium, jeżeli temat
obszaru językowego
wymaga ich znajomoSci )
PUNKTACJA 5 pkt. 5 3-4 2-1
II. FORMA:
1. konsekwentnie przestrzega 1. częSciowo zachowuje okre- 1. w niewielkim stopniu zacho-
realizuje okreSloną formę
okreSlonej formy wypo- Sloną formę wypowiedzi  wuje okreSloną formę
wypowiedzi:
wiedzi - uwzględnia wszy- pomija wstęp lub zakoń- wypowiedzi  pomija dwie
stkie częSci pracy ( wstęp, czenie częSci pracy lub realizuje je
- uwzględnia wszystkie
rozwinięcie, zakończenie) fragmentarycznie
częSci pracy (wstęp, roz-
2. zachowuje właSciwe propor- 2. zachowuje w miarę właSciwe 2. nie zachowuje właSciwych
winięcie, zakończenie)
cje między częSciami pracy proporcje między częSciami proporcji między częSciami
- zachowuje właSciwe
pracy pracy
proporcje między
3. zachowuje objętoSć pracy w 3. przekracza podane granice 3. przekracza podane granice
częSciami pracy
granicach okreSlonych w objętoSci pracy do 10% objętoSci pracy ponad 10%
zachowuje okreSloną
poleceniu
w zadaniu objętoSć pracy
PUNKTACJA 5 pkt. 5 3-4 2-1
III. BOGACTWO
JĘZYKOWE:
1. stosuje urozmaicone słow- 1. stosuje słownictwo na pozio- 1. stosuje słownictwo na po-
stosuje słownictwo i frazeolo- nictwo i frazeologię na po- mie Sredniozaawansowanym, ziomie podstawowym i
gię zgodnie z tematem i for- ziomie zaawansowanym stosuje nieliczne powtórzenia stosuje liczne powtórzenia
mą wypowiedzi 2. stosuje urozmaicone stru- 2. stosuje mało urozmaicone 2. posługuje się zakresem stru-
stosuje struktury składniowe ktury składniowe na pozio- struktury składniowe na po- ktur składniowych na po-
zgodnie z tematem i formą mie zaawansowanym, ziomie Sredniozaawanso- ziomie podstawowym i
wypowiedzi szczególnie mowę zależną i wanym stosuje liczne powtórzenia
niezależną , technikę zwaną
flashback narration oraz
struktury stosowane w opi-
sie, np. konstrukcję ACI z
czasownikami postrzegania
dostosowuje styl do celu 3. zachowuje jednorodny styl, 3. zachowuje poprawny styl 3. stosuje nieporadny styl, lecz
wypowiedzi adekwatny do treSci i formy praca jest zrozumiała
PUNKTACJA 5 pkt. 5 3-4 2-1
IV. POPRAWNORĆ
1. popełnia drobne, sporadyczne 1. popełnia doSć liczne błędy 1. popełnia liczne błędy grama-
JĘZYKOWA:
błędy gramatyczne i leksy- gramatyczne i leksykalne, tyczne i leksykalne, zakłó-
stosuje zgodnie z normą kalne, niezakłócające komu- zakłócające w nieznacznym cające komunikację,
struktury morfosyntaktyczne, nikacji stopniu komunikację,
zasady ortografii i interpunkcji 2. popełnia nieliczne błędy 2. popełnia błędy ortograficzne, 2. popełnia błędy ortograficzne,
ortograficzne, niezmieniające niezmieniające znaczenia niezmieniające znaczenia
znaczenia wyrazów wyrazów, popełnia nieliczne wyrazów, popełnia liczne
błędy ortograficzne zmie- błędy ortograficzne, zmie-
stosuje Srodki językowe, niające znaczenie wyrazów niające znaczenie wyrazów
uwzględniając temat i formę 3. popełnia sporadyczne błędy 3. popełnia doSć liczne błędy 3. popełnia liczne błędy inter-
wypowiedzi interpunkcyjne interpunkcyjne punkcyjne
PUNKTACJA 5 pkt. 5 3-4 2-1
W punktacji wypowiedzi uwzględniamy stwierdzoną i udokumentowaną dysgrafię i dysortografię abiturienta. Jeżeli praca nie spełnia
wymogów okreSlonych przez dane kryterium, nie przyznaje się punktu. Praca w całoSci niezgodna z tematem lub nieczytelna nie podlega
ocenie. Kursywą zostały zaznaczone kryteria drugorzędne.
POZIOM MERYTORYCZNY
POZIOM KOMPOZYCJI
POZIOM JAKORCI JĘZYKA


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz III kryt
Język hiszpański arkusz IV transkrypcja i klucz
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz II klucz
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz II
Język angielski podst arkusz
Język angielski podst arkusz
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz I
Język angielski arkusz II klucz

więcej podobnych podstron