pdt w08 info przekładnie zebate


PRZEKAADNIE ZBATE  uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny
W 8. DIAGNOZOWANIE PRZEKAADNI
ZBATYCH
ZUśYCIE
Opis: ubytki metalu na powierzchni zębów w miejscu ich
wzajemnego kontaktu
" normalne zu\ycie powolna utrat materiału (metalu) z
powierzchni kontaktowej tempo ubytku - zgodnie z
zakładanym czasem  \ycia przekładni
" nadmierne zu\ycie ( ścierne) natychmiast wyłączyć !!!
PRZEKAADNIE ZBATE 
uszkodzenia kół zębatych i ich Podstawowymi elementami
Przyczyna
przyczyny
wpływającymi na trwałość
" przecią\enie zanieczyszczenie oleju brak obróbki
przekładni są:
wykańczającej powierzchni zębów
Uszkodzenia zębów kół zębatych
" wały
" nieodpowiedni sposób, zły re\im smarowania
" zu\ycie cierne powierzchni
" ło\yska toczne
" zmęczenie powierzchni (pitting)
" koła zębate Jak zaradzać zapobiegać
" płynięcie plastyczne " obróbka wykańczająca zębów na etapie produkcji
(zazębienie)
" łuszczenie się powierzchni " nie przecią\anie przekładni ( uwzgl.zalecenia producenta)
ich stan podlega
" usuwanie drobin (powytwórczych, produktów zu\ycia i
" pęknięcie
diagnozowaniu.
zanieczyszczeń) mogących cyrkulować w oleju pomiędzy
" wyłamanie Zu\ycie ścierne
zębami (w trakcie docierania nowej przekładni - dogładzania i
wywołane przez
polerowania eksploatacyjnego powierzchni zębów)
Sposoby diagnozowania
zanieczyszczenia,
" zalecana wymiana oleju;
" badania wizualne ( bezpośrednie endoskopowe) produkty zu\ycia z zębów
" przepłukiwanie przekładni
" metody wibroakustyczne 9 pomiary i analiza drgań) ło\ysk
" stosowanie filtrów olejowych
" badanie produktów zu\ycia w oleju
PRZEKAADNIE ZBATE  uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny PRZEKAADNIE ZBATE  uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny
Zmęczenie powierzchni ( pitting) Płynięcie plastyczne Przecią\enie
Opis:, powstawanie ubytków materiału w postaci
początkowo w postaci dziurek a\ do \erów
Opis: deformacja powierzchni będąca efektem Opis: materiał wygląda jakby był
" Initial pitting mo\e pojawić się w w początkowej
płynięcia materiału pod wpływem du\ego usuwany progresywnie
fazie pracy nie jest grozny dopóki się nie rozwija
obcią\enia warstwami lub w postaci płatków
dalej (czasem mo\e być znaczący zaraz od
" efekt podobny jak przy walcowaniu,
samego początku)
kuleczkowani (śrutowaniu) (rolling, peening) Przyczyna
" destructive pitting zaczyna się rozwijać poni\ej
" pojawiają się pofalowania i wgniotły na " Zbyt du\e obcią\enie (za
linii ( średnicy) prowadzi do zmiany zarysu zęba,
powierzchni na skutek przecią\eń i du\y moment obrotowy) ,
powoduje zainicjowanie pęknięć i łuszczenia i
współpracy zębów o charakterze udarowym " Stosowanie za niskich
wyruszeń
" pojawienie się charakterystycznych  płetw na prędkości obrotowych i
Przyczyna
krawędziach i końcach zębów) du\ych
" jest wynikiem powtarzających cyklicznych się
naprę\eń podpowierzchniowych powy\ej granicy
Przyczyna Jak zaradzać zapobiegać
wytrzymałości zmęczeniowej
" Zbyt du\e obcią\enie , w szczególności " Sprawdzić zalecenia
Jak zaradzać zapobiegać
obcią\enia o charakterze udarowym wytwórcy dot. Zalecanych
" Szlifowanie polerowanie uszkodzeń opóznia
" Zbyt miękki materiał kół zębatych obcią\eń i prędkości
destrukcję
obrotowych
" niekiedy pomaga stosowanie
Jak zaradzać zapobiegać " niekiedy pomaga stosowanie
wysokociśnieniowych środków smarnych
" redukowanie luzów międzyzębnych wysokociśnieniowych
" niekiedy pomaga stosowanie środków smarnych wolnych
wysokociśnieniowych środków smarnych od substancji powodujących
korozję
PRZEKAADNIE ZBATE  uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny PRZEKAADNIE ZBATE  uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny
Zacieranie powierzchni ( scoring, scuffing,
seizing, galling)
Auszczenie się powierzchni
Opis: ostre usuwanie metalu z powierzchni
Opis: Odrywanie się relatywnie du\ych zębów wywalane bezpośrednim kontaktem
kawałków ( powierzchni zęba , typowe w metal-metal  powierzchni współpracyjacych
przypadku kół hartowanych zębów
" Powstawanie zadziorów w kierunku
Przyczyna ześlizgiwania się powierzchni kół
" Zbyt ostre przejście pomiędzy warstwą " Rodzaje:
utwardzoną a miękką warstwa pod " Zacieranie ślizgowe
spodem. " Ostre zacieranie
" Lokalny defekt metalurgiczny.
" Jest zazwyczaj następstwem pittingu Przyczyna
" Nie współosiowość kół zębatych
Jak zaradzać zapobiegać " yle dobrany olej
" stosowanie wysokociśnieniowych środków " Praca na sucho bez oleju
smarnych mo\e opóznić rozwój
uszkodzeń Jak zaradzać zapobiegać
" Skonsultować przypadki z wytwórcą kół
" Badania struktury warstwy wierzchniej " Sprawdzić osiowość kół zębatych
materiału " Sprawdzić poziom
" Sprawdzić gatunek oleju
1
PRZEKAADNIE ZBATE  uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny PRZEKAADNIE ZBATE  defekty i uszkodzenia przekładni  jako agregatu
Rodzaj niesprawności Opis Przyczyna
Mimośrodowość Nie pokrywają się środki Błędy wytwarzania
Pęknięcie - wyłamanie
geometryczne kół zębatych
Rodzaje pęknięć
i wałów, błędy okrągłość kół
Opis: Defekt wywoływany przez propagację
" interferencyjne -
zębatych
mikroskopijnych wad (skaz) w głąb materiału
nachodzenie zębów
Luzy między kołami lub w Nadmierne reakcje Błąd wytwarzania
pod wpływem obcią\eń cyklicznych. Częściej
" pęknięcia
ło\yskowaniu wału pomiędzy kołami a wałem
występuje w kołach hartownych
pohartownicze
lub ło\yskami a wałem.
Przyczyna
" pęknięcia obróbcze 
Niewspółosiowość Osie pary współpracujących Błąd wytwarzania lub
szlifowanie
" Jest efektem niewłaściwego procesu
kół nie są równoległe ( w monta\u
" pęknięcia
wytwarzania np. szlifowania , obróbki
przekładniach walcowych)
cieplnej zmęczeniowe
lub prostopadłe (w
" Zazwyczaj prowadzi do wyłamania zęba
przekładniach kątowych)
Bezpośrednie przyczyny
Nadmierne luzy Zbyt du\a odległość Błąd wytwarzania lub
Jak zaradzać zapobiegać
wyłamania
międzyzębne pomiędzy niepracującymi monta\u
" w przypadku przekładni odpowiedzialnych
" przecią\enie powierzchniami bocznymi
wysokoobrotowych pracujących w
dwóch kół zębatych
" zmęczenie
wysokich temperaurach - sprawdzić
Ślady obróbki Profil zębów w kształcie Sposób wytwarzania kół
rozmiar metodami penetracyjnymi lub
przypominającym zębatych
magnetycznymi
przerywana linia okalająca
" Skonsultować przypadki z wytwórcą kół
ewolwentę
PRZEKAADNIE ZBATE  metody diagnozowania PRZEKAADNIE ZBATE  diagnozowania na podstawie pomiarów drgań
W diagnozowaniu przekładni zębatych wykorzystuje się metody:
OCENA STANU PRZEKAADNI NA PODSTAWIE POMIARÓW DRGAC
Wizualne  endoskopy ( wymagane zatrzymanie)
drganiową  na podstawie pomiarów i analizy drgań mechanicznych generowanych
podczas pracy przekładni; (metoda podstawowa wykorzystująca dynamiczny proces Pomiar wartości skutecznej prędkości i przyspieszeń w kilku pasmach:
resztkowy)
ferrograficzną - wykorzystującą obserwację procesu powstawania produktów zu\ycia
Wały
przekładni zębatej - rozmiary, kształt; (metoda uzupełniająca bazująca na
Prawidłowość pracy wałów (głównie szybkoobrotowego):
semistatycznym procesie resztkowym).
pomiar wartości skutecznej prędkości drgań obudowy w paśmie 10 
100 Hz ( pasmo powinno zawierać kolka pierwszych np. do 5 obrotowej)
PRZEKAADNIE ZBATE  diagnozowania na podstawie pomiarów drgań
średnia arytmetyczna. z kilku punktów pomiarowych.)
yródła drgań w przekładniach
" Wały niewywa\enie, luzy, nieosiowość
Zazębienie
" Koła zębate - okresowo zmienna liczba zębów w przyporze powoduje powstawanie drgań
parametrycznych (z modulacjami) ocena stanu zazębienia - pomiar wartości skutecznej prędkości i
" Ao\yska zu\ycie uszkodzenia
przyspieszeń drgań obudowy w paśmie 100-3500 Hz (średnia arytm. z
" Przepływy medium smarującego (niewielki udział)
kilku pkt. pom.)
Od czego zale\ą drgania przekładni
Postać i intensywność drgań zale\y głównie od:
Ao\yska
" konstrukcji przekładni
pomiar wartości skutecznej przyspieszeń drgań w paśmie 3.5  10 kHz
" błędów (defektów) wykonawczych
( w danym węzle ło\yskowym)
" błędów monta\owych
" uszkodzeń eksploatacyjnych,
" parametrów eksploatacyjnych - obcią\enia
" smarowania
PRZEKAADNIE ZBATE  diagnozowania na podstawie analiz drgań PRZEKAADNIE ZBATE  metoda ferrograficzna
Pobieranie próbek oleju (min.
W badaniach ferrograficznych stosuje się
15 ml) powinno odbywać się :
poni\sze metody.
" z jednego miejsca w
Ferrografię analityczną polegającą na :
układzie
" wyodrębnieniu produktów zu\ycia
elementów maszyny z oleju,
" przy porównywalnych
" rozło\eniu ich w zale\ności od wielkości (pod
parametrach pracy
wpływem silnego pola magnetycznego) na
przezroczystym podkładzie,
" z częstotliwością :
" obserwacji pod mikroskopem optycznym lub
" podczas rozruchu
elektronowym,
nowej przekładni - co
" ocenie na podstawie katalogu form zu\ycia
kilka godzin
(sporządzonego dla danego typu
" po ustabilizowaniu
urządzenia).
się procesu
Struktura drgań przekładni zu\ywania np. co
Metody uproszczone polegające na ocenie
Dla przekładni jednostopniowej o zębach prostych i liczbie zębów kół z1 i z2,
100  500 h dla
zagęszczenia produktów zu\ycia. Ocena na
widmo drgań powinno zawierać składowe związane z:
przekładni cię\kich
podstawie wartości liczbowych.
" niewywa\eniem wału wolnoobrotowego - fo1
" niewywa\eniem wału szybkoobrotowego - fo2
" nieosiowością lub mimośrodowością wałów i kół (kilka nadharmonicznych
n fo1 oraz nfo2 , gdzie n= 1,2,3...)
" zazębieniem fz = z1 fo1 = z1 fo1 ( a\ do piątej nadharmonicznej ) wraz z
bocznymi wstęgami modulacyjnymi .
2


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wyklad przekladnie,zebate
dobór parametrów przekładni zębatej
Przekłądnie zebate obliczenia
przekladnie zebate parametry
Obliczenia konstrukcyjne przekładni zębatej walcowej PRAWDOP
Obliczenia konstrukcyjne przekładni zębatej walcowej PRZYKLAD
Przekładnie zebate Przykłady graficzne
3125 wyklad,10,przekladnie,zebate,3
wyklad 11 przekladnie zebate 4 CRC 7944C9C9
info pdt
pdt w03 miejsce dt info[1]
10 1 2 Przekl kolowe i zebate
pdt w04 pomiary analizy info[1]
pdt w02 metody info[1]

więcej podobnych podstron