2257240648

2257240648



JAK PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWAĆ GRY I ZABAWY RUCHOWE?

1.    Należy przestrzegać podstawowych zasad dydaktycznych (od formy prostej do trudniejszej, od rzeczy znanych do nieznanych). Szczegółowy podział gier i zabaw:

» szybkościowe » orientacyjno-porządkowe » siłowe » bieżne » mieszane

» gry i zabawy doskonalące poznane elementy techniczne

2.    Gry i zabawy ruchowe powinny być szczegółowo zaplanowane przez prowadzącego, z uwzględnieniem: grupy ćwiczebnej, celu lekcji wychowania fizycznego/treningu. posiadanego sprzętu sportowego, warunków bazowych.

Poprzez gry i zabawy ruchowe kształcimy POZNANE elementy techniczne i taktyczne. Charakter emocji podczas zabaw, nie wpływa korzystnie na utrwalanie prawidłowych nawyków. Gry i zabawy ruchowe, których celem jest doskonalenie elementu technicznego, taktycznego, należy przeprowadzić po ćwiczeniach o charakterze ścisłym.

3.    Odpowiednio przygotowane gry i zabawy ruchowe ukierunkowane są na te treści, które wyrabiają prawidłowy bieg i chód, uczą skakać i rzucać.

4.    W treningu dzieci w wieku 4-6 lat, gry i zabawy ruchowe mają inny charakter.

Formy zabawowe stosuje się, aby wprowadzić dziecko w szeroko rozumianą kulturę fizyczną. Należy dobrać tak zabawę, aby nie była ani za trudna, ani za łatwa.

5.    Prowadzący musi być dobrze zorganizowany, w miarę potrzeby modyfikuje zabawę (zmniej-sza/zwiększa intensywność). Nie zmuszamy dzieci do aktywności, które ich nie interesują oraz nudzą.

Formy zabawowe mają wywołać tylko pozytywne emocje, zwłaszcza u najmłodszych dzieci. Organizacja:

» szybko ustawiamy uczestników na pozycjach wyjściowych;

» objaśniamy krótko i zwięźle:

a) nazwę zabawy, w jakim celu ją organizujemy

Piotr Nowak - 120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci

14


b)    zasady gry lub zabawy

c)    ograniczenie terenu

d)    przepisy i najczęstsze błędy

e)    na samym końcu zadajemy pytanie: Czy wszystko jest zrozumiałe?

6. Podczas tłumaczenia najmłodszym dzieciom, należy ciągle kontrolować ich zachowanie, koncentrację. Objaśniamy krótko, bez zbędnych opisów (dzieci nie potrafią skoncentrować się przez dłuższy okres).

Na co zwrócić uwagę w pracy z dziećmi w wieku 7-14 lat?

Etap żywiołowego uprawiania sportu (7-9 lat)

Jest to okres intensywnego rozwoju fizycznego oraz psychicznego dziecka. Zalecane są wszelkie formy ruchu na świeżym powietrzu. Dziecko w okresie wczesnoszkolnym ma szereg obowiązków, jakże innych od beztroskiego czasu w przedszkolu. Nie można zmuszać dzieci do żadnych form sportowych, który ich nie interesują.

Założenie szczegółowe:

» dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, zwracamy szczególną uwagę na higienę osobistą: » kształtowanie zachowań prozdrowotnych;

» zajęcia mchowe formie gier i zabaw;

» różnorodność ćwiczeń;

» uproszczenie przepisów gry;

» unikanie ćwiczeń wymagających wzmożonej koncentracji;

» ćwiczenia nastawione na rozwój podstawowych cech motorycznych.

Etap nauczania początkowego (10-14 lat)

Rozwój fizyczny w tym okresie przebiega nierównomiernie. Trening może być intensywniejszy, nastawiony na większy wysiłek. Znaczny rozwój kory mózgowej przyczynia się do większej zdolności opanowania złożonych ruchów. Podobnie jak w poprzednim okresie, należy kształtować głównie sprawność ogólną oraz technikę (w zależności od dyscypliny sportowej). Etap nauczania początkowego stanowi niezwykle ważny okres w kształtowaniu sprawności specjalnej. Zaniedbanie techniki w tym okresie może być nie do odrobienia w przyszłości. Należy łączyć ćwiczenia specjalistyczne z ogólnorozwojowymi. Zwracamy szczególną uwagę na kształtowanie prawidłowych wzorców ruchowych



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Skan (2) 14 Gry i zabawy - ruchowePopisy „akrobatyczne”Co należy zrobić 1. Zachęć dziecko, by starał
Skan(2) 16 Gry i zabawy - ruchowe 16 Gry i zabawy - ruchoweZabawa w woźnicęCo należy zrobić Zaczep
Treści kształcenia ❖    Gry i zabawy ruchowe przy muzyce: prawidłowe reagowanie na te
8. Obserwacje zajęć wf kl. 1-3 (gry i zabawy ruchowe) OBSERWACJA Nr............
10. Obserwacje zajęć wf kl. 4-6 (gry i zabawy ruchow e) OBSERWACJA Nr..........
GiZ z elementami RUGBY 1 MACIEJ POWAŁA-NIEDŻWIEDZKI Lublin GRY I ZABAWY RUCHOWE Z ELEMENTAMI RUGBY
styczne, techniczne, muzyczne itp.), czynności rozrywkowo-relaksacyjne (np. gry, zabawy ruchowe, dek
KARTA PRZEDMIOTU 1. NAZWA PRZEDMIOTU: Gry i zabawy ruchowe 2. KIERUNEK: Turystyka i
8. Obserwacje zajęć wf kl. 1-3 (gry i zabawy ruchowe) OBSERWACJA Nr............
GRY I ZABAWY RUCHOWE ORAZ ICH ZASTOSOWANIE W FIZJOTERAPII Bibliografia •    Owczarek
23.    Gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym / Elżbieta Zabłocka // Wszystko dla Szko

więcej podobnych podstron