293014691

293014691



- terapia jednostkowa i grupowa określone jako młoda nauka socjalna i jako droga do społecznego samodoświadczenia1.

Sama pedagogika zabawy nie jest teorią, nawiązuje do teorii psychologii humanistycznej i pedagogiki postaci (Gestalt). Próbuje przełożyć założenia teoretyczne współczesnej humanistyki na propozycje takich sytuacji, w których uczestnicy mogliby rozwijać swoje najlepsze cechy. Siłą przewodnią jest tu bowiem wiara w człowieka, w potencjał jego twórczych możliwości, w jego zdolność uczenia się w oparciu o własne doświadczenia. Jednostka traktowana jest jako niepodzielna całość (koncepcja holistyczna), ważne są jej emocje, uczucia, dotychczasowe doświadczenia. Większość interakcji między prowadzącym a członkami grupy (nauczycielem a uczniami) zachodzi w sposób interpersonalny. Każdy jest zachęcany do przyjęcia odpowiedzialności za to, co robi. Uwaga koncentruje się na świadomości siebie w sytuacji „tu i teraz”, teraźniejszości własnego przeżycia, doświadczenia. Uczestnicy uczą się w ten sposób, że to, czego doświadczają, odczuwają, jest czymś realnym, prawdziwym, że to właśnie powinno być materiałem, bazą do podejmowania dalszych decyzji i wyborów2.

Omawiana metodyka „czerpie z bogatego zasobu ludzkich doświadczeń na polu prostej, spontanicznej zabawy. Ta najprostsza w swych regułach aktywność, z pozoru jedynie dziecięca, może stać się cennym działaniem z punktu widzenia pedagogicznego. Zyskuje inną rangę, nie pełni już roli »wypełniacza« czasu wolnego, lecz staje się impulsem do kreowania atmosfery działania i sprzyja skutecznej komunikacji pomiędzy członkami społeczności, uczy, jak wyrażać emocje”3. Zabawa staje się metodą pracy, sposobem na ożywianie grupy i budowanie klimatu współpracy. „Zabawa w tym kontekście jest jedną z metod, dzięki którym człowiek może lepiej poznać swoje możliwości, zrozumieć motywy własnych działań i doświadczyć radości w kontakcie z drugim człowiekiem”4. Zabawa zaspakaja bowiem różne potrzeby człowieka: psychiczne, fizyczne, duchowe i społeczne. Przynosi radość i zadowolenie ze wspólnego odkrywania i przeżywania pewnych treści, stymuluje radosne i twórcze poznanie siebie nawzajem, ułatwia kierującemu świadome bycie z grupą. To przyjemnie spędzony czas, ale także jeden ze sposobów uczenia się siebie i świata. Dzięki

1

   Por.: T. Wimmer, Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Doświadczenia osobiste, „Grupa i Zabawa” 1998, nr 2.

2

   Por.: Z. Zaorska, Tło teoretyczne pedagogiki zabawy, „Grupa i Zabawa” 1995, nr 1.

3

Z. Hofman, O możliwościach wykorzystania pedagogiki zabawy w działaniach wychowawczych, „Grupa i Zabawa” 2000, nr 1., s. 7.

4

G. Walczewska-Klimczak, Czy pedagogika zabawy potrzebna jest bibliotekarzom?, „Poradnik Bibliotekarza” 1999, nr 3., s. 4.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rozdział 1. Podstawowe definicje związane... (określany jako zdolność do uogólnień - generalizacji
Obraz1 - krytyka ŚWIADOMOŚCI historycznej jako droga do określenia istoty
musimy określić jako dążenie do godzenia i łączenia dla zgodnego współżycia ludności ziem mieszanych
P1100038 (3) 232 Rozdział 7 spraw pracowniczych jest wyraźnie określona jako należąca do szeregu poz
CCF20150413002 Ilość komórek mikroorganizmu - aby preparat lub urządzenie zostały określone jako śr
232.    ROSOCHACKA Agata: Totalitaryzm i dyktatura jako droga do samozagłady. Poradni
Psychoterapia jako droga do odkrywania samego siebie MAGDALENA JAGODZIŃSKA / ST. SIERŻ. MAŁGORZATA
Ergonomia AGH Ergonomia może być określona jako: interdyscyplinarna nauka, zajmująca
132 Małgorzata Winter finansowych, określony jako przedstawienie rzetelnego i jasnego obrazu jednost
CCF20101219020 do jednostkowej. W ten sposób pojawił się pancerz określany jako torsowy bądź pancer
Enzymy 115 cmdardowej jednostki „U” (ang. U = unit)-, w języku polskim określanej jako „J”. Jest ■
PRACA SOCJALNA W INOR I PS KUL 17 czynu przez osobę, w samym fakcie, który Karol Wojtyła określa jak
Ponura nauka W języku angielskim ekonomia nader często bywa określana jako ponura nauka - dismal sci

więcej podobnych podstron