1060440548

1060440548



Wstęp

rębne podręczniki z tego zakresu. Warto je wszystkie przywołać, aby orientować się na temat nauczania finansów publicznych i prawa finansowego w przeszłości i obecnie.

Zakres przedmiotowy podręcznika, a przede wszystkim krąg jego adresatów i potencjalnych czytelników sprawia, że z samego założenia podręczniki muszą być w różny sposób przygotowywane. Ma to także związek z formą studiów i rodzajami zajęć dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, konwersatoria, seminaria). W zakresie finansów publicznych i prawa finansowego dominują podręczniki, w których czytelnik znajduje przede wszystkim opis obowiązujących w danym okresie rozwiązań normatywnych. W minimalnym zakresie wyjaśnia się w nich podstawową terminologię i pojęcia dotyczące instytucji finansowych. Nie ma w nich z reguły miejsca na prezentację dorobku teorii finansów i prawa finansowego. Znacznie lepiej wygląda to w odniesieniu do finansów publicznych, ponieważ często traktuje się je jako dział ekonomii politycznej. Gorzej jest natomiast z ujęciem istoty prawa finansowego, ponieważ byt takiego działu prawa jest często podawany w wątpliwość, a instytucje prawa finansowego niejednokrotnie odnosi się do prawa konstytucyjnego i prawa administracyjnego.

Napisałem już kilka podręczników z dziedziny finansów publicznych i prawa finansowego. Niektóre z nich miały kolejne wydania. Korzystali z nich studenci w Polsce oraz w innych państwach, gdzie bariera języka polskiego nie była zbyt duża (Słowacja, Czechy, Ukraina, Białoruś, Rosja). Obecnie w obliczu własnych, prawie półwiecznych doświadczeń dydaktycznych, dochodzę do wniosku, że idealny podręcznik akademicki z finansów publicznych i prawa finansowego powinien ukazywać przede wszystkim odrębność finansów publicznych oraz specyfikę prawa finansowego. Te dwa obszary są zaś wypełnione olbrzymią liczbą złożonych problemów. Niektóre z nich przeminęły, inne pozostały. Ludzkość stara się je rozwiązać. Czasami udaje się to. Innym razem problemy wciąż pozostają nierozwiązane. Część z nich nie jest nawet dobrze dostrzegana. Inne są zaś lekceważone przez naukę lub praktykę.

Postanowiłem więc napisać podręcznik zawierający wyniki swoistej „inwentaryzacji" problemów finansów publicznych i prawa finansowego, łącznie z ich genezą i ewolucją oraz stanem obecnym. Wraz z tym prezentuję osiągnięcia naukowe i praktyczne w dziedzinie finansów publicznych i prawa finansowego. Mają one postać rozwiązań normatywnych polskich i obcych oraz poglądów nauki polskiej i światowej. Większość opisywanych problemów była już wcześniej przedmiotem moich licznych publikacji. Sięgam do nich, wskazując na tytuł, miejsce i rok publikacji oraz wykorzystując ich fragmenty w podręczniku, ponieważ uznaję za nadal aktualne bądź też wymagające niekiedy pewnej korekty. W znakomitej większości prezentuję jednak nowe instytucje lub nowe spojrzenie na opisywane problemy, ponieważ tego wymaga dynamika finansów publicznych i prawa finansowego.

To ambitne zamierzenie groziło tym, że podręcznik stanie się obszernym objętościowo dziełem. Tego zaś nie toleruje żaden czytelnik, a zwłaszcza student. Dlatego też postanowiłem zastosować następującą konwencję opracowania. Po pierwsze, nie chciałem ograniczać rozmiarów opracowania poprzez zawężanie zakresu pojęciowego prawa finansowego. Stanowiłoby to bowiem o zubożeniu treści podręcznika. Po drugie, jeśli podręcznik ma ukazywać przede wszystkim problemy, to najlepiej przedstawić j e wprost w formie pytań. Tak też uczyniłem, stawiając w całej pracy około 120 pytań i udzielając na wszystkie z nich zwięzłych lub szerszych odpowiedzi. Po trzecie, dokumentację w po-

14



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wstęp rębne podręczniki z tego zakresu. Warto je wszystkie przywołać, aby orientować się na temat
integracja001 10 Wstęp Zakres tematyczny podręcznika obejmuje wszystkie podstawowe zagadnienia skład
Wstęp 11 uzyskiwać z tego zakresu tytuły i stopnie naukowe; w Polsce szczególnie warto, gdyż jest to
polskiej literaturze z tego zakresu; przeznaczono je ku nauce i pomocy początkującym geometrom. Opra
Obraz050 warto doprecyzować jest także eksploracja wyobrażenia klienta na temat tego, co powinna rob
IMG33 choćby zapisać na taśmie odczytanie tego samego wiersza przez różnych recytatorów, aby upewni
DSC00092 (25) OTOCZENIEM ORGANIZACJI jest wszystko to, co znajduje się na zewnątrz niej i co: 1. &nb
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy: PEK_ HUM W07 - Student uzyskuje wiedzę na temat
Trening ortograficzny122 97 Znajdź wszystkie zwierzęta, które „ukryły” się na rysunku. Każdy kontur
70217 IMG16 (5) Rzuty pionowe wszystkich elementów i tworów znajdujących się na płaszczyźnie p
DSC00927 XII TRZECIE POKOLENIE MŁODEJ POLSKI , łeczeństwa. Tymczasem syn odrzucał wszystko, co za-,
poziomy: NUTS 1, NUTS 2 oraz NUTS 3. Przyjęto, że klasyfikacja na wszystkich trzech poziomach opiera
Bądź świadom energii emanującej z tego świętego symbolu. Za każdym razem, gdy przyłapiesz się na tym
II. ZAKRES, FORMA I KRYTERIA OCEN Egzamin licencjacki dzieli się na pisemny sprawdzian z praktycznej

więcej podobnych podstron