293017224

293017224



Geografia ekonomiczni


Katedra Polityki Agrarne


i i Mark


Cele i zadania przedmiotu:

Celem przedmiotu jest poznanie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w przestrzeni w celu kształcenia umiejętności optymalnego wykorzystywania zasobów środowiskowych, ekonomicznych i społecznych dla właściwego podejmowania decyzji na różnych szczeblach funkcjonowania systemów społeczno-gospodarczych. Położony jest duży nacisk na nabycie przez studentów umiejętności identyfikacji, opracowywania i interpretacji zjawisk społeczno-ekonomicznych zachodzących w środowisku geograficznym. W cyklu wykładów i ćwiczeń przedstawione są także sposoby gospodarowania człowieka w przestrzeni, zasady lokalizacji i rozmieszczenia działalności gospodarczej, skutki gospodarczej działalności człowieka dla ludzkości, gospodarki i środowiska. Wyróżnić należy dwa podstawowe, wzajemnie uzupełniające się, nurty zagadnień: teoretyczne i empiryczne. Zadaniem nurtu teoretycznego jest pokazanie w sposób modelowy zjawisk i procesów zachodzących w relacji człowiek - środowisko przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne. Empiryczne ujęcie odnosi się do problematyki współczesnych procesów społeczno-ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem powiązań: gmina - region, region - kraj, kraj - kontynent.


Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje:

Efektem kształcenia w zakresie geografii ekonomicznej jest nabycie przez studentów zarządzania umiejętności analizy, identyfikac interpretacji zjawisk społeczno-ekonomicznych zachodzących w przestrzeni._


a.    tematyka wykładów

Przedmiot badań i zakres geografii ekonomicznej. Metodologia geografii ekonomicznej. Współczesne kierunki i problemy badawcze geografii ekonomicznej. Krajobraz, miejsce, przestrzeń jako elementy środowiska. Organizacja życia społeczno-gospodarczego we współczesnym świecie. Świat, Europa, Polska - dynamika zmian na mapie politycznej. Problemy demograficzne współczesnego świata. Układ osadniczy i jego struktura. Procesy urbanizacyjne. Przestrzenne aspekty działalności przemysłowej. Rolnictwo i gospodarka żywnościowa. Gospodarka przestrzenna i jej elementy. Wzrost roli usług we współczesnej gospodarce. Komunikacja jako element infrastmktury. Przestrzenne zróżnicowanie działalności ekonomicznej na Świecie.

b.    tematyka ćwiczeń

Czynniki rozwoju lokalnego, koncepcje rozwoju lokalnego, rozwój wielofunkcyjny. Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce i w wybranych państwach w Europie i na Świecie. Gmina, powiat i województwo jako region ekonomiczny. Wpływ środowiska geograficznego na rozwój społeczno-gospodarczy Mapa jako źródło informacji i sposób prezentacji. Tendencje zmian demograficznych w Polsce. Aktywność zawodowa ludności Polski. System osadniczy w Polsce. Struktura przestrzenna przemysłu, rolnictwa i leśnictwa w Polsce. Układ przestrzenny infrastruktury gospodarczej. Przestrzenne zróżnicowanie znaczenia sektora usług w gospodarce współczesnej Polski ze szczególnym uwzględnieniem usług rynkowych. Struktura przestrzenna gospodarki.

Charakterystyka struktur i procesów przy wykorzystaniu metod wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego w zakresie identyfikacji prawidłowości występowania i rozwoju zjawisk i procesów przestrzennych.

Uwzględnianie w zakresie analizy struktury przestrzennej działalności społeczno-gospodarczych skali lokalnej, regionalnej i krajowej a także kontekstu porównawczego ze światem.

Indywidualne oraz zespołowe wykonywanie przez studentów zadań z zakresu analizy wybranych zagadnień geograficzno-ekonomicznych z wykorzystaniem metod statystycznych oraz graficznych metod prezentacji.

Prezentacja przez studentów wybranych zagadnień z tematyki zajęć ćwiczeniowych oraz wyników przeprowadzonych analiz._


Sposób zaliczenia wykładów/ćwiczeń:

Egzamin pisemny / ocena aktywności na zajęciach oraz pisemne kolokwium.


Pomoce naukowe i literatura:

a)    literatura obowiązkowa

Kuciński K., Geografia ekonomiczna. Zarys teoretyczny. Oficyna Wydawnicza SGH, Warsza' Rogacki H., Geografia społeczno-gospodarcza Polski, PWN. Warszawa 2007

b)    literatura uzupełniająca

Kuciński K.. Geografia. Kompendium w zarysie i zadaniach. Difin, Warszawa 2008 Fierla I„ Geografia gospodarcza Polski, PWN, Warszawa 2004 Domański R„ Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, PWN. Warszawa 2005 Tkocz J„ Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej. Wykład teoretyczny, Wydawnictwo U Wrona ).. Rek J.. Podstawy geografii ekonomicznej, PWN. Warszawa 2004 Michałków I. Zarys geografii ekonomicznej. PWN, Warszawa 2000 Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWN, Warszawa 2002 Czerny M.. Globalizacja a rozwój. Wybra


Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolmctwi Bank Danych Regionalnych GUS, GUS, WarszaAtlas Narodowy Rzeczpospolitej Polskiej_


ita, PWN, Warszawa 2001


czej świata, Wydawnict


ve PWN, Warszawa 2005


4



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu Cele i zadania przedmiotu: przyrodniczego oraz form
Cele i zadania studium Celem studium jest pogłębienie i uaktualnienie wiedzy w zakresie problematyki
1. Cele i zadania zajęć Celem nauczania jest zapoznanie słuchaczy z alternatywnymi formami komunikow
KATEDRA GEOGRAFII EKONOMICZNEJKierownik Katedry: prof. dr hub. Alicja Szajnowska-Wysocka Struktura
Ekologia 119 2. Cele i zadania • Wfl normy IS014001 jest to ogólny cel wynikający z polityki&
Cele i zadania koła & 7 Cele i zadania Koła Celem i zadaniem Koła jest: a)
_ Liczba punkKiw ECTS Cele i zadania przedmiotu: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowym
Plan taktyczny, konkretyzuje cele i zadania ujęte w planach strategicznych, jest zbiorem decyzji, kt
_ ! ir:bu    /■/< /.S KiiU-dra lnliinmiuki Cele i zadania przedmiotu: Efekty
FOM106 _ Uczba punktów ECTS K(k! pneclnm Wykłady Cele i zadania przedmiotu: Celem przedmiotu jest
Podstawy języka migowego Forma zajęć : •    Warsztaty 1. Cele i zadania zajęć Celem
I. Jednostka organizacyjna: Wydział Fizjoterapii II. Cele i zadania przedmiotu: Nauka funkcjonalnej,

więcej podobnych podstron