3833473558

3833473558



Anonimowość jest także istotna z uwagi na jakość uzyskiwanych w ten sposób danych. Należy pamiętać, że pierwszą ankietę (ankieta na wejściu) uczniowie wypełniają w zupełnie nowej dla nich sytuacji - nowa szkoła, nowa klasa, nieznany nauczyciel. Zapewnienie anonimowości pozwala na uzyskanie danych, których z pewnością nie otrzymalibyśmy, prosząc uczniów o wypowiedź imienną (np. z obawy przed reakcją nauczyciela w sytuacji, w której uczeń deklaruje, że nie lubi nauczanego przez niego przedmiotu).

Zapewnienie uczniom anonimowości jest jednym z elementów budowania poczucia bezpieczeństwa w sytuacji diagnozowania. Równie istotne jest wzbudzenie w uczniach poczucia zaangażowania w ten proces oraz odpowiedzialności za udzielane odpowiedzi.

W wymiarze jednostkowym, działania tego typu pobudzają ucznia do refleksji oraz sprzyjają wzmacnianiu jego podmiotowości i poczucia sprawstwa. W szerszym kontekście - pomagają budować kulturę ewaluacji i autoewaluacji, która w polskim systemie edukacji wciąż nie jest jeszcze dobrze zakorzeniona.

Konstrukcja systemu

System diagnozy psychospołecznej ma formę modułową i składa się z:

ankiety na wejściu i ankiety na wyjściu (w osobnej wersji dla każdej kompetencji przedmiotowej), scenariuszy ćwiczeń diagnozująco-motywacyjnych, ankiety śródokresowej.

Choć system pomyślany jest jako całość, możliwe jest także niezależne wykorzystanie poszczególnych narzędzi (np. tylko ankiety na wejściu i wyjściu), przy zachowaniu zastrzeżeń dotyczących etycznych aspektów diagnozy.

Kompetencja -» Czasi

matematyka

diagnoza

początek roku szkolnego

ankieta na wejściu - matematyka

diagnoza

początek roku szkolnego/w trakcie okresu

scenariusze ćwiczeń:

•    Zabawa w skojarzenia

•    Wywiad w parach

•    Przydatność przedmiotu

monitoring

w trakcie okresu lub w przypadku sytuacji problemowych

ankieta śródokresowa

monitoring

koniec roku szkolnego

ankieta na wyjściu - matematyka

Każdemu z narzędzi towarzyszy instrukcja wprowadzająca dla nauczyciela. W przypadku ankiet załączono tabelę ze szczegółową informacją dotyczącą charakteru i funkcji każdego pytania.

Wskazówki metodologiczne do interpretacji wyników

Poniższe uwagi mają pomóc w analizie i interpretacji wyników, zebranych za pomocą proponowanych narzędzi (ankiet na wejściu i na wyjściu oraz ankiety śródokresowej).

Analizując wyniki warto pamiętać, że uczniowie w pierwszej klasie gimnazjum czy liceum, mają zasadniczo mniejszy niż osoby dorosłe, poziom samoświadomości związany z procesem nauki. Przykładowo, w mniejszym stopniu niż dorośli, mogą zdawać sobie sprawę z tego, co pomaga im się uczyć, a co przeszkadza.

Warto mieć świadomość, że uczniom trudno jest odróżnićto, co związane jest z konkretnym przedmiotem szkolnym lub osobą nauczyciela, od samych treści merytorycznych właściwych dla danego przedmiotu (postawa wobec przedmiotu może zależeć od postawy względem nauczyciela). Może mieć zatem miejsce sytuacja, w której na nastawienie względem jakiegoś przedmiotu wpływa w szczególności doświadczenie ucznia z konkretnych lekcji (np. lęk przed wywołaniem do odpowiedzi), a nie rzeczywiste zainteresowanie daną problematyką. Pytania w proponowanych ankietach mają charakter wskaźników, tj. opierają się na przełożeniu złożonego pojęcia na konkretne pytanie, które maje mierzyć. Przykładowo, „ocenę własnych możliwości uczniów” w zakresie matematyki, która jest złożonym psychologicznym konstruktem, przełożono na stwierdzenie: „Myślę, że gdybym się postarał/a, mógłbym/mogłabym mieć »piątkę« z matematyki na koniec tego roku szkolnego". Uczniowie mogą zaznaczać, że zgadzają się lub nie zgadzają z tym stwierdzeniem, co świadczy o ich samoocenie w tym obszarze. Ten sposób konstruowania pytań jest typowy dla testów psychologicznych, jednak należy pamiętać, że zawsze wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem uproszczenia otrzymywanych wyników.

System diagnozy psgchospołecznej i monitoringu



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
s 070 instrukcja bhp myc97 ® INSTRUKCJAMYCIA I DEZYNFEKCJI Z uwagi na łatwość przenoszenia zakazen
IMG03 Uwagi dotyczące pobierania i transportu nasienia do badan: Należy pamiętać, że proces spermio
ruszanycn kwestii, a jej celem jest raczej ich wskazanie. Chodzi także o zwrócenie uwagi na sam term
Korzystanie z tych wzorów jest uciążliwe głównie z uwagi na konieczność odnajdywania współczynników
skanuj0008 5. Spawanie lukiem krytym przemiennym, jest także stosowane połączenie na przemian prąci
P1000527a Liczba złamań zęba kręgu obrotowego nie jest właściwie znana z uwagi na wysoką śmiert
phi s2 phi jest statystycznie istotna. I tak, na poziomie a = 0,05. przy liczebnościach grup: 25,
slajd0 I Wymienione czynniki mają § istotny wpływ na jakość rozwoju fizycznego w ciągu ca
41704 slajd0 I Wymienione czynniki mają § istotny wpływ na jakość rozwoju fizycznego w ciągu&n
75 (125) Takie ujęcie jest także istotne z punktu widzenia celu praktycznego niniejszego opracowania
opakowania i mają istotny wpływ na jakość towarów. Zarówno przebieg procesu produkcji może wywierać
instalacji i procesu spalania. Stosowany jest także proces oparty na iniekcji mieszaniny sproszkowan
P1090084 jest także istotnym elementem pośredniczącym w objawieniu najwyższego Boga. jC(j nocześnie

więcej podobnych podstron