3833473560

3833473560



Jak przygotować uczniów do wypełnienia ankiety?

Aby uzyskać w ankiecie rzetelne i szczere odpowiedzi, należy odpowiednio przygotować uczniów do jej wypełnienia. Niezbędnym warunkiem jest pozostawienie odpowiedniej ilości czasu na wypełnienie ankiety, tak by uczniowie nie musieli spieszyć się, odpowiadając na pytania. Warto zapewnić ich, że ankieta jest anonimowa, a rozpoznanie ucznia, który ją wypełnia - niemożliwe (celowo bardzo niewiele jest pytań otwartych, w których uczniowie musieliby wpisywać odpowiedzi swoim charakterem pisma). Aby ośmielić uczniów i rozwiać ich obawy, nauczyciel może odwrócić się tyłem do klasy na czas wypełniania ankiet lub też stanąć w dużej odległości od uczniów (np. z tyłu klasy).

Ważne jest także, aby poinformować uczniów o celu przeprowadzenia ankiety i wykorzystaniu jej wyników. Celem jest zebranie opinii na temat lekcji, w których uczestniczą. Wyniki mają pomóc nauczycielowi w takim prowadzeniu zajęć, które ułatwi uczenie się i sprawi, że zajęcia będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Uczniów należy poprosić, aby wypełniali ankietę uważnie i uczciwie, zastanawiając się nad odpowiedzią na każde pytanie.

Zdecydowanie warto omówić z uczniami wyniki zebranych ankiet - da im to poczucie, że ich głos jest brany pod uwagę. Podejmowanie takich działań wymaga oczywiście przynajmniej minimalnego zaufania uczniów do nauczyciela. Pozwala jednak budować podmiotowość uczniów i wzmacnia zaangażowanie w proces uczenia się (poczucie sprawstwa).

Jak interpretować i wgkorzgstać wgniki ankietg?

Ogólne wskazówki jak interpretować odpowiedzi na poszczególne pytania znajdują się w tabelach. Nie sposób jednak ująć tutaj wszystkich możliwych sposobów interpretacji - każdy nauczyciel sam musi zastanowić się nad uzyskanymi wynikami. Warto zwrócić uwagę nie tylko na odpowiedzi na poszczególne pytania, ale także na relacje między pytaniami (które wyniki są wysokie, które niskie), ponieważ daje to pełniejszy wgląd w profil nastawienia badanej grupy.

Warto zaznaczyć, że uczniowie nie mają wiedzy metodyczno-dydaktycznej, a wielu (zwłaszcza młodszych) nie ma także rozwiniętej świadomości procesu uczenia się (nie zdaje sobie sprawy z wielu czynników, które wpływają na efekty pracy ich i nauczycieli). Dlatego udzielone odpowiedzi są punktem wyjścia do analizy i interpretacji przez osoby bardziej doświadczone.

1.2. Ankieta na wejściu i na wyjściu

Narzędzie

Wskaźnik (czego dotyczy pytanie?)

Odpowiedzi

Jak interpretować i wykorzystać wyniki?

Matematyka

WEJŚCIE

WYJŚCIE

Ogólna

postawa wobec

matematyki

POSTAWY

Lubię uczyć się matematyki.

□    Zdecydowanie nie

□    Raczej nie

□    Ani tak, ani nie

□    Raczej tak

O Zdecydowanie tak

□    Nie wiem

• Pytanie mierzy ogólne nastawienie uczniów do nauki matematyki.

WEJŚCIE

WYJŚCIE

Postrzegana

trudność

matematyki

POSTAWY

MOTYWACJE

Matematyka jest, moim zdaniem, trudnym przedmiotem.

□    Zdecydowanie nie

□    Raczej nie

□    Ani tak, ani nie

□    Raczej tak

□    Zdecydowanie tak

□    Nie wiem

• Pytanie wskazuje, czy matematyka jest uważana przez uczniów za przedmiot trudny.

WEJŚCIE

WYJŚCIE

Zainteresowanie matematyką POSTAWY MOTYWACJE

Matematyka jest, moim zdaniem, ciekawym przedmio-

□    Zdecydowanie nie

□    Raczej nie

□    Ani tak, ani nie

□    Raczej tak

□    Zdecydowanie tak

□    Nie wiem

• Pytanie wskazuje, czy matematyka jest uważana przez uczniów za przedmiot ciekawy.

Sgstem diagnozy psgchospołecznej i monitoringu



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
JAK ZDAĆ MATURĘZ MATEMAna POZIOMMATUKNAUC7 PONAD 10 TYSH». PRZYGOTOWANYCH UCZNiOr. DO MATURY Z
Przygotowania do egzaminu W celu jak najlepszego przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego w szk
Do wypełnienia ankiety zapraszamy zarówno tych z Was, którzy mieszkają obecnie w Łodzi, jak i t
JaK przygotować wodę do produkcji piwa - na potrzeby warzelni ?Tak aby : linia produkcyjna SUW spełn
Ćwiczenie 4 Przygotuj stronę tytułową swojej prezentacji. Aby uzyskać efekt jak na rys. 1, w oknie E
Do przygotowania materiałów do wypełnień używamy: -    płytek szklanych, -
Do przygotowania materiałów do wypełnień używamy: -    płytek szklanych, -
skanuj0015 (95) Glicerol nie miesza się z parafiną, dochodzi do rozwarstwienia zawiesiny. Aby uzyska
114 Jak przygotować artykuł do publikacji Przy opracowywaniu tekstów przygotowywanych do działu
IMG84 (2) Wstępem do symulacji jest przygotowanie uczniów do poczucia klimatu danej sytuacji w rzec
Slajd20 3 Jak przygotować się do wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy?
Slajd23 3 Jak przygotować się do wdrożenia    • systemu zarządzania bezpieczeństwem i

więcej podobnych podstron