3833474018

3833474018



Public relations w przestrzeni społecznej 85

Charakterystyczna dla takiego społeczeństwa jest partycypacja publiczna. Anna Olech i Tomasz Kaźmierczak wymieniają modele partycypacji publicznej:

Przy zastosowaniu tego podstawowego kryterium, jakim jest zakres władzy posiadanej przez obywateli władze publiczne, zidentyfikowano następujące modele partycypacji publicznej:

1)    asymetryczny - udział obywateli minimalny, władz lokalnych - maksymalny,

2)    opiniodawczo-konsultacyjny - dominujący udział władz lokalnych przy znacznym udziale obywateli,

3)    symetryczny - udział obu stron zrównoważony,

4)    delegowanie - dominujący udział obywateli przy znacznym lub minimalnym udziale władz publicznych [Kazimierczak, Olech, 2011: 103].

Autorzy przyporządkowują opisanym przez siebie modelom techniki komunikowania, takie jak zamieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń czy udział w pikietach i strajkach [Olech, Kaźmierczak, 2011: 105-106]. Wydaje się, że przyporządkowanie samych technik komunikowania do modeli partycypacji społecznej zbyt pobieżnie traktuje problem. Celowe zatem jest zderzenie tych modeli z opisanymi wyżej modelami public relations, wyróżnionymi przez Gruniga.

Należy zauważyć, że choć pierwszy z modeli Gruniga pasuje raczej do państw autorytarnych oraz totalitarnych i zakłada minimalną partycypację obywateli, to następne odpowiadają modelom partycypacji społecznej: drugi - pierwszemu modelowi partycypacji społecznej, trzeci model Gruniga - drugiemu modelowi partycypacji społecznej, czwarty model Gruniga odpowiada natomiast dwóm ostatnim modelom partycypacji społecznej.

Oznacza to, że jakość public relations i jakość partycypacji społecznej, a więc w uproszczeniu jakość demokracji i kultury politycznej, wzajemnie się wiążą.

Związek public relations i demokracji jest wielokrotnie podnoszony przez różnych autorów. W podręczniku Romana Backera, Joanny Marszałek-Kawy i Joanny Modrzyńskiej czytamy, że „głównymi składnikami PR są: demokracja, liberalna gospodarka rynkowa oraz kultura masowa” [Backer, Marszalek-Kawa, Modrzyńska, 2004: 244-257].

Konrad Ciesiołkiewicz traktuje z kolei polityczny PR jako integralną część demokracji, pisząc o nierozerwalności PR i polityki demokratycznej [Ciesiołkiewicz, 2011].

Jerzy Olędzki określa to jeszcze dobitniej:

Public relations są nierozerwalnie związane z demokracją. Public relations istnieją tylko w tych krajach, gdzie jest „głośna opinia publiczna” i swoboda inicjowania debaty publicznej, gdyż public relations wymagają pewnych warunków rozwoju, aby nie stały się tylko propagandą i reklamą. Te warunki to:

1)    wolność słowa,

2)    pluralizm mediów oraz dostęp do różnych środków informacji i opinii,

3)    wolny rynek,

4)    swobodny przepływ informacji (internet) [Olędzki, 2011].

Podsumowując, powyższe wywody public relations a zwłaszcza PR instytucji publicznych jest elementem komunikowanie publicznego. Jak piszą Bogusława Dobek-Ostrowska i Robert Wiszniowski,



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Public relations w przestrzeni społecznej 89 Rykiel Z., Pirveli M. (2005), Przestrzeń a środowisko w
Public relations w przestrzeni społecznej 81 sień”. Pozwala docenić znaczenie nieustannej konfrontac
Public relations w przestrzeni społecznej 83 Ze względu na horyzont czasowy możemy ponadto wyróżnić
Public relations w przestrzeni społecznej 87 działania PR nie mają ekonomicznego sensu. Do zaistnien
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY Prowadzący: dr Łukasz Łotocki Instytut Polityki
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY -    Znajomość literatury obowiązkowej; -
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY Plan zajęć 1. Wprowadzenie do marketingu społecznego i public
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY 4. Segmentacja, targeting i pozycjonowanie. Przejść kilka
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY 7. Metody i techniki marketingu społecznego Czy dobra kampani
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY społecznej kampanii reklamowej (ss. 258-270), K. Antoszewski,
PUBLIC RELATIONS I MARKETING SPOŁECZNY 12. Media relations czyli warsztat komunikacji z mediami
POMOC SPOŁECZNA W PRAKTYCE 11 PUBLIC RELATIONS A POMOC SPOŁECZNA Określając możliwe cele public rela
Charakterystyczna dla szwedzkiego parlamentu jest funkcja varamena. czyli zastępcy. Każdy poseł ma s
Zaliczenia A A ^ I.Minerałem charakterystycznym dla skal metamorficznych jest. # kwarc. b)muskovvit.
78.    Charakterystycznym dla powieszenia samobójczego jest: A.

więcej podobnych podstron