4544139683

4544139683



3. Znaczenie problemu.

Trudności Angeliki w nauce czytania i pisania oraz zaburzenia mowy mają negatywny wpływ na osiąganie przez dziecko sukcesów w nauce szkolnej, zbudowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby oraz pozycję i sposób funkcjonowania w grupie rówieśniczej.

Zdaniem między innymi: A. Rentflejsz-Kuczyk czy M. Selikowitza dziecko, które ma trudności w nauce szkolnej i jednocześnie nie jest właściwie wspierane przez rodziców i nauczycieli nie potrafi zbudować adekwatnej samooceny, co w rezultacie prowadzi do pogłębiania się jego trudności i zaburzeń rozwoju oraz przekłada się na niepożądane zmiany w zachowaniu.

Moje własne doświadczenia wyniesione z pracy zawodowej w pełni potwierdzają powyższe stwierdzenie.

4.    Prognoza

a.    Negatywna

W swojej praktyce zawodowej wielokrotnie miałam do czynienia z dziećmi z trudnościami w nauce i/lub zaburzeniami mowy, których rodzice zwlekali z zasięgnięciem porady u specjalisty, twierdząc np., że dziecko „z tego” wyrośnie.

W przypadku Angeliki, brak zmiany podejścia rodziców do trudności dziecka i nie podjęcie działań w postaci: badania pedagogiczno-psychologicznego, neurologicznego, terapii pedagogicznej i logopedycznej oraz dokładnego rozpoznania sytuacji domowej doprowadzi do pogłębienia się problemów dziecka, które będą negatywnie rzutowały na jego rozwój, karierę szkolną i funkcjonowanie w grupie.

b.    Pozytywna

Po wdrożeniu zamierzonych działań spodziewam się, że uczennica:

-    usprawni analizator wzrokowy,

-    usprawni koordynację wzrokowo-ruchową,

-    udoskonali sprawność grafomotyryczną,

-    usprawni narządy artykulacjne (język, wargi i policzki),

-    utrwali prawidłową artykulację głosek w wyrazach i mowie spontanicznej,

-    wzbogaci zasób słownictwa,

-    zdobędzie nową wiedzę i umiejętności,

-    zbuduje pozytywny wizerunek własnej osoby,

-    będzie prawidłowo funkcjonować w grupie rówieśniczej,

-    ukończy szkołę z pozytywnym wynikiem.

5.    Propozycje rozwiązania Cele:

1.    Uświadomienie rodzicom istoty problemu i roli, jaką mogą i powinni odegrać w edukacji i wychowaniu dziecka.

2.    Dokładne rozpoznanie przyczyn trudności.

3.    Wspieranie rozwoju dziecka.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
oburęcznymi do końca życia, wtedy pojawiają się trudności w nauce czytania i pisania oraz problemy z
Untitled 8 Znaczenie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisaniaPojęcie świadom
Nazwa przedmiotu:Trudności w uczeniu się czytania i pisania oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy
P. Huget, Terapia specyficznych trudności w nauce czytania i pisania - zajęcia korekcyjno -kompensac
Scan10004 skiej Trudności w nauce czytania i pisania, wydanej w r. 1930, z publikacji Maćkowiaków i
27.    Maurer Alicja Terapia trudności w nauce czytania i pisania u dzieci upośledzon
Zajęcia wyrównawcze - pokonywanie trudności w nauce czytania i pisania -dla uczniów klasy IIA Elżbie
61 Innego rodzaju podłoże trudności w nauce czytania i pisania mogą stanowić przewlekłe schorzenia,
IMG I. Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i p
IMG I. Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i p
trudności czytania i pisania ARKUSZ OBSERWACYJNY UCZNIA Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE CZYTANIA I PISANIA Im
ĆWICZENIA WYRÓWNAWCZE dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania

więcej podobnych podstron