4587758850

4587758850



13.    Cel nauczania: pogłębienie wiedzy studentów w zakresie funkcjonowania tradycji literackiej, w szczególności zaś - kluczowej dla literatury polskiej tradycji romantycznej w literaturze polskiej od roku 1939 (w szerokim kontekście historycznoliterackim, estetycznym, filozoficznym). Celem ćwiczeń jest przegląd zjawisk będących różnymi formami kontynuowania, dialogu bądź sporu z tradycją romantyczną w jej rozmaitych formach istnienia (mitologii narodowej, postaw tyrtejskich i mesjanistycznych, tradycji niepodległościowych zrywów i powstań, motywów, topiki, symboliki romantycznej, wizerunku ojczyzny i polskości, problematyki religijnej i egzystencjalnej, stosunku do natury, historii i kultury, wizji celów i zadań sztuki, wypracowanych w czasie romantyzmu nowych środków i form wyrazu) zarówno w refleksji krytyczno-naukowej, w sformułowanych poetykach, jak i w twórczości literackiej poetów i pisarzy. Zajęcia mają ułatwiać porządkowanie, syntetyzowanie i rozumienie idei literatury XX wieku, pobudzać do refleksji, która sytuuje się na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii i filozofii, a także wskazywać obszary programowe domagające się nowych rozstrzygnięć.

14.    Program nauczania:

14.1.    Tradycja romantyczna w liryce W. Rolicz-Liedera i T. Micińskiego;

14.2.    Wielkie tematy romantyczne w dramatach S. Wyspiańskiego;

14.3.    Fabuły S. Żeromskiego;

14.4.    Tradycja romantyzmu w liryce J. Wittlina, J. Czechowicza, W. Sebyły i Cz. Miłosza.

14.5.    Aktualizacje tradycji romantycznej w poezji czasów wojny i okupacji -romantyzm wrześniowy i poezja „wieszczów” wojennych (Wierzyński, Broniewski, Lechoń, Tuwim, Słonimski);

14.6.    „Romantycy czasów wojny” - poezja pokolenia wojennego wobec tradycji romantycznej na wybranych przykładach: K.K. Baczyński, T. Gajcy, W. Bojarski, A. Trzebiński, T. Borowski, Z. L. Stroiński;

14.7-8. Wiwisekcje tradycji romantycznej, martyrologicznej i tyrtejskiej w prozie powojennej, pastisz i trawestacja (Jezioro bodeńskie Stanisława Dygata lub Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza);

14.9-10. Eseistyka powojenna wobec romantyzmu: A. Kijowski, Listopadowy wieczór, T. Łubieński, Bić się czy nie bić\

14.11-12. Powojenna powieść kresowa wobec romantycznej szkoły ukraińskiej i białoruskiej (W. Odojewski, Zasypie wszystko, zawieje, T. Konwicki, Sennik polski lub Bohiń);

14.13.    Mickiewicz współczesnych (na kanwie powieści biograficznych Jarosława Marka Rymkiewicza Żmut i Baket);

14.14.    Poezja pokolenia ’68 wobec romantyzmu - nowoczesne aktualizacje kategorii jedności słowa i czynu, postulat poezji zaangażowanej, nieufnej, ironicznej - wiersze i wypowiedzi programowe Barańczaka, Krynickiego, Zagajewskiego, Wojaczka; 14.15-16. Romantyzm egzystencjalny - motywy śmierci, szaleństwa, miłości, samotności, artysty w literaturze XX wieku na wybranych przykładach: J. Krzysztoń, Obłęd; M. Bieńczyk, Terminal; E. Lipska, Żywa śmierć i Nie o śmierć tutaj chodzi lecz o biały kordonek, W. Odojewski, Czas odwrócony i Bez tchu, H, Waniek, Dziady berlińskie);

14.17. Dramat współczesny wobec poromantycznych stereotypów i klisz: Sławomir Mrożek, Indyk, Witold Gombrowicz, Ślub. Alternatywne zagadnienia;

13



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
8 (1482) ryS-M ZADANIE 13 cel — nauczanie (doskonalenie rozszerzania stref działań ofensywnych albo
13.    Cel nauczania: głębsze rozumienie związków literatury polskiej XX wieku z
Cel zajęć Pogłębienie wiedzy uczniów nt. procesów integracyjnych w Europie po II wojnie
§ 17 W trakcie samodzielnej pracy nad zdobywaniem i pogłębianiem wiedzy student zobowiązany jest do
Język wykładowy: polski Cel nauczania: Student zna podstawy wiedzy na temat państwa i prawa, wymien
EK 4 Student nie posiada wiedzy z zakresu funkcjonowania kont księgowych a także nie
17. Zamierzone efekty Wiedza W zakresie wiedzy student: •    określa podstawowe
17. Zamierzone efekty kształcenia* Wiedza W zakresie wiedzy student: •    zna
Zarządzanie Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie funkcjonowania współczesn
spiro3 52 Mku-ord E. Simko niezbędne dla pogłębienia wiedzy w zakresie nauk humanistycznych - zosta
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy studenta: W1 Zna pojęcie modelu obliczeń, definicję
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy studenta: W1 Zna podstawowe narzędzia badania
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy studenta: W1 Posiada podstawową wiedzę na temat
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy studenta: W1 Zna szczegółowe własności wybranych

więcej podobnych podstron