5987092393

5987092393



Program nauczania

3.    Ojczyzna. Uczeń:

1)    wymienia i tłumaczy znaczenie najważniejszych świąt narodowych, symboli państwowych i miejsc ważnych dla pamięci narodowej;

2)    wskazuje na mapie i opisuje główne regiony Polski;

3)    wymienia mniejszości narodowe i etniczne żyjące w Polsce i na wybranych przykładach opisuje ich kulturę i tradycje oraz wymienia miejsca największych skupisk Polaków na świecie.

4.    Państwo. Uczeń:

1)    wyjaśnia, w czym wyraża się demokratyczny charakter państwa polskiego, używając pojęć: wolne wybory wolność słowa, wolne media, konstytucja;

2)    wymienia organy władzy w Rzeczypospolitej Polskiej: parlament, prezydent, rząd, sądy, i omawia najważniejszą funkcję każdego z tych organów w systemie politycznym;

3)    podaje przykłady praw i obowiązków obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;

4)    omawia wybrane prawa dziecka i podaje, gdzie można się zwrócić, gdy są one łamane.

5.    Społeczeństwo. Uczeń:

1)    wyjaśnia znaczenie pracy w życiu człowieka i dostrzega jej społeczny podział;

2)    opisuje różne grupy społeczne, wskazując ich role w społeczeństwie;

3)    podaje przykłady ważnych problemów współczesnej Polski, korzystając z różnych źródeł informacji (od osób dorosłych, z prasy, radia, telewizji, Internetu).

6.    Wspólnota europejska. Uczeń opowiada o uczestnictwie Polski we wspólnocie europejskiej, używając pojęć: Unia Europejska, europejska solidarność, stosunki międzynarodowe, oraz rozpoznaje symbole unijne: flagę i hymn Unii Europejskiej („Oda do radości").

7.    Problemy ludzkości. Uczeń:

1)    wyjaśnia, co oznacza powiedzenie: „świat stal się mniejszy” i wskazuje przyczyny tego zjawiska;

2)    opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka;

3)    wymienia pożytki i niebezpieczeństwa korzystania z mediów elektronicznych;

4)    opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe ;

5)    wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych na świecie.

8.    Historia jako dzieje. Uczeń:

1)    odróżnia historię rozumianą jako dzieje, przeszłość od historii rozumianejjako opis dziejów przeszłości;

2)    wyjaśnia, na czym polega praca historyka;

3)    podaje przykłady różnych źródeł historycznych i wyjaśnia, dlaczego należy je chronić.

9.    Fundamenty Europy. Uczeń:

1)    wyjaśnia znaczenie wynalazku pisma dla wspólnoty ludzkiej;

2)    opisuje życie w Atenach peryklejskich, używając pojęć: teatr, filozofia, bogowie olimpijscy (Zeus, Atena, Apollo), mity (Herakles, Odyseusz), olimpiada;

3)    charakteryzuje osiągnięcia Rzymu, używając pojęć i terminów: prawo rzymskie, drogi, wodociągi;

4)    opisuje narodziny chrześcijaństwa i jego rozpowszechnianie w czasach starożytnych.

10.    Państwo polskie za Piastów. Uczeń:

1)    opowiada legendy o Piaście i Popielu oraz Lechu, Czechu i Rusie, a także rozpoznaje cechy charakterystyczne legendy;

2)    wskazuje na mapie Gniezno i państwo Mieszka I;

3)    opisuje panowanie Mieszka I, umiejscawiając je w czasie i używając pojęć: plemię, gród, drużyna, książę;

4)    opowiada historię zjazdu gnieźnieńskiego, uwzględniając postacie: iw. Wojciecha, Bolesława Chrobrego i Ottona III;



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Klasyfikacja?low nauczania (3) Uczeń wyjaśnia pojęcie .konkurencji doskonkf Uczeń wymienił rodzaje
2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej uczeń powinie
Lp. Zapis treści Symbol dla potrzeb programu nauczania 7.3 Wymienia zagadnienia etyczne i prawne,
2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej uczeń powinie
2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej uczeń
2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej uczeń powinie
program nauczania. Metodyka idealistyczna. Relacja nauczyciel - uczeń. 8.    Koncepcj
Program nauczania 22.    Upadek I Rzeczypospolitej. Uczeń: 1)    podaj
2, treści nauczania zawarte w programie nauczania „Nasza klasa”, wg których uczeń klasy III: •
hospit2 lekcji był prawidłowo sformułowany, czy znajdował swoje uzasadnienie w programie nauczania,
5) Decyzja o przyznaniu Indywidualnego Plan Studiów i Programu Nauczania w tym zgoda na studia międz
Dydaktyczna mapa modułowego programu nauczania stanowi schemat powiązań między modułami oraz jednost
Szkota podejmująca kształcenie w zawodzie elektryk według modułowego programu nauczania powinna posi
2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś
5) Decyzja o przyznaniu Indywidualnego Plan Studiów i Programu Nauczania w tym zgoda na studia międz

więcej podobnych podstron