6355786659

6355786659



Dziady cz. III - opracowanie - str 6

Podsumowując, można stwierdzić, iż podstawowymi elementami widzenia są:

-    spojrzenie z góry na losy Polaków i Polski oraz porównanie cara do biblijnego Heroda mordującego niewinne dzieci;

-    mesjanizm jednostki, którą ks. Piotr nazywa czterdzieści i cztery;

-    widzenie procesu nad krajem (na podobieństwo procesu Jezusa);

-    krzyż, jaki dźwiga Polaka, to trzy zabory;

-    wizja ukrzyżowania Polski, nad którą - tak jak obok konającego Jezusa - stała jego matka - Wolność;

-    wniebowstąpienie Polski.

Tak jak w prawdziwym profetycznym widzeniu, tak i tu pełno jest symboli i niejasnych do końca aluzji. I tak np. czterdzieści i cztery w historii starano się interpretować jako:

-    osobę samego autora;

-    alegorię Polski;

-    powstańców z 1944 roku;

-    Józefa Piłsudskiego;

-    Andrzeja Towiańskiego.

11. Uniwersalizm przesłania III części Dziadów

O tym, iż mickiewiczowskie Dziady są dziełem uniwersalnym, ponadczasowym nie trzeba nikogo długo przekonywać. Z czego to jednak wynika?

III część Dziadów jest wyrazem najgłębszych patriotycznych uczuć, obrazem cierpienia narodu w niewoli oraz obrazem walki z zaborcą, czyli zewnętrznym wrogiem kraju.

Zawierają również wzór osobowy Polaka - patrioty, Mesjasza narodu, który przewodzi Polsce, dążąc do jej dobra i wolności. Także zawarty w utworze mesjanizm narodowy, w którym Polska jawi się jako Chrystus narodów, jest przesłanką do nazwania tego dzieła uniwersalnym.

Dziady zawierają również ponadczasowy konflikt dobra ze złem, który reprezentują m.in. anioły i diabły, polscy patrioci i rosyjska arystokracja.

Dziady są więc wyrazem i manifestem prawdziwego patriotyzmu oraz wiary w niezniszczalną moc narodu i jego wolność. Ich wystawienie w teatrze często bywało manifestem polskości oraz wydarzeniem politycznym (np. Dziady wystawione w 1968 roku, wyreżyserowane przez Kazimierza Dejmka).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dziady cz. III - opracowanie - str 1 Dziady cz. III - opracowanie Kluczem do zrozumienia dramatu i j
Dziady cz. III - opracowanie - str 2 społeczeństwa oraz obraz jego martyrologii. Wśród scen
Dziady cz. III - opracowanie - str 3 Z piersią szeroką, z otyłymi karki; Jako zwierzęta i drzewa
Dziady cz. III - opracowanie - str ■ nie byli mu prawdziwie oddani, sprzedali się. Prawdziwą wartość
Dziady cz. III - opracowanie - str 5 nad duszami na ziemi. Czuł, iż nie będzie to dla niego trudne,
PICT0019 (9) 34    _ J. Bcndkowski, G. Radziejowska Podsumowując można stwierdzić, iż
Adam Mickiewicz Pełne opracowanie lektury na stronie: www.dziady-cz-iii.streszczenia.pl
Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy Dziady cz. III, Wielka Improwizacja (fragmenty)
IMG23 (15) Podsumowując, można stwierdzić, że zwiększenie głębokości wtopienia przy zastosowaniu to
41324 P1090069 (5) 126 3. Podsumowanie W konkluzji można stwierdzić, iż zarówno Afrahat. jak i święt
Obraz2 (48) 14 W podsumowaniu można stwierdzić, ze wyeliminowanie błędów systematycznych jest bardz
5 (1243) 544 Psychologia * Podręcznik akademicki Podsumowując, można stwierdzić, że zdaniem Schachte
P1090069 (5) 126 3. Podsumowanie W konkluzji można stwierdzić, iż zarówno Afrahat. jak i święty Efre
Podsumowanie Podsumowując, można stwierdzić, że nawet najbardziej udane i potrzebne zapożyczenia mog

więcej podobnych podstron