6784204213

6784204213




6. Te prawa ograniczają się tylko do imitowania języka i zachowań panów. Dlatego w Nie-Bo-skiej komedii Chór Lokai wznosi zdrowie prezesa klubu rewolucyjnego, który ma ich poprowadzić „drogą honoru. Ośmiesza ich przedstawianie przedpokojów, w których rezydowali, jako „więzień naszych. Demaskuje ostatecznie ich zamiary i czyny Chór JRzeźników, którzy wykrzykując „szlachtuz - szlachtuz - szlachtuz” zapewniają, że jest im wszystko jedno:.„czy bydło, czy panów rznąć”. Zasługują tym na ironiczną pochwałę hrabiego Henryka: „Tych lubię - przynajmniej nie wspominają ani o honorze, ani o filozofii” Negacja poniżenia przez dawnych służalców nie zmierza do odzyskania własnej godności człowieczej, lecz do degradacji, zniewolenia, mordowania znienawidzonych panów.

7.    Krasiński dostrzega jednak również inne, nielokajskie oblicze społecznego przewrotu, kształtowane przez doktrynerskich utopistów. Rewolucja, odczuwana przez niego jako zagrożenie, jako upiór, ma również swą tragiczną rację, którą niejednokrotnie wypowiada antagonista hrabiego Henryka, przywódca ludu, Pankracy. To obrońca „biednych i głodnych”, obiecujący im „chleb i zarobek” Jego dążenie do przemiany oblicza świata, do radykalnej przebudowy na drodze przewrotu ponosi klęskę. Do stwierdzenia socjologa nowożytnego Gustava Landauera, upatrującego tragizm rewolucji w tym, że „nigdy nie osiąga swego celu”, Krasiński musiałby dodać, że dzieje się tak z powodów metafizycznych.

8.    Poedr nie wierzył w możliwość samozbawienia człowieka. Rewolucja w Nie-Boskiej komedii została przedstawiona jako właśnie tego rodzaju gigantyczne usiłowanie, skazane - z natury rzeczy - na absolutne niepowodzenie. Naruszenie lub usunięcie“boskiej sankcji koniecznej dla działań ludzkich prowadzić może tylko do rozluźnienia ustanowionych przez Boga wiązadeł świata, a z czasem - do katastrofy. Nastawionych rewolucyjnie, czyli niszczycielsko, ludzi ogrania wówczas bratobójczy „szał Kaina i ogłupienie Nabuchodonozora1”, który pragnąc zostać Bogiem, popadł w obłęd i żył jak zwierzę.

9. Kształtowana przez ludzkie żądze historia okazuje się zbrodnią. Pierwotnego skażenia natury człowieka nie da się ani pokonać, ani usunąć. Oto jaką historiozofię wysnuwa hrabia Henryk ze swego pobytu w obozie rewolucji:

widziałem wszystkie stare zbrodnie świata, ubrane w szaty świeże, nowym kołujące tańcem - ale ich koniec ten sam, co przed tysiącami lat - rozpusta, złoto i krew Człowiek zatem na zawsze wplątany jest w kołowrót zbrodni i - podobnie jak w koncepcjach de Maistre a2 3 - w żadnym wypadku nie może sam sobie przynieść zbawienia. Socjologicznej diagnozie rewolucji jako dążenia do zamiany miejsc odpowiada metafizyczny obraz dziejów jako wiecznego kołującego tańca tych samych występków.

10. Tym poglądom i ideom towarzyszy egzystencjalne doświadczenie Boga jako Boga kary i zniszczenia, Boga z Apokalipsy, o którym trafnie napisał Carl Gustav Jung, że można go kochać, lecz przede wszystkim trzeba się go bać. W finale Nie-Boskiej komedii apokaliptyczny Chrystus pojawia się jako mściciel, niejako zbawiciel. Krasińskiego głęboko nurtował dylemat totalnej katastrofy i ocalenia religijnego. Nie wiadomo, czy zakończenie jego arcydzieła przynosi zapowiedź odrodzenia czy końca, ocalenia czy kresu. Jego wymowa jest bowiem ambiwalentna.

11. Apokalipsa i zbawienie w finale Nie-Boskiej komedii pozostają w zawieszeniu: nie wiemy, co przeważy. Wyobraźnia Krasińskiego zatrzymuje się niejako nad przepaścią nieciągłości: między Bogiem pomsty i gniewu a Bogiem miłości i przebaczenia poeta poszukuje jakiegoś iunctimi zamiera z rozpaczy, nie mogąc go odnaleźć albo też znajdując niezadowalające jego namiastki.

24

1

Nabuchodonozor - opisany w Biblii król Babilonii. Za swoją pychę został ukarany obłędem: „Wypędzono go spośród ludzi, żywił się trawą jak woły, a rosa z nieba zwilżała go. Włosy jego urosły [niby] pióra orła, paznokcie zaś jego jak łpazuryj ptaka” (Dn 4,30).

2

Joseph de Maistre (1753-1821) - sabaudzki filozof, konserwatysta, przeciwnik rewolucji francuskiej, w której upatrywał buntu przeciwko wizji świata opartej na planie Stwórcy. Autor pesymistycznej wizji człowieka - jako istoty słabej, skażonej grzechem pierworodnym, z natury złej.

3

iunctim [junktim] - łac. 'łącznie', ‘razem’, ‘to, co łączy sprawy’.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
KKONIKA 193 Kontakt Lugeona z Polską nie ograniczał się tylko do Polaków, którzy w tvn1 owym
DNA w komórce to najczęściej B-DNA. ale występowanie struktur typu A nie ogranicza się tylko do odwo
288 (16) 576 22. Zastosowanie przekształcenia Fouriera biegunów. W dalszych rozważaniach ograniczymy
- marketing. System ten ma charakter horyzontalny, który nie ogranicza się tylko do jednego obszaru;
nie wywiadów nie powinno ograniczać się tylko do zwykłej rejestracji wypowiedzi chorego, lecz zaraze
Zdjęcie0653 Wpływ wyższych ośrodków na oddychanie nie ogranicza się tylko do kory mózgowej, ale
Strona0272 272 Ze wzoru (11.8) wynika również, że pełny obraz rozwiązania uzyskamy, ograniczając się
klstidwa365 718 [. MOSZYŃSKI: KULTURA LUDOWA SŁOWIAN ograniczając się tylko do zaznaczenia, że i spó
30 oraz książka L. F. Salzmana7, aczkolwiek to ostatnie dzieło, ograniczając się tylko do zreferowan
img239 bakteriologiczne konserw ogranicza się tylko do próby termostatowej, jedynym dowodem obecnośc
17 Wiadomości UniwersyteckieZ REKTORSKIEGO SPRAWOZDANIA DYDAKTYKA Dział nie ogranicza się tylko do
DSCK0006 „Kultura fizyczna nie ogranicza się tylko do profilaktyki. Służy również
P1230164 Epidemia wodna Szerzy się gwałtownie Obejmuje wszystkie grupy płci i wieku Ogranicza się ty
Magazyn69301 889 MATEMATYCZNA SZKOŁA W EKONOMICE zę prac tego kierunku; ograniczę się tylko do w

więcej podobnych podstron