plik


ÿþIDZ DO IDZ DO PRZYK£ADOWY ROZDZIA£ PRZYK£ADOWY ROZDZIA£ Adobe Illustrator CS2/CS2 PL. SPIS TRERCI SPIS TRERCI Oficjalny podrêcznik KATALOG KSI¥¯EK KATALOG KSI¥¯EK Autor: Adobe Creative Team T³umaczenie: S³awomir Dzieniszewski KATALOG ONLINE KATALOG ONLINE ISBN: 83-246-0188-0 Tytu³ orygina³u: Adobe Illustrator CS2 Classroom in a Book ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG Format: B5, stron: 480 TWÓJ KOSZYK TWÓJ KOSZYK DODAJ DO KOSZYKA DODAJ DO KOSZYKA Polecane przez firmê Adobe xród³o wiedzy o programie Illustrator CS 2 " Wykorzystaj narzêdzia rysunkowe " Zmodyfikuj atrybuty obiektów CENNIK I INFORMACJE CENNIK I INFORMACJE " Zastosuj wype³nienia i kontury " Przygotuj pracê do druku ZAMÓW INFORMACJE ZAMÓW INFORMACJE Adobe Illustrator to jeden z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych O NOWORCIACH O NOWORCIACH programów dla komputerowych artystów. Stworzone za jego pomoc¹ projekty mo¿na wykorzystywaæ zarówno w publikacjach drukowanych jak i elektronicznych; ZAMÓW CENNIK ZAMÓW CENNIK prezentacjach multimedialnych i witrynach WWW. Bogactwo narzêdzi rysunkowych, mo¿liwoSæ stosowania wielu rodzajów efektów specjalnych oraz korzystania z warstw i masek, precyzyjny system zarz¹dzania kolorami pozwalaj¹cy na doskona³e CZYTELNIA CZYTELNIA odwzorowanie barw oraz mo¿liwoSci zapisania gotowej pracy w plikach ró¿nych formatów to cechy, które powoduj¹, ¿e po Illustratora siêgaj¹ projektanci i graficy, FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE oczekuj¹cy wysokiego komfortu pracy, ogromnych mo¿liwoSci i perfekcyjnych rezultatów.  Adobe Illustrator CS2/CS2 PL. Oficjalny podrêcznik to przygotowany i zatwierdzony przez producenta programu  firmê Adobe  zbiór æwiczeñ, dziêki którym poznasz wszystkie mo¿liwoSci najnowszej wersji Illustratora. Dowiesz siê, jak konfigurowaæ obszar roboczy, zaznaczaæ elementy, stosowaæ narzêdzia rysunkowe, przypisywaæ i modyfikowaæ atrybuty obiektów, korzystaæ z warstw, masek i efektów specjalnych. Nauczysz siê umieszczaæ w swojej pracy elementy tekstowe, sprawdzaæ poprawnoSæ pisowni i formatowaæ tekst. Poznasz te¿ metody przygotowywania projektów pod k¹tem publikacji w ró¿nych formatach. Mo¿esz byæ pewny, ¿e wiedza zawarta w podrêczniku pochodzi z najlepszego xród³a  tajniki Illustratora zdradz¹ Ci certyfikowani przez Wydawnictwo Helion Adobe nauczyciele i eksperci. ul. Chopina 6 Poznaj mo¿liwoSci programu Illustrator CS2, korzystaj¹c z oficjalnych materia³ów 44-100 Gliwice szkoleniowych firmy Adobe. tel. (32)230-98-63 e-mail: helion@helion.pl ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 5 Oficjalny podrcznik Spis tre[ci Zaczynamy ...........................................................................................15 Seria Oficjalny podrcznik ..............................................................15 Niezbdna wiedza.............................................................................15 Instalowanie programu ...................................................................16 Instalowanie czcionek serii Oficjalny podrcznik ..................16 Kopiowanie plików z pByty CD doBczonej do ksi|ki...........16 Przywracanie ustawieD domy[lnych ..........................................17 Aby zachowa swoje bie|ce ustawienia w programie Illustrator....................................................................17 Aby odtworzy zapisane wcze[niej ustawienia po zapoznaniu si z tre[ci rozdziaBów......................................18 Inne zródBa informacji ......................................................................18 Certyfikaty Adobe .............................................................................19 Nowe opcje Adobe Illustrator CS2 Paleta Control (Sterowanie) ..........................................................20 Obszary robocze ................................................................................21 Live Trace (Aktywny obrys).............................................................21 Live Paint (Aktywne malowanie)..................................................22 UBatwienie importowania obrazów z programu Photoshop ...................................................................23 Rastry kolorów dodatkowych .......................................................24 ObsBuga SVG 1.1.................................................................................24 Regulowanie [cie|ek ........................................................................24 Podkre[lanie i przekre[lanie tekstu.............................................25 Szybki kurs zapoznawczy z programem Adobe Illustrator Zaczynamy ...........................................................................................27 Tworzenie prostego efektu metamorfozy ................................29 Umieszczanie obrazów Photoshopa w programie Illustrator....................................................................32 Wyrównywanie poBo|enia butów................................................33 Korzystanie z funkcji Live Trace (Aktywny obrys)...................35 Edytowanie tekstu za pomoc palety Control (Sterowanie) ...........................................................37 Tworzenie konturu tekstu...............................................................39 6 SPIS TREZCI Korzystanie z palety Appearance (Wygld) .............................40 Stosowanie efektów .........................................................................40 Zapisywanie wygldu jako stylu graficznego .........................41 Wykorzystanie funkcji Live Paint..................................................43 Stosujemy na tarczy metod przenikania ................................44 Tworzenie maski przycinania .......................................................45 RozdziaB 1 Zapoznajemy si z obszarem roboczym Zaczynamy ...........................................................................................47 O obszarze ilustracji ..........................................................................50 Ogldanie ilustracji ...........................................................................51 Praca z ilustracj skBadan ..............................................................52 Korzystanie z narzdzi Illustratora...............................................53 Zmienianie widoku ilustracji .........................................................55 Korzystanie z poleceD menu View...............................................55 Korzystanie z narzdzia Zoom (Lupka) ......................................56 Przewijanie dokumentu ..................................................................58 Korzystanie z palety Navigator (Nawigator) ............................58 Praca z paletami .................................................................................60 Paleta Control (Sterowanie) ...........................................................62 U|ywanie i zapisywanie obszarów roboczych........................62 Korzystanie z menu kontekstowych ...........................................63 Korzystanie z pomocy Illustratora ...............................................64 Wy[wietlanie spisu tre[ci pomocy ..............................................64 Odszukiwanie wBa[ciwych tematów pomocy przy wykorzystaniu sBów kluczowych, Bczy i indeksu.........65 Odnajdywanie tematów z pomoc indeksu ...........................66 Korzystanie z usBug online firmy Adobe....................................67 Wizyta w witrynie WWW firmy Adobe .......................................67 Eksperymentowanie na wBasn rk ..........................................67 Pytania kontrolne ..............................................................................69 Odpowiedzi na pytania ...................................................................69 RozdziaB 2 Zaznaczanie elementów i rysowanie ksztaBtów Zaczynamy ...........................................................................................71 Korzystanie z narzdzia Selection (Zaznaczanie)...................72 Narzdzie Direct Selection (Zaznaczanie bezpo[rednie) ....73 Zaznaczanie z u|yciem prostokta zaznaczenia ....................74 Grupowanie elementów .................................................................75 Dodawanie elementów do grupy................................................75 Praktyczny przykBad korzystania z narzdzi wyboru ............76 ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 7 Oficjalny podrcznik Ukrywanie wyborów ........................................................................79 Zaawansowane techniki zaznaczania ........................................79 Tworzenie prostych ksztaBtów ......................................................81 Korzystanie z narzdzi ksztaBtów podstawowych ................82 Rysowanie oBówka ............................................................................82 W jaki sposób dziaBa funkcja inteligentnych linii pomocniczych Smart Guides? ..............................................83 Rady odno[nie do rysowania wieloboków, spiral i gwiazdek.................................................................................89 Eksperymentowanie na wBasn rk ..........................................89 Pytania kontrolne ..............................................................................90 Odpowiedzi na pytania ...................................................................90 RozdziaB 3 Transformacja obiektów Zaczynamy ...........................................................................................93 Skalowanie obiektów .......................................................................95 Obracanie obiektów .........................................................................99 Odbijanie obiektów .......................................................................101 ZnieksztaBcanie obiektów ............................................................103 Pochylanie obiektów .....................................................................106 Precyzyjne pozycjonowanie obiektów ................................... 108 Zmiana perspektywy.....................................................................110 Korzystanie z narzdzia Free Transform .................................113 Dokonywanie wielu transformacji jednocze[nie ...............115 Konwersja linii prostych na zygzakowate ..............................117 Eksperymentowanie na wBasn rk ......................................118 Dynamizacja tekstu........................................................................118 Importowanie danych i przetwarzanie wsadowe...............122 Pytania kontrolne ...........................................................................126 Odpowiedzi na pytania ................................................................126 RozdziaB 4 Rysowanie za pomoc narzdzia Pen (Pióro) Zaczynamy ........................................................................................129 Tworzenie idealnie zorientowanych linii prostych .............132 Tworzenie krzywych ......................................................................133 Segmenty [cie|ki ............................................................................135 Kre[lenie krzywej ............................................................................135 Krzywe i naro|ne punkty zakotwiczenia ................................139 Tworzenie rysunku gruszki..........................................................142 Tworzenie strzaBy ............................................................................143 Rozcinanie [cie|ki...........................................................................144 8 SPIS TREZCI Dodawanie strzaBek .......................................................................145 Rysowanie krzywych .....................................................................146 Zaznaczanie krzywej .....................................................................146 Rysowanie li[cia ..............................................................................147 Rysowanie ró|nych rodzajów krzywych ............................... 148 Zmienianie gBadkiej krzywej na krzyw z wzBem ostrym i na odwrót .....................................................149 Rysowanie ksztaBtu gruszki .........................................................151 Edytowanie krzywych ...................................................................153 KoDczymy rysowanie gruszki .....................................................154 SkBadanie cz[ci rysunku .............................................................154 Kolorowanie obrazka ....................................................................156 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................156 Pytania kontrolne ...........................................................................157 Odpowiedzi na pytania ................................................................157 RozdziaB 5 Kolory i malowanie Zaczynamy ........................................................................................159 Funkcja Live Trace ..........................................................................160 Opcje obrysowania .......................................................................162 Funkcja Live Paint ..........................................................................163 Edytowanie obszarów Live Paint ..............................................165 Tryby kolorów ..................................................................................167 Kontrolki sBu|ce do pracy z kolorami ....................................167 Podstawy pracy z kolorami .........................................................169 Kopiowanie atrybutów .................................................................171 Dodawanie kolorów dodatkowych .........................................172 Dlaczego próbka koloru Pantone wyglda inaczej ni| inne próbki? ...............................................................................172 Malowanie wypeBnieD i kresek z pomoc palety Appearance ......................................................................... 173 Malujemy miasto! ...........................................................................174 Tworzenie wBasnych próbek kolorów......................................174 WypeBnianie gradientem i wzorkiem ......................................176 Malowanie wzorkami ....................................................................178 Tworzenie wBasnych wzorków ................................................... 180 Malowanie naszym wzorkiem ...................................................182 Edytowanie wzorków ....................................................................184 U|ywanie pdzli ..............................................................................185 Zapisywanie stylu graficznego ..................................................186 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................187 ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 9 Oficjalny podrcznik Eksperymentowanie z narzdziem Lens Flare ..................... 187 Pytania kontrolne ...........................................................................188 Odpowiedzi na pytania ................................................................188 RozdziaB 6 Praca z tekstem Zaczynamy ........................................................................................191 Importowanie pliku tekstowego .............................................. 193 Tworzenie kolumn tekstu ............................................................194 Do czego sBu| pozostaBe opcje obszaru tekstu?................195 Jak tekst ukBada si w obszarze tekstu....................................196 Gdy tekst nie mie[ci si w obszarze tekstu ...........................198 Kontynuowanie wtku tekstu .................................................... 198 Co mo|na zrobi z wtkami tekstu .........................................199 Zmienianie rozmiarów obszaru tekstu ...................................200 Zmienianie atrybutów tekstu.....................................................201 Czym jest OpenType?....................................................................203 Zmiana rozmiaru czcionki ...........................................................203 Zmienianie koloru czcionki .........................................................204 Zmienianie innych atrybutów tekstu ...................................... 205 Zmienianie atrybutów akapitu ..................................................206 Zapisywanie i wykorzystanie stylów .......................................206 Tworzenie stylu akapitu i korzystanie z niego ....................207 Tworzenie stylu znakowego i korzystanie z niego .............207 Próbkowanie tekstu .......................................................................209 Zawijanie tekstu wokóB elementów graficznych................. 210 Zmiana ksztaBtu tekstu za pomoc opcji znieksztaBcania......................................................................212 Pisanie tekstów na [cie|kach i ksztaBtach ..............................214 Tworzenie obrysu tekstu..............................................................216 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................219 Pytania kontrolne ...........................................................................220 Odpowiedzi na pytania ................................................................220 RozdziaB 7 Praca z warstwami Zaczynamy ........................................................................................223 Korzystanie z warstw.....................................................................225 Tworzenie warstw...........................................................................225 Przenoszenie obiektów i warstw............................................... 227 Blokowanie warstw ........................................................................229 Ogldanie warstw ..........................................................................230 Wklejanie warstw ...........................................................................233 10 SPIS TREZCI Tworzenie masek odcinania .......................................................236 Aczenie warstw..............................................................................238 Stosowanie na warstwach atrybutów wygldu ..................239 Aczenie i spBaszczanie elementów ilustracji........................242 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................243 Pytania kontrolne ...........................................................................244 Odpowiedzi na pytania ................................................................244 RozdziaB 8 Ewolucja ksztaBtów i kolorów Zaczynamy ........................................................................................247 Tworzenie wypeBnienia gradientowego ................................ 249 Dostosowanie kierunku przej[cia gradientowego .............253 Dodawanie kolorów do wypeBnienia gradientowego .....254 Tworzenie gBadkich przej[ kolorystycznych .......................258 Ewolucja z krokami po[rednimi ................................................260 Modyfikacja ewolucji ....................................................................261 Aczenie ewolucji i wypeBnieD gradientowych.................... 263 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................265 Pytania kontrolne ...........................................................................266 Odpowiedzi na pytania ................................................................266 RozdziaB 9 Praca z symbolami Zaczynamy ........................................................................................269 Tworzenie symbolu........................................................................270 Dodawanie egzemplarza symbolu ..........................................272 Egzemplarze symbolu ..................................................................272 Korzystanie z narzdzi Symbolism ...........................................273 Do czego sBu| narzdzia Symbolism (Symbolizm)? .........273 Korzystanie z narzdzi Symbolism ...........................................274 Edytowanie symboli ......................................................................275 Aktualizacja symbolu .................................................................... 276 Wykorzystanie palety Symbols (Symbole) jako bazy danych ............................................................................278 Odwzorowanie symbolu w ilustracji 3D.................................280 Tworzenie symbolu dla [cianki bocznej.................................281 Mapowanie elementów graficznych na obiektach 3D .....284 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................285 Pytania kontrolne ...........................................................................286 Odpowiedzi na pytania ................................................................286 ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 11 Oficjalny podrcznik RozdziaB 10 Praca z pdzlami i grplowanie Zaczynamy ........................................................................................289 Wykorzystanie pdzli artystycznych  Art ..........................291 Rysowanie za pomoc narzdzia Paintbrush .......................291 Edycja [cie|ek przy u|yciu narzdzia Paintbrush ............... 293 Wykorzystanie pdzli punktowych  Scatter ..................... 297 Zmiana opcji pdzla ......................................................................297 Dodawanie do [cie|ek pdzla punktowego.........................299 Zmiana atrybutów koloru pdzla ............................................. 300 Zmiana koloru pdzla przy u|yciu metody kolorowania Hue Shift (Przesunicie barwy) ........................301 Zmiana koloru pdzla przy u|yciu kolorowania Tints (Tinty) .............................................................303 Wykorzystanie koloru wypeBnienia .......................................... 305 Wykorzystanie pdzli kaligraficznych  Calligraphic ......308 Wykorzystanie pdzli wzorku  Pattern .............................. 310 Stosowanie pdzli  wskazówki..............................................312 Tworzenie pdzli ............................................................................313 Tworzenie próbek dla pdzla Pattern .....................................313 Tworzenie pdzla Pattern z próbek wzorków ......................315 Wykorzystanie pdzla Pattern ...................................................317 Zastosowanie efektu Scribble (Grplowanie) ...................... 319 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................324 Tworzenie pdzli .............................................................................325 Wykorzystanie biblioteki pdzli ................................................325 Pytania kontrolne ...........................................................................326 Odpowiedzi na pytania ................................................................326 RozdziaB 11 Zastosowanie atrybutów wygldu, stylów i efektów Zaczynamy ........................................................................................329 Zastosowanie atrybutów wygldu...........................................330 Dodawanie atrybutów wygldu ...............................................332 Zmiana porzdku atrybutów wygldu ...................................333 Zastosowanie efektów ruchomych ..........................................335 Edycja efektu ...................................................................................336 Wykorzystanie stylów graficznych ...........................................337 Tworzenie i zapisywanie stylu graficznego ........................... 338 Zastosowanie stylu graficznego w warstwie ........................339 Zastosowanie istniejcych stylów ............................................341 Zastosowanie wygldu w warstwie .........................................343 Kopiowanie, stosowanie i usuwanie stylów i wygldu .....344 12 SPIS TREZCI Zapisywanie i drukowanie plików zawierajcych efekty przezroczysto[ci ................................................................346 Czym jest rasteryzacja?.................................................................348 Okre[lenie rozdzielczo[ci filtrów i efektów ruchomych ...348 Zastosowanie opcji Document Raster Effects Settings ....349 Wykorzystanie palety Flattener Preview (Podgld spBaszczenia) .................................................................350 Przypisywanie opcji spBaszczania .............................................354 Zapisywanie pliku zawierajcego przezroczysto[ ............354 Zapisywanie w formacie EPS ......................................................355 Drukowanie ilustracji zawierajcych przezroczysto[ ......356 Eksport i import ustawieD spBaszczania .................................356 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................356 Pytania kontrolne ...........................................................................358 Odpowiedzi na pytania ................................................................358 RozdziaB 12 Wykorzystanie efektu 3D Zaczynamy ........................................................................................361 Tworzenie logo banera za pomoc efektu Warp.................362 Tworzenie tekstu logo ..................................................................362 Stylizacja banera i tekstu logo ...................................................363 Wykorzystanie pdzli w celach dekoracyjnych ................... 365 Dekorowanie grafiki z u|yciem pdzli ....................................365 Zamiana ilustracji w symbole.....................................................367 Tworzenie trójwymiarowego walca.........................................369 Wykorzystanie efektu 3D Extrude (Wycignicie).............. 370 Cap On czy Cap Off? ......................................................................371 Stosowanie symbolu w formie odwzorowanej ilustracji..372 Tworzenie obiektu obrotowego................................................374 Zmiana o[wietlenia........................................................................376 Odwzorowanie obrazka pochodzcego z Photoshopa....377 Poprawianie o[wietlenia ..............................................................379 Czym s Blend Steps (Etapy mieszania)? ...............................379 Tworzenie wBasnych ilustracji obrotowych ...........................380 Wykorzystanie efektu 3D Rotate (Obrót) ............................... 383 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................385 Pytania kontrolne ...........................................................................386 Odpowiedzi na pytania ................................................................386 ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 13 Oficjalny podrcznik RozdziaB 13 Aczenie grafiki Illustratora CS2 i obrazów z programów [rodowiska Creative Suite Aczenie ilustracji ...........................................................................389 Grafika wektorowa a grafika rastrowa ....................................390 Zaczynamy ........................................................................................391 Umieszczanie pliku Adobe Photoshop...................................393 Kompozycje warstw ......................................................................393 Duplikacja umieszczonego obrazka ........................................395 Dostosowanie koloru w umieszczonym obrazku ...............397 Tworzenie masek w obrazkach.................................................. 399 Tworzenie [cie|ki zBo|onej i masek kryjcych......................399 Edycja zaimportowanej maski ...................................................402 Próbkowanie kolorów w umieszczonych obrazkach.........403 Kopiowanie atrybutów za pomoc narzdzia Eyedropper (Kroplomierz) ...........................................................404 Zamiana umieszczonego obrazka............................................404 Eksport pliku warstwowego do Photoshopa .......................406 Importowanie grafiki z programu Adobe Illustrator do programu InDesign CS2......................................................... 407 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................407 Pytania kontrolne ...........................................................................408 Odpowiedzi na pytania ................................................................408 RozdziaB 14 Drukowanie ilustracji i tworzenie rozbarwieD kolorów Druk  podstawy ..........................................................................411 Urzdzenia drukujce  informacje .......................................413 Siatki póBtonalne (rastry)..............................................................413 Liniatura rastra .................................................................................413 Rozdzielczo[ urzdzenia drukujcego..................................414 Kolor ....................................................................................................415 Model kolorów RGB .......................................................................415 Model kolorów CMYK....................................................................415 Kolory dodatkowe ..........................................................................415 Zaczynamy ........................................................................................416 Zarzdzanie kolorami....................................................................416 Ustawianie zarzdzania kolorami w aplikacjach Adobe...417 Synchronizowanie kolorów za pomoc Adobe Bridge.....417 Okre[lanie ustawieD kolorów z wybranej aplikacji ............419 Problem brakujcych lub niedopasowanych profili kolorów .................................................................................420 Drukowanie czarno biaBych próbek .......................................421 14 SPIS TREZCI Tworzenie wstpnych prób kolorów .......................................421 Wykorzystanie polecenia Document Info (Info o dokumencie) ......................................................................423 Tworzenie rozbarwieD kolorów .................................................424 Wybór pliku opisu drukarki.........................................................424 Okre[lenie obszaru spadu ...........................................................427 Rozbarwianie kolorów ..................................................................429 Opcje trybu wyj[cia w programie Illustrator ........................429 Okre[lanie liniatury rastra............................................................ 432 Praca z ilustracjami dwubarwnymi .......................................... 433 Edycja koloru dodatkowego.......................................................433 Rozbarwianie kolorów dodatkowych .....................................436 Tworzenie zalewek .........................................................................437 Zalewki ...............................................................................................438 Tworzenie zalewek za pomoc nadruku ................................439 Pytania kontrolne ...........................................................................443 Odpowiedzi na pytania ................................................................443 RozdziaB 15 Praca z Adobe Bridge i Version Cue Zaczynamy ........................................................................................447 Korzystanie z Adobe Bridge........................................................448 Nawigowanie po katalogach i przegldanie plików..........448 Zapisywanie grup plików ............................................................449 Praca z Version Cue ........................................................................450 Tworzenie nowego projektu i dodawanie do niego plików .............................................................................451 Praca z ró|nymi wersjami plików ..............................................453 Administrowanie przestrzenia robocz w Version Cue ....455 Organizowanie i odnajdywanie plików ..................................456 Eksperymentowanie na wBasn rk .......................................458 Pytania kontrolne ...........................................................................459 Odpowiedzi na pytania ................................................................459 Skorowidz ......................................................................461 3 Transformacja obiektów W tym rozdziale nauczymy si: " Zaznacza pojedyncze obiekty, poszczególne ich cz[ci oraz grupy obiektów. " Przesuwa, skalowa i obraca obiekty za pomoc ró|nych metod. " Odbija, pochyla i znieksztaBca obiekty. " Regulowa perspektywy obiektu. " Stosowa filtry znieksztaBcajce " Precyzyjnie umiejscawia obiekt. " Aatwo i szybko powtarza transformacje. " Eksperymentowa z ró|nymi zmiennymi w celu utworzenia kilku wersji projektu. Zaczynamy W niniejszym rozdziale przygotujemy logo, przeksztaBcajc trzy cz[ciowo ju| przygotowane pliki. Wykorzystamy je w trzech obrazkach, by przygotowa po kolei: nagBówek listu, bizne- sow kopert oraz szablon wizytówki. Przed rozpoczciem pracy przywrócimy domy[lne ustawienia programu Adobe Illustrator i otworzymy plik zawierajcy gotow ilustracj, aby przekona si, co przygotujemy w tym rozdziale. 1. Aby si upewni, |e narzdzia i palety dziaBaj dokBadnie tak, jak opisano w tym roz- dziale, usuD lub zdezaktywuj (przez zmian jego nazwy) plik ustawieD programu Adobe Illustrator CS2. Patrz  Przywracanie ustawieD domy[lnych w sekcji  Zaczynamy na pocztku ksi|ki. 2. Uruchom program Adobe Illustrator. 3. Wybierz File/Open (Plik/Otwórz) i otwórz plik L3comp.ai znajdujcy si w folderze Roz- dzial03 wewntrz skopiowanego na dysk twardy folderu Rozdzialy. 94 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów Plik ten zawiera kompozycj zbudowan z trzech obrazów przygotowywanych w tym rozdziale. Logo Stick Surf Boards znajdujce si w lewym górnym rogu stanowi podstaw dla wszystkich zmodyfikowanych obiektów. Rozmiar logo zostaB zmieniony tak, aby pasowaB do nagBówka listu, koperty i wizytówki. Uwaga! Poszczególne elementy ukoDczonej ilustracji mo|na znalez w plikach L3end1.ai, L3end2.ai i L3end3.ai w folderze Rozdzial03. 4. Mo|esz wybra View/Zoom Out (Widok/Zmniejsz), aby pomniejszy ukoDczon ilustracj, dostosowa rozmiar okna lub zostawi ilustracj bez modyfikacji (aby przesun ilustracj w po|dane miejsce, skorzystaj z narzdzia Hand ( ). Aby zamkn ilustracj, wybierz File/Close (Plik/Zamknij). Aby rozpocz prac, otwórz istniejcy plik skonfigurowany dla ilustracji nagBówka. 5. Wybierz File/Open (Plik/Otwórz) i otwórz plik L3start1.ai w folderze Rozdzial03 znajdujcym si w folderze Rozdzialy. Ten plik, od którego rozpoczniemy, zostaB zachowany razem z wy[wietlanymi miarkami, dodatko- wymi próbkami na palecie Swatches (Próbki) oraz bBkitnymi prowadnicami sBu|cymi do skalo- wania logo i obiektów nagBówka. 6. Wybierz File/Save As (Plik/Zapisz jako& ), wpisz nazw Letterhd.ai i zaznacz folder Roz- dzial03. Nie zmieniaj typu formatu pliku ustawionego na Adobe Illustrator Document i kliknij Save (Zapisz). W oknie dialogowym Illustrator Options (Opcje programu Illustrator) zaakceptuj ustawienia domy[lne, klikajc OK. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 95 Oficjalny podrcznik Skalowanie obiektów Skalowania obiektów dokonuje si poprzez ich powikszanie lub pomniejszanie w poziomie (wzdBu| osi X) oraz w pionie (wzdBu| osi Y) wzgldem przyjtego przez u|ytkownika punktu odniesienia. Je[li nie ustalimy punktu odniesienia, obiekty bd skalowane wzgldem [rodka ka|- dego z nich. Do skalowania obiektów, które utworz gotowe logo bdziemy u|ywa trzech metod. Po pierwsze, ustalimy w preferencjach, |e chcemy skalowa obrysy i efekty, a nastpnie zmienimy wymiary tBa logo, przecigajc jego obwiedni i wyrównujc j do bBkitnych prowadnic. 1. Wybierz opcje Edit/Preferences/General (Edycja/Preferencje/Ogólne) (w systemie Windows) lub Illustrator/Preferences/General (w systemie Mac OS) i zaznacz opcj Scale Strokes & Effects (Skalowanie obrysów). Dziki temu szeroko[ci obrysów wszystkich obiektów skalowanych w tym rozdziale bd równie| skalowane automatycznie. Kliknij OK. 2. Za pomoc narzdzia zaznaczania, Selection ( ), znajdujcego si w oknie narzdziowym kliknij obrys koBa, aby zaznaczy grup obiektów, które tworz tBo logo. 3. Wciskajc klawisz Shift, kliknij i przecignij prawy górny róg obwiedni obiektu a| do pozio- mej bBkitnej prowadnicy. Je[li obwiednia nie jest widoczna, wBcz j za pomoc opcji View/Show Bounding Box (Widok/Poka| obwiedni). Uwaga! Wciskanie klawisza Shift gwarantuje nam, |e wymiary obiektu bd si zmienia z zachowaniem wzajemnych proporcji. Skorzystamy teraz z palety Control (Sterowanie), by przej[ do palety Swatches (Próbki), za pomo- c której pomalujemy tBo logo koncentrycznym wypeBnieniem gradientowym. Wicej na temat tworzenia gradientów kolorów mo|na dowiedzie si w rozdziale 8. Je[li paleta Control (Sterowanie) nie jest widoczna, przywoBaj j za pomoc opcji View/Workspace/ [Default] (Widok/Obszar roboczy/[Domy[lny]). 96 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 4. Wybierz w palecie Control (Sterowanie) pole wypeBnienia Fill, by w ten sposób przej[ do palety Swatches (Próbki). Sprawdz, czy tBo logo jest zaznaczone i najedz kursorem na próbki w pa- lecie Swatches, by zobaczy, jak si nazywaj. Kliknij próbk Logo background, by pomalowa obiekt odpowiednim wypeBnieniem gradientowym. Je[li próbka ta nie bdzie widoczna, przewiD w dóB list próbek widocznych w palecie. 5. Pamitajc, by obiekt logo byB nadal zaznaczony, wybierz opcje Object/Lock/Selection (Obiekt/ Zablokuj/Zaznaczenie), by zablokowa go i nastpnie usuD zaznaczenie. Zablokowanie obiektu tBa uBatwi nam pózniej zaznaczanie innych obiektów i dodawanie ich do naszego dzieBa. Obiekty zablokowane nie mog by zaznaczane ani edytowane. Nastpnie u|yjemy prowadnic, by ju| w nowej warstwie umiejscowi odpowiednio grup obiek- tów tekstowych. Potem skorzystamy z palety Transform (Transformacje), by odpowiednio skalo- wa tekst logo. Okre[limy midzy innymi nowe rozmiary tekstu i punkt odniesienia, wzgldem którego tekst bdzie skalowany. 6. Je[li paleta Layers (Warstwy) nie jest widoczna, przywoBaj j za pomoc opcji Window/Layers (Okno/Warstwy). ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 97 Oficjalny podrcznik 7. Kliknij pole najbardziej na lewo w listwie warstwy Text Guides, by wy[wietli na ekranie war- stw zawierajc prowadnice tekstu. PrzewiD list warstw w dóB, je[li warstwa Text Guides nie jest widoczna. 8. Z paska narzdzi wybierz narzdzie Selection (Zaznaczanie) i kliknij grubo obrysowany tekst w prawym górnym rogu strony, by zaznaczy caB grup obiektów tekstowych. 9. Przecignij zgrupowane razem obiekty tekstowe nad tBo logo i wyrównaj je w ten sposób, aby lewy dolny róg litery B w sBowie Boards (deski) znalazB si w punkcie przecicia prowadnic. 10. Wybierz Window/Transform (Widok/Transformacje), aby wy[wietli palet Transform (Transformacje). Paleta Transform (Transformacje) zawiera niewielk siatk kwadratów, tak zwanych punktów odniesienia, które reprezentuj poszczególne punkty w obwiedni zaznaczonego obszaru. 98 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 11. Kliknij punkt odniesienia w lewym dolnym rogu siatki, aby ustawi punkt odniesienia skalo- wania. Kliknij ikon ogniw BaDcucha po prawej stronie palety, by wBczy blokowanie zapewnia- jce zachowanie podczas skalowania staBych proporcji midzy wysoko[ci a szeroko[ci. W polu tekstowym szeroko[ci W wpisz 290, a nastpnie wci[nij Enter lub Return, aby zwikszy rozmiary tekstu. Teraz skorzystamy z prowadnic kolejnej warstwy, by odpowiednio umiejscowi w obszarze logo palm, któr nastpnie powikszymy za pomoc narzdzia Scale (Skalowanie), ustaliwszy uprzed- nio odpowiedni punkt odniesienia. 12. Kliknij ikon oka ( ) na lewo od warstwy Text, by tekst staB si niewidoczny. WyBczenie w ten sposób warstwy tekstu uBatwi nam skalowanie obiektu palmy. 13. Kliknij ikon oka na lewo od warstwy Text Guides, by ukry warstw zawierajc prowadnice uBatwiajce wyrównywanie tekstu. 14. Kliknij pole najbardziej na lewo na listwie warstwy Palm Tree Guides, by wy[wietli prowad- nice palmy. 15. Wybierz narzdzie Selection (Zaznaczanie) i kliknij palm, by j zaznaczy. Przecignij palm w dóB i wyrównaj lewy i dolny koniec jej pnia do odpowiednich prowadnic. 16. Wybierz narzdzie Scale (Skalowanie) ( ), przytrzymaj Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij punkt, w którym przecinaj si prowadnice palmy. Kliknicie punktu przecicia prowadnic ustawia punkt odniesienia, wzgldem którego bdzie skalowana palma. Przytrzymanie Alt/Option podczas kliknicia powoduje wy[wietlenie okna dialogowego Scale (Skalowanie). ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 99 Oficjalny podrcznik 17. W oknie dialogowym Scale (Skalowanie) wpisz 175% w polu tekstowym Scale (Skalowanie) i kliknij OK, aby powikszy palm o 75%. Nic nie szkodzi, je[li palma wystaje w tej chwili troch poza obrazek. Przesuwamy palm Okre[lamy punkt odniesienia Okno dialogowe skalowania Obracanie obiektów Rotacja obiektów jest dokonywana poprzez obracanie ich wokóB okre[lonego punktu. Mo|na to zrobi, stosujc wy[wietlenie obwiedni obiektu i przesunicie wskaznika myszy do zewntrzne- go rogu pola. Po pojawieniu si wskaznika rotacji wystarczy klikn i przecign kursor myszy, aby obróci obiekt wokóB jego punktu centralnego. Aby dokona obrotu obiektu wokóB wybranego punktu odniesienia i o okre[lony kt, nale|y skorzysta z palety Transform (Transformacje). Obrócimy teraz palm o 20° wokóB wybranego punktu odniesienia, korzystajc z narzdzia Rotate (Obrót). 1. Przy zaznaczonej palmie wybierz narzdzie obrotu, Rotate ( ), z okna narzdzi. Zauwa|, |e punkt odniesienia palmy wci| znajduje si w miejscu przecicia si jej prowadnic. 100 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 2. Rozpocznij przeciganie zaznaczonej palmy. Ruch ten jest ograniczony do obrotów wokóB punktu odniesienia. Kontynuuj przeciganie, dopóki palma nie powróci do swojej pocztkowej pozycji w nagBówku, a nastpnie zwolnij przycisk myszy. Mo|esz tak|e skorzysta z menu Edit/ Undo Rotate (Edycja/Cofnij obrót). 3. Teraz, przy nadal zaznaczonej palmie, wci[nij i przytrzymaj klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij punkt przecicia si prowadnic palmy. 4. W oknie dialogowym Rotate (Obrót) zaznacz pole wyboru Preview (Podgld), a nastpnie wprowadz warto[ 20 w polu tekstowym Angle (Kt) i kliknij OK, aby w ten sposób obróci palm o 20° wokóB jej punktu odniesienia. Uwaga! Aby obróci obiekt wokóB wBasnego [rodka, wystarczy, gdy obiekt jest zaznaczony, klikn dwukrotnie narzdzie Rotate (Obrót) na pasku narzdzi. 5. Wybierz File/Save (Plik/Zapisz). ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 101 Oficjalny podrcznik Odbijanie obiektów Odbijanie obiektów nastpuje poprzez ich symetryczne odwzorowanie wzdBu| niewidocznej poziomej lub pionowej osi. Kopiowanie obiektów podczas odbijania tworzy ich odbicia lustrza- ne. Podobnie jak w przypadku skalowania i rotacji, podczas odbijania mo|na wyznaczy punkt, wzgldem którego obiekt zostanie odbity, lub domy[lnie odbija wzgldem centralnego punktu obiektu. Teraz skorzystamy z narzdzia Reflect (Odbicie), aby utworzy lustrzane odbicie palmy, któr obrócimy o 90° wzgldem osi pionowej. Nastpnie wykonamy odpowiednie skalowanie drzewka i umie[cimy je we wBa[ciwej pozycji. 1. Za pomoc narzdzia zaznaczania, Selection ( ), zaznacz palm. 2. Wybierz narzdzie odbicia, Reflect ( ), zagnie|d|one w oknie narzdzi razem z narzdziem obrotu, Rotate ( ), przytrzymaj klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij praw kra- wdz palmy. 3. W oknie dialogowym Reflect (Odbicie) upewnij si, |e zaznaczona jest opcja Vertical (Pio- nowo), a w polu tekstowym Angle (Kt) wpisano 90°. Nastpnie kliknij Copy (Kopia) (nie nale|y klika OK). 102 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 4. Kliknij dwukrotnie narzdzie Scale (Skalowanie) na pasku narzdzi. W polu Uniform Scale (Jednolite skalowanie) wpisz 70 i kliknij OK. 5. Dwukrotnie kliknij narzdzie odbicia, Reflect ( ), zagnie|d|one w oknie narzdzi razem z narzdziem obrotu, Rotate ( ). W oknie dialogowym Rotate (Obrót), w polu tekstowym Angle (Kt) wpisz  45° i kliknij OK. Uwaga! Do odbijania zaznaczonych obiektów mo|emy wykorzysta tak|e palet Transform (Transformacje), wybierajc z niej opcj Flip Horizontal (Odwró poziomo) lub Flip Vertical (Odwró pionowo). 6. Wybierz narzdzie Selection (Zaznaczanie), a nastpnie kliknij i przecignij pomniejszon palm, wyrównujc dóB jej pnia do prawego brzegu dolnej cz[ci pnia wikszej palmy. 7. Zapisz obraz za pomoc poleceD File/Save (Plik/Zapisz). 8. Kliknij ikon oka ( ) dla warstwy Palm Tree Guides, by ukry prowadnice palmy, a nastpnie wBcz ponownie warstw tekstu Text. 9. Wybierz opcje Object/Unlock All (Obiekt/Odblokuj wszystkie), by odblokowa tBo naszego logo. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 103 Oficjalny podrcznik 10. Wybierz Select/All (Zaznacz/Wszystko), by zaznaczy wszystkie obiekty tworzce logo. 11. Wybierz opcje Object/Group (Obiekt/Grupuj), by poBczy wszystkie obiekty logo w jedn grup. 12. Kliknij dwukrotnie narzdzie Scale (Skalowanie) ( ) na pasku narzdzi i w polu Uniform Scale (Jednolite skalowanie) wpisz 30. Kliknij OK. 13. Wybierz narzdzie Selection (Zaznaczanie) i przecignij je w gór, by stykaBo si z lew i górn prowadnic. 14. Kliknij pole najbardziej na lewo na listwie warstwy Address, by uczyni widoczn warstw adresu. 15. Zapisz obraz poleceniami File/Save (Plik/Zapisz). ZnieksztaBcanie obiektów Ró|ne narzdzia i filtry umo|liwiaj znieksztaBcanie oryginalnych ksztaBtów obiektów na ró|ne sposoby. Na przykBad falista linia w obiekcie tBa logo i w nagBówku zostaBa utworzona poprzez zastosowanie filtra znieksztaBcenia Zig Zag (Zygzak) na linii prostej. Teraz utworzymy kwiat. Najpierw na ksztaBcie gwiazdy zastosujemy efekt zawirowania filtr znie- ksztaBcenia Twist (Skrcenie& ), a nastpnie wykorzystamy filtr znieksztaBcenia Pucker & Bloat (WklsBy i wybrzuszony& ), aby dokona transformacji innej, znajdujcej si z przodu gwiazdy. Na pocztku narysujemy gwiazd stanowic cz[ kwiatu oraz zastosujemy filtr Twist (Skrce- nie& ) i palet Info, aby j znieksztaBci. 104 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 1. Wybierz narzdzie gwiazdy, Star ( ), znajdujce si w tej samej grupie, co narzdzie prosto- kta, Rectangle ( ), oraz ustaw wskaznik na ilustracji w prawym dolnym rogu listu. Przecignij narzdzie, aby narysowa gwiazd picioramienn o szeroko[ci mniej wicej 150 punktów. Uwaga! Za pomoc poleceD Window/Info (Okno/Info) mo|na przywoBa palet Info, która uBatwi wBa[ciwe okre[lenie rozmiarów gwiazdy. Narysowana gwiazda bdzie mie atrybuty takie jak uprzednio zaznaczony obiekt (w tym przy- padku tBo logo). 2. Przy zaznaczonej gwiezdzie wybierz pole wypeBnienia w palecie Control (Sterowanie) i spo- [ród dostpnych próbek wybierz próbk o nazwie Folwer gradient. Pozostaw warto[ obrysu None (Brak). Skrcenie mo|na wykorzystywa na dwa sposoby. Po pierwsze, skorzystanie z niego w formie filtra powoduje staBe znieksztaBcenie obiektu. Zastosowanie go jako efektu zachowuje oryginalny ksztaBt obiektu i umo|liwia usuwanie i edycj efektu w dowolnym momencie za pomoc palety Appearance (Wygld). W poni|szym wiczeniu skorzystamy z obu tych metod. Wicej informacji na temat efektów mo|na znalez w rozdziale 10. 3. Wybierz Filter/Distort/Twist (Filtr/ZnieksztaB/Skrcenie& ). W oknie dialogowym Twist (Skrcenie& ) wpisz 45° i kliknij OK. Teraz narysujemy inn gwiazd  wy[rodkowan na poprzedniej. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 105 Oficjalny podrcznik 4. Przy zaznaczonej gwiezdzie wybierz Window/Attributes (Okno/Atrybuty), aby wy[wietli palet Attributes (Atrybuty). Nastpnie kliknij przycisk Show Center ( ) (Poka| [rodek), aby wy[wietli punkt centralny gwiazdy. Wy[wietlanie punktu centralnego gwiazdy. 5. Ponownie zaznacz narzdzie Star (Gwiazda) i przecignij wskaznik od punktu centralnego, aby narysowa drug gwiazd, mniej wicej tego samego rozmiaru, nad punktem centralnym pierwszej. Przed zwolnieniem przycisku myszy przecignij gwiazd po Buku, aby obróci j tak, by jej ramiona znalazBy si pomidzy ramionami gwiazdy znajdujcej si pod ni. Nie usuwaj zaznaczenia gwiazdy. 6. Na palecie Attributes (Atrybuty) kliknij przycisk Show Center ( ), aby wy[wietli punkt cen- tralny drugiej gwiazdy. 7. Wciskajc klawisz Shift, kliknij pole Fill (WypeBnienie) na palecie Control (Sterowanie), by przywoBa palet Color (Kolor), lub wybierz Window/Color (Okno/Kolor). Nastpnie kliknij pole koloru White znajdujce si po prawej stronie paska kolorów, aby wypeBni gwiazd tym kolorem. Wciskanie klawisza Shift podczas klikania pola (Fill) (WypeBnienie) w palecie Control (Sterowanie) sprawi, |e zamiast domy[lnej palety Swatches (Próbki) przywoBamy palet Color (Color). 8. Kliknij ponownie pole Fill (WypeBnienie), by ukry palet Color (Kolor), po czym kliknij je raz jeszcze, by przywoBa palet Swatches (Próbki). Teraz kliknij pole Stroke (Obrys), aby zaznaczy obrys gwiazdy i wybra kolor na pasku kolorów lub na palecie Swatches (Próbki) w celu nadania gwiezdzie obrysu (w przykBadzie skorzystali[my z próbki koloru karmazynowego, Crimson). 9. Przy zaznaczonej biaBej gwiezdzie wybierz Effect/Distort & Transform/Pucker & Bloat (Efekty/ ZnieksztaBcenie i transformacja/WklsBy i wybrzuszony& ). Zastosowanie efektu zachowuje oryginalny ksztaBt i umo|liwia usunicie lub edycj efektu w dowolnym momencie. 106 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 10. W oknie dialogowym Pucker & Bloat (WklsBy i wybrzuszony) wybierz opcj Preview (Pod- gld) i przecignij suwak, aby znieksztaBci gwiazd (w przykBadzie wybrano warto[ 50%). Kliknij OK. Narysuj ksztaBt Zastosuj efekt Pucker & Bloat Wynik gwiazdy (WklsBy i wybrzuszony) 11. Nie usuwajc zaznaczenia ilustracji, wybierz File/Save (Plik/Zapisz). Pochylanie obiektów Teraz uzupeBnimy kwiat pomaraDczowym [rodkiem, przeskalujemy go i pochylimy. Pochylanie obiektów przechyla ich krawdzie wzdBu| okre[lonej osi, przy zachowaniu równolegBo[ci kraw- dzi, czynic obiekt niesymetrycznym. 1. Wybierz narzdzie elipsy, Ellipse ( ), znajdujce si w tej samej grupie co narzdzie gwiazdy, Star ( ), w oknie narzdzi. 2. Przy zaznaczonych gwiazdach i wy[wietlonych ich punktach centralnych naci[nij Alt (Win- dows) lub Option (Mac OS), umie[ wskaznik narzdzia Ellipse (Elipsa) nad punktami centralny- mi gwiazd i przecignij wskaznik od punktu centralnego, tak aby narysowa owal. 3. Kliknij pole Fill (WypeBnienie) w oknie narzdzi, aby wybra wypeBnienie obiektu. Na palecie Swatches (Próbki) kliknij próbk Orange (pomaraDczowy), aby wypeBni owal kolorem pomaraDczowym. 4. Na palecie Color (Kolor) przecignij ikon None (Brak) ( ) i upu[ j w polu Stroke (Obrys), aby usun obrys. Narysuj owalny ksztaBt Przecignij i upu[ przycisk None i nadaj mu wypeBnienie (Brak) nad polem Stroke (Obrys) ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 107 Oficjalny podrcznik Teraz zgrupujemy elementy kwiatu, a nastpnie caBy kwiat pochylimy. 5. Wybierz narzdzie zaznaczania Selection ( ). Klikaj, przytrzymujc klawisz Shift, aby zazna- czy trzy elementy kwiatu, po czym wybierz Object/Group (Obiekt/Grupuj), aby zgrupowa je razem. 6. Na palecie Transform (Transformacje) wpisz 10° (10 stopni) w polu tekstowym Shear (Pochy- lenie) i naci[nij Enter lub Return, aby zastosowa na kwiecie efekt pochylenia. Wprowadz kt pochylenia 10° Wynik 7. Wpisz 0.75 in (ang. inches  cale) w polu tekstowym W (Szeroko[) i 0.75 in w polu teksto- wym H (Wysoko[), aby przeskalowa kwiat do rozmiarów trzech czwartych cala. Chocia| domy[ln jednostk miary s punkty, po wpisaniu w polu tekstowym sBowa inches (lub in) Illustrator obliczy równowa|nik rozmiaru w punktach. Illustrator potrafi dokonywa konwersji jednostek i przeprowadza dziaBania matematyczne w dowolnym polu tekstowym akceptujcym warto[ci liczbowe. Aby automatycznie pomno|y lub podzieli rozmiar obiektu o dan warto[, wpisz gwiazdk (*) lub uko[nik(/) i liczb po danej warto[ci w polu tekstowym W (Szeroko[) lub H (Wysoko[) albo te| w obu, po czym naci[nij Enter lub Return, aby dokona przeskalowania obiektu. Na przykBad wpisz /2 po warto[ciach pól tekstowych W (Szeroko[) i H (Wysoko[), aby przeskalowa obiekt do 50%. 108 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 8. Za pomoc narzdzia zaznaczania, Selection, przecignij kwiat w miejsce obok palmy w prawym dolnym rogu strony. Nastpnie wci[nij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS), po czym kliknij i przecignij kwiat dwa razy, by utworzy w rogu strony bukiet zBo|ony z trzech kwiatów. 9. Wybierz Select/Deselect (Zaznacz/UsuD zaznaczenie), aby usun zaznaczenie ilustracji. 10. Wybierz polecenia View/Guides/Hide (Widok/Prowadnice/Ukryj), by ukry prowadnice, a nastpnie wybierz File/Save (Plik/Zapisz). Ilustracja nagBówka listu jest gotowa. Nie zamykaj pliku, aby mo|liwe byBo skorzystanie z niego w nastpnych wiczeniach. Precyzyjne pozycjonowanie obiektów Paleta Transform (Transformacje) jest przydatna tak|e podczas przesuwania obiektów w miejsce o dokBadnych wspóBrzdnych osi X i Y strony oraz kontrolowania poBo|enia obiektów wzgldem krawdzi. Informacje na temat tworzenia znaków zaznaczenia na krawdzi mo|na znalez w rozdziale  Setting Marks and Bleeds Options (Znaczniki drukarskie i spady) pomocy programu Illustrator. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 109 Oficjalny podrcznik Kopert utworzymy poprzez wklejenie kopii logo do ilustracji koperty, a nastpnie okre[lenie dokBadnych wspóBrzdnych na kopercie, w których powinno si ono znalez. 1. Kliknij dwukrotnie narzdzie Hand (Rczka) ( ), aby dopasowa ilustracj do okna. 2. Za pomoc narzdzia zaznaczania, Selection (Zaznaczanie) ( ), kliknij logo, aby je zaznaczy. 3. Wybierz Edit/Copy (Edycja/Kopiuj), aby skopiowa logo do schowka. Teraz otworzymy plik startowy ilustracji koperty. 4. Wybierz File/Open (Plik/Otwórz) i otwórz plik L3start2.ai w folderze Rozdzial03 znajdujcym si w folderze Rozdzialy na dysku twardym. 5. Wybierz File/Save As (Plik/Zapisz jako), wpisz nazw Envelope.ai i zaznacz folder Rozdzial03. Nie zmieniaj typu formatu pliku ustawionego na Adobe Illustrator Document i kliknij Save (Zapisz). W oknie dialogowym Illustrator Options (Opcje programu Illustrator) zaakceptuj usta- wienia domy[lne, klikajc OK. 6. Wybierz Edit/Paste (Edycja/Wklej). Przesuniemy wklejone logo w miejsce oddalone o wier cala (okoBo 0,6 cm) od lewego górnego rogu koperty, okre[lajc wspóBrzdne X i Y w odniesieniu do punktu zerowego miarki. Punkt zerowy miarki to miejsce, w którym pojawia si na niej warto[ 0. W tym pliku zmieniono punkt zerowy miarki tak, aby znajdowaB si w lewym górnym rogu koperty, a jej jednostki miary okre- [lono jako cale. Wicej informacji na ten temat mo|na znalez w rozdziale  Using Rulers (Praca z miarkami) w pomocy programu Illustrator. 7. Na palecie Transform (Transformacje) kliknij lewy górny punkt, aby zmieni punkt odnie- sienia, a nastpnie wpisz 0.25 in (18 pkt) w polu tekstowym X i  0.25 in (wspóBrzdna ujemna) w polu tekstowym Y. Naci[nij Enter lub Return, aby zastosowa ostatnio wprowadzon warto[. Skopiuj logo z nagBówka Wklej go na kopercie Wybierz lewy górny punkt odniesienia i wprowadz wspóBrzdne X i Y 110 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 8. Przy zaznaczonym logo wci[nij klawisz Shift i przecignij prawy dolny róg obwiedni, aby przeskalowa logo i dopasowa je do bBkitnej kwadratowej prowadnicy. 9. Kliknij poza obszarem ilustracji, aby usun jej zaznaczenie, a nastpnie wybierz File/Save (Plik/Zapisz). Zmiana perspektywy Teraz skorzystamy z narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne), aby zmieni perspekty- w nazwy firmy. 1. Wybierz narzdzie zaznaczania grupowego, Group Selection ( ), i kliknij dwukrotnie nazw firmy (Stick), by zaznaczy grup ksztaBtów, które j tworz. 2. Wci[nij i przytrzymaj klawisz Alt/Option, po czym, nie zwalniajc go, kliknij i przecignij nazw firmy w dóB, aby w ten sposób skopiowa zaznaczony tekst. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 111 Oficjalny podrcznik 3. Wybierz narzdzie Scale (Skalowanie), wci[nij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij po lewej stronie tekstu, by w ten sposób okre[li punkt odniesienia dla skalowania oraz otworzy okno dialogowe skalowania. W polu tekstowym Uniform Scale (Skalowanie jednolite) wpisz warto[ 300. Kliknij OK. 4. Przy nadal zaznaczonym tek[cie wybierz z paska narzdzi narzdzie przeksztaBcania swobod- nego, Free Transform ( ). 5. Umie[ wskaznik w ksztaBcie podwójnej strzaBki ( ) nad lewym dolnym rogiem obwiedni obiektu i wybierz lewy dolny naro|ny uchwyt. Kolejna operacja bdzie wymaga pewnej zrcz- no[ci, wic stosuj si [ci[le do wskazówek. Kliknij i przecignij uchwyt prawego dolnego rogu ob- wiedni, przytrzymujc caBy czas klawisze Shift+Alt+Ctrl (Windows) lub Shift+Option+Command (Mac OS). Powoli przecigaj wskaznik w gór, aby zmieni perspektyw obiektu. Uwaga! Sztuczka ta si nie uda, je[li wci[niemy klawisze w tym samym momencie, gdy bdziemy klika, by zaznaczy obiekt. Przytrzymanie klawisza Shift podczas przecigania sprawia, |e przeskalowanie obiektu jest proporcjonalne, przytrzymanie Alt/Option przeskalowuje obiekt wobec jego punktu centralnego, a przytrzymanie Ctrl/Command znieksztaBca obiekt wzgldem punktu kontrolnego lub uchwytu, który jest przecigany. 112 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 6. Wybierz opcje Window/Transparency (Okno/Przezroczysto[), by otworzy palet Transparen- cy (Przezroczysto[) i w polu sBu|cym do definiowania stopnia krycia wpisz warto[ 20, aby tekst delikatnie zlewaB si z tBem. ZmieD perspektyw ZmieD stopieD przezroczysto[ci 7. Wybierz Select/Deselect (Zaznacz/UsuD zaznaczenie). 1200 Oceanview Drive Surfside, California 92220 8. Wybierz File/Save (Plik/Zapisz). Mo|na zminimalizowa plik i pozostawi go otwartym na pulpicie lub go zamkn. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 113 Oficjalny podrcznik Korzystanie z narzdzia Free Transform Narzdzie Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne) jest narzdziem wielozadaniowym, które poza umo|liwianiem zmiany perspektywy Bczy w sobie funkcje skalowania, pochylania, odbija- nia i obracania. Teraz skorzystamy z narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne), aby przeksztaBci obiekty skopiowane z logo do wizytówki. 1. Wybierz File/Open (Plik/Otwórz& ) i otwórz plik L3start3.ai z folderu Rozdzial03 znajdujce- go si w folderze Rozdzialy skopiowanym na dysk twardy. 2. Wybierz File/Save As (Plik/Zapisz jako& ), wpisz nazw Buscards.ai i zaznacz folder Roz- dzial03. Nie zmieniaj typu formatu pliku ustawionego na Adobe Illustrator Document i kliknij Save (Zapisz). W oknie dialogowym Illustrator Options (Opcje programu Illustrator) nale|y zaakcepto- wa ustawienia domy[lne klikniciem OK. 3. Wybierz opcje Window/Navigator (Okno/Nawigator), aby wy[wietli palet Navigator. Na pa- lecie Navigator (Nawigator) kilkakrotnie kliknij przycisk powikszania, Zoom In ( ), aby zmie- ni powikszenie na 200%, a nastpnie przesuD czerwone pole widoku w lewy górny róg ilustracji. 4. Wybierz narzdzie zaznaczania, Selection ( ) i kliknij palmy w logo. Nastpnie przecignij wskaznik, przytrzymujc klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS), aby utworzy kopi obiek- tu. Umie[ nowe palmy po prawej stronie logo. Teraz skorzystamy z narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne), aby przeskalowa, znieksztaBci i obróci palmy, a nastpnie nada im ja[niejszy kolor. 114 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 5. Przy zaznaczonych palmach wybierz z paska narzdzi narzdzie przeksztaBcania swobodnego, Free Transform ( ). Przytrzymujc Shift+Alt (Windows) lub Shift+Option (Mac OS), przecig- nij prawy dolny róg w dóB, aby przeskalowa obiekt (punktem odniesienia bdzie jego [rodek); powikszysz w ten sposób palmy. John Smith John Smith Stick Designer Stick Designer 1200 Oceanview Drive 1200 Oceanview Drive Surf, California 92220 Surf, California 92220 Tel. 310 555.0234 Tel. 310 555.0234 Fax. 310 555.0237 Fax. 310 555.0237 email.jsmith@stick.com email.jsmith@stick.com Utwórz kopi palmy Wykorzystaj narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne ) do przeskalowania obiektu Chocia| mo|liwe jest przeskalowywanie obiektów za pomoc narzdzia zaznaczania, Selection, skalowanie przy u|yciu narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne) umo|liwia wykony- wanie innych transformacji bez konieczno[ci zmiany narzdzia. 6. Aby teraz znieksztaBci palmy, przy wykorzystaniu narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne), zaznacz prawy dolny róg obwiedni obiektu, ale nie puszczaj przycisku myszy. Rozpocznij przeciganie, a nastpnie przytrzymaj Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS) i powoli przecignij wskaznik w stron przeciwlegBego rogu obiektu. 7. Aby nieco obróci palmy, przesuD wskaznik narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne) minimalnie poni|ej prawego dolnego rogu obwiedni obiektu, dopóki nie pojawi si wskaznik rotacji, a nastpnie przecignij go, by obróci obiekt. John Smith John Smith Stick Designer Stick Designer 1200 Oceanview Drive 1200 Oceanview Drive Surf, California 92220 Surf, California 92220 Tel. 310 555.0234 Tel. 310 555.0234 Fax. 310 555.0237 Fax. 310 555.0237 email.jsmith@stick.com email.jsmith@stick.com ZnieksztaBcanie obiektu za pomoc Obracanie obiektu przy u|yciu narz- narzdzia Free Transform dzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne) (PrzeksztaBcanie swobodne) 8. Wybierz narzdzie zaznaczania, Selection ( ), i kliknij palmy , by je zaznaczy. Nastpnie wy- bierz polecenia Object/Arrange/Send to Back (Obiekt/UBó|/PrzesuD na spód), by przenie[ palmy pod tekst. 9. Wybierz próbk koloru Tan, by palmy zlaBy si z tBem wizytówki. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 115 Oficjalny podrcznik Teraz opiszemy nieco inny sposób znieksztaBcania obiektów. Funkcja Free Distort (ZnieksztaBcenie swobodne) umo|liwia znieksztaBcenie zaznaczonego obszaru poprzez przesuwanie dowolnego z jego naro|ników. Mo|e ona zosta zastosowana jako filtr permanentnie zmieniajcy obiekt lub jako efekt umo|liwiajcy odwrócenie zmiany. 10. Sprawdz, czy palmy s nadal zaznaczone, i wybierz opcj Filter/Distort/Free Distort (Filtr/ ZnieksztaB/ ZnieksztaBcanie swobodne& ). Uwaga! Wybierz górne polecenie Filter/Distort (Filtr/ZnieksztaBcenie). Dolne polecenie Filter/ Distort (Filtr/ZnieksztaBcenie) dziaBa jedynie w przypadku grafiki rastrowej. 11. Przecignij jeden (lub wicej) uchwytów, aby znieksztaBci zaznaczony obiekt, a nastpnie kliknij OK. W tym przykBadzie przesunli[my prawe uchwyty w pionie. Podgld znieksztaBcenia swobodnego Wynik 12. Kliknij poza obszarem ilustracji, aby usun jej zaznaczenie, i wybierz File/Save (Plik/Zapisz). Dokonywanie wielu transformacji jednocze[nie Teraz utworzymy wicej kopii wizytówki i w kilku prostych krokach zreplikujemy egzemplarze symboli. 1. Kliknij dwukrotnie narzdzie Hand ( ) w oknie narzdzi, aby zmniejszy ilustracj i dopaso- wa j do okna. 2. Wybierz Select/All (Zaznacz/Wszytkie), aby zaznaczy wszystkie obiekty znajdujce si na wizytówce. 3. Wybierz Object/Transform/Transform Each (Obiekt/Transformacje/Transformuj ka|dy& ). Opcje Move (PrzesuD) w oknie dialogowym Transform Each (Transformuj ka|dy) umo|liwiaj przesuwanie obiektów w okre[lonym lub losowym kierunku. Teraz przesuniemy kopi zaznaczo- nych obiektów dwa cale w dóB wobec obiektów oryginalnych. 116 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 4. W oknie dialogowym Transform Each (Transformuj ka|dy) wpisz  2 in w polu tekstowym Move Vertical (PrzesuD/Pionowo), nie zmieniaj innych ustawieD i kliknij Copy (Kopiuj) (nie klikaj OK). PrzesuD obiekt w dóB o 2 cale i skopiuj go 5. Wybierz Object/Transform/Transform Again (Obiekt/Transformacje/transformuj ponownie), aby utworzy trzeci kopi. Teraz skorzystamy ze skrótu klawiszowego, aby powtórzy transformacje. 6. Naci[nij dwukrotnie Ctrl+D (Windows) lub Command+D (Mac OS), aby przeprowadzi transformacj jeszcze dwa razy, co da w efekcie pi wizytówek w kolumnie. Mo|na zastosowa tak|e kilka transformacji, wBczajc w to skalowanie, przesuwanie, obracanie i odbijanie obiektu. Po zaznaczeniu obiektów nale|y wybra Effect/Distort & Transform/Transform (Efekty/ZnieksztaBcenie i transformacja/Transformacje). Wynikowe okno dialogowe wyglda dokBadnie tak jak okno dialogowe Transform Each (Transformuj ka|dy). Transformacja w formie efektu posiada t zalet, |e mo|na z niej w dowolnym momencie zrezygnowa lub j zmieni. Teraz skorzystamy z kilku skrótów, aby utworzy kopi kolumny. 7. Naci[nij Ctrl+A (Windows) lub Command+A (Mac OS), aby zaznaczy wszystkie obiekty nale|ce do piciu wizytówek, po czym kliknij prawym przyciskiem (Windows) lub kliknij z wci[- nitym klawiszem Ctrl (Mac OS) wewntrz okna, aby wy[wietli menu skrótów (menu konteksto- we). Z menu wybierz Transform/Transform Each (Transformacje/Transformuj ka|dy). 8. Tym razem w oknie dialogowym Transform Each (Transformuj ka|dy) wpisz 3.5 in w polu tekstowym Move Horizontal (PrzesuD/Poziomo) i 0 in w polu tekstowym Move Vertical (PrzesuD/ Pionowo). Nie zmieniaj innych ustawieD i kliknij Copy (Kopiuj) (nie klikaj OK). ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 117 Oficjalny podrcznik 9. Aby wyczy[ci okno, tak aby[ mógB ujrze gotow ilustracj, przytrzymaj Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS) i kliknij poza obszarem ilustracji, aby usun jej zaznaczenie. Nastpnie wybierz View/Guides/Hide Guides (Widok/Linie pomocnicze/Ukryj linie pomocnicze), aby ukry bBkitne prowadnice, i naci[nij Tab celem zamknicia okna narzdzi i palet. Naciskanie Tab przeBcza pomidzy ukrywaniem i wy[wietlaniem okna narzdzi i wszystkich palet. Naci[nicie Shift+Tab naprzemiennie ukrywa i wy[wietla jedynie palety. 10. Wybierz File/Save (Plik/Zapisz) i File/Close (Plik/Zamknij). Konwersja linii prostych na zygzakowate Filtr Zig Zag (Zygzak) dodaje do istniejcej linii punkty zakotwiczenia (punkty kontrolne), a nastpnie przesuwa niektóre z nich w lewo (lub w gór), a inne w prawo (lub w dóB) od linii. Mo|na okre[li liczb tworzonych punktów kontrolnych oraz stopieD ich przesunicia. Mo|na tak|e wybra, czy maj zosta utworzone punkty gBadkie, dajce efekt linii falistej, czy te| punkty ostre (naro|ne), dajce efekt linii Bamanej. Linia oryginalna Linia z czterema naro|nymi Linia z czterema gBadkimi punk- punktami kontrolnymi ostrymi tami kontrolnymi Aby przeksztaBci linie proste na zygzakowate: 1. Wykonaj jedno z nastpujcych dziaBaD: " Aby zastosowa znieksztaBcenie staBe, skorzystaj z narzdzia zaznaczania, aby zaznaczy lini przeznaczon do konwersji. Nastpnie wybierz Filter/Distort/ Zig Zag (Filtr/ZnieksztaBcenie/Zygzak). " Aby zastosowa znieksztaBcenie w formie efektu odwracalnego, zaznacz obiekt lub grup albo wska| grup lub warstw w palecie warstw Layers (wicej informacji na temat wskazywania mo|na znalez w rozdziale 7.). Nastpnie wybierz Effect/Distort & Transform/Zig Zag (Efekty/ZnieksztaBcenie i transformacja/Zygzak). 2. Wybierz sposób przesuwania punktów: Relative (Relatywny), oznaczajcy procentow warto[ rozmiaru obiektu, lub Absolute (Absolutny), oznaczajcy okre[lon warto[ bezwzgldn. 3. W polu Size (Rozmiar) wpisz po|dany zakres przesunicia punktów lub odpowiednio przecignij suwak. 4. W polu Ridges per Segment (Brzegów na segment) wpisz po|dan liczb punktów zakotwiczenia na odcinek linii lub odpowiednio przecignij suwak. 5. Wybierz typ tworzonej linii: Smooth (GBadzik), aby utworzy lini falist, lub Corner (Naro|ne) dla linii Bamanej. 6. Kliknij Preview (Podgld), aby obejrze podgld linii. 7. Kliknij OK. 118 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów Eksperymentowanie na wBasn rk Mo|esz dynamicznie aktualizowa tekst, dane wykresów, poBczone pliki i grafik oraz zmienia je przy u|yciu pewnych zmiennych. Na przykBad mo|esz utworzy seri wizytówek, w których zmieniaj si poszczególne nazwiska i tytuBy, ale wszystkie inne informacje pozostaj niezmienne. Opcja Variables (Zmienne) umo|liwia projektantom tworzenie wysoko formatowanej grafiki w formie szablonów (nosi ona nazw grafiki opartej na danych), a nastpnie wspóBprac z progra- mistami celem kontroli poBczeD pomidzy szablonem i jego zawarto[ci. W bardziej zBo|onych zastosowaniach mo|liwe jest, na przykBad, utworzenie 500 ró|nych banerów WWW opartych na tym samym szablonie. W przeszBo[ci konieczne byBo rczne wypeBnianie szablonu danymi (obraz- kami, tekstem itp.). Dziki grafice opartej na danych mo|liwe jest wykorzystanie skryptu odwoBu- jcego si do bazy danych, co znacznie przy[piesza tworzenie banerów. W Illustratorze mo|esz zmieni dowolny fragment ilustracji w szablon grafiki opartej na danych. Wszystko, co musisz zrobi, to okre[li, które obiekty w obszarze ilustracji s dynamiczne (mo|li- wa jest ich zmiana), przy zastosowaniu zmiennych. Dodatkowo mo|liwe jest utworzenie ró|nych zestawów danych zmiennych uBatwiajcych podgld gotowego wygenerowanego szablonu. Programi[ci z kolei mog zakodowa zmienne i zestawy danych, które maj si pojawi w obiek- tach graficznych, wprost w dokumencie XML, a nastpnie zaimportowa te zmienne i zbiory danych do pliku programu Illustrator, dziki czemu mo|liwe bdzie przygotowanie grafik na podstawie dostarczonych przez nich specyfikacji. Dynamizacja tekstu Aby pozna potg i przydatno[ opcji Variables (Zmienne), mo|esz skorzysta z poni|szej proce- dury i ilustracji wizytówek przygotowanych w tym rozdziale. 1. Wybierz File/Open (Plik/Otwórz) i otwórz plik L3start3.ai w folderze Rozdzial03 znajdujcym si w folderze Rozdzialy skopiowanym na dysk twardy. 2. Wybierz File/Save As (Plik/Zapisz jako& ), wpisz nazw Buscard2.ai i wybierz folder Rozdzial03. Nie zmieniaj typu formatu pliku ustawionego na Adobe Illustrator Document i kliknij Save (Zapisz). W oknie dialogowym Illustrator Options (Opcje programu Illustrator) nale|y zaak- ceptowa domy[lne ustawienia klikniciem OK. 3. Za pomoc narzdzia Zoom (Lupka) ( ) powiksz ilustracj wizytówki w lewym górnym rogu. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 119 Oficjalny podrcznik 4. Wybierz Window/Variables (Okno/Zmienne), aby wy[wietli palet Variables (Zmienne). A B C D E A. Zbiór danych B. Menu palety C. Typ zmiennej D. Nazwa zmiennej E. Nazwa przypisanego obiektu Utworzymy teraz kilka zmiennych tekstowych, aby uBatwi zmian nazwiska i stanowiska w wizy- tówkach. Technika ta umo|liwia tworzenie serii wizytówek zawierajcych nazwiska i nazwy stano- wisk, które mo|na w prosty sposób modyfikowa dla innych pracowników. Mo|na tak|e utworzy zmienn dla, na przykBad, adresu, tak aby mo|liwa byBa zmiana adresu ró|nych filii. 5. Przy u|yciu narzdzia zaznaczania, Selection ( ), zaznacz na ilustracji nazwisko i stanowisko John Smith, Stick Designer. 6. W dolnej cz[ci palety Variables (Zmienne) kliknij przycisk Make Text Dynamic (Utwórz dynamiczny tekst). Na palecie pojawi si nowa zmienna noszca nazw Variable1 (Zmienna1). Po lewej stronie zmiennej pojawi si ikona ( ) wskazujca, |e jest to cig tekstowy. Kolumna Objects (Obiekty) wymienia obiekt, do którego przypisana jest zmienna  w tym przypadku tekst zaznaczony w punkcie 5. 120 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 7. Kliknij dwukrotnie zmienn i w oknie dialogowym Variable Options (Opcje zmiennych) nadaj jej nazw name_title. Jej typ jest ju| zdefiniowany jako Text String (Cig tekstowy). Kliknij OK. Przycisk Make Text Dynamic Okno dialogowe Variable Options (Opcje zmiennych) (Utwórz tekst dynamiczny) W Ilustratorze mo|liwe jest tworzenie czterech typów zmiennych: Graph Data (Dane wykresu), Linked File (Plik poBczony), Text String (Cig tekstowy) i Visibility (Widoczno[). Typ zmiennej wskazuje, które atrybuty obiektu mo|na zmienia. Na przykBad ze zmiennej Visibility (Widocz- no[) mo|na skorzysta do ukazania lub ukrycia obiektu w szablonie. Zmienne Graph Data (Dane wykresu), Linked File (Plik poBczony) i Text String (Cig tekstowy) dynamizuj odpowiednie obiekty, a zmienna Visibility (Widoczno[) dynamizuje widzialno[ obiektu. 8. Upewnij si, |e nadal zaznaczony jest tekst John Smith, Stick Designer. 9. Na palecie Variables (Zmienne) kliknij przycisk Capture Data Set (Przechwy zestaw danych) znajdujcy si w jej lewym górnym rogu, aby przechwyci dane. W menu rozwijanym Data Set (Zestaw danych) jako pierwszy element pojawi si Data Set 1 (Zestaw danych 1). Przycisk Capture Data Set (Przechwy zestaw danych) i Data Set 1 (Zestaw danych 1) na palecie Variables (Zmienne ) Zbiór danych to zestaw zmiennych i przypisanych do nich warto[ci. Podczas tworzenia zbioru danych przechwytywany jest fragment danych dynamicznych wy[wietlany w danym momencie w ilustracji. Mo|liwe jest przeBczanie si pomidzy zbiorami danych w celu przesyBania do szab- lonu ró|nych informacji. Teraz przejrzymy tekst i utworzymy nowy zbiór danych. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 121 Oficjalny podrcznik 10. Wybierz narzdzie Type (Tekst) w oknie narzdzi. Na ilustracji przecignij wskaznik tak, by zaznaczy tekst John Smith, nastpnie w jego miejscu wpisz Maggie Riley. Teraz zaznacz tekst Product Manager i w jego miejscu wpisz Sales, by zastpi w ten sposób oba wiersze tekstu na wizytówce nowymi atrybutami. 11. Zauwa|, |e zmienna Data Set 1 (Zestaw danych 1) na palecie Variables (Zmienne) jest aktual- nie wy[wietlona kursyw. Kursywa oznacza, |e dokonano edycji zmiennej. Mo|liwa jest modyfi- kacja zbioru danych po jego utworzeniu, co równie| teraz nastpi. 12. Na palecie zmiennych Variables, w jej lewym górnym rogu, kliknij przycisk Capture Data Set (Przechwy zestaw danych), aby przechwyci informacje. W menu rozwijanym jako aktualna zmienna pojawi si Data Set 2 (Zestaw danych 2). Tworzenie zmiennych jest procesem dwustopniowym. Po pierwsze nale|y zdefiniowa zmienn, a nastpnie przypisa j do atrybutu obiektu, aby uczyni go dynamicznym. Typ obiektu i typ zmiennej okre[laj, które atrybuty obiektu mog si zmienia. Do dowolnego obiektu mo|na przypisa zmienn Visibility (Widoczno[), aby zdynamizowa stan widoczno[ci obiektu. Je|eli obiekt to tekst, obraz zawierajcy Bcze lub wykres, mo|liwa jest tak|e dynamizacja zawarto[ci obiektu. 13. Aby utworzy kolejn zmienn, tym razem dla adresu, kliknij wewntrz pustego obszaru na palecie Variables (Zmienne), aby usun zaznaczenie uprzednio utworzonej zmiennej. Je|eli nowo tworzona zmienna powinna pasowa typem do zaznaczonego obiektu, upewnij si, |e na palecie Variables (Zmienne) nie wybrano |adnej zmiennej. 14. Skorzystaj z narzdzia zaznaczania, Selection ( ), aby zaznaczy tekst. 15. Kliknij przycisk Make Text Dynamic (Utwórz dynamiczny tekst) w dolnej cz[ci palety Variables (Zmienne). Na palecie pojawi si zmienna tekstowa zawierajca pierwszy wiersz adresu. Mo|esz klikn j dwukrotnie i zmieni jej nazw (w przykBadzie zastosowano nazw address). Kliknij OK. 16. Za pomoc narzdzia Type ( ) skoryguj numer telefonu i adres poczty elektronicznej (w przykBadzie to 310.555.5678 i mriley@stick.com). 122 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 17. Kliknij przycisk Capture Data Set (Przechwy zestaw danych) znajdujcy si w lewym górnym rogu palety Variables (Zmienne), aby przechwyci te dane. Utworzony zostanie Data Set 3 (Zestaw danych 3). Data Set 3 (Zestaw danych 3) 18. Aby przejrze nowo utworzone zmienne, kliknij przycisk Next Data Set ( ) (Nastpny zestaw danych) znajdujcy si po prawej stronie menu danych Data Set, który umo|liwia przeBczanie si pomidzy zmiennymi. Zauwa|, |e Data Set 2 (Zestaw danych 2) podaje niewBa[ciwy numer telefonu i adres e-mail dla Maggie Riley. Usuwanie zestawów danych nie jest jednak trudne. 19. Przy zaznaczonym w palecie Variables (Zmienne) zestawie Data Set 2 (Zestaw danych 2) wy- bierz z menu palety Variables (Zmienne) opcj Delete Data Set (UsuD zestaw danych) i kliknij Yes (Tak) w ostrze|eniu. Mo|liwe jest utworzenie serii zbiorów danych przeznaczonych dla wizytówek, a nastpnie sko- rzystanie z procesu wsadowego celem aktualizacji caBo[ci lub cz[ci danych takich jak nazwiska i tytuBy, adresy filii oraz numery telefonów 20. Wybierz File/Save (Plik/Zapisz). Importowanie danych i przetwarzanie wsadowe Oprócz zmieniania danych zapisanych w zmiennych osobno dla ka|dego egzemplarza dzieBa mo- |emy tak|e importowa pliki z danymi pochodzce z zewntrznych zródeB i, wykonujc przetwa- rzanie wsadowe zawartych w nich informacji, tworzy od razu wiele dokumentów Illustratora. W tej cz[ci rozdziaBu zaimportujemy dodatkowe nazwiska i adresy ludzi z dokumentu XML, utworzymy akcj, by zapisa te pliki jako dokumenty EPS, a nastpnie wykonamy przetwarzanie wsadowe zaimportowanych danych, by przygotowa osobny dokument EPS dla ka|dego nazwiska w naszej bazie ludzi potrzebujcych wizytówek. ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 123 Oficjalny podrcznik 1. Nadal pracujc z plikiem Buscards2.ai, wybierz w menu palety Variables (Zmienne) opcj Load Variable Library (Wczytaj bibliotek zmiennych). Wybierz plik data.xml znajdujcy si w katalogu Rozdzialy03 w folderze Rozdzialy skopiowanym na dysk twardy i kliknij Yes (Tak), by zastpi bie|ce zmienne i zestawy danych nowymi. 2. Kliknij w palecie Variables (Zmienne) rozwijane menu na prawo od napisu Data Set (Zbiór danych). Pojawi si lista siedmiu ró|nych zbiorów danych. Wybierz po kolei ka|dy ze zbiorów danych. Zauwa|, |e w ka|dym pojawia si inne nazwisko i adres. Teraz utworzymy akcj, by zapisa ka|d z wizytówek jako osobny dokument .EPS. (Wicej infor- macji na temat akcji mo|na znalez w artykule  To use the Actions palette (Korzystanie z palety Zadania) w pomocy programu Illustrator). 3. Wybierz opcje Window/Actions (Okno/Zadania), by przywoBa palet Actions (Zadania). 124 ROZDZIAA 3 Transformacja obiektów 4. W menu palety Actions (Zadania) wybierz opcj New Action (Nowe zadanie). W polu Name (Nazwa) okna dialogowego wpisz Save as EPS, pozostaBe pola pozostaw bez zmian i kliknij Record (Nagraj). 5. Wybierz opcje File/Save As (Plik/Zachowaj jako). Nazwij plik buscards2.eps, jako typ pliku wybierz Illustrator EPS i zapisz go w katalogu Rozdzial03. Kliknij Save (Zapisz). W oknie dialogo- wym EPS Options (Opcje EPS) pozostaw niezmienione ustawienia domy[lne i kliknij OK. 6. Teraz w palecie Actions (Akcje) kliknij przycisk Stop Recording (Zatrzymaj nagrywanie) ( ). WBa[nie przygotowaBe[ akcj, która zapisze ka|dy z plików z danymi dla wizytówek w formacie .EPS. Teraz utworzymy tzw. proces wsadowy, który wykona akcj Save as EPS dla ka|dego z naszych indywidualnych zestawów danych. (Wicej informacji na temat przetwarzania wsadowego mo|na znalez w artykule  To play an action on batch files (Odtwarzanie zadania na wsadach plików) w pomocy programu Illustrator). ADOBE ILLUSTRATOR CS2/CS2 PL 125 Oficjalny podrcznik 7. W menu palety Actions (Zadania) wybierz opcj Batch (Wsad), by przywoBa okno dialogowe Batch (Wsad). Z listy Set (Zestaw) wybierz Default Actions (Zadania domy[lne), a z listy Action (Zadanie) nazw Save as EPS. W polu Destination (Cel) wybierz opcj None (Brak). Zaznacz opcj Override Action  Save Commands (PrzesBoD polecenia zadania  Zapisz ), a nastpnie wybierz katalog Rozdzial03 w folderze Rozdzialy na swoim dysku twardym. W opcjach z grupy File Name (Nazwa pliku) wybierz wariant File + Data Set Name (Plik + Nazwa zestawu danych). Kliknij OK. 8. Aby obejrze pliki utworzone przez program Illustrator, wybierz opcje File/Open (Plik/Otwórz) i wybierz dowolny z plików nazwanych wedBug wzoru nazwa_wizytówki.eps, znajdujcych si w katalogu Rozdzial03. Podsumowanie Pytania kontrolne 1. W jaki sposób mo|na zaznacza pojedyncze obiekty w grupie i manipulowa nimi? 2. Jak mo|na zmieni rozmiar obiektu? Wyja[nij, jak okre[li punkt, w odniesieniu do którego nastpuje zmiana rozmiaru obiektu. Jak dokona proporcjonalnej zmiany rozmiaru grupy obiektów? 3. Jakich transformacji mo|na dokona przy wykorzystaniu palety Transform (Transformacje)? 4. Co wskazuje diagram zawierajcy kwadraty znajdujcy si na palecie Transform (Transfor- macje) i jak wpBywa na wykonywane transformacje? 5. W jaki prosty sposób mo|na zmieni perspektyw? WymieD trzy inne typy transformacji, jakich mo|na wykona za pomoc narzdzia Free Transform (PrzeksztaBcanie swobodne). 6. W jaki sposób tworzy si zmienn? WymieD niektóre sposoby zastosowania zmiennych w ilustracjach. Odpowiedzi na pytania 1. W celu zaznaczenia pojedynczych obiektów lub podgrup obiektów wewntrz grupy oraz ich zmiany bez wpBywu na inne elementy grupy mo|na skorzysta z narzdzia zaznaczania grupowego, Group Selection. 2. Zmiany rozmiaru obiektu mo|na dokona na kilka sposobów: poprzez zaznaczenie go i przecignicie uchwytów jego obwiedni lub za pomoc narzdzia Scale (Skalowanie), palety Transform (Transformacje) lub opcji Object/Transform/Scale (Obiekt/Transformacje/Ska- luj) w menu, co umo|liwia okre[lenie dokBadnych rozmiarów. Przeskalowania mo|na dokona tak|e za pomoc Effect/Distort & Transform/Transform (Efekty/ZnieksztaBcenie i transformacja/ Transformacje& ). Aby okre[li punkt, wzgldem którego nastpuje przeskalowanie obiektu, nale|y wybra punkt odniesienia w palecie Transform (Transformacje) lub oknie dialogowym efektu Transform Effect (Efekt transformacji) albo Transform Each (Transformuj ka|dy) bdz te| klikn na ilustracji przy wykorzystaniu narzdzia Scale (Skalowanie). Przytrzymanie przycisku Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i przecignicie obwiedni albo podwójne kliknicie narzdzia skalowania Scale zmieni rozmiar zaznaczonego obiektu w odniesieniu do jego punktu centralnego. Przecignicie uchwytu naro|nego obwiedni przy wci[nitym klawiszu Shift umo|liwia propor- cjonalne przeskalowanie obiektu, podobnie jak czyni to okre[lenie jednej warto[ci skali w oknie dialogowym Scale (Skalowanie) lub odpowiednich wielokrotno[ci wymiarów w polach teksto- wych Width (Szeroko[c) i Height (Wysoko[) na palecie Transform (Transformacje). 3. Z palety Transform (Transformacje) mo|na skorzysta celem dokonania nastpujcych transformacji: " przesuwania lub strategicznego rozmieszczania obiektów na ilustracji (poprzez okre[lenie wspóBrzdnych X i Y oraz punktu odniesienia), " skalowania (poprzez okre[lenie szeroko[ci i wysoko[ci zaznaczonych obiektów), " rotacji (poprzez okre[lenie kta obrotu), " pochylania (poprzez okre[lenie kta pochylenia), " odbijania (poprzez pionowe lub poziome odwrócenie zaznaczonych obiektów). 4. Diagram z maBych kwadratów znajdujcy si na palecie Transform (Transformacje) wskazu- je obwiedni zaznaczonych obiektów. Za pomoc tego diagramu mo|na zaznaczy punkt odnie- sienia, wedBug którego obiekty, jako grupa, bd przesuwane, skalowane, obracane, pochylanie lub odbijane. 5. Prost metod zmiany perspektywy zaznaczonych obiektów jest wybranie narzdzia prze- ksztaBcania swobodnego, Free Transform (Swobodna transformacja), przytrzymanie klawiszy Shift+Alt+Ctrl (Windows) lub Shift+Option+Command (Mac OS) i przecignicie naro|nego uchwytu obwiedni. Inne typy transformacji, jakich mo|na dokona za pomoc narzdzia Free Transform (Prze- ksztaBcanie swobodne), to znieksztaBcanie, skalowanie, pochylanie, obracanie i odbijanie. 6. Aby utworzy zmienn, nale|y zaznaczy element ilustracji, a nastpnie przypisa do tego obiektu zmienn. Typy obiektu i zmiennej okre[laj, które atrybuty obiektu mog si zmienia. Do dowolnego obiektu mo|na przypisa zmienn Visibility (Widoczno[), aby zdynamizowa jego widoczno[. Je|eli dany obiekt to tekst, obrazek zawierajcy Bcze lub wykres, mo|na zdy- namizowa tak|e zawarto[ obiektu. Wykorzystanie zmiennych stanowi szybk metod tworzenia wersji ilustracji ukazujcych ró|ne iteracje tego samego projektu. Mo|na tak|e skorzysta ze zmiennych celem zautomatyzowania nu|cych zadaD projektowych, takich jak projektowanie i aktualizacja wizytówek setek pracow- ników. Zmienne mog zosta zastosowane do aktualizacji tekstu, danych wykresu, poBczonych plików oraz ich dynamicznej zmiany na ilustracji.

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
helion adobe ilustrator cs pl oficjalny podrecznik rozdz 6
Adobe Acrobat 9 9 PL Oficjalny podręcznik
Adobe After Effects 6 0 Oficjalny podręcznik
Adobe Dreamweaver CS3 z ASP, ColdFusion i PHP Oficjalny podrecznik

więcej podobnych podstron