plik


ÿþPsychologia szefa. Wydanie II Autor: Jerzy Gut, Wojciech Haman ISBN: 978-83-246-1839-2 Format: A5, stron: 304 Ta ksi¹¿ka nie jest teoretycznym glêdzeniem, ani zbiorem pouczeñ i przechwa³ek. Daje mo¿liwoSæ g³êbszej refleksji, ale jednoczeSnie pokazuje, jak mo¿na konkretnie dzia³aæ, aby chroniæ specyficzne dla ka¿dego szefa interesy i wartoSci. Psychologia szefa pomaga zrozumieæ i zastosowaæ zapomniane mechanizmy psychologiczne,ale z uwzglêdnieniem specyfiki polskich szefów i polskich podw³adnych. Ta ksi¹¿ka zawiera wiele konkretnych narzêdzi, sposobów i bezpiecznych algorytmów dzia³ania, które pozwalaj¹ skutecznie i m¹drze rozwi¹zywaæ najtrudniejsze sytuacje z podw³adnymi. Je¿eli uznasz, ¿e szef to zawód  mo¿esz doskonaliæ swoje umiejêtnoSci mened¿erskie, niezale¿nie od wieku, bran¿y i doSwiadczeñ. Drugie wydanie tej ksi¹¿ki poszerzone jest o suplement, który odnosi siê do aktualnego problemu wiêkszoSci szefów w Polsce: "Jak wi¹zaæ dobrego pracownika z firm¹ i budowaæ jego prawdziw¹ lojalnoSæ?". Autorzy proponuj¹ rewolucyjne dla wielu decydentów pomys³y i otwieraj¹ now¹ perspektywê w obszarze motywowania pracowników. A je¿eli to nie wystarczy  sprawdx, jak stanowczo mo¿na targowaæ siê z odchodz¹cym podw³adnym. Wojciech Haman i Jerzy Gut s¹ autorami równie¿ dwóch innych ksi¹¿ek: Doceniæ konflikt i Handlowanie to gra, które od po³owy lat dziewiêædziesi¹tych s¹ cenione i wykorzystywane przez praktyków negocjacji oraz polecane na wielu wy¿szych uczelniach. Ksi¹¿ka Psychologia szefa. Szef to zawód zosta³a ju¿ sprzedana w nak³adzie kilkudziesiêciu tysiêcy egzemplarzy i wci¹¿ mo¿e byæ inspiracj¹ dla mened¿erów oraz xród³em u¿ytecznych rozwi¹zañ w pracy z podw³adnymi. To polska ewangelia m¹drego szefa. Bez naukowego zadêcia Gut z Hamanem odpowiadaj¹, jak sobie radziæ w roli szefa. Nie m¹drz¹ siê, pisz¹ normalnym jêzykiem. Ich recepty s¹ czêsto oczywiste. Ale im bardziej oczywiste, tym trudniej o nich pamiêtaæ. Warto. Stanis³aw Turnau Dyrektor Segmentu Prasa Codzienna i Internet. AGORA SA Spis tre[ci 1. Szef to trudny zawód ........................................................9 2. Exposé szefa .....................................................................15 Jak wygBosi exposé? ...................................................................... 26 Intencje szefa dotyczce jego exposé ....................................... 26 Minimalne granice szefa ............................................................ 28 Maksymalne preferencje szefa .................................................. 30 ZakoDczenie exposé .................................................................. 31 PrzykBadowe exposé szefa ......................................................... 32 Uwagi i komentarze do szefowskiego exposé ......................... 34 3. Karanie .............................................................................37 Sankcje i dolegliwo[ci, których mo|esz u|y do karania podwBadnych ................................................................ 42 PuBapki podczas karania. Dziecko  Rodzic  DorosBy ........... 44 Algorytm karania ............................................................................ 49 Cel spotkania i ludzka twarz szefa ........................................... 51 Co podwBadny zrobiB? ............................................................... 51 Na jakie koszty i konsekwencje pracownik naraziB szefa? ...... 52 Jak granic z exposé naruszyB podwBadny? ............................. 52 Wyznaczenie kary lub innej dolegliwo[ci ................................ 53 Dopu[ karanego do gBosu tylko jeden raz .............................. 54 Propozycja pomocy, aby podwBadny w przyszBo[ci nie popeBniaB podobnych bBdów .............................................. 55 Zapowiedz bardziej surowej sankcji w sytuacji recydywy ...... 56 Zalecenie naprawy bBdu ........................................................... 56 Wyrazne zakoDczenie spotkania ............................................... 57 Nasze uwagi do karania .................................................................. 58 6 SPIS TREZCI 4. Nagradzanie .....................................................................61 Nagrody, czyli ró|ne sposoby doceniania i wyró|niania pracowników ........................................................... 64 Nagrody-symbole. Przynale|no[ do elity .............................. 64 Docenianie bliskich osób dobrego pracownika ....................... 65 Nagrody dopasowane do potrzeb i zainteresowaD pracownika ...................................................67 Nie bój si mówi:  Dzikuj. Doceniam. Jestem wdziczny .................................................................68 KBopoty szefa podczas nagradzania ............................................... 70 Algorytm rozmowy z docenianym podwBadnym ......................... 73 Uwagi do nagradzania .................................................................... 76 5. Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa ......................79 Jak przekazywa trudne decyzje? .................................................. 83 Nazwanie celu spotkania ........................................................... 86 Ludzka twarz szefa .................................................................... 86 Jak dopasowa ludzk twarz do osobowo[ci szefa (Osobisty  Rzeczowy) .......................................................... 88 Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie ....................... 89 Krótkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji ................................ 91 Obrona wBasnej decyzji  zdarta pByta ................................... 92 Zamknicie spotkania dotyczcego decyzji szefa lub zaproszenie podwBadnego do negocjacji nad sposobem wykonania decyzji ............................................. 95 6. Model negocjacji nastawionych na wspóBprac ...........97 7. Zestaw psychologicznych narzdzi szefa ...................109  Zdarta pByta ............................................................................... 111 OdsBanianie intencji szefa ............................................................ 112 Informacja zwrotna ...................................................................... 115 Pytania i parafrazy. Narzdzia skutecznego sBuchania ............... 118 Trudne pytania ......................................................................... 118 Parafraza potrzeb ..................................................................... 120 Sztuka odmawiania podwBadnym, czyli szefowskie:  Nie ....... 124 Stawianie granic ............................................................................ 126 Targowanie szefowskie. Sztuka ustpstw i dawania satysfakcji ......................................... 128 SPIS TREZCI 7 8. Zwalnianie pracowników .............................................131 Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu ......................... 136 Ludzka twarz szefa, intencje, trudno[ci i cel spotkania ........ 136 Decyzja o zwolnieniu, z krótkim uzasadnieniem .................. 137 Zdarta pByta, czyli ochrona decyzji ......................................... 138 Negocjacje dotyczce sposobu rozstania ............................... 140 Targuj si, aby da podwBadnemu satysfakcj ........................ 143 9. Refleksje o zwolnieniach w polskiej rzeczywisto[ci ..............................................153 10. Od pro[by do negocjacji ...............................................159 11. Refleksje o pro[bie i odpowiedzialno[ci .....................175 12. Jak radzi sobie z narzekaniem podwBadnych? ...........185 Od marudzenia do odpowiedzialno[ci. Algorytm rozmowy z  narzekaczem ......................................... 192 WysBuchanie osBabionego pracownika i odtruwanie go ......... 192 Pomoc w nazwaniu problemu pracownikowi, który narzeka i marudzi. Zaproszenie do wspóBpracy ........... 196 ZgBuszanie zawzitego i niepoprawnego narzekacza, który zatruwa zespóB ............................................................... 200 13. Refleksje o pomaganiu i odpowiedzialno[ci ..............203 14. Szef jako mediator ........................................................209 Algorytm mediacji szefowskiej ................................................... 218 15. Refleksje na po|egnanie ...............................................221 Samotno[ szefa ........................................................................... 224 Motywowanie podwBadnych ........................................................ 226 Wiedza i umiejtno[ci szefa ......................................................... 230 16. Nie mamy czego si wstydzi ....................................233 8 SPIS TREZCI SUPLEMENT/2008 Nowe sposoby motywowania podwBadnych i wizania najlepszych pracowników z firm .............239 17. Jak wiza dobrego pracownika z firm, kiedy awans pionowy nie jest mo|liwy? .....................243 Doskonalenie relacji szef  podwBadni ...................................... 248 Budowanie awansu poziomego .................................................... 251 Pozycja coacha ......................................................................... 251 Pozycja trenera ........................................................................ 253 Pozycja specjalisty ................................................................... 255 Dbanie o rozwój osobisty pracownika ........................................ 257 Akceptuj i nie przeszkadzaj .................................................... 258 Je|eli mo|esz, zainwestuj ........................................................ 259 Je|eli wierzysz  inspiruj ....................................................... 260 18. Jak rozmawia i negocjowa z odchodzcym pracownikiem, aby chroni interesy szefa i firmy? .... 265 Próba zatrzymania dobrego pracownika ..................................... 268 Jak rozsta si z dobrym pracownikiem, chronic interesy szefa i firmy? ................................................... 274 ZakoDczenie .........................................................................281 Informacje o szkoleniach ....................................................285 Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa ChroD swoje interesy, ale nie przegap okazji do motywowania podwBadnych Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa 80 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA 81 anim zostali[my szefami, przez kilkana[cie lat zajmo- wali[my si rozwizywaniem konfliktów, mediacjami Zi negocjacjami w duchu partnerstwa i wspóBpracy. Na- pisali[my nawet na ten temat nasz pierwsz ksi|k pt. Doce- ni konflikt. Rozwijajc wBasne firmy i zatrudniajc pracowników, zro- zumieli[my, |e dotychczasowe umiejtno[ci, jakkolwiek s bar- dzo u|yteczne, to jednak nie wystarczaj. Zdali[my sobie spraw, |e szef rzadko negocjuje z pozycji równorzdnej na przykBad z kierownikiem innego dziaBu. Na co dzieD najcz- [ciej przekazuje decyzje i polecenia sBu|bowe swoim podwBad- nym, a tak|e, cho rzadziej, prosi przeBo|onych o zaakcepto- wanie swoich ró|nych pomysBów i potrzeb. Ka|dy z tych obszarów dziaBania szefa, czyli przekazywanie decyzji, wyra|anie pro[by do decydenta, negocjowanie z part- nerem, wymaga specyficznych umiejtno[ci i odmiennej logiki postpowania. KBopot wielu szefów polega na tym, |e mieszaj konwencje i u|ywaj nieadekwatnych [rodków, które dez- orientuj podwBadnych i utrudniaj przeBo|onemu dalsz roz- mow. Na przykBad, przekazujc decyzj, zachowuj si tak, 82 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA jakby prosili o przysBug. Z kolei proszc, wywieraj presj, s roszczeniowi i zachowuj si jak agresorzy. W negocjacjach upieraj si przy swoim stanowisku, zamykajc si na kompro- mis, który jest przecie| istot porozumienia i dogadywania si. Chcemy po[wici du|o miejsca zasadom przekazywania trudnej decyzji, poniewa| jest to codzienny problem szefów i zródBo ich wielu stresów. JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 83 Jak przekazywa trudne decyzje? Dla nas, byBych psychologów humanistycznych, bardzo trud- ne byBo stanowcze komunikowanie podwBadnym decyzji, które budziBy ich opór. Jeszcze trudniejsze byBo egzekwowanie wyko- nania poleceD sBu|bowych i wyciganie konsekwencji. Czujc swoj nieporadno[ w tych sprawach, postanowili- [my stworzy standard postpowania, który w wikszym stopniu chroniBby interesy nasze i naszych pracowników. Tak powstaB pierwszy algorytm szefowski O[rodka Negocjacji Kon- trakt  algorytm trudnej decyzji. U|ywamy go zawsze wtedy, kiedy boimy si reakcji pod- wBadnego lub napotykamy na jego opór i niezadowolenie. Do- tyczy to najcz[ciej przekazywania decyzji, takich jak do- datkowe obowizki, zwikszone limity pracy, niewygodna delegacja i oczywi[cie najtrudniejsza sprawa  zwolnienie pracownika. Podczas przekazywania trudnej decyzji czyhaj na szefa ró|ne puBapki. Poka|emy teraz kilka najbardziej typowych. Szef: Panie Zenku, co sBycha? Jak si pracuje? PodwBadny: Panie kierowniku, dobrze, |e pan pyta. Ju| nie wiem, w co rce wBo|y. Tyle jest roboty, |e przy- daBby si chocia| jeden nowy pracownik. S: Ma pan racj. Firma nas nie rozpieszcza. Ale mam dla pana przykr wiadomo[. WBa[nie centrala doBo- |yBa nam obowizków i kto[ to bdzie musiaB zrobi. P: Ci na górze to chyba powariowali. Mo|e ten drugi dziaB to jeszcze da rad, bo my na pewno nie. S: No niestety, padBo na nas. A pan, panie Zenku, najlepiej si zna na tym zagadnieniu. Chyba pan b- dzie musiaB to zrobi. 84 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA P: Szefie, przecie| ja zawal inne sprawy i w domu ju| chyba w ogóle nie bd bywaB. S: Niech pan nie przesadza. Wszyscy mamy ci|ko. To nie ja wymy[liBem kapitalizm. A przy okazji mo|e pan si sporo nauczy i zwikszy szans na awans. P: Panie kierowniku. Mnie nie zale|y na awansie i to wszystko mnie nie przekonuje... I tak dalej, i tak dalej. My, korzystajc z naszego algorytmu i kierujc si filozofi budowania odpowiedzialno[ci, rozegraliby[my t rozmow w sposób nastpujcy.  Szef: Panie Zenku. PoprosiBem pana do siebie, |eby przekaza moj decyzj. Jest to dla mnie trudna sytuacja, bo wiem, |e jest pan zapracowany. Wnikliwie rozwa|yBem wszystkie mo|liwo[ci i podjBem decyzj, |e to pan w naszym zespole bdzie wykonywaB dodatkowe raporty zlecone przez central... (Nazwany cel spotkania, odsBonicie ludzkiej twarzy, decyzja przekazana jasno i odpowiedzialnie) PodwBadny: (wchodzc w sBowo szefowi) Ale| szefie. To przecie| niemo|liwe! Dlaczego wBa[nie ja? Przecie| mam tyle pracy... S: Prosz pana, ja jeszcze nie skoDczyBem. Prosz mi nie przerywa. WBa[nie zamierzaBem wyja[ni najwa|niejszy powód mojej decyzji. W moim interesie jest, aby centrala nie nkaBa mnie i moich ludzi niekoDczcymi si pytaniami. Chc oszczdzi swój czas na zadania produkcyjne. JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 85 Pan daje mi najwiksze gwarancje, |e te raporty bd kompletne, bo ma pan najlepszy przegld caBo[ci naszej pracy. A teraz, sBucham pana. Co chciaB mi pan powiedzie? (Postawienie granicy na przerywanie, prawdziwe uzasadnienie decyzji) P: Szefie, ale to przecie| niesprawiedliwe. Tak robot powinien robi Mietek, bo on ma jeszcze rezerwy czasowe. S: Ja rozumiem, |e pan to uwa|a za niesprawiedliwe. Rozumiem, |e, pana zdaniem, Mietek bardziej nadawaBby si do tej pracy. Ale ja mojej decyzji nie zmieni. Jest ona ostateczna. To pan bdzie pisaB te raporty. P: Ale panie kierowniku, jak ja si z tym wszystkim wyrobi? Przecie| zawal inne sprawy. S: Panie Zenku. Ja rozumiem, |e pan si obawia o swoje inne zadania. Ale ja nie zamierzam ju| z panem dyskutowa o tym, czy moja decyzja jest sBuszna. Ja jej nie zmieni. Ale poniewa| zale|y mi, |eby wykonaB pan swoje wszystkie obowizki jak najlepiej, chtnie zastanowi si razem z panem, jak mog panu pomóc, aby mniej pan si obawiaB skutków mojej decyzji. Czy jest pan tym zainteresowany? Zapewne, [ledzc tok tej rozmowy, zorientowaBe[ si, |e nasz algorytm trudnej decyzji skBada si z nastpujcych etapów. 86 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA 1. Zapowiedzenie celu rozmowy i pokazanie ludzkiej twarzy szefa. 2. Jasne i krótkie zakomunikowanie decyzji, z akcentem na odpowiedzialno[ szefa ( Ja podjBem decyzj, |e pan zrobi... ). 3. Krótkie uzasadnienie powodów decyzji, z akcentem na ochron interesów szefa. 4. Obrona przed przekonywaniem i bezproduktywn dyskusj  zdarta pByta. 5. ZakoDczenie rozmowy lub wej[cie w negocjacje oparte o interesy, a nie stanowiska. Nazwanie celu spotkania Ten krok chroni szefa przed ró|nymi dygresjami i przypomina mu, co chce osign w rozmowie z podwBadnym. W scence pierwszej szef, zagajajc:  Co sBycha? Jak si pracuje? , suge- rowaB, |e bdzie to zdawkowa rozmowa o nastrojach. Ponadto sam otworzyB pracownikowi furtk do narzekania, co utrudniBo mu zakomunikowanie niewygodnej dla obu stron decyzji. Ludzka twarz szefa Dla wielu szefów komunikowanie trudnych decyzji jest bardzo stresujce. Usztywniaj si i zapominaj, |e odsBonicie wBa- snych trudno[ci lub emocji chroni ich przed negatywnymi pro- jekcjami podwBadnego, na przykBad takimi:  Szefa interesuj tylko wBasne korzy[ci, nie liczy si z ludzmi, moim kosztem chce si podliza centrali . JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 87 Czsto ten mechanizm projekcji mamy okazj obserwowa, pracujc z kolejnymi szczeblami pracowników z jednej firmy. Zawsze nas bawi, co podwBadni my[l i opowiadaj o swoich przeBo|onych, którzy maj si zjawi w najbli|szym czasie na naszych zajciach. W ich wyobra|eniu przyjedzie grupa sztyw- niaków bez poczucia humoru i polotu. Oczywi[cie, w rzeczy- wisto[ci zazwyczaj jest zupeBnie inaczej. Grupa szefów okazuje si wesoBa, kolorowa, otwarta na nowe tre[ci i eksperymenty. Kiedy jednak tych szefów obserwujemy w ich realnych rela- cjach z podwBadnymi, to widzimy, jak ubrani w sBu|bowe gar- nitury i garsonki, przytBoczeni formaln rol zawodow, nie decyduj si na pokazanie swoich atrakcyjnych i ludzkich cech. Taka postawa prowokuje podwBadnych do snucia negatywnych i stereotypowych fantazji na temat swoich przeBo|onych. Dlatego wBa[nie we wszystkich naszych algorytmach b- dziemy Ci zachca do odsBaniania ludzkiej twarzy szefa, co nie pozwoli podwBadnym obci|y Ciebie typowymi ste- reotypami:  bezduszny robot, istota bez uczu, zbrojne rami organizacji . Ponadto szef, nie nazywajc swoich prawdziwych intencji i trudno[ci, wprowadza zamieszanie komunikacyjne. Kiedy mówi:  Mam dla pana przykr wiadomo[ , to snuje fantazje, jak jego decyzja zostanie odebrana przez pracownika. A prze- cie| podwBadny mo|e si nawet ucieszy z nowego wyzwania. Prawd psychologiczn szefa jest to, |e obawia si zako- munikowa swoj decyzj i przyzna, |e ta sytuacja jest dla nie- go trudna. Ten odruch jest ludzki i naturalny. W obliczu konfliktu wszystko w nas krzyczy:  Nie odsBaniaj si, nie po- kazuj sBabo[ci! . Niestety, szefom nie opBaca si sBucha tego gBosu, ponie- wa| bez odsBonicia prawdziwych emocji i intencji (ludzka twarz szefa) nara| si na negatywne projekcje podwBadnych 88 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA i du|o trudniej bdzie zjedna ich do wspóBpracy. Dlatego za- chcamy Ci, aby[ ju| w pocztkowej fazie spotkania u|ywaB na przykBad takich sformuBowaD.  To jest dla mnie trudna rozmowa .  Nie jest mi Batwo zakomunikowa panu swoj decyzj .  Obawiam si pana reakcji na to, co powiem .  DBugo si nad tym zastanawiaBem i rozwa|aBem ró|ne mo|liwo[ci .  Chc, aby pan wiedziaB, |e jest pan dla mnie wa|nym czBonkiem zespoBu, wic zale|y mi na paDskiej motywacji i zaanga|owaniu . Jak dopasowa ludzk twarz do osobowo[ci szefa (Osobisty  Rzeczowy) Zachcajc do odsBaniania uczu i intencji, jeste[my [wiadomi, |e szefowie ró|ni si mo|liwo[ciami w tej sprawie. Ludzie osobi[ci na co dzieD chtnie i du|o mówi o sobie. Przekazu- jc w roli szefa trudne decyzje  w sposób naturalny mog powiedzie wicej o swoich intencjach lub trudno[ciach. Natomiast ludziom rzeczowym trudno si odsBania. Nie zachcamy takich szefów do nadmiarowego pokazywania ludz- kiej twarzy. ByBoby to dla nich zbyt trudne i nienaturalne, a przy okazji mogBoby budzi zdziwienie u podwBadnych. Wy- starczy, |e na pocztku spotkania szef o takim typie osobo- wo[ci powie tylko jedno zdanie, na przykBad:  To jest dla mnie trudna rozmowa . Na pewno zjedna tym pracowników, bo oni go znaj i rozumiej, jaki to dla niego wysiBek. JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 89 Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie Im szybciej zakomunikujesz decyzj, tym lepiej dla obu stron. Okre[liBe[ cel spotkania, a pracownik nie jest nara|ony na fru- strujce domysBy, o co Ci chodzi i do czego zmierza ta rozmo- wa. Jednocze[nie pozbawiasz go zBudzeD, |e sprawa rozej- dzie si po ko[ciach, |e decyzja nie jest ostateczna. Tym samym zniechcasz go do dziecicych zachowaD, przeko- nywania i ustalania, kto obiektywnie ma racj. Tego typu ja- Bowe dyskusje mog Ci tylko rozdra|ni i bd powodem do nasilenia konfrontacji. Jedn z najwa|niejszych umiejtno[ci podczas przekazy- wania trudnej decyzji jest u|ywanie formuBy Ja:  Ja podjBem decyzj .  Ja nie zmieni tej decyzji .  To jest moja nieodwoBalna decyzja . Bardzo czsto na naszych zajciach szefowie protestuj:  Przecie| ja tego nie chciaBem. Decyzj narzuciBa mi góra. Musz wykona polecenia zwierzchników . Je|eli jednak chcesz uczy swoich podwBadnych odpowie- dzialno[ci, to musisz im pokaza (modelowanie), |e nie ucie- kasz przed swoj odpowiedzialno[ci za wdro|enie decyzji. Przecie| mo|esz powiedzie decydentom z centrali:  Nie, nie zrobi tego . I oczywi[cie poniesiesz konsekwencje takiego kroku. Ale masz wybór, jak drog pójdziesz. Skoro si zgodziBe[, to oznacza, |e podjBe[ decyzj o prze- prowadzeniu danej sprawy. I to jest Twoja decyzja, niezale|nie od tego, co prze|ywasz i co o tym my[lisz. Co najwy|ej mo- |esz powiedzie:  Centrala postanowiBa, a ja zdecydowaBem si to wdro|y . 90 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA Ale tu nie chodzi tylko o ideologi. To jest walka o Twój szefowski autorytet. Trudno liczy na szacunek podwBadnych, kiedy widz, |e unikasz odpowiedzialno[ci, narzekasz razem z nimi na  gBupi gór i twierdzisz, |e nie masz wpBywu na to, co robisz, |e wykonujesz tylko polecenia. W takim momen- cie zachowujesz si dokBadnie tak samo jak nieodpowiedzial- ny pracownik, który próbuje tBumaczy si, szuka winnych i usprawiedliwia obiektywnymi okoliczno[ciami. Kiedy u|ywasz sBów:  Ja podjBem decyzj , paradoksalnie tworzysz dla swojego podwBadnego najbezpieczniejsz sytuacj. yródBo trudnej decyzji jest przed nimi. Wie, z kim mo|e si konfrontowa i z kim podj ewentualne negocjacje. A z cen- tral nie ma na to szans, bo nawet nie wie, do kogo mógBby si zwróci. Typowym przykBadem braku odpowiedzialno[ci za wBa- sn decyzj jest powtarzajcy si czsto tekst przestraszonego szefa, który zwalnia pracownika:  Panie Zdzichu. Mam dla pana przykr wiadomo[. Chyba bdziemy musieli si rozsta. Gdyby w tej dramatycznej sytuacji Zdzichowi wystarczyBo poczucia humoru i dystansu, mógBby zapyta:  A co? Szef odchodzi? To szkoda, bo fajnie si pracowaBo. PrzeBo|ony, któremu zale|y na budowaniu postawy od- powiedzialno[ci, przedstawiBby swoj decyzj o zwolnieniu pra- cownika w nastpujcy sposób.  Szef: Panie ZdzisBawie. PoprosiBem tu pana, |eby zakomunikowa panu bardzo trudn dla mnie decyzj. DBugo si do tego przygotowywaBem i prosz mi wierzy, |e nie jest to dla mnie Batwa sytuacja. PodjBem decyzj, |e pana zwalniam. Powodem jest... . JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 91 Krótkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji Wielu szefów, przygotowujc si do przekazania trudnej decy- zji, zbiera  amunicj w postaci argumentów, bo wierzy, |e musi przekona podwBadnego do swoich racji. Dwadzie[cia lat zajmujemy si psychologi negocjacji i wie- my na pewno, |e argumenty dziaBaj od razu albo w ogóle nie dziaBaj. Argument to informacja, o której nasz partner w trudnej rozmowie nie wie lub zapomniaB. Ile mo|esz mie tego rodzaju informacji? Najwy|ej jedn lub dwie, a najcz[ciej |adnej. Je|eli podczas negocjacji u|yjesz swoich najpowa|niejszych argu- mentów, a one nie zmieni stanowiska Twojego oponenta, to dalsza argumentacja bdzie zwykBym  biciem piany . Zwik- szanie presji bdzie raczej zachcaBo Twojego rozmówc do wyszukiwania kontrargumentów i spotkanie zamieni si w sBown przepychank lub kBótni. W roli szefa masz prawo, a nawet obowizek, podejmowa ró|ne decyzje w ochronie interesów swoich lub firmy. Wiele nie bdzie podobaBo si podwBadnym, bo z ich punktu wi- dzenia bd one gBupie bdz niesprawiedliwe. Z Twojej per- spektywy wyglda to inaczej i nie ma takiej obiektywnej miarki, która by to ostatecznie rozstrzygnBa. Twoja decyzja zawsze bdzie subiektywna. W tym kontek- [cie bardzo wa|ne jest, aby[ wyraznie nazwaB swoje interesy i motywy, które s zródBem decyzji, a nie mno|yB argumentów o sBuszno[ci wBasnych racji. Podkre[lamy wyraznie:  Nazwij swoje wBasne interesy , bo podwBadni nie uwierz w uzasad- nienia typu:  Bdziemy musieli to zrobi dla dobra firmy. Sytuacja rynkowa wymaga... To si panu przyda do kariery zawodowej . Prawdziwe motywy, na poziomie szefowskich interesów, to na przykBad: 92 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA  PodjBem decyzj, |e przyjdzie pani do pracy dodatkowo w sobot, poniewa| chc wykona plan, z którego jestem rozliczany i nie chc ryzykowa, |e stracimy premi zespoBow .  PodjBem decyzj, |e przejmie pan opiek nad mBodszym koleg, poniewa| nie chc by nara|ony na uzasadnione skargi klientów. A pan w zespole daje mi najwiksze gwarancje, |e opanuje on szybko nasz standard handlowy . Obrona wBasnej decyzji  zdarta pByta Czsto przywoBujemy metafor, |e szef powinien mie zaw- sze ze sob podrczn torb z narzdziami szefowskimi. Ka|dy zawód wymaga takich konkretnych narzdzi i umiejtno[ci. Specyfik pracy szefa jest to, |e bardzo czsto podlega on presji podwBadnych, klientów lub innych dziaBów w firmie. Dlatego te| musi mie w zanadrzu narzdzia przeciwstawiania si tej presji. Jednym z najlepszych, jakie znamy, jest zdarta pByta. Twórc lub odkrywc tej technologii oraz innych narzdzi z obszaru asertywno[ci jest Manuel J. Smith. Opisuje on te spo- soby, dajc wiele praktycznych przykBadów, w swojej bardzo ciekawej ksi|ce When I Say No, I Feel Guilty. Kiedy u|ywasz zdartej pByty, masz do zrobienia tylko dwie rzeczy. " Powtarza istotne fragmenty wypowiedzi Twojego podwBadnego po to, |eby da mu sygnaB, |e go sBuchasz i nie lekcewa|ysz tego, co mówi. Zaczynaj od fraz:  Ja sBysz... Ja rozumiem... Doceniam pana postaw, ale... " Przypomina swoj decyzj z bardzo krótkim uzasadnieniem. JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 93 PrzykBadem niech bdzie sytuacja, gdy podwBadny wywie- ra presj na przeBo|onego w typowej dla firmy sprawie.  PodwBadny: Szefie, musz szybko dosta dodatkowego pracownika, bo inaczej zawalimy plany. Prosz o zgod na nowy etat. Szef: Panie Mietku, ja na pewno takiej zgody nie wyra|, bo narazi mnie to na roszczenia innych dziaBów i zarzuty o niegospodarno[ ze strony centrali. P: No, ale ja przecie| nie wyrobi si ze wszystkimi zadaniami i moi ludzie si wykoDcz. S: Ja rozumiem, |e pan si obawia o wykonanie zadaD i zdrowie swoich ludzi, ale ja swojej decyzji nie zmieni z powodów, które ju| wymieniBem. (Zdarta pByta  sygnaB, |e szef sByszy obawy podwBadnego, ale podtrzymuje decyzj) P: Szefie, czuj si bardzo rozczarowany tak postaw firmy i tym, |e centrala nie rozumie podstawowych rzeczy na produkcji. S: SBysz, co pan do mnie mówi. Rozumiem, |e jest pan rozczarowany i czuje si niezrozumiany przez central. Ale i tak swojej decyzji nie zmieni. Nowego etatu nie dam, bo miaBbym wiele kBopotów. (Utrzymanie decyzji w mocy. PrzeBo|ony nie ulega presji, u|ywajc zdartej pByty) Szef w tej rozmowie tak dBugo bdzie u|ywaB technologii zdartej pByty, a| do podwBadnego dotrze fakt, |e |adne jego argumenty nie zmieni decyzji przeBo|onego. 94 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA Oto najwa|niejsze zalety u|ywania zdartej pByty. " Chroni ona szefa przed bezsensown rozmow o sBuszno[ci jego decyzji, która i tak jest nieodwoBalna. Przecie| decyzja zostaBa ju| podjta i nie ulegnie zmianie. Zawsze nas boli, kiedy widzimy, |e ludzie zawzicie przekonuj si w sprawach, których |aden argument nie mo|e ju| zmieni. Trac tylko czas i nerwy. " Uspokaja szefa, zabezpieczajc go przed destrukcyjn konfrontacj. Spróbuj sam, a zobaczysz, |e kiedy u|yjesz jej 3 czy 4 razy, to zmniejszy si Twój stres, nabierzesz pewno[ci siebie i Batwiej bdziesz mógB negocjowa warunki wykonania decyzji. Zaczniesz spokojniej rozmawia z podwBadnym o tym, jak j wykona, a nie o tym, czy ma ona sens. WedBug nas jest to najwa|niejsza zaleta zdartej pByty. " Zdarta pByta zniechca te| podwBadnego do polemiki i pozbawia go zBudzeD, |e mo|e wywalczy zmian decyzji. Zabezpiecza jednocze[nie szefa przed wchodzeniem w rol Rodzica i bezu|yteczn konfrontacj z pracownikiem. Poniewa| ju| w trzeciej ksi|ce piszemy o zdartej pBycie, trudno nam rozwija bardziej ten wtek, bo nie chcemy by posdzeni o powtórki i plagiat wBasnych tekstów. Je|eli jeste[ zainteresowany rozszerzeniem swojej wiedzy na temat zdartej pByty i innych technik asertywnych, które s u|yteczne w roli szefa, jeszcze raz zapraszamy do przeczytania ksi|ki Manuela Smitha oraz naszych dwóch pozycji: " Doceni konflikt, czyli od walki i manipulacji do wspóBpracy. " Handlowanie to gra, czyli od namawiania i |ebrania do zaspokojenia potrzeb klienta. JAK PRZEKAZYWA TRUDNE DECYZJE? 95 Zamknicie spotkania dotyczcego decyzji szefa lub zaproszenie podwBadnego do negocjacji nad sposobem wykonania decyzji Kiedy szef obroni swoj decyzj, mo|e zakoDczy rozmow lub podj negocjacje z podwBadnym na temat sposobu reali- zacji i zmniejszenia kosztów jej wykonania u obu stron. Te ne- gocjacje maj respektowa interesy zarówno szefa, jak i pra- cownika. S szans do budowania motywacji podwBadnego, nawet przy decyzjach dla niego bardzo niewygodnych. Gotowo[ do negocjacji i umiejtno[ ich przeprowadzenia to jedna z najwa|niejszych spraw w szefowaniu i motywowaniu wspóBpracowników. Szef nie musi zajmowa si rozwizywa- niem problemów, wobec których staj podwBadni. Szef powi- nien te problemy rozumie, aby pomaga podwBadnym w ich nazywaniu i rozwizywaniu. Czsto powtarzamy sobie i innym przeBo|onym takie zdanie: Szef nie jest od rozwizywania problemów, ale od ich definiowania. WedBug nas, nie mo|na sensownie motywowa podwBad- nych do odpowiedzialno[ci oraz do samodzielnego rozwi- zywania problemów bez precyzyjnego zdefiniowania po- trzeb i obaw. Standard negocjacji szefowskiej przedstawimy w nastpnym rozdziale. Je|eli jednak nie chcesz wdawa si w negocjacje z pracownikiem, mo|esz skoDczy przekazywanie swojej de- cyzji na przykBad w ten sposób: 96 TRUDNE DECYZJE ODPOWIEDZIALNEGO SZEFA  Panie Mietku. Nie zamierzam ju| dBu|ej z panem dyskutowa na temat sBuszno[ci mojej decyzji. Od najbli|szego miesica bdzie pan wykonywaB dodatkowe raporty dla centrali. I na pewno rozlicz pana z dobrej jako[ci tej pracy. Dzikuj. Uwa|am t rozmow za skoDczon. Do widzenia .

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
17 smiertelnych bledow szefa Wydanie II rozszerzonegrz2
Psychologia inwestowania Wydanie II psinw2
Ukryta perswazja Psychologiczne taktyki wywierania wplywu Wydanie II ukryt2
Psychologia szefa 1 Szef to zawod Wydanie III rozszerzone psysz3
Psychologia zmiany Rzecz dla wscieknietych Wydanie II rozszerzone psyzm2
GIMP cwiczenia praktyczne Wydanie II
C cwiczenia praktyczne Wydanie II

więcej podobnych podstron