plik


ÿþEgzamin maturalny z jzyka polskiego  styczeD 2003 Arkusz III MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA III Temat 1. Jak pisarze odpowiadaj na pytanie o rol  baga|u pamici w |yciu czBowieka? Interpretujc fragment prozy Aleksandra Jurewicza oraz wiersz CzesBawa MiBosza, zwró uwag na sposób kreowania przestrzeni i czasu oraz miejsce owego  pamitam w relacji mówicych. I Rozwinicie tematu [maksymalnie 51 punktów] Punktacja: 0 lub 3 Zasada zestawienia tekstów 1.  Baga| pamici jako nadrzdny motyw Bczcy oba teksty. 3 2. Ró|nice (proza  poezja, szczegóBowo[  metaforyczny skrót). 3 Czas i przestrzeD (oba utwory) 3. PrzestrzeD z przeszBo[ci (do[wiadczenia dzieciDstwa i mBodo[ci) utrwalona w pamici bohatera. 3 4. PrzestrzeD subiektywna, indywidualna ( ja liryczne  narrator pierwszoosobowy). 3 5. Aura tajemniczo[ci, ba[niowo[ci (nierealno[ci); mityzacja  kraju lat dziecinnych . 3 Jurewicz 6. Wyidealizowana przestrzeD zapisanych w pamici do[wiadczeD, ol[nieD, wtajemniczeD (zapis przestrzeni - zapisem poznawania [wiata). 3 7. Osobisty wymiar przestrzeni dzieciDstwa (moje  tam ); jej wpByw na ksztaBtowanie osobowo[ci czBowieka. 3 MiBosz 8. Lk samopoznania towarzyszcy odtwarzaniu przestrzeni. 3 9. Do[wiadczenia czasu i przestrzeni jako budulec to|samo[ci (osobowo[ci) czBowieka (Moja ojczyzna). 3 Miejsce przeszBo[ci Jurewicz 10. PrzeszBo[ jako staBy komponent |ycia czBowieka (czas przeszBy zatrzymany). 3 11. Obszar funkcjonujcy poza [wiadomo[ci czBowieka, rzdzcy si wBasnymi prawami; nie podlega wBadzy czBowieka, przywoBuje j pod[wiadomo[ (sen) lub bodzce zewntrzne (zapach, krajobraz). 3 12. Ambiwalencja pamici (leczy, ale i rani). 3 MiBosz 13. PrzestrzeD odtwarzana, przywoBywana [wiadomie, kreowana. 3 14. Obrazy przeszBo[ci jako pretekst do poznawania samego siebie (motyw lustra  przegldania si w wodzie). 3 15. Ambiwalentny obraz przeszBo[ci (jasny  ciemny, swojski  grozny). 3 Kontekst 16. Literatura  maBych ojczyzn jako punkt odniesienia (reinterpretacja mitu szcz[liwego dzieciDstwa).3 17. Motyw wyobcowania, wydziedziczenia (MiBosz). 3 18. Inne konteksty literackie, np. Proust, Mickiewicz Wnioski 19. Do[wiadczenia dzieciDstwa (przeszBo[ci) jako wa|ny komponent |ycia czBowieka. 3 20. Obsesyjna ch odzyskania  swojego tam , poBczona z poczuciem niemo|no[ci powrotu do spokojnej nie[wiadomo[ci dzieciDstwa u MiBosza. 3 21. PrzeszBo[ jako nieodBczna czstka terazniejszo[ci, od której nie mo|na oderwa, której nie mo|na odrzuci u Jurewicza. 3 22. WspóBgrajca z wymow utworów tonacja wypowiedzi: liryczno-nostalgiczna u Jurewicza i nostalgiczno-tragiczna u MiBosza. 3 II. KOMPOZYCJA (10 punktów) - podporzdkowana zamysBowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewntrznie, przejrzysta i logiczna; peBna konsekwencja w ukBadzie graficznym, 10 - uporzdkowana wedBug przyjtego kryterium, spójna; graficzne wyodrbnienie gBównych cz[ci. 5 III. STYL (10 punktów) - jasny, |ywy, swobodny, zgodny z zastosowan form wypowiedzi; urozmaicona leksyka, 10 Egzamin maturalny z jzyka polskiego  styczeD 2003 Arkusz III - zgodny z zastosowan form wypowiedzi, na ogóB jasny, wystarczajca leksyka. 5 IV. JZYK (21 punktów) - poprawna, urozmaicona skBadnia i frazeologia, zgodna z norm fleksja i ortografia, rzadko pojawiajce si bBdy interpunkcyjne, 21 - poprawna, urozmaicona skBadnia i frazeologia, zgodna z norm fleksja, sporadycznie pojawiajce si bBdy ortograficzne i interpunkcyjne, 10 - w wikszo[ci poprawna skBadnia i frazeologia, zgodna z norm fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne bBdy ortograficzne i interpunkcyjne. 5 V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 8 Temat 2. Ucztowanie jako motyw literacki. Analizujc podane fragmenty zwró uwag na sposoby obrazowania oraz porównaj stosunek autorów do szlacheckiej tradycji ucztowania zaprezentowanej w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i Przedwio[niu Stefana {eromskiego. I. ROZWINICIE TEMATU (mo|na przyzna 51 punktów) Punktacja: 0 lub 3 Pan Tadeusz Analiza fragmentu 1. Uczta jako wyjtkowe wydarzenie w |yciu mieszkaDców dworu; obfito[ niecodziennych potraw. 3 2. Szczególna troska o zachowanie staropolskiej tradycji biesiadnej (np. serwis jako pamitka biesiad sBawnych). 3 3. Nadrzdna rola obyczaju (Wojski jako mistrz ceremonii); samo spo|ywanie posiBku jako czynno[ naturalna (prdko z |oBnierskim jedli apetytem). 3 4. Wniosek: Wa|niejsza  oprawa , dokBadny opis ceremonii, wygldu, sposobów przyrzdzania, walory smakowe pozostawione domysBowi. 3 Sposób prezentacji 5. Rozbudowane wyliczenia maBo znanych, egzotycznych i tajemniczych nazw potraw. 3 6. Epitety podkre[lajce zwizek potraw z tradycj (rosóB staropolski,  barszcz królewskim zwany ). 3 7. Równowa|niki i zdania wykrzyknikowe  wyra|ajce zachwyt, zdumienie (Dalej inne potrawy, a któ| je wypowie!, Owe ryby!). 3 8. SzczegóBowo[ i plastyczno[ opisu 3 9. Styl w miar ozdobny, adekwatny do tematu. 3 Stosunek autora do szlacheckiej tradycji ucztowania: 10. Uczta jako [wiadectwo kontynuowania tradycji domu szlacheckiego i czynnik podtrzymujcy to|samo[ narodow. 3 11. Terapeutyczny wymiar tradycji biesiadnej (przywoBanie czasów potgi Rzeczypospolitej szlacheckiej). 3 12. Przeciwstawienie przeszBo[ci i terazniejszo[ci 3 Przedwio[nie Analiza fragmentu 13. PosiBki jako podstawowy element regulujcy porzdek dnia mieszkaDców NawBoci, desakralizacja tradycji biesiadnej 3 14. Celebrowanie czynno[ci jedzenia (delektowanie si smakiem, ob|arstwo). 3 15. Wniosek: kultywowanie obyczaju wyBcznie w wymiarze hedonistycznym, 3 Sposób prezentacji 16. Wyliczenia posiBków (liczba mnoga, naruszona kolejno[) sprowadzone do kategorii uogólnienia  jedzenie jako synonim celu |ycia ziemiaDstwa. 3 17. Warto[ciujce dodatnio zdrobnienia nazw potraw, epitety przymiotnikowe w stopniu wy|szym i najwy|szym, zaimki nieokre[lone sugerujce niezwykBo[ smaku serwowanych potraw. 3 18. Kontrast miedzy nastawieniem uczestników biesiad, a ironicznym komentarzem narratora (np.: snobizm parafialny ). 3 Stosunek autora do szlacheckiej tradycji ucztowania: 19. {ycie w NawBoci nastawione na za|ywanie przyjemno[ci, sprowadzone do jednego wymiaru. 3 20. Pró|niactwo i bezwBad ziemiaDstwa jako przejaw demoralizacji. 3 Egzamin maturalny z jzyka polskiego  styczeD 2003 Arkusz III Wykorzystanie kontekstu 21. Wykorzystanie znajomo[ci Mickiewiczowskiej epopei (np. tradycja jako siBa szlachty przy jednoczesnej otwarto[ci na zmiany). 22. Wykorzystanie znajomo[ci Przedwio[nia (np. ocena ziemiaDstwa). Wniosek 23. Dwa wymiary tradycji: pozytywny, gdy Bczy si z innymi warto[ciami (Pan Tadeusz); negatywny, gdy zostaje sprowadzony do pBaszczyzny hedonistycznej (Przedwio[nie). 3 24. Przyczyny ró|nic w wykorzystaniu motywu w obu utworach. 3 II. KOMPOZYCJA (10 punktów) - podporzdkowana zamysBowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewntrznie, przejrzysta i logiczna; peBna konsekwencja w ukBadzie graficznym, 10 - uporzdkowana wedBug przyjtego kryterium, spójna; graficzne wyodrbnienie gBównych cz[ci. 5 III. STYL (10 punktów) - jasny, |ywy, swobodny, zgodny z zastosowan form wypowiedzi; urozmaicona leksyka, 10 - zgodny z zastosowan form wypowiedzi, na ogóB jasny, wystarczajca leksyka. 5 IV. JZYK (21 punktów) - poprawna, urozmaicona skBadnia i frazeologia, zgodna z norm fleksja i ortografia, rzadko pojawiajce si bBdy interpunkcyjne, 21 - poprawna, urozmaicona skBadnia i frazeologia, zgodna z norm fleksja, sporadycznie pojawiajce si bBdy ortograficzne i interpunkcyjne, 10 - w wikszo[ci poprawna skBadnia i frazeologia, zgodna z norm fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne bBdy ortograficzne i interpunkcyjne. 5 V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 8

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
JĘZYK POLSKI ODPOWIEDZI ZESTAW P2
Egzamin gimnazjalny 2009 język polski ODPOWIEDZI
Polski odpowiedzi ZR
JĘZYK POLSKI ODPOWIEDZI ZESTAW P1
J polski I odpowiedzi
egzamin gimnazjalny polski odpowiedzi 2014
J polski II odpowiedzi
Odpowiedzi Przykladowy arkusz 2 ZR Polski
2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom podstawowy ODPOWIEDZI
Egzamin gimnazjalny 12 odpowiedzi polski

więcej podobnych podstron