plik


ÿþARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU ROZPOCZCIA EGZAMINU! WypeBnia kandydat przed rozpoczciem pracy PESEL KANDYDATA KOD KANDYDATA EGZAMIN WSTPNY MBI-R1_1P-093 Z BIOLOGII ROK 2009 POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 150 minut Instrukcja dla zdajcego 1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron (zadania 1  36). Ewentualny brak zgBo[ przewodniczcemu zespoBu nadzorujcego egzamin. 2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy ka|dym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. U|ywaj dBugopisu/pióra tylko z czarnym Za rozwizanie tuszem/atramentem. wszystkich zadaD 4. Nie u|ywaj korektora, a bBdne zapisy wyraznie przekre[l. mo|na otrzyma 5. Pamitaj, |e zapisy w brudnopisie nie podlegaj ocenie. Bcznie 6. Podczas egzaminu mo|esz korzysta z linijki. 60 punktów {yczymy powodzenia! 2 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 1. (2 pkt) Spo[ród ni|ej zamieszczonych zdaD (A  D) dotyczcych wpBywu temperatury na struktur i funkcje komórek organizmów zaznacz dwa, które s prawdziwe. A. Temperatura reguluje metabolizm komórek, ale nie decyduje o szybko[ci reakcji chemicznych w nich zachodzcych. B. Temperatura oddziaBuje m.in. na struktur przestrzenn czsteczek biaBek i kwasów nukleinowych, która jest utrzymywana dziki wizaniom wodorowym. C. Tylko wysokie temperatury wpBywaj negatywnie na bBony komórkowe, powodujc ich uszkodzenia. D. Je|eli na skutek dziaBania niskiej temperatury wewntrz komórek powstan krysztaBy lodu, mo|e nastpi rozerwanie komórki. Zadanie 2. (1 pkt) W procesie rozwoju zarodka jego komórki podlegaj procesowi ró|nicowania, który prowadzi do powstania w organizmie ró|nych rodzajów wyspecjalizowanych grup komórek: somatycznych (budujcych ciaBo) oraz komórek pBciowych. Zaznacz poni|ej okre[lenie (A lub B), które pozwoli poprawnie zakoDczy podane zdanie. Uzasadnij swój wybór jednym argumentem. Proces ró|nicowania komórek jest w przypadku erytrocytów A. odwracalny, B. nieodwracalny, poniewa| ...................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 3. (1 pkt) Na rysunkach przedstawiono ró|ne rodzaje wyspecjalizowanych komórek ro[linnych. Spo[ród przedstawionych rodzajów komórek (A  D) zaznacz na schemacie ten, który zawiera komórki mikiszu asymilacyjnego. Swój wybór uzasadnij jednym argumentem. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Egzamin wstpny z biologii 3 Poziom rozszerzony Zadanie 4. (2 pkt) Przyporzdkuj do miejsc oznaczonych na schemacie literami A, B i C odpowiednie cyfry (1 4) okre[lajce substraty i produkty przedstawionych reakcji biochemicznych. 1. 6CO2 + 6H2O + energia 2. C6H12O6 + O2, 3. aminokwasy, 4. tBuszcze A. .........., B. .........., C. .......... Zadanie 5. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono transport jonów Na+ i K+ w bBonie komórkowej neuronów. a) Okre[l kierunek transportu jonów sodowych i jonów potasowych w stosunku do gradientów ich st|eD. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) Podaj nazw mechanizmu aktywnego transportu jonów wykorzystywanego w przedstawionym przypadku i okre[l czynnik, od którego jest on zale|ny. ....................................................................................................................................................... 4 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 6. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono mechanizm dziaBania hormonu kortyzonu w regulacji funkcjonowania komórki. UzupeBnij dwa brakujce etapy procesu zilustrowanego na schemacie. 1. Kortyzon przedostaje si przez bBon komórkow do cytoplazmy. 2. ................................................................................................................................................... 3. Dwa powstaBe kompleksy Bcz si ze sob i przedostaj si do jdra komórkowego. 4. ................................................................................................................................................... Zadanie 7. (2 pkt) Na rysunku przedstawiono zmian poziomu energii swobodnej substratów przeksztaBcanych w produkty w pewnej reakcji chemicznej. a) Ustal, czy jest to reakcja endoergiczna, czy egzoergiczna. Odpowiedz uzasadnij jednym argumentem. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) Podaj nazw energii (A) niezbdnej do zaj[cia tej reakcji. ....................................................................................................................................................... Egzamin wstpny z biologii 5 Poziom rozszerzony Zadanie 8. (2 pkt) Na schematach pokazano dwa mechanizmy inhibicji (hamowania) reakcji enzymatycznych. Wyja[nij dziaBanie inhibitora w obu mechanizmach hamowania reakcji enzymatycznych; a) w przypadku inhibicji kompetycyjnej  .............................................................................. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) w przypadku inhibicji niekompetycyjnej  ......................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 6 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 9. (1 pkt) Na schematach A i B przedstawiono przebieg procesu fotosyntezy charakterystyczny np. dla kaktusów i innych ro[lin gruboszowatych. WyksztaBciBy one swoisty sposób asymilacji CO2 i jego uwalniania podczas fotosyntezy. Ro[liny te s przystosowane do warunków suszy i do wysokich temperatur. Maksymalnie oszczdna gospodarka wodna stanowi dla tych ro[lin warunek istnienia. A B PEP  fosfoenolopirogronian Ustal, który z przedstawionych procesów (A czy B) odbywa si w nocy. Uzasadnij, |e jest to wynik przystosowania do warunków |ycia. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 10. (2 pkt) Spo[ród poni|szych stwierdzeD (A  D) dotyczcych od|ywiania si czBowieka zaznacz nieprawdziwe. A. Zapotrzebowanie organizmu na skBadniki pokarmowe zale|y m.in. od wieku, pBci, rodzaju wykonywanej pracy, stanu fizjologicznego organizmu. B. Wa|na jest tylko warto[ od|ywcza skBadników pokarmowych, a nie ich warto[ energetyczna. C. Stan od|ywienia organizmu zale|y wyBcznie od spo|ywania odpowiednich pokarmów, a nie od ich proporcji w diecie. D. Rozwój organizmu jest w pierwszym rzdzie skutkiem przyjmowania odpowiedniej ilo[ci skBadników po|ywienia oraz odpowiedniej jako[ci tych skBadników. Egzamin wstpny z biologii 7 Poziom rozszerzony Zadanie 11. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono aktywacj enzymów wydzielanych przez trzustk do dwunastnicy. a) Podaj dwie drogi aktywacji enzymów wydzielanych przez trzustk. 1. ................................................................................................................................................... 2. ................................................................................................................................................... b) Okre[l, w której z tych dróg mo|e wystpowa zjawisko autokatalizy. ....................................................................................................................................................... Zadanie 12. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono gospodark glukozy w organizmie. B A glukoza glikogen B Do reakcji oznaczonych A i B przyporzdkuj po trzy oznaczenia cyfrowe (spo[ród 1  7) odpowiednich okre[leD tych reakcji. 1. glikogeneza, 2. glikogenoliza, 3. glukoneogeneza, 4. nadmiar substancji ulega przemianie, 5. w miar potrzeby substancja ulega przemianie, 6. regulacja przez glukagon, 7. regulacja przez insulin. A. ....................................................., B. ..................................................... 8 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 13. (1 pkt) Na schemacie przedstawiono reakcj komórki bakteryjnej na infekcj przez bakteriofaga (faga). Wyja[nij, jakie znaczenie ma obecno[ enzymów restrykcyjnych w komórce tej bakterii. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 14. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono cykl |yciowy glonu zawBotni (Chlamydomonas sp.). a) Spo[ród wymienionych poni|ej okre[leD (A  C) zaznacz typ rozmna|ania pBciowego, który wystpuje u tej zielenicy. A. izogamia B. anizogamia C. oogamia b) Podaj, które stadium cyklu rozwojowego stanowi faz diploidaln, i okre[l, w wyniku jakiego podziaBu (mitoza, mejoza) powstaj z tego stadium osobniki potomne. stadium ........................................ podziaB ........................................ Egzamin wstpny z biologii 9 Poziom rozszerzony Zadanie 15. (1 pkt) Poni|ej zamieszczono krótkie opisy (A  C) dotyczce ró|nych sposobów zdobywania pokarmu przez grzyb boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus). A. Mo|e wystpowa na martwych pniach drzew, czBowiek hoduje go dla swoich potrzeb np. na trocinach, poniewa| boczniak mo|e rozkBada martw materi organiczn. B. Mo|e te| zasiedla |ywe drzewa li[ciaste np. topole, wierzby, buki, czerpic z nich substancje pokarmowe i wod. C. Je|eli obok jego owocników pojawi si nicienie, wydziela substancj, która je parali|uje, a nastpnie nicieD staje si pokarmem dla grzyba. Przyporzdkuj po jednym prawidBowym opisie, spo[ród A  C, do podanych ni|ej nazw strategii pokarmowych. drapie|nictwo  ......., saprotrofizm  ....... Zadanie 16. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono budow kwiatu ro[liny okrytonasiennej. Korzystajc z rysunku, wypisz dwa przykBady pBonnych elementów budowy kwiatu i podaj po jednej peBnionej przez nie funkcji. 1. ................................................................................................................................................... 2. ................................................................................................................................................... 10 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 17. (2 pkt) UzupeBnij tabel, wpisujc przy odpowiednich opisach korzenia po jednej wybranej spo[ród wymienionych (A E) nazw modyfikacji korzeni. A. korzenie kurczliwe B. korzenie oddechowe C. korzenie powietrzne D. korzenie spichrzowe E. korzenie czepne Opis korzenia Modyfikacja korzenia Pozwalaj pnczom wspina si po podporach. Wcigaj ro[lin w gBb gleby, co pozwala na jej lepsze umocowanie w glebie. Zaopatruj w wod epifity (ro[liny |yjce na gaBziach drzew). Pionowe, wystajce z gleby korzenie, które dostarczaj tlen do systemu korzeniowego. Zadanie 18. (2 pkt) Na rysunku przedstawiono zale|no[ midzy zawarto[ci w podBo|u skBadników mineralnych a wzrostem ro[lin. Ro[liny tego samego gatunku i jednakowej wielko[ci posadzono w tym samym czasie, ale w miejscach o ró|nej zawarto[ci skBadników mineralnych. a) Ustal zawarto[ skBadników mineralnych w podBo|u dla ro[lin w miejscach A, B i C, wybierajc jedno z poni|szych okre[leD (1 3): 1. nadmierna, 2. minimalna, 3. optymalna A. .......... B. .......... C. .......... b) Opisz, jak wpBywa zawarto[ skBadników mineralnych w podBo|u na intensywno[ wzrostu ro[lin. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Egzamin wstpny z biologii 11 Poziom rozszerzony Zadanie 19. (1 pkt) Auksyny wpBywaj na wzrost caBej ro[liny. Wzrost poszczególnych jej organów zachodzi pod wpBywem ro|nych st|eD auksyn. Na schemacie przedstawiono reakcje wzrostowe ró|nych organów ro[linnych na wzrastajce st|enie auksyny. Okre[l, jak na wzrost korzeni, pków bocznych i Bodygi wpBywa przekroczenie st|enia auksyny o warto[ci 10 7. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 20. (1 pkt) Mózg ssaków okresu kredowego charakteryzuj bardzo du|e pBaty wchowe, du|e (w porównaniu z ich gadzimi przodkami) póBkule mózgowe, odsBonite od strony grzbietowej [ródmózgowie oraz krótki, szeroki mó|d|ek. Mózg wspóBczesnego oposa ma podobn budow, ale u wikszo[ci wspóBczesnych ssaków [ródmózgowie nie jest odsBonite. Wyja[nij, dlaczego patrzc na mózg wspóBczesnego ssaka od strony grzbietowej, zwykle nie widzimy [ródmózgowia. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 21. (2 pkt) a) Podaj jedno kryterium, które pozwala zaliczy pewne grupy krgowców do owodniowców. ....................................................................................................................................................... b) Podaj przykBady dwóch gromad krgowców nale|cych do owodniowców. 1. ............................................................. 2. ............................................................. 12 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 22. (2 pkt) Na rysunku przedstawiono trzy modele Buków odruchowych (I, II i III) wystpujcych tak|e u czBowieka. Na podstawie analizy rysunków; a) zaznacz poni|ej, który rodzaj receptorów, spo[ród wymienionych na rysunkach, dostarcza informacji o stanie mi[ni poprzecznie pr|kowanych (skurcz, rozciganie bierne, napicie) i stawów, umo|liwiajc np. zachowanie odpowiedniej pozycji ciaBa. A. proprioreceptory B. eksteroreceptory C. interoreceptory b) zaznacz model (I, II lub III), na którym przedstawiono Buk odruchowy autonomiczny. Egzamin wstpny z biologii 13 Poziom rozszerzony Zadanie 23. (1 pkt) Na schemacie przedstawiono wpByw leptyny na o[rodki syto[ci i gBodu w podwzgórzu. NPY  neuropeptyd wytwarzany w podwzgórzu + pobudzanie  hamowanie Wyja[nij zale|no[ midzy wydzielaniem leptyny, dziaBaniem o[rodków gBodu i syto[ci, a przyjmowaniem pokarmu przez czBowieka. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 24. (1 pkt) Na wykresach (A  C) przedstawiono krzywe dysocjacji hemoglobiny. Ci[nienie parcjalne tlenu (mm Hg Po2) Podaj, która z przedstawionych krzywych (A, B czy C) obrazuje wysycenie hemoglobiny tlenem w warunkach panujcych we krwi przepBywajcej przez naczynia wBosowate w wentylowanych pcherzykach pBucnych czBowieka. Odpowiedz uzasadnij jednym argumentem. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 14 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 25. (1 pkt) UzupeBnij poni|sze zdanie, wpisujc w puste miejsca oznaczenia literowe dwóch okre[leD, wybranych spo[ród zamieszczonych poni|ej (A  D). A. komórki NK (natural killer) B. przeciwciaBa C. limfocyty T D. makrofagi Do elementów mechanizmu swoistej odporno[ci organizmu nale| ........... i ........... Zadanie 26. (2 pkt) Cechy warunkowane przez geny znajdujce si w chromosomie X nazywamy cechami sprz|onymi z pBci. Chorob genetyczn sprz|on z pBci jest hemofilia objawiajca si zaburzeniami krzepnicia krwi. Spowodowana jest mutacj w genie znajdujcym si w chromosomie X. Zmutowany allel (h) jest recesywny w stosunku do prawidBowego (H). Na hemofili choruj wyBcznie m|czyzni, heterozygotyczne kobiety s nosicielkami genu (h) i nie wykazuj objawów choroby. Zapisz odpowiedni krzy|ówk genetyczn i na jej podstawie okre[l, jakie jest prawdopodobieDstwo wystpienia hemofilii w potomstwie matki nosicielki genu (h) i zdrowego ojca. a) Genotypy rodziców: matka ...................., ojciec .................... Krzy|ówka genetyczna: b) PrawdopodobieDstwo wystpienia hemofilii w potomstwie: .................................................. Zadanie 27. (1 pkt) Na wykresie przedstawiono zale|no[ czsto[ci wystpowania ci| mnogich od wieku matki. Odczytaj z wykresu i podaj w procentach czsto[ wystpowania bliznit monozygotycznych u matek w wieku 40 lat. ........................................................................... Egzamin wstpny z biologii 15 Poziom rozszerzony Zadanie 28. (2 pkt) Genom typowego retrowirusa zbudowany jest z jednoniciowego RNA. W cyklu |yciowym takiego wirusa ni jego RNA wnika do wntrza komórki gospodarza wraz z enzymem odwrotn transkryptaz. Odwrotna transkryptaza syntetyzuje, u|ywajc jako matrycy RNA wirusa, ni DNA (powstaje DNA / RNA). Nastpnie ni RNA zostaje usunita, a odwrotna transkryptaza syntetyzuje ni komplementarn do DNA. Tworzy si dwuniciowe DNA, które ulega integracji z genomem gospodarza. Na podstawie zamieszczonego tekstu przedstaw w postaci uproszczonego schematu opisan cz[ cyklu |yciowego retrowirusa. Na schemacie wyraznie zaznacz miejsca dziaBania odwrotnej transkryptazy. Ni RNA wirusa ’! Zadanie 29. (2 pkt) Barwa skóry u czBowieka zale|y od trzech par alleli: Aa, Bb, Cc. Allele oznaczone du|ymi literami warunkuj ciemn barw skóry (Ï%), a oznaczone maBymi literami  barw jasn (Ë%). Na diagramie przedstawiono czsto[ wystpowania cechy zabarwienia skóry w pokoleniu potomnym (F1) dwojga rodziców (P) o [rednio ciemnej skórze. Na podstawie diagramu a) sformuBuj zale|no[ barwy skóry czBowieka od jego genotypu ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) zapisz genotypy obojga rodziców (P) tego pokolenia, którego fenotypy przedstawia diagram. ....................................................................................................................................................... 16 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 30. (2 pkt) Bakterie, do których wprowadzono ludzkie geny (bakterie transformowane), s wykorzystywane do wytwarzania ludzkich biaBek lub peptydów o znaczeniu terapeutycznym oraz do wytwarzania biaBkowych antygenów. Peptydami terapeutycznymi wytwarzanymi przez transformowane bakterie s m.in. insulina i erytropoetyna. a) Podaj po jednym przykBadzie chorób, w leczeniu których mog by wykorzystywane wymienione peptydy terapeutyczne. insulina ................................................, erytropoetyna ................................................ b) Okre[l, jak mo|na praktycznie wykorzysta biaBkowe antygeny wytwarzane przez transformowane bakterie, np. w przypadku chorób infekcyjnych. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 31. (1 pkt) Najstarsze ssaki wyodrbniBy si z gadów ssakoksztaBtnych  cynodontów okoBo 225 mln lat temu. Przez pierwsze 160 mln lat swojej historii wikszo[ ssaków byBa maBa (wielko[ myszy lub szczura), tylko nieliczne osigaBy rozmiary lisa. {yjc w cieniu dinozaurów, ssaki prowadziBy nocny tryb |ycia. Kiedy 65 mln lat temu dinozaury wymarBy, u cz[ci ssaków zaczBy si pojawia przystosowania do nowych warunków |ycia w postaci powikszania rozmiarów ciaBa i mo|liwo[ci |ycia w [wietle dnia. Wyja[nij, czy mo|e istnie zwizek midzy wymarciem dinozaurów a rozwojem ewolucyjnym ssaków. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 32. (2 pkt) Na wykresach A i B przedstawiono krzywe wzrostu liczebno[ci dwóch ró|nych populacji. Na podstawie obu wykresów a) okre[l, jaka mo|e by przyczyna zhamowania wzrostu liczebno[ci populacji przedstawionej na wykresie B ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) podaj, który z wykresów (A czy B) mo|e przedstawia pierwsze etapy masowego pojawiania si szkodnika w uprawie monokulturowej. .................... Egzamin wstpny z biologii 17 Poziom rozszerzony Zadanie 33. (2 pkt) Wskaznik zagszczenia populacji to liczba osobników populacji przypadajca na jednostk powierzchni lub objto[ci [rodowiska. Wyja[nij, jak na rozrodczo[ danej populacji mo|e wpByn a) maBe zagszczenie populacji. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) przegszczenie populacji. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 34. (2 pkt) Na schematach przedstawiono tzw.  efekt wskiego gardBa (I) i tzw.  efekt zaBo|yciela (II), czyli powstawanie nowych populacji z niewielkiej liczby osobników. I II A  populacja wyj[ciowa, A  populacja nowa a) Wybierz spo[ród okre[leD A C to, które prawidBowo charakteryzuje ró|norodno[ genetyczn populacji A w stosunku do populacji A w obu przypadkach (I i II). A. wiksza, B. mniejsza, C. taka sama. b) Podaj przykBad konsekwencji, jak mo|e mie dla osobników populacji A zjawisko zaznaczone przez Ciebie w odpowiedzi do polecenia a). ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 18 Egzamin wstpny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 35. (2 pkt) Na rysunku przedstawiono dwa blisko spokrewnione gatunki zib Darwina Geospiza fuliginosa (I) i Geospiza fortis (II) o podobnych wymaganiach pokarmowych, ale ró|nice si od siebie m.in. grubo[ci dzioba. Na diagramach przedstawiono udziaB procentowy osobników o ró|nej grubo[ci dzioba w populacjach tych ptaków: A  |yjcych na tym samym terenie, B  |yjcych osobno. a) Na podstawie diagramów podaj, jakie warto[ci grubo[ci dziobów dominuj w ka|dej z populacji, gdy |yj one na tym samym terenie (A) I ........................................, II ........................................ oraz jaka grubo[ dzioba dominuje w ka|dej z populacji, gdy |yj one osobno (B). I ........................................, II ........................................ b) SformuBuj wniosek o ewolucji grubo[ci dziobów u wspóBistniejcych gatunków zib. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 36. (2 pkt) W[ród zamieszczonych poni|ej stwierdzeD (A  D) zaznacz dwa, które s prawdziwe. A. W DNA organizmów blisko spokrewnionych oraz w DNA organizmów daleko spokrewnionych wystpuje podobna liczba identycznych sekwencji nukleotydów. B. Narzdy homologiczne maj wspólne pochodzenie i wykazuj podstawowe podobieDstwo strukturalne, mimo |e peBni ró|ne funkcje. C. Narzdy analogiczne peBni podobne funkcje, ale nie maj wspólnego pochodzenia i nie wykazuj podobieDstwa pod wzgldem budowy. D. Narzdy szcztkowe to pozostaBo[ci narzdów, które u przodków byBy sBabo rozwinite i nie speBniaBy |adnych funkcji. Egzamin wstpny z biologii 19 Poziom rozszerzony BRUDNOPIS

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 EGZ WSTĘPNY NA AM (2)
2009 EGZ WSTEPNY NA AM id 20616 Nieznany
2009 EGZ WSTĘPNY NA AM (3)
2009 EGZ WSTĘPNY NA AM
2009 EGZ WSTĘPNY NA AM (4)
2009 EGZ WSTĘPNY NA AM ODP
2009 EGZ WSTĘPNY NA AM
Egz wstępny na AM 2009
2006 EGZ WSTĘPNY NA AM (3)
2011 EGZ WSTĘPNY NA AM ODP

więcej podobnych podstron