Fotografia cyfrowa Leksykon kieszonkowy


IDZ DO
IDZ DO
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
Fotografia cyfrowa.
SPIS TRE CI
SPIS TRE CI
Leksykon kieszonkowy
KATALOG KSIĄŻEK
KATALOG KSIĄŻEK
Autor: Derrick Story
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE Tłumaczenie: Krzysztof Masłowski
ISBN: 83-7361-081-2
Tytuł oryginału: Digital Photography Pocket Guide
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Format: B5, stron: 132
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
Fotografia cyfrowa weszła w wiek dojrzały. Aparaty cyfrowe zaskakują łatwo cią
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
obsługi, a zdjęcia jako cią nie ustępują tym wykonanym na kliszy. Ponadto obrazy
cyfrowe łatwiej przesłać i zaprezentować większej grupie osób.
CENNIK I INFORMACJE  Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy to przewodnik pokazujący, jak możesz
CENNIK I INFORMACJE
zrobić zdjęcia, które zawsze pragnąłe wykonać. Ta książeczka będzie Twoim
kieszonkowym doradcą, który szybko obja ni czym są i do czego służą poszczególne
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
O NOWO CIACH
czę ci aparatu oraz jakie należy wybrać ustawienia, aby wykonać perfekcyjne zdjęcie.
Obja niono tu wszystko, od doboru rozdzielczo ci zdjęć, przez tryby działania lampy
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
błyskowej, fotografowanie obiektów w ruchu, zbliżenia, karty pamięci, aż po informacje
o archiwizowaniu zdjęć i ich wysyłania pocztą elektroniczną.
" omówienie elementów aparatu
CZYTELNIA
CZYTELNIA
" spis informacji o poszczególnych funkcjach aparatu i ich zastosowaniach
" obja nienie 15 profesjonalnych technik fotografowania.
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
Jest to poręczny i pożyteczny przewodnik dla każdego, kto używa cyfrowego aparatu
fotograficznego.
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp. Kto tu rządzi?............................................................ 9
Rozdział 1. Co to jest? ........................................................ 12
Przód aparatu ............................................................................................13
Tył aparatu.................................................................................................16
Góra aparatu ..............................................................................................20
Spód i boki aparatu ..................................................................................23
Wnętrze aparatu........................................................................................24
Baterie..................................................................................................25
Światłomierz.......................................................................................25
Czujnik optyczny...............................................................................26
Karty pamięci .....................................................................................27
Podsumowanie..........................................................................................31
Rozdział 2. Do czego to służy?.......................................... 32
Przejęcie kontroli nad przyciskami, przełącznikami
i poleceniami menu ..................................................................................32
Balans bieli (White Balance).............................................................33
Blokowanie ekspozycji (Exposure Lock) .......................................35
Blokowanie nieskończoności (Infinity Lock).................................35
Blokowanie ogniskowej (Focus Lock) ............................................36
Chroń zdjęcia (Protect Images)........................................................38
Czułość ISO (ISO Speed) ..................................................................39
Czułość kliszy (Film Speed).............................................................40
Ekspozycja programowana (Programmed Exposure).................40
Format pliku (File Format)...............................................................41
Formatowanie karty pamięci (Format Memory Card) ................42
JPEG .....................................................................................................42
Kasowanie zdjęć (Erasing Images)..................................................42
Kompensacja ekspozycji (Exposure Compensation) ...................43
Kompensacja lampy błyskowej (Flash Compensation)...............46
Kompozycja (Composition) .............................................................47
Spis treści 3
Kompresja albo jakość obrazu
(Compression or Image Quality).....................................................49
Pomiar ekspozycji (Exposure Metering)........................................51
Pomiar punktowy (Spot meter) .......................................................52
Ręczne ustawianie ekspozycji (Manual Exposure Setting) ...........53
Rozdzielczość (Resolution)...............................................................54
Samowyzwalacz (Self Timer)...........................................................56
Seryjne robienie zdjęć (Sequence Shooting) ..................................56
Sterowanie powiększeniem (Magnify Control) ............................57
Sterowanie zoomem/powiększeniem
(Zoom/Magnify Control) .................................................................57
Tryb autoekspozycji (Auto Exposure)............................................57
Tryb ciągły (Continuous Shooting Mode) .....................................58
Tryb filmowy (Movie Mode) ...........................................................58
Tryb makro (Macro Mode)...............................................................59
Tryb panoramiczny (Panorama Mode) ..........................................59
Tryb z priorytetem czasu (Timed value TV).............................62
Tryb z priorytetem migawki (Shutter priority).............................65
Tryb z priorytetem przysłony
(Aperture Priority Mode AV) ......................................................65
Tryb zbliżeniowy (Close-Up Mode) ...............................................66
Tryb zdjęć seryjnych/tryb ciągły
(Burst/Continuous Shooting Mode)...............................................68
Tryby lampy błyskowej (Flash Modes)..........................................71
Usuwanie zdjęć (Deleting Images)..................................................73
Zoom cyfrowy (Digital Zoom) ........................................................74
Podsumowanie..........................................................................................75
Rozdział 3. W jaki sposób mogę....................................... 77
Rady i sztuczki fotograficzne..................................................................77
Robić świetne portrety na wolnym powietrzu .............................78
Komponować zdjęcia grupowe.......................................................83
Robić portrety w naturalnym oświetleniu ....................................85
Fotografować samego siebie............................................................90
Robić interesujące zdjęcia dzieci .....................................................92
Chwytaj interesujące obrazy z podróży.........................................94
Fotografować na ślubach i weselach ..............................................95
Zapobiegać efektowi czerwonych oczu .........................................98
Fotografować zawody sportowe z trybun...................................100
4 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Fotografować akcję ..........................................................................102
Fotografować w muzeach...............................................................106
Fotografować architekturę jak zawodowiec................................108
Fotografować małe obiekty na stole .............................................110
Robić świetne zdjęcia krajobrazowe.............................................113
Fotografować ludzi mrugających przy błysku lampy...............115
Rady i sztuki komputerowe..................................................................116
Wysyłać zdjęcia pocztą elektroniczną ..........................................117
Otrzymać wydruki o fotograficznej jakości.................................120
Zrobić pokaz slajdów cyfrowych ..................................................120
Archiwizować do użycia w przyszłości.......................................122
Podsumowanie........................................................................................122
Dodatek A Tabele referencyjne......................................... 123
Tabela A.1. Kompensacja ekspozycji ......................................................123
Tabela A.2. Ustawienia trybu lampy błyskowej ....................................124
Tabela A.3. Ustawienia balansu bieli ......................................................125
Tabela A.4. Tryby działania aparatu z objaśnieniem.............................125
Tabela A.5. Tryby pomiaru światła z objaśnieniem...............................126
Tabela A.6. Ustawienia startowe astrofotografii ....................................127
Tabela A.7. Liczba megapikseli i wielkość drukowanych zdjęć ...........128
Tabela A.8. Liczba zdjęć w zależności od pojemności karty pamięci......128
Skorowidz............................................................................. 129
Spis treści 5
Rozdział 1. Co to jest?
Elementy cyfrowego aparatu
fotograficznego
Producenci dzisiejszych aparatów cyfrowych upakowali w nich
całą masę przeróżnych funkcji. Aparat, który trzymasz w rękach,
lub nad kupnem którego się zastanawiasz, prawdopodobnie jest
wyposażony w o wiele więcej możliwości robienia zdjęć, niż jesteś
w stanie sobie wyobrazić. Rzecz w tym, w jaki sposób możesz
odkryć ten ukryty potencjał.
Najpierw musisz poznać poszczególne elementy aparatu i do-
wiedzieć się, do czego służą. W tym rozdziale poznasz ich istotne
cechy i znajdziesz się na drodze prowadzącej do panowania nad
aparatem.
W tym rozdziale przyjrzymy się aparatowi od przodu, od tyłu,
z góry i z boków. Gdy już zaznajomisz się z przyciskami i prze-
łącznikami, przejdziemy do poznania kilku ważnych elementów
ukrytych wewnątrz aparatu, takich jak matryca światłoczuła i sys-
temy pomiarowe. Każdy element został przypisany do jednej
z trzech klas: podstawowej (basic ), średniej (intermediate )
lub zaawansowanej (advanced ). Przygotuj listę cech najlepiej
pasujących do Twojego doświadczenia fotograficznego, a pomoże
Ci ona przy robieniu zakupów. Oto krótkie wyjaśnienie podziału
na klasy stosowanego w tym rozdziale.
Cechy podstawowe (basic )
Te cechy powinien mieć każdy aparat cyfrowy, który bierzesz
pod uwagę. Unikaj takich, w których brakuje wszystkich
podstawowych elementów i funkcji, gdyż będziesz potem
niezadowolony z ich działania.
Rozdział 1. Co to jest? 3
Cechy średnie (intermediate )
Cechy średnie są uzupełnieniem podstawowych i przydają
się, jeżeli masz już jakieś doświadczenie fotograficzne lub
zamierzasz je zdobyć.
Cechy zaawansowane (advanced )
Są to cechy przydatne naprawdę doświadczonym fotogra-
fom, którzy szukają wszechstronnego aparatu umożliwiają-
cego otrzymywanie doskonałych zdjęć w różnych warun-
kach oświetlenia.
Jeżeli interesuje Cię niezawodny aparat w cenie 1200 zł lub mniej,
upewnij się, czy wybrany model posiada wszystkie cechy podsta-
wowe wyliczone w tym rozdziale. Aparat średniej klasy kosz-
tuje zwykle od 1200 zł do 2000 zł i powinien mieć wszystkie cechy
zakwalifikowane jako średnie, a aparat zaawansowany, w cenie
od 2000 zł do 4000 zł, odpowiednio  wszystkie cechy zaawan-
sowane.
Kiedy już kupisz aparat, poświęć nieco czasu na zapoznanie się
z instrukcją obsługi, aby zaznajomić się z konstrukcją i sposobem
korzystania z narzędzi sterujących. Potem włóż ten przewodnik
do torby fotograficznej, a będzie Ci służyć nie tylko jako poradnik
pozwalający szybko odszukać informacje o głównych elemen-
tach aparatu, lecz pomoże także zrozumieć, w jaki sposób korzy-
stanie z poszczególnych cech aparatu może służyć otrzymywaniu
lepszych zdjęć.
Przód aparatu
Na rysunku 1.1 został pokazany przód aparatu cyfrowego śred-
niej klasy. Zauważ trzy elementy: wizjer optyczny, światło po-
mocnicze ustawiania ostrości i mikrofon.
4 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Rysunek 1.1. Przód aparatu cyfrowego średniej klasy
Oto lista elementów:
Lampa błyskowa
Nocą jest dodatkowym zródłem światła w pomieszczeniach,
a na wolnym powietrzu służy do robienia portretów.
Światło pomocnicze ustawiania ostrości
Pomaga w ustawieniu ostrości dzięki rzuceniu na przedmiot
promienia białego światła lub subtelnego wzoru. Zapala się
również w trybie redukcji efektu czerwonych oczu podczas
używania lampy błyskowej oraz działa jako światło ostrze-
gające, gdy jest włączony samowyzwalacz.
Czujnik podczerwieni
Stosowany przede wszystkim do zdalnego sterowania spu-
stem migawki w aparatach, które mają tę możliwość.
Wizjer optyczny
Komponuj obraz, patrząc przez soczewki wizjera optycz-
nego, zamiast oglądać go na wyświetlaczu LCD z tyłu
Rozdział 1. Co to jest? 5
aparatu. Korzystanie z wizjera optycznego znacznie oszczę-
dza baterie, ale nie pozwala na precyzyjne tworzenie kom-
pozycji i zbliżeń.
Port mikrofonowy/Otwór mikrofonu
Malutki otworek z przodu aparatu do nagrywania komen-
tarzy dzwiękowych oraz dodawania dzwięku do nagrywa-
nych sekwencji filmowych. Niektóre aparaty mające tryb
filmowy są również zaopatrzone w mikrofon.
Soczewki obiektywu
Rzucają fotografowany obraz na czujnik elektroniczny, gdzie
jest zapisywany. Również z soczewek obiektywu pochodzi
obraz pokazywany przez wyświetlacz LCD umieszczony
z tyłu aparatu.
W większości modeli znajdziesz ciągi liczb zapisane na bokach
obiektywu lub na korpusie aparatu w bezpośrednim sąsiedztwie
obiektywu. Liczbom z pierwszego zestawu towarzyszy zwykle
oznaczenie  mm (milimetry), co wygląda mniej więcej tak:
5.4  10.8 mm lub 7  21 mm
lub podobnie.
Te liczby to zakres ogniskowych (zakres zoomu) soczewek obiektywu.
Większość aparatów cyfrowych jest wyposażona w obiektywy
o współczynniku zbliżenia 2 lub 3 (zoom 2 lub 3). Obiek-
tywy z zoomem 3 mają zwykle silniejsze cechy teleobiektywu
(bardziej zbliżają fotografowany obiekt) niż obiektywy z zo-
omem 2.
Obiektywy z zakresem ogniskowych 5.4  10.8 mm mają współ-
czynnik zbliżenia (zoom) równy 2(25.4 = 10.8), a obiektywy
z zakresem 7  21 mm  współczynnik zbliżenia równy 3. Pod-
stawowe aparaty fotograficzne mają obiektywy ze stałą ognisko-
wą (bez zoomu), oznaczoną przez pojedynczą liczbę, np. 7 mm.
6 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Jeżeli masz doświadczenie w fotografowaniu na kliszy 35 mm,
możesz te dane aparatów cyfrowych przetłumaczyć na informacje
bardziej dla Ciebie zrozumiałe. Obiektyw 7  21 mm w świecie
aparatów cyfrowych odpowiada z grubsza obiektywowi 35  105
mm w tradycyjnej fotografii małoobrazkowej.
Drugi ciąg liczb wygląda mniej więcej tak:
1:2.8  4.0 lub 1:2.0  2.5
Te liczby to maksymalna jasność (wartość przysłony) obiektywu
w ustawieniu szerokokątnym i wąskokątnym (teleobiektywo-
wym). Jasność określa wielkość światła przenikającego przez obie-
ktyw do czujnika optycznego. Przy dużej jasności, w rodzaju 2.0
lub 2.8, przez obiektyw przechodzi więcej światła, co pozwala
na wykonywanie zdjęć przy gorszym oświetleniu. Jeżeli jasność
jest mniejsza, np. 5.6 lub 8, mniej światła dociera przez soczewki
obiektywu, co jest niepożądane, jeżeli obiekt fotografowany nie
jest jasno oświetlony.
Tył aparatu
Na rysunku 1.2 widzimy tył prostego aparatu cyfrowego (klasy
podstawowej). Nie ma wizjera optycznego, a więc przy kompo-
nowaniu obrazu, który ma być utrwalony, jesteśmy skazani na
korzystanie z wyświetlacza LCD. Zauważ, że długość ognisko-
wej obiektywu zmieniamy za pomocą dwóch przycisków stero-
wania zoomem, umieszczonych z tyłu aparatu.
Z tyłu aparatu cyfrowego zwykle znajdują się następujące ele-
menty:
Lampka kontrolna
Zapala się po nastawieniu ostrości, gdy aparat jest gotowy
do wykonania zdjęcia lub gdy lampa błyskowa jest gotowa
do działania. Miganie tej lampki zwykle oznacza, że przed
zrobieniem zdjęcia należy skorygować ustawienia.
Rozdział 1. Co to jest? 7
Rysunek 1.2. Tył prostego aparatu cyfrowego
Klasyfikacja obiektywów
Podstawowe (proste)
Jedna długość ogniskowej, np. 7 mm, z niewielką
jasnością, np. 5.6 lub 8.
Średnie
Niewielki zoom (2) z maksymalną jasnością obiektywu
2.8 lub 4.
Zaawansowane
Większy zoom (3) z maksymalną jasnością obiektywu
2.0 lub 2.5.
Regulacja ostrości wizjera
Pozwala na ręczne dostosowanie ostrości obrazu w wizjerze
do wzroku. Tę możliwość mamy jedynie w aparatach wyż-
szej klasy.
8Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Włącznik/wyłącznik wyświetlacza
Pozwala na wyłączanie wyświetlacza w celu oszczędzania
baterii. Często przycisk ten ma również opcję wyświetlania
danych podczas komponowania obrazu. Zwykle można cyr-
kulować między tymi trzema opcjami, kolejno naciskając
przycisk.
Okrągły zestaw kursorów
Umożliwia przeglądanie menu przez naciskanie czterokie-
runkowych przycisków. Czasami okrągły zestaw kursorów
może sterować dwoma odmiennymi zestawami funkcji:
zmianami ustawień w trybie robienia zdjęć i dostosowy-
waniem obrazu w trybie przeglądania. Przyjrzyj się niewiel-
kim ikonom umieszczonym obok przycisków. Zwykle infor-
mują o funkcjach przycisków w trybie robienia zdjęć.
Wyświetlacz LCD
Pozwala na dokładne wycelowanie aparatu, ponieważ obraz
na wyświetlaczu pochodzi wprost z obiektywu. Wyświe-
tlacza powinieneś zawsze używać w trybie makro (przy robie-
niu zdjęć z bardzo małej odległości) lub podczas korzysta-
nia z zoomu cyfrowego. Wyświetlacz LCD służy także do
przeglądania zrobionych zdjęć. Niestety, na większości wy-
świetlaczy obraz jest słabo widoczny przy bezpośrednim
oświetleniu słonecznym. Jeżeli robisz wiele zdjęć na świe-
żym powietrzu, upewnij się, czy Twój aparat ma także wizjer
optyczny.
Przycisk menu
Włącza wyświetlanie menu, co pozwala na korzystanie z wielu
funkcji aparatu. Nawigacja po menu najczęściej jest wyko-
nywana za pomocą okrągłego zestawu kursorów.
Przełącznik trybów
Pozwala na przełączanie między trybem robienia zdjęć i try-
bem przeglądania. Jeżeli Twój aparat pozwala na robienie
krótkich filmów, przełącznik będzie miał trzy pozycje.
Rozdział 1. Co to jest? 9
Wizjer optyczny
Pozwala na komponowanie zdjęcia dzięki oglądaniu obra-
zu w oddzielnym wizjerze zamiast na wyświetlaczu LCD.
Korzystanie z wizjera optycznego oszczędza baterie, ale
jest mniej dokładne, co może sprawiać kłopoty, gdy obraz
musi być bardzo precyzyjnie skomponowany, zwłaszcza
jeżeli zdjęcie jest robione z bardzo małej odległości. Wizjer
optyczny jest za to bardzo przydatny przy robieniu zdjęć
na wolnym powietrzu w pełnym świetle słonecznym, gdy
obraz na wyświetlaczu LCD jest słabo widoczny.
Na rysunku 1.3 przedstawione są elementy rozmieszczone na
tylnej ścianie aparatu cyfrowego średniej klasy. Widzimy, że obok
wyświetlacza LCD dodano tu wizjer optyczny. Zauważ ikony
umieszczone obok przycisku okrągłego zestawu kursorów: repre-
zentują funkcje przycisków w trybie robienia zdjęć.
Rysunek 1.3. Tył aparatu cyfrowego średniej klasy
10 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Dodatkowe elementy umieszczone na tylnej ścianie aparatu to:
Przycisk potwierdzenia
Naciśnij go, by potwierdzić wybór. Większość aparatów
wymaga potwierdzenia każdego wyboru ustawień przed ich
użyciem. Jest to szczególnie ważne przy kasowaniu zdjęć,
gdyż utrudnia usunięcie zdjęcia przez przypadkowe naci-
śnięcie przycisku kasowania.
Przycisk kasowania
Usuwa zdjęcie widoczne na wyświetlaczu LCD. Zwykle za
pomocą tego przycisku nie można usunąć wszystkich zdjęć
zapisanych na karcie pamięci. Aby to uczynić, trzeba z menu
wybrać polecenie Kasuj wszystko (Erase all).
Góra aparatu
Górna część aparatu kompaktowego (jak widać na rysunku 1.4),
zawiera o wiele mniej elementów sterujących niż zaawansowane
modele. Pokazany aparat Canona jest wyposażony w pierścienio-
wą dzwignię sterowania zoomem, umieszczoną wokół przycisku
spustu migawki. Służy ona do ustawiania długości ogniskowej.
Na górnej powierzchni aparatu zwykle znajdujemy następujące
elementy:
Wyświetlacz informacyjny (nazywany też wyświetlaczem stanu)
Wyświetla takie informacje o stanie aparatu jak: liczba zdjęć,
które jeszcze można zapisać na karcie pamięci, ustawienia
kompensacji ekspozycji i tryb działania lampy błyskowej.
Wyświetlacz ten jest szczególnie przydatny, jeżeli korzy-
stamy z wizjera optycznego, mając wyłączony główny wy-
świetlacz LCD. Wyświetlacz informacyjny znajduje się na
górnej powierzchni obudowy najbardziej zaawansowanych
aparatów cyfrowych.
Rozdział 1. Co to jest? 11
Rysunek 1.4. Góra kompaktowego aparatu cyfrowego
Stopka lampy błyskowej
Daje możliwość podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej
i innych akcesoriów. Metalowe styki kontaktowe umożli-
wiają komunikowanie się aparatu z lampą i sterowanie nią
przy korzystaniu z zaawansowanych trybów automatycz-
nej kontroli ekspozycji.
Na rysunku 1.5 pokazana została górna powierzchnia obudowy
bardziej zawansowanego aparatu cyfrowego. Zauważ stopkę
zewnętrznej lampy błyskowej i wyświetlacz informacyjny LCD.
Pokrętło wyboru trybu pozwala na wybór ustawienia trybu:
automatyki programowej, ręcznego oraz trybów automatycznych
z priorytetem przysłony i migawki.
Pokazane elementy to:
Pokrętło trybów
Pozwala na wybranie trybu robienia zdjęć: automatyki pro-
gramowej, ręcznego oraz trybów automatycznych z prio-
rytetem przysłony i migawki.
12 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Rysunek 1.5. Górna powierzchnia obudowy zaawansowanego
aparatu cyfrowego
Przycisk spustu migawki
Zwalnia migawkę, lecz także powoduje ustawienie ostrości
i ekspozycji. Aby otrzymać dobre zdjęcie, przyciśnij lekko
przycisk spustu migawki i przytrzymaj, czekając na usta-
wienie ostrości i ekspozycji. Po zapaleniu się lampki kon-
trolnej, zgłaszającej gotowość do wykonania zdjęcia, naci-
śnij przycisk aż do spuszczenia migawki. Sztuka polega na
tym, by nie spuścić migawki za wcześnie, po ustawieniu
ostrości, ale przed ustawieniem ekspozycji. Dopóki się to nie
stanie, należy trzymać przycisk na wpół wciśnięty. Niemal
we wszystkich aparatach cyfrowych stosuje się ten dwu-
stopniowy mechanizm spustu migawki.
Dzwignia zoomu/powiększenia
W trybie robienia zdjęć używaj tej dzwigni do zmiany dłu-
gości ogniskowej podczas komponowania obrazu, zaś w try-
bie przeglądania  do powiększania obrazu na wyświe-
tlaczu w celu lepszego przyjrzenia się szczegółom.
Rozdział 1. Co to jest? 13
Spód i boki aparatu
Na rysunku 1.6 został pokazany spód aparatu cyfrowego z gniaz-
dem statywu.
Rysunek 1.6. Widok aparatu cyfrowego od spodu
Dodatkowe akcesoria aparatu cyfrowego:
Pasek na rękę
Zabezpiecza aparat przed upuszczeniem dzięki możliwości
zawinięcia paska wokół nadgarstka lub założenia go na szyję.
Większość aparatów cyfrowych jest wyposażona w paski
przeznaczone do zawinięcia wokół nadgarstka.
Kabel łączący z komputerem
Używany do przesyłania fotografii z aparatu do komputera.
Większość aparatów jest wyposażona w kabel USB (Univer-
sal Serial Bus).
Pilot zdalnego sterowania
Służy do uruchamiania spustu migawki z odległości do
3,5 m. Najlepsze wyniki osiąga się, celując pilotem w czuj-
nik podczerwieni na przodzie aparatu.
Głośnik
Emituje podkład dzwiękowy cyfrowego wideo lub komen-
tarze słowne; zaprojektowany pierwotnie do szybkiego prze-
glądania pozycji. Aby poprawić jakość dzwięku, załaduj dane
do komputera i użyj jego systemu odtwarzania dzwięku.
14 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Gniazdo statywu
Służy do połączenia aparatu ze statywem lub wspornikiem
lampy błyskowej. Gniazda metalowe są o wiele trwalsze,
a więc lepsze od plastikowych.
Wnętrze aparatu
W tym rozdziale poznamy podstawowe wewnętrzne elementy
i cechy aparatu cyfrowego. Rozpoczniemy od sposobu zasilania
aparatu. Na rysunku 1.7 został pokazany aparat, do którego są
wkładane baterie alkaliczne, często będące elementem standar-
dowego wyposażenia. Jednak na dłuższy czas warto przestawić
się na stosowanie niklowo-wodorkowych (NiMH) baterii wie-
lokrotnego ładowania, także pokazanych na rysunku.
Rysunek 1.7. Dwa różne typy baterii: alkaliczne i NiMH
Rozdział 1. Co to jest? 15
Baterie
Baterie dostarczają energii potrzebnej do działania aparatu. Jest to
jeden z elementów, który musi posiadać każdy aparat cyfrowy.
Powszechnie są stosowane baterie alkaliczne, litowo-jonowe i ni-
klowo-wodorkowe. Dwa ostatnie typy to baterie wielokrotnego
ładowania.
Jeżeli kupisz aparat wyposażony w alkaliczne baterie AA, użyj ich
do przetestowania działania i szybko zastąp niklowo-wodorko-
wymi NiMH bateriami wielokrotnego ładowania, które będą
służyć o wiele dłużej niż baterie alkaliczne i pozwolą zaoszczę-
dzić mnóstwo pieniędzy. Wygodne jest natomiast trzymanie
w torbie dodatkowego zestawu baterii alkalicznych na wypadek
wyczerpania baterii NiMH w sytuacji, gdy nie możemy skorzy-
stać z ładowarki. Innym dobrym zwyczajem jest posiadanie dru-
giego zestawu baterii wielokrotnego ładowania, aby zawsze choć
jeden zestaw był gotowy do pracy. Jest to nieco kosztowne, ale
jednak tańsze od kupowania wciąż od nowa kolejnych zesta-
wów baterii alkalicznych.
Baterie litowo-jonowe są bardzo popularne w aparatach wielu ta-
kich producentów jak Sony, Nikon i Canon. Większość tych apa-
ratów jest dostarczana wraz z zestawem odpowiednich baterii
i właściwą ładowarką. Baterie litowo-jonowe mają dużą pojemność
i przez długi czas utrzymują ładunek, ale zapewne zechcesz za-
opatrzyć się w zestaw zapasowy, gdyż w razie ich wyczerpania
nie możesz zastosować ogólnie dostępnych baterii alkalicznych.
Światłomierz
Światłomierz analizuje światło przechodzące przez soczewki
i określa odpowiednią szybkość migawki i wielkość przesłony,
mające umożliwiając zrobienie dobrze naświetlonego zdjęcia.
16 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Aparaty cyfrowe są wyposażane w światłomierze różnego typu,
ale wiele modeli pozwala na stosowanie kilku systemów pomiaru
oświetlenia. Trzy najpopularniejsze to: pomiar centralnie ważony,
pomiar wielosegmentowy oraz pomiar punktowy. W aparatach za-
awansowanych są stosowane wszystkie trzy systemy, zaś w prost-
szych aparatach zwykle jest stosowany pomiar centralnie ważony
albo pomiar uśredniony.
Pomiar centralnie ważony
Mierzone jest światło pochodzące z całego obszaru obrazu,
ze szczególnym uwzględnieniem obszaru w centrum.
Pomiar wielosegmentowy (macierzowy)
Obszar obrazu jest podzielony na segmenty (zwykle sześć
lub więcej) i w każdym z nich natężenie światła jest mie-
rzone oddzielnie. Następnie aparat  szacuje pomiar z każ-
dego segmentu i otrzymany wzór porównuje z danymi prze-
chowywanymi w pamięci. Na podstawie wyników tego
porównania wyliczane są ostateczne parametry ustawienia
aparatu.
Pomiar punktowy
Parametry ekspozycji są wyliczane na podstawie pomiaru
natężenia światła jedynie w wybranym obszarze w centrum
kadru, zwykle zaznaczonym w wizjerze przez nawiasy.
Pomiar punktowy jest przydatny przy oświetleniu kontra-
stowym, które potrafi zmylić inne systemy pomiarowe.
Czujnik optyczny
Zamienia energię światła przechodzącego przez obiektyw w sy-
gnał cyfrowy. Najpopularniejsze są czujniki CCD, co oznacza
Charged-Coupled Device (przyrząd o sprzężeniu ładunkowym).
W niektórych aparatach stosowane są czujniki CMOS (Comple-
mentary Metal Oxide Semiconductor  komplementarny półprze-
wodnik tlenkowy), które mają wiele cech wspólnych z czujni-
kami CCD, ale zużywają mniej energii.
Rozdział 1. Co to jest? 17
Znów wracamy do sprawy rozmiarów czujnika lub raczej liczby
pikseli (elementów obrazu). Czujniki optyczne w dzisiejszych apa-
ratach cyfrowych to matryce światłoczułe z milionami pikseli,
a stosowany powszechnie termin megapiksel oznacza milion pikseli.
Zamiast mówić  Kupiłem aparat z czujnikiem mającym 2 000 000
pikseli , mówimy  Kupiłem aparat dwumegapikselowy .
W sprzedaży są aparaty z matrycami światłoczułymi liczącymi
od 1,3 do 6 megapikseli. Można ogólnie powiedzieć, że do robie-
nia zdjęć na wakacjach potrzebujesz przynajmniej 2 megapikseli.
Czym więcej pikseli ma Twój aparat, tym większe zdjęcia mo-
żesz drukować. Aparaty 2-megapikselowe pozwalają na druko-
wanie dobrej jakości zdjęć o wymiarach do 1318 cm; 3-megapi-
kselowe  o wymiarach do 2025 cm, a wyższej klasy zaawan-
sowane aparaty 4-megapikselowe  o wymiarach 2836 cm.
Jeżeli Twoim głównym celem jest wysyłanie zdjęć pocztą elektro-
niczną lub umieszczanie ich na stronie WWW, aparaty z matrycą
1,3 megapiksela powinny być wystarczające. Jeżeli natomiast
chcesz drukować zdjęcia, wybierz aparat, korzystając z poniższego
zestawienia:
Typ aparatu Dobra jakość zdjęć Zdjęcia do zaakceptowania
2 MP 1318 cm 2025 cm
3 MP 2025 cm 2836 cm
4 MP 2836 cm 3041 cm
5 MP 3041 cm 4151 cm
Karty pamięci
Karty pamięci są wymiennymi, wkładanymi do obudowy apa-
ratu elektronicznymi nośnikami danych, na których zapisywane
są zdjęcia. Niemal każdy aparat cyfrowy korzysta z pamięci wy-
miennej jakiegoś typu. Po zrobieniu zdjęcia i przygotowaniu jego
danych cyfrowych aparat zapisuje te dane na karcie pamięci.
18Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Dzięki temu możesz je odczytać i przenieść w dowolnym mo-
mencie, nawet długo po ich zapisaniu.
Najczęściej są stosowane karty CompactFlash (CF), ale dostępne
są także SmartMedia (SM), Sony Memory Stick (MS), IBM Micro-
Drive, MultimediaCard (MMC), Secure Digital (SD) i ostatnio wpro-
wadzone na rynek przez Fuji i Olympusa  xD-Picture Card.
Na rysunku 1.8 został pokazany aparat cyfrowy Olympus z kartą
pamięci SmartMedia. Jest sprzedawany z kartą 16 MB, która nie
wystarcza w przypadku aparatu 3-megapikselowego i sensowne
wydaje się być używanie go dopiero po zakupieniu karty 64 lub
128 MB.
Rysunek 1.8. Aparat cyfrowy Olympus z kartą pamięci SmartMedia
Na rysunku 1.9 widzimy aparat Nikon z kartą pamięci Compact-
Flash. W większości aparatów Nikona są stosowane karty Com-
pactFlash, sprzedawane w wielu miejscach i łatwo mieszczące
się w portfelu.
Rozdział 1. Co to jest? 19
Rysunek 1.9. CompactFlash
Rodzaj karty pamięci stosowany w Twoim aparacie nie jest sprawą
tak ważną jak jej pojemność. Większość aparatów jest sprzeda-
wana z tak zwaną kartą z zestawu podstawowego, której pojem-
ność wynosi 8 MB lub 16 MB. Coś takiego wystarcza w począt-
kowej fazie nauki, ale gdy zamierzasz zabrać aparat na wakacje
lub robić zdjęcia na przyjęciu urodzinowym córki, będzie Ci
potrzebna karta o większej pojemności.
Ta poręczna tabela pozwoli Ci określić wielkość pamięci najod-
powiedniejszą dla Twojego aparatu.
Typ aparatu Kara minimaIna Karta poIecana
(megapikseIe) (megabajty) (megabajty)
2 MP 32 MB 64 MB
3 MP 64 MB 128 MB
4 MP 128 MB 256 MB
20 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy
Inne elementy i funkcje dotyczące korzystania z pamięci:
Pamięć masowa i złącze USB
Pozwala na podłączenie aparatu cyfrowego do komputera
bez używania dodatkowych napędów, mniej więcej tak,
jakbyśmy podłączali zewnętrzny dysk twardy przez zwykłe
wetknięcie kabla. Potem możesz przenosić zdjęcia z aparatu
na dysk twardy komputera,  przeciągając je i upuszczając
lub ściągać za pomocą specjalnej aplikacji.
Aparaty cyfrowe wyposażone w złącze USB (Universal Serial
Bus  uniwersalna magistrala szeregowa) bez instalowania
dodatkowego oprogramowania mogą być podłączane do
komputerów sterowanych systemami operacyjnymi: Win-
dows XP, 2000, i ME oraz Macintosh 9.x i Mac X 10.1 lub
nowszymi.
Bufor RAM
Przechowuje obraz w pamięci operacyjnej aparatu (RAM
 Random Access Memory) przed zapisaniem go na karcie
pamięci. Bufor RAM pozwala na korzystanie funkcji za-
awansowanych, takich jak tryb filmowy i fotografii seryjnej.
Aparat może przekazywać dane do buforu RAM znacznie
szybciej niż zapisywać je na karcie pamięci. Zatem w trybie
fotografii seryjnej aparat zapamiętuje w buforze szereg zro-
bionych zdjęć, by następnie po zwolnieniu spustu migawki
zapisać je na karcie pamięci. Bufory RAM mają pojemność
do 32 MB. Im większa pojemność bufora, tym dłuższy ciąg
zdjęć może być zapisany.
Samowyzwalacz
Opóznia zwolnienie migawki mniej więcej o 10 sekund. Uży-
cie samowyzwalacza jest prostą metodą pozwalającą foto-
grafowi znalezć się na zdjęciu grupowym. Czasami sa-
mowyzwalacza używamy zamiast zdalnego sterowania do
zwolnienia migawki bez powodowania drgań aparatu. Jest
Rozdział 1. Co to jest? 21
to szczególnie przydatne, gdy fotografujemy przy słabym
świetle z długim czasem naświetlania za pomocą aparatu
ustawionego na statywie.
Kabel wideo
Pozwala na podłączenie aparatu wprost do telewizora lub
innego monitora w celu wyświetlania zdjęć na większym
ekranie. Korzystanie z kabla wideo jest prostą metodą pre-
zentowania zdjęć dużej grupie widzów.
Podsumowanie
Teraz, skoro już poznałeś części i cechy aparatu cyfrowego, pora
dowiedzieć się, w jaki sposób należy z nich korzystać, by robić
doskonałe zdjęcia. W następnym rozdziale  Do czego to służy?
znajdziesz przydatne wskazówki, w jaki sposób korzystać z moż-
liwości blokowania ogniskowej, jak wybierać ustawienia lampy
błyskowej właściwe przy danym oświetleniu, jak starannie spraw-
dzać zdjęcia przed przesłaniem ich do komputera  oraz wiele
innych. Od robienia doskonałych zdjęć dzieli Cię tylko jeden
rozdział.
22 Fotografia cyfrowa. Leksykon kieszonkowy


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Fotografia Cyfrowa Leksykon Kieszonkowy Wydanie II
Fotografia cyfrowa w kryminalistyce aspekty techniczno prawne
Fotografia cyfrowa Ćwiczenia praktyczne
Delphi Leksykon kieszonkowy?lplk
CSS Leksykon kieszonkowy csslk
Fotografia cyfrowa OCSKAV7ZEDJX56SMFULR2H67UH6LBY2XLB6EJEA

więcej podobnych podstron