plik


ÿþMINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Wiktor KaroD Wykonywanie poBczeD klejonych 731[02].Z1.04 Poradnik dla nauczyciela Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji  PaDstwowy Instytut Badawczy Radom 2007  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego Recenzenci: mgr Ireneusz Winiarski mgr Emilia Walasek-Gorczyca Opracowanie redakcyjne: mgr in|. Wiktor KaroD Konsultacja: dr in|. Jacek Przepiórka Poradnik stanowi obudow dydaktyczn programu jednostki moduBowej 731[02].Z1.04  Wykonywanie poBczeD klejonych , zawartego w moduBowym programie nauczania dla zawodu monter instrumentów muzycznych. Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji  PaDstwowy Instytut Badawczy, Radom 2007  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 1 SPIS TREZCI 1. Wprowadzenie 3 2. Wymagania wstpne 5 3. Cele ksztaBcenia 6 4. PrzykBadowe scenariusze zaj 7 5. wiczenia 11 5.1. Klasyfikacja klejów i roztworów klejowych 11 5.1.1. wiczenia 11 5.2. Klasyfikacja poBczeD klejonych 13 5.2.1. wiczenia 13 5.3. Przygotowanie klejów i roztworów klejowych 16 5.3.1. wiczenia 16 5.4. NakBadanie klejów na Bczone powierzchnie 18 5.4.1. wiczenia 18 5.5. Klejenie i okleinowanie 21 5.5.1. wiczenia 21 6. Ewaluacja osigni ucznia 24 7. Literatura 38  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 2 1. WPROWADZENIE Przekazujemy PaDstwu  Poradnik dla nauczyciela , który bdzie pomocny w prowadzeniu zaj dydaktycznych w szkole ksztaBccej w zawodzie monter instrumentów muzycznych. W poradniku zamieszczono:  wymagania wstpne, wykaz umiejtno[ci, jakie uczeD powinien mie ju| uksztaBtowane, aby bez problemów mógB korzysta z poradnika,  cele ksztaBcenia, wykaz umiejtno[ci, jakie uczeD uksztaBtuje podczas pracy z poradnikiem,  przykBadowe scenariusze zaj,  przykBadowe wiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania- uczenia oraz [rodkami dydaktycznymi,  ewaluacj osigni ucznia, przykBadowe narzdzie pomiaru dydaktycznego,  literatur. Wskazane jest, aby zajcia dydaktyczne byBy prowadzone ró|nymi metodami ze szczególnym uwzgldnieniem aktywizujcych metod nauczania. Formy organizacyjne pracy uczniów mog by zró|nicowane, poczwszy od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespoBowej. Jako pomoc w realizacji jednostki moduBowej dla uczniów przeznaczony jest  Poradnik dla ucznia . Nauczyciel powinien ukierunkowa uczniów na wBa[ciwe korzystanie z poradnika do nich adresowanego. MateriaB nauczania (w  Poradniku dla ucznia ) podzielony jest na rozdziaBy, które zawieraj podrozdziaBy. Podczas realizacji poszczególnych rozdziaBów wskazanym jest zwrócenie uwagi na nastpujce elementy: - materiaB nauczania  w miar mo|liwo[ci uczniowie powinni przeanalizowa samodzielnie. Obserwuje si niedocenianie przez nauczycieli niezwykle wa|nej umiejtno[ci, jak uczniowie powinni bezwzgldnie posiada  czytanie tekstu technicznego ze zrozumieniem, - pytania sprawdzajce maj wykaza, na ile uczeD opanowaB materiaB teoretyczny i czy jest przygotowany do wykonania wiczeD. W zale|no[ci od tematu mo|na zaleci uczniom samodzielne odpowiedzenie na pytania lub opracowanie odpowiedzi wspólne z caB grup uczniów np. w formie dyskusji. Druga forma jest korzystniejsza, poniewa| nauczyciel sterujc dyskusj mo|e uaktywnia wszystkich uczniów oraz w trakcie dyskusji usuwa wszelkie wtpliwo[ci, - dominujc rol w ksztaBtowaniu umiejtno[ci oraz opanowaniu materiaBu speBniaj wiczenia. W trakcie wykonywania wiczeD uczeD powinien zweryfikowa wiedz teoretyczn oraz opanowa nowe umiejtno[ci. Przedstawiono dosy obszern propozycj wiczeD wraz ze wskazówkami o sposobie ich przeprowadzenia, uwzgldniajc ró|ne mo|liwo[ci ich realizacji w szkole. Nauczyciel decyduje, które z zaproponowanych wiczeD jest w stanie zrealizowa przy okre[lonym zapleczu technodydaktycznym szkoBy. Prowadzcy mo|e równie| zrealizowa wiczenia, które sam opracowaB, - sprawdzian postpów stanowi podsumowanie rozdziaBu. Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Powinni oni, samodzielnie czytajc zamieszczone w nim stwierdzenia, potwierdzi lub zaprzeczy opanowanie okre[lonego zakresu materiaBu. Je|eli wystpi zaprzeczenia, nauczyciel wraca do tych zagadnieD i sprawdza czy braki w ich opanowaniu s wynikiem niezrozumienia, czy niewBa[ciwej postawy ucznia w trakcie nauczania. Od postawy nauczyciela oraz sposobu prowadzenia zaj zale|y midzy innymi zainteresowanie ucznia. Potwierdzenie przez niego opanowania materiaBu nauczania rozdziaBu mo|e stanowi podstaw dla nauczyciela do sprawdzenia jego wiedzy  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 3 i umiejtno[ci z tego zakresu. Nauczyciel realizujc jednostk moduBow powinien zwraca uwag na predyspozycje ucznia, oceni, czy ma on wiksze uzdolnienia manualne, czy mo|e lepiej radzi sobie z rozwizywaniem problemów teoretycznych, - testy zamieszczone w rozdziale Ewaluacja osigni ucznia zawieraj zadania z zakresu caBej jednostki moduBowej i nale|y je wykorzysta do oceny uczniów, a wyniki przez nich osignite powinny stanowi podstaw do oceny pracy wBasnej nauczyciela realizujcego t jednostk moduBow. Ka|demu zadaniu testu przypisano okre[lon liczb mo|liwych do uzyskania punktów (0 lub 1 punkt). Ocena koDcowa uzale|niona jest od ilo[ci uzyskanych punktów. Nauczyciel mo|e zastosowa test wedBug wBasnego projektu oraz zaproponowa wBasn skal ocen. Nale|y pamita, |eby tak przeprowadzi proces oceniania ucznia, aby umo|liwi mu jak najpeBniejsze wykazanie swoich umiejtno[ci. Metody polecane do stosowania podczas ksztaBcenia moduBowego to: - pokaz, - wiczenie (laboratoryjne lub inne), - projektów, - przewodniego tekstu. 731[02].Z1 Techniki wytwarzania elementów instrumentów muzycznych 731[02].Z1.01 Dobieranie materiaBów konstrukcyjnych 731[02].Z1.02 731[02].Z1.03 ObsBuga maszyn i urzdzeD Wykonywanie poBczeD ksztaBtowych stosowanych w produkcji instrumentów muzycznych 731[02].Z1.04 Wykonywanie poBczeD klejonych Schemat ukBadu jednostek moduBowych  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 4 2. WYMAGANIA WSTPNE Przystpujc do realizacji programu jednostki moduBowej uczeD powinien umie: - korzysta z ró|nych zródeB informacji, - stosowa [rodki ochrony indywidualnej, - dobra klej do wykonywanego poBczenia, - przygotowa powierzchnie Bczonych elementów, - wykona poBczenia klejonych elementów, - obsBugiwa [ciski monta|owe, - posBugiwa si oklejarkami i spajarkami, - wykonywa poBczenia dokBadnie i estetycznie.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 5 3. CELE KSZTAACENIA W wyniku realizacji programu jednostki moduBowej uczeD powinien umie: - zorganizowa stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, - dokona klasyfikacji klejów i roztworów klejowych, - scharakteryzowa toksyczne wBa[ciwo[ci klejów, - sklasyfikowa poBczenia klejone, - obliczy wytrzymaBo[ poBczenia klejowego, - dobra odpowiednie kleje do Bczonych elementów, - przygotowa roztwory klejowe, - przygotowa Bczone powierzchnie do klejenia, - sklei elementy rcznie i mechanicznie, - oceni jako[ wykonanych poBczeD, - obsBu|y [ciski monta|owe rczne i pneumatyczne, - wykona rczne okleinowanie elementów prostych i profilowych, - wykona operacje technologiczne z u|yciem oklejarek i spajarek, - dobra [rodki ochrony indywidualnej podczas wykonywania poBczeD klejonych, - zastosowa odpowiednie przepisy bezpieczeDstwa i higieny pracy podczas wykonywania poBczeD klejonych.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 6 4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJ Scenariusz zaj 1 Osoba prowadzca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & . ModuBowy program nauczania: Monter instrumentów muzycznych 731[02] ModuB: Techniki wytwarzania elementy instrumentów muzycznych 731[02].Z1 Jednostka moduBowa: Wykonywanie poBczeD klejonych 731[02].Z1.04 Temat: Przygotowanie klejów i roztworów klejowych. Cel ogólny: KsztaBtowanie umiejtno[ci przygotowywania klejów i ich roztworów. Po zakoDczeniu zaj edukacyjnych uczeD powinien umie: - posBugiwa si recepturami klejarskimi, - dokonywa obliczenia ilo[ci masowych skBadników roztworów klejowych, - przygotowa roztwór kleju glutynowego, - dokonywa porównania wBa[ciwo[ci klejów pod ktem mo|liwo[ci ich zastosowaD w praktyce. Metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenia uczniowskie. Formy organizacyjne pracy uczniów: - praca w grupach dwuosobowych. Czas: 2 godziny dydaktyczne. Zrodki dydaktyczne: - receptury klejarskie, - Baznie wodne, wagi, naczynia nie|elazne do ogrzewania kleju, mieszadBa, termometry, - klej glutynowy, - tabele przedstawiajce zale|no[ zastosowania kleju glutynowego od jego st|enia, - materiaBy pi[mienne. Przebieg zaj: 1. Sprawy organizacyjne 2. Nawizanie do tematu, przedstawienie celu lekcji 3. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania zaj 4. Realizacja tematu:  nauczyciel omawia zasady bezpieczeDstwa podczas pracy z klejami i ich roztworami, pokazuje Bazni wodn omawia jej zastosowanie,  uczniowie pracujc w grupach dwuosobowych wyszukuj w tabeli dane dotyczce st|enia kleju glutynowego koniecznego do wykonania spoiny czoBowej (klejenie wBa[ciwe),  uczniowie obliczaj mas suchego kleju i mas wody potrzebn do otrzymania 25 gramów roztworu klejowego,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 7  uczniowie posBugujc si receptur klejarsk przygotowuj stanowiska pracy do wykonania roztworu klejowego, a nastpnie dziaBajc zgodnie z t receptur otrzymuj zadan ilo[ roztworu klejowego,  w trakcie pracy uczniów nauczyciel sprawdza wykonane uprzednio w grupach obliczenia,  po wykonaniu roztworu uczniowie porzdkuj stanowiska pracy i myj naczynia. ZakoDczenie zaj Praca domowa W celu zaBo|enia klasowego banku receptur klejarskich wyszukaj w dostpnej literaturze i w Internecie ró|nego rodzaju receptury klejarskie stosowane przez fachowców i amatorów. Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakoDczonych zajciach:  anonimowa ankieta na temat atrakcyjno[ci zaj i zdobytych umiejtno[ci.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 8 Scenariusz zaj 2 Osoba prowadzca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & ModuBowy program nauczania: Monter instrumentów muzycznych 731[02] ModuB: Techniki wytwarzania elementy instrumentów muzycznych 731[02].Z1 Jednostka moduBowa: Wykonywanie poBczeD klejonych 731[02].Z1.04 Temat: Przygotowanie powierzchni Bczonych elementów do klejenia. Cel ogólny: KsztaBtowanie umiejtno[ci otrzymywania kitów klejowych i szpachlowania ubytków drewna. Po zakoDczeniu zaj edukacyjnych uczeD powinien umie: - wyja[ni do czego sBu| kity klejowe, - przygotowa kity klejowe wg instrukcji, - zaszpachlowa drobne usterki drewna. Metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenia uczniowskie. Formy organizacyjne pracy uczniów: - praca w grupach dwuosobowych. Czas: 2 godziny dydaktyczne. Zrodki dydaktyczne: - klej kazeinowy, - klej glutynowy, - receptury wykonania klejów, - pozostaBe skBadniki do wykonania klejów i kitów klejowych, (zgodnie z receptur), - receptury sporzdzania kitów klejowych, - naczynia do przyrzdzania roztworów klejowych, - pBytka szklana do sporzdzania kitu klejowego, - nó|, - szpachelka. Przebieg zaj: 1. Sprawy porzdkowe 2. Nawizanie do tematu, przedstawienie celu lekcji 3. Przygotowanie stanowiska pracy do wykonania zaj 4. Realizacja tematu: - nauczyciel wyja[nia uczniom konieczno[ przygotowania powierzchni klejonych elementów, prezentuje prawidBowy sposób szpachlowania i przeszlifowywania powierzchni, - uczniowie postpujc zgodnie z instrukcjami klejarskimi wykonuj roztwory kleju kazeinowego i glutynowego, po czym zgodnie z recepturami wykonuj kity klejowe, - otrzymanymi kitami uczniowie szpachluj ubytki w koBkach drewnianych a nastpnie przeszlifowuj powierzchni drewna,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 9 - nauczyciel w trakcie pracy uczniowskiej nadzoruje j i sprawdza konieczne obliczenia (wyliczanie mas substancji u|ywanych do wykonania klejów i kitów klejowych), - po wykonaniu pracy uczniowie porzdkuj stanowiska ZakoDczenie zaj Odszukaj w sklepach bran|owych i w Internecie dostpne informacje na temat kitów drzewnych (skBad, wBa[ciwo[ci zastosowanie). Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakoDczonych zajciach: - przez wrzucanie do pudeBka kolorowych karteczek uczniowie informuj: - czerwona  lekcja na niedostatecznym poziomie, - |óBta  lekcja do[ dobra, - biaBa  sporo skorzystaBam(Bem) w czasie lekcji  tak trzyma.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 10 5. WICZENIA 5.1. Klasyfikacja klejów i roztworów klejowych 5.1.1. wiczenia wiczenie 1 Podczas wycieczki do sklepu, w którym sprzedaje si ró|nego rodzaju kleje odczytaj skBad kleju i zakwalifikuj wypisane substancje do poszczególnych skBadników kleju (lepiszcze, rozpuszczalnik, wypeBniacz, utwardzacz). Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z podstawowymi informacjami na temat klejów, 2) wypisa skBad klejów z ich opakowaD, 3) zaklasyfikowa skBadniki poszczególnych klejów. Zalecane metody nauczania uczenia si:  pogadanka,  dyskusja naprowadzajca. Zrodki dydaktyczne: - opakowania klejów, - materiaBy pismienne, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 2 Korzystajc z wypisanych w wiczeniu pierwszym skBadników klejów zaklasyfikuj te kleje do rodzajów klejów, omów ich zagro|enie dla zdrowia podczas pracy (toksyczno[) i podaj warunki ochrony indywidualnej. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z toksycznymi wBa[ciwo[ciami klejów, 2) zaklasyfikowa kleje sprzedawane w sklepie do poszczególnych rodzajów, 3) okre[li jakie zagro|enie dla zdrowia niesie praca z konkretnym klejem, 4) dobra i omówi [rodki ochrony indywidualnej podczas pracy z ka|dym z klejów.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 11 Zalecane metody nauczania uczenia si:  pokaz z obja[nieniem. Zrodki dydaktyczne: - literatura dotyczca toksyczno[ci klejów, - literatura dotyczca bezpieczeDstwa i higieny pracy z klejami, - opakowania klejów, - notatnik.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 12 5.2. Klasyfikacja poBczeD klejonych 5.2.1. wiczenia wiczenie 1 Scharakteryzuj wszystkie poBczenia znajdujce si w obudowie pianina stojcego w sali lekcyjnej. Dokonaj pomiarów grubo[ci i szeroko[ci elementów obudowy (dotyczy pianina w naturze), narysuj w podziaBce 1:2 jedno z poBczeD wedBug zale|no[ci wymiarowych znajdujcych si w literaturze. Narysuj je zgodnie z zasadami rysunku technicznego. Zaproponuj alternatywne Bcze. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi tematyk dotyczc klasyfikacji i doboru Bczy klejowych. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z elementami obudowy pianina, 2) zapozna si z kryteriami podziaBu poBczeD elementów z drewna i tworzyw drzewnych, 3) dokona charakterystyki wybranych poBczeD obudowy pianina, 4) dokona pomiarów elementów pianina zawierajcych wybrane Bcze, 5) narysowa wybrane Bcze w skali 1:2, 6) przedstawi propozycj alternatywnych poBczeD, 7) przedstawi swoj prac nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - tekst przewodni, - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - obudowa pianina w naturze, - literatura dotyczca poBczeD i Bczników wystpujcych w zBczach, - przyrzdy pomiarowe, - notatnik, - przybory kre[larskie, - arkusz rysunkowy formatu A3. wiczenie 2 Zaprojektuj poBczenie boku z drzwiami górnymi pianina. Projekt poBczenia nale|y wykona w podziaBce 1:1 na arkuszu rysunkowym formatu A-3 wedBug zasad rysunku technicznego. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 13 Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z kryteriami podziaBu poBczeD klejonych, 2) zapozna si z konstrukcj modelu pianina lub pianinem w naturze, 3) dokona pomiarów przekroju elementów pianina, 4) zaprojektowa poBczenie ( dokona wyboru), 5) narysowa w podziaBce 1:1 poBczenie boku z drzwiami górnymi, 6) zaprezentowa swoj prac nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - obudowa pianina w naturze, - literatura dotyczca poBczeD i Bczników wystpujcych w zBczach, - przyrzdy pomiarowe, - notatnik, - przybory kre[larskie, - arkusz rysunkowy formatu A3. wiczenie 3 Wykonaj badanie wytrzymaBo[ci spoiny klejowej na [cianie przy obci|eniu rozcigajcym za pomoc próbki trzywarstwowej typu IBL oraz przy obci|eniu [ciskajcym za pomoc próbki blokowej. Oblicz wytrzymaBo[ zBczy klejowych i oceD ich jako[. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia, zaprezentowa uczniom sposób badania wytrzymaBo[ci spoiny. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z literatur na ten temat, 2) zapozna si z instrukcj wykonania wiczenia, 3) przygotowa próbki trzywarstwowe i blokowe do badania wytrzymaBo[ci spoin klejowych, 4) sprawdzi sprawno[ maszyny wytrzymaBo[ciowej, 5) wykona pomiary wytrzymaBo[ci spoin klejowych, 6) odczyta na siBomierzu maszyny wytrzymaBo[ciowej warto[ci siB niszczcych, 7) zanotowa wyniki pomiaru, 8) obliczy wytrzymaBo[ci spoin klejowych na [cinanie przy obci|eniu rozcigajcym i [ciskajcym, 9) korzystajc z otrzymanych wyników i zestawienia tabelarycznego oceni jako[ badanych poBczeD, 10) dokona oceny poprawno[ci wykonanego wiczenia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 14 Zalecane metody nauczania uczenia si: - tekst przewodni, - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - próbki IBL do oznaczania wytrzymaBo[ci na [cinanie przy obci|eniu rozcigajcym i [ciskajcym, - instrukcja do wykonania wiczenia, - maszyny wytrzymaBo[ciowe, - suwmiarka o dokBadno[ci do 0,1 mm, - zestaw aparatury i sprztu laboratoryjnego do oznaczenia wilgotno[ci drewna metod suszarkowo-wagow lub wilgotno[ciomierz elektryczny, - komora klimatyzacyjna, - prasa laboratoryjna lub [ciski [rubowe, - klasyfikacja ocen wytrzymaBo[ci spoin klejowych, - przybory do pisania, - literatura z rozdziaBu 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 15 5.3. Przygotowanie klejów i roztworów klejowych 5.3.1. wiczenia wiczenie 1 Oblicz, ile gramów kleju glutynowego w postaci Busek nale|y u|y do sporzdzenia 200g 30 procentowego roztworu kleju do sklejenia poBczenia równolegBego z drewna mikkiego. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Zaprezentowa sposób korzystania z Bazni wodnej. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przeczyta literatur traktujc o przygotowywaniu roztworów klejowych o |danym st|eniu, 2) wyliczy ilo[ rozpuszczanego kleju korzystajc ze wzoru, 3) zapisa obliczenia w notatniku i przedstawi nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - tabela ze st|eniami kleju glutynowego (tabela 9), - notatnik, - materiaBy pi[mienne, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 2 Przygotuj roztwór kleju glutynowego do Bcznia zBczy stolarskich. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia, przypomnie o stosowaniu tabeli st|eD kleju, poda masy kleju potrzebne do wykorzystania w pracowni. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z recepturami przyrzdzenia roztworów kleju glutynowego, 2) przygotowa skBadniki do sporzdzenia roztworu kleju glutynowego, 3) wyliczy ilo[ kleju i wody potrzebn do sporzdzenia roztworu, 4) odwa|y poszczególne skBadniki roztworu klejowego w odpowiednich cz[ciach wagowych, 5) przygotowa naczynie do rozpuszczenia kleju glutynowego, 6) wykonywa kolejne czynno[ci zwizane z przygotowaniem roztworu kleju glutynowego, 7) dokona oceny poprawno[ci wykonanego wiczenia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 16 Zalecane metody nauczania uczenia si: - tekst przewodni, - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - klej glutynowy w postaci handlowej, - woda, - waga laboratoryjna, - naczynie do rozpuszczenia kleju glutynowego, - literatura z rozdziaBu 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 17 5.4. NakBadanie klejów na Bczone powierzchnie 5.4.1. wiczenia wiczenie 1 Scharakteryzuj sposoby nanoszenia klejów i wska| ich wady i zalety. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel, powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si ze sposobami rcznego nanoszenia kleju, 2) zapozna si ze sposobami mechanicznego nanoszenia kleju, 3) zapozna si z zasadami nanoszenia kleju, 4) wskaza wady i zalety rcznego i mechanicznego nanoszenia kleju, 5) z wynikami swojej pracy zapoznaj nauczyciela. Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - przybory do pisania, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 2 Przygotuj, do zaprawiania pkni w drewnie, kity klejowe na bazie kleju kazeinowego i glutynowego. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonywania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z literatur na temat przygotowania receptur do sporzdzania kitów klejowych, 2) przygotowa roztwory kleju kazeinowego i glutynowego do sporzdzenia kitów, 3) przygotowa pozostaBe skBadniki niezbdne do przygotowania kitu (wg receptury), 4) sporzdzi kit na bazie kleju kazeinowego, 5) sporzdzi kit na bazie kleju glutynowego, 6) przedstawi swoj prace nauczycielowi.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 18 Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - klej kazeinowy, - klej glutynowy, - pozostaBe skBadniki do wykonania kitu klejowego (wg receptury), - receptury sporzdzania kitów klejowych, - naczynia do przyrzdzania roztworów klejowych, - pBytka szklana do sporzdzania kitu klejowego, - nó|, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 3 Dokonaj sklejenia formatki okleiny przeznaczonej do okleinowania du|ych powierzchni sposobem rcznym. Wskazówki do realizacji: Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Zaprezentowa sposób klejenia i manipulacji oklein. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z literatur na temat przygotowania oklein, 2) dobra oklein uwzgldniajc sposób ukBadania okleiny, 3) dokona manipulacji i wyrównania boków okleiny, 4) wykona skBadanie i sklejenie oklein w formatk o potrzebnej wielko[ci, 5) przedstawi swoj prace nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - okleina przeznaczona na formatk, - no|yce do cicia okleiny, - papierowa ta[ma podgumowana, - gbka zwil|ona wod, - klocek dociskowy, - stóB do sklejenia okleiny, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 4 Przygotuj do okleinowania wsk pBaszczyzn o wymiarach 900 x 350 mm.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 19 Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia, zmieni wymiary pBaszczyzn do wykonania, w zale|no[ci od potrzeb pracowni. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z literatur na temat przygotowania powierzchni pod oklein, 2) przeszlifowa powierzchni pod oklein, 3) zaszpachlowa ubytki kitem klejowym, 4) odpyli powierzchni wilgotn gbk. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - pByta drewnopodobna pod oklein, - gbka zwil|ona wod, - stóB do przeszlifowania pByty, - materiaBy [cierne, - kit klejowy z poprzedniego wiczenia, - szpachelka, pdzel, - literatura z rozdziaBu 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 20 5.5. Klejenie i okleinowanie 5.5.1. wiczenia wiczenie 1 Oblicz ci[nienie robocze potrzebne do klejenia monta|owego 3 m2 powierzchni drewna mikkiego. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) odczyta z tabeli ci[nienie jednostkowe potrzebne do klejenia monta|owego drewna mikkiego, 2) wyliczy ci[nienie robocze, 3) wynik obliczeD zakomunikowa nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - tabela z ci[nieniami ró|nych rodzajów drewna, - notatnik, - przybory do pisania, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 2 Sklej ze sob: a) 2 elementy pBaszczyznowo i b) dwa elementy naro|nikowo u|ywajc kleju mocznikowego oraz [cisków [rubowych i pneumatycznych. Wskazówki do realizacji: Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa stanowisko pracy i niezbdne narzdzia, 2) wybra dwa elementy do klejenia pBaszczyznowego, 3) wybra dwa elementy do klejenia naro|nikowego, 4) przygotowa wszystkie powierzchnie do klejenia, 5) przygotowa roztwór klejowy, 6) nanie[ klej na Bczone powierzchnie, 7) przy u|yciu [cisków ([rubowego i pneumatycznego) poBczy klejone powierzchnie,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 21 8) usun nadmiar kleju, 9) gotowe poBczenia przedstawi nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - stóB do monta|u, - [cisk [rubowy, - [cisk pneumatyczny, - papier [cierny, - gbka, - naczynie na klej, - pdzelek, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 3 Wykonaj okleinowanie jednowarstwowe powierzchni pByty o wymiarach 800 x 600 x 20 mm oraz jej czterech boków u|ywajc kleju glutenowego. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Przypomnie o konieczno[ci jednoczesnego okleinowania przeciwlegBych boków. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa stanowisko pracy i niezbdne narzdzia, 2) doci fornir, 3) przygotowa powierzchni pByty do klejenia, 4) przygotowa roztwór kleju, 5) nanie[ klej na klejone powierzchnie, 6) poBczy klejone powierzchnie nadmiar kleju wyciskajc waBkiem, 7) oklei boki pByty (po 2 przeciwlegBe pary boków jednocze[nie), 8) wykonan prac przedstawi nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - tekst przewodni, - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - stóB do okleinowania, - nakBadarka waBkowa, - szpachla klejarska, - no|yce do cicia forniru, - gbka,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 22 - papier [cierny, - mBotek stolarski, - waBek do odciskania kleju, - literatura z rozdziaBu 7. wiczenie 4 Wykonaj okleinowanie jednowarstwowe powierzchni profilowej. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia, nauczyciel powinien omówi zakres i technik wykonania wiczenia. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa stanowisko pracy i niezbdne narzdzia, 2) doci fornir, 3) przygotowa powierzchni pByty do klejenia, 4) przygotowa roztwór kleju, 5) nanie[ klej na klejone powierzchnie, 6) poBczy klejone powierzchnie nadmiar kleju wyciskajc waBkiem, 7) oklei boki powierzchni (po 2 przeciwlegBe pary boków jednocze[nie), 8) wykonan prac przedstawi nauczycielowi. Zalecane metody nauczania uczenia si: - pokaz z obja[nieniem, - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - stóB do okleinowania, - nakBadarka waBkowa, - szpachla klejarska, - no|yce do cicia forniru, - gbka, - papier [cierny, - mBotek stolarski, - waBek do odciskania kleju, - literatura z rozdziaBu 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 23 6. EWALUACJA OSIGNI UCZNIA PrzykBady narzdzi pomiaru dydaktycznego Test 1 Test dwustopniowy do jednostki moduBowej  Wykonywanie poBczeD klejonych Test skBada si z 20 zadaD wielokrotnego wyboru, z których: - zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19 s z poziomu podstawowego, - zadania 7, 9, 16, 18 i 20 s z poziomu ponadpodstawowego. Punktacja zadaD: 0 lub 1 punkt Za ka|d prawidBow odpowiedz uczeD otrzymuje 1 punkt. Za zB odpowiedz, lub jej brak, uczeD otrzymuje 0 punktów. Proponuje si nastpujce normy wymagaD  uczeD otrzyma nastpujce oceny szkolne: - dopuszczajcy  za rozwizanie co najmniej 8 zadaD z poziomu podstawowego, - dostateczny  za rozwizanie co najmniej 11 zadaD z poziomu podstawowego, - dobry  za rozwizanie 15 zadaD, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego, - bardzo dobry  za rozwizanie 18 zadaD, w tym co najmniej 4 z poziomu ponadpodstawowego. Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. c, 3. c, 4. a, 5. a, 6. b, 7. c, 8. b, 9 a, 10. b, 11. b, 12. a, 13. d, 14. b, 15. d, 16. b, 17. d, 18. b, 19. d, 20. a. Plan testu Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna zad. (mierzone osignicia ucznia) celu wymagaD odpowiedz Rozró|nia uBo|enie elementów 1 B P c w poBczeniach równolegBych 2 Okre[li, |e Bcza klejowe s nierozBczne A P c 3 Rozpoznawa rodzaje poBczeD B P c Wiedzie, |e poBczenia s najsBabszymi 4 A P a miejscami w konstrukcjach 5 Zna i wyszuka definicj wytrzymaBo[ci A P a Okre[li, jakie s wBa[ciwo[ci klejów 6 A P b naturalnych  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 24 Zaklasyfikowa wytrzymaBo[ podanej 7 C PP c spoiny klejowej Rozpoznawa cechy wpBywajce na 8 A P b wytrzymaBo[ spoin klejowych Scharakteryzowa czynniki wpBywajce 9 na warto[ci no[no[ci granicznej C PP a i sztywno[ci poBczeD SformuBowa cechy poBczenia 10 A P b czopowego prostego Rozpoznawa rodzaje poBczeD 11 A P b naro|nikowych pByt Okre[li, |e Bczniki to wa|ne elementy 12 A P a poBczeD klejowych Sklasyfikowa poBczenia klejowe 13 B P d w sytuacjach typowych Okre[li, jakie s sposoby ustalania 14 A P b wytrzymaBo[ci poBczeD Okre[li, jakie cechy spoin brane s pod 15 A P d uwag podczas ich oceniania 16 Oblicza wytrzymaBo[ spoin C PP b 17 Zna cechy zBczy stykowych. A P d 18 Sklasyfikowa rodzaje wytrzymaBo[ci C PP b Okre[li, w jakim celu oznacza si 19 A P d wytrzymaBo[ spoiny klejowej Zanalizowa zjawiska zachodzce 20 C PP a podczas twardnienia spoiny klejowej  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 25 Przebieg testowania Instrukcja dla nauczyciela 1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej jednotygodniowym. 2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego. 3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadaD podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania 4. Przeprowadz z uczniami prób udzielenia odpowiedzi na takie typy zadaD, jakie bd w te[cie. 5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (na karcie odpowiedzi) 6. Zapewnij uczniom mo|liwo[ samodzielnej pracy. 7. Rozdaj uczniom zestawy i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na rozwizanie zadaD. 8. Stwórz odpowiedni atmosfer pracy podczas pomiaru (rozBaduj stres, zach do sprawdzenia swoich mo|liwo[ci). 9. Kilka minut przed koDcem sprawdzianu poinformuj uczniów o zbli|ajcym si czasie zakoDczenia odpowiedzi. 10. Zbierz zestawy zadaD testowych i karty odpowiedzi. 11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego. 12. Przeprowadz analiz wyników, wybierz te zadania, które sprawiBy uczniom najwicej trudno[ci. 13. Ustal przyczyny trudno[ci w opanowaniu wiadomo[ci i umiejtno[ci. 14. Opracuj wnioski do postpowania majcego na celu uniknicie niepowodzeD dydaktycznych. Instrukcja dla ucznia 1. Przeczytaj uwa|nie instrukcj. 2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kart odpowiedzi. 3. Test zawiera 20 zadaD o ró|nym stopniu trudno[ci. S to zadania wielokrotnego wyboru (czasami, spo[ród wszystkich odpowiedzi do wyboru zdarza si, |e wicej ni| jedna jest prawidBowa) 4. Zapoznaj si z zestawem zadaD testowych. 5. Udzielaj odpowiedzi tylko na zaBczonej karcie odpowiedzi. 6. W kratk odpowiadajc dobrej odpowiedzi kratk wstawiaj znak X. 7. Je[li si pomylisz, bBdn odpowiedz otocz kóBkiem i zaznacz prawidBow wstawiajc X. 8. Test skBada si z 20 zadaD; w jego skBad wchodz zadania z poziomu podstawowego (15) i z ponadpodstawowego (5). 9. Pracuj samodzielnie. 10. Po rozwizaniu testu sprawdz, czy zaznaczyBe[ wszystkie odpowiedzi na karcie odpowiedzi. 11. Na rozwizanie testu masz 45 minut. MateriaBy dla ucznia:  instrukcja,  zestaw zadaD testowych,  karta odpowiedzi.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 26 ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1. W poBczeniach równolegBych Bczone elementy s ukBadane a) pod ktem 45o. b) w pewniej odlegBo[ci równolegle. c) na sobie lub obok siebie. d) w dowolny sposób. 2. PoBczenia klejowe to zBcza a) Bczne i rozBczne. b) tylko rozBczne. c) tylko Bczne. d) wyBcznie koBkowe. 3. Rysunek przedstawia zBcza a) wrgowe. b) krzy|owe. c) uciosowe. d) póBkrzy|owe. 4. PoBczenia klejowe s a) najsBabszym miejscem w konstrukcjach drewnianych. b) najmocniejszym miejscem w konstrukcjach drewnianych. c) jest to zale|ne od rodzaju poBczenia. d) nie ma ró|nicy midzy miejscem z litego drewna, a poBczeniem. 5. Miernikiem wytrzymaBo[ci spoiny jest a) warto[ siBy, która dziaBajc na powierzchni spoiny powoduje jej zerwanie. b) warto[ siBy, która dziaBajc na powierzchni nie powoduje jej zerwania. c) warto[ siBy dziaBajca na ciaBo w pomieszczeniu klimatyzowanym. d) warto[ siBy dziaBajca na ciaBo w pomieszczeniu o wilgotno[ci wzgldnej >90%. 6. Kleje pochodzenia naturalnego s a) biologicznie odporne w ka|dych warunkach. b) nieodporne biologicznie w niekorzystnych warunkach. c) odporne na niekorzystne czynniki atmosferyczne. d) odporne na wysokie zawilgocenie. 7. WytrzymaBo[ spoiny klejowej 4,903 -5,295 MPa jest a) Niedostateczna. b) bardzo dobra. c) mierna. d) dobra.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 27 8. WytrzymaBo[ spoiny a) wzrasta wraz ze wzrostem jej grubo[ci. b) maleje wraz ze wzrostem grubo[ci. c) nie zale|y od grubo[ci. d) wzrasta w wysokiej temperaturze. 9. No[no[ graniczna i sztywno[ poBczeD zale| od a) warunków u|ytkowania, a wic kierunku dziaBania siBy. b) dokBadno[ci pomiarów. c) estetycznego wykonania poBczeD. d) ci[nienia atmosferycznego. 10. W poBczeniach czopowych prostopadBych a) kt [cicia czopów wynosi 90o. b) kt [cicia koDców Bczonych elementów wynosi 90o. c) kt [cicia Bczonych elementów wynosi równo 45o. d) elementy Bczy si za pomoc lamelek. 11. PoBczenia naro|nikowe pByt dziel si na a) czopowe prostopadBe i uciosowe. b) wczepowe, wrgowe, wpustowe. c) równolegBo-wzdBu|ne i równolegBo-czoBowe. d) profilowane, Bcznikowe, bezprofilowe. 12. Acznik a) to obcy element wprowadzony do zBcza. b) to wycity w Bczonych elementach ksztaBt (wypustka). c) to substancja dodawana do kleju. d) nie ma zastosowania w poBczeniach klejowych gdy| jest to element metalowy Bczcy (np. gwózdz, [ruba). 13. Rysunek przedstawia a) poBczenie póBkrzy|owe dwustronne. b) poBczenie pByt. c) poBczenie graniaków. d) poBczenie krzy|owe zakBadkowe. 14. WytrzymaBo[ poBczeD klejowych a) jest mierzona za pomoc wibroprasy. b) badana w gotowym wyrobie, powoduje caBkowite lub cz[ciowe jego zniszczenie. c) mo|e by ustalana na podstawie wzoru. &!-¨ R1 = [MPa] A d) mo|e by ustalana na podstawie wzoru. 100% cos ± R1 = [MPa] A  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 28 15. Na ocen jako[ci klejenia wpBywaj a) tylko cechy techniczne spoiny. b) tylko cechy estetyczne. c) wzgldy ekonomiczne. d) jej cechy techniczne i estetyczne. 16. Spoin o powierzchni 0,1 m2 poddawano wyznaczaniu wytrzymaBo[ci. Zanotowano warto[ siBy niszczcej = 0,8 MN. Jej wytrzymaBo[ wynosiBa a) 0,4 MPa. b) 4 MPa. c) 0,25 MPa. d) 100 MPa. 17. ZBcza uciosowe stykowe graniaków charakteryzuje a) du|a wytrzymaBo[, ale niskie walory artystyczne. b) du|a wytrzymaBo[ i wysokie walory artystyczne. c) niska wytrzymaBo[ i niskie walory artystyczne. d) niska wytrzymaBo[, ale wysokie walory artystyczne. 18. W zale|no[ci od kierunku dziaBania siBy niszczcej w stosunku do powierzchni wyró|nia si wytrzymaBo[ a) chemiczn. b) na [cinanie. c) dynamiczn zmczeniow. d) ma sucho. 19. Oznaczanie wytrzymaBo[ci spoiny klejowej ma na celu a) sprawdzenie jako[ci kleju. b) sprawdzenie prawidBowo[ci przyrzdzania masy klejowej i sposobów klejenia. c) okre[lenie przydatno[ci danego kleju do konkretnego zastosowania. d) ocenienie walorów estetycznych spoiny. 20. W czasie utwardzania kleju a) wzrasta adhezja czsteczek kleju. b) dodaje si rozpuszczalnika w celu przyspieszenia procesu. c) wzrasta objto[ spoiny. d) maleje wytrzymaBo[ spoiny klejowej.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 29 KARTA ODPOWIEDZI Imi i nazwisko.......................................................................................... Wykonywanie poBczeD klejonych Zakre[l poprawn odpowiedz. Nr Odpowiedz Punkty zadania 1 a b c d 2 a b c d 3 a b c d 4 a b c d 5 a b c d 6 a b c d 7 a b c d 8 a b c d 9 a b c d 10 a b c d 11 a b c d 12 a b c d 13 a b c d 14 a b c d 15 a b c d 16 a b c d 17 a b c d 18 a b c d 19 a b c d 20 a b c d Razem:  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 30 Test 2 Test dwustopniowy do jednostki moduBowej  Wykonywanie poBczeD klejonych Test skBada si z 20 zadaD wielokrotnego wyboru, z których: - zadania 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 s z poziomu podstawowego, - zadania 5, 7, 10, 11, 14 s z poziomu ponadpodstawowego. Punktacja zadaD: 0 lub 1 punkt Za ka|d prawidBow odpowiedz uczeD otrzymuje 1 punkt. Za zB odpowiedz lub jej brak uczeD otrzymuje 0 punktów. Proponuje si nastpujce normy wymagaD  uczeD otrzyma nastpujce oceny szkolne: - dopuszczajcy  za rozwizanie co najmniej 8 zadaD z poziomu podstawowego, - dostateczny  za rozwizanie co najmniej 11 zadaD z poziomu podstawowego, - dobry  za rozwizanie 15 zadaD, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego, - bardzo dobry  za rozwizanie 18 zadaD, w tym co najmniej 4 z poziomu ponadpodstawowego. Klucz odpowiedzi: 1. a, 2. c, 3. b, 4. a, 5. a, 6. d, 7. b, 8. a, 9. a, 10. d, 11. a, 12. b, 13. b, 14. a, 15. c, 16. b, 17. c, 18. b, 19. d, 20. d. Plan testu Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna zad. (mierzone osignicia ucznia) celu wymagaD odpowiedz Okre[la, jakie znaczenie dla technologii 1 B P a klejenia ma podwy|szone ci[nienie 2 Rozpoznawa rodzaje poBczeD B P c 3 Rozpoznawa rodzaje poBczeD B P b Okre[la nazwy poszczególnych etapów 4 A P a klejenia Okre[la wBa[ciwo[ci klejów 5 C PP e i dokonywa doboru ich zastosowania Okre[la nazwy poszczególnych etapów 6 A P d klejenia Stosowa wiedz dot. wBa[ciwo[ci 7 klejów i etapów klejenia do C PP b rozwizywania problemów Rozpoznawa cechy klejów 8 A P a mocznikowych  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 31 Okre[la warunki pracy podczas 9 B P a, okleinowania Porówna i wybra kolejno[ etapów 10 C PP d okleinowania jednowarstwowego Porówna i wybra kolejno[ etapów 11 C PP a sklejania poBczeD stolarskich Okre[li, kiedy nale|y zbiera wycieki 12 A P b kleju podczas okleinowania i klejenia Okre[li, jaki jest powód przebi 13 A P b klejowych Zna przyczyny powstawania bbli 14 powietrznych i dobiera metody C PP a usuwania tych wad okleinowania Wiedzie, w jaki sposób mo|na usun 15 A P c plamy powstaBe podczas klejenia Rozumie, dziki jakim wBa[ciwo[ciom 16 kleju mo|na usun pofaBdowanie okleiny B P b na gorco Okre[li i wyszuka jak nale|y 17 A P c okleinowa boki pByt stolarskich Wyszuka metod okleinowania 18 B P b czoBowych powierzchni pByt stolarskich 19 Zna metod usuwania wtBoczeD A P d Okre[li potrzeb dBugiego sezonowania 20 A P d klejonych i okleinowanych instrumentów  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 32 Przebieg testowania Instrukcja dla nauczyciela 1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej jednotygodniowym. 2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego. 3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadaD podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania 4. Przeprowadz z uczniami prób udzielenia odpowiedzi na takie typy zadaD jakie bd w te[cie. 5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (na karcie odpowiedzi) 6. Zapewnij uczniom mo|liwo[ samodzielnej pracy. 7. Rozdaj uczniom zestawy i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na rozwizanie zadaD. 8. Stwórz odpowiedni atmosfer pracy podczas pomiaru (rozBaduj niepokój, zach do sprawdzenia swoich mo|liwo[ci). 9. Kilka minut przed koDcem sprawdzianu poinformuj uczniów o zbli|ajcym si czasie zakoDczenia odpowiedzi. 10. Zbierz zestawy zadaD testowych i karty odpowiedzi. 11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego. 12. Przeprowadz analiz wyników, wybierz te zadania, które sprawiBy uczniom najwicej trudno[ci. 13. Ustal przyczyny trudno[ci w opanowaniu wiadomo[ci i umiejtno[ci. 14. Opracuj wnioski do postpowania majcego na celu uniknicie niepowodzeD dydaktycznych. Instrukcja dla ucznia 1. Przeczytaj uwa|nie instrukcj. 2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kart odpowiedzi. 3. Test zawiera 20 zadaD o ró|nym stopniu trudno[ci. S to zadania wielokrotnego wyboru (czasami, spo[ród wszystkich odpowiedzi do wyboru zdarza si, |e wicej ni| jedna jest prawidBowa). 4. Zapoznaj si z zestawem zadaD testowych. 5. Udzielaj odpowiedzi tylko na zaBczonej karcie odpowiedzi. 6. W kratk odpowiadajc dobrej odpowiedzi kratk wstawiaj znak X. 7. Je[li si pomylisz bBdn odpowiedz otocz kóBkiem i zaznacz prawidBow wstawiajc X. 8. Test skBada si z 20 zadaD w jego skBad wchodz zadania z poziomu podstawowego (15) i z ponadpodstawowego (5). 9. Pracuj samodzielnie. 10. Po rozwizaniu testu sprawdz czy zaznaczyBe[ wszystkie odpowiedzi na karcie odpowiedzi. 11. Na rozwizanie testu masz 45 minut. MateriaBy dla ucznia:  instrukcja,  zestaw zadaD testowych,  karta odpowiedzi.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 33 ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1. Ci[nienie wywierane na drewno w czasie sklejania powoduje a) wzrost powierzchni rzeczywistej styku sklejanych elementów. b) wzrost szkodliwych dla spoiny napr|eD. c) szybsze dziaBanie kleju. d) nie ma |adnego spBywu na dokBadno[ klejenia. 2. Na rysunku 1 przedstawione jest klejenie a) pBaszczyznowe. b) krawdziowe. c) naro|nikowe. d) naro|nikowe i krawdziowe. Rysunek 1 3. Na rysunku 2 przedstawione jest klejenie e) pBaszczyznowe. f) krawdziowe. g) naro|nikowe. h) pBaszczyznowe i krawdziowe. Rysunek 2 4. Czas otwarty klejenia liczony jest a) od naniesienia kleju na sklejane powierzchnie, do chwili zakrycia naBo|onego kleju drugim sklejanym elementem. b) od rozpoczcia do chwili skoDczenia wszystkich prac od rozpoczcia schnicia spoiny. c) od przyBo|enia ci[nienia na spoin. d) od zBo|enia obu sklejanych elementów do chwili utwardzenia spoiny. 5. Kleje neoprenowe najlepiej stosowa do: a) klejenia w bardzo wysokich temperaturach. b) przyklejania laminatów. c) klejenia twardych gatunków drewna. d) klejenia metali. 6. Z chwil zwolnienia ci[nienia i wyjcia elementów sklejanych z urzdzeD dociskowych rozpoczyna si czas: a) czas otwarty. b) zasadniczy czas klejenia. c) czas zwalniania ci[nienia i wyBadunku. d) czas sezonowania. 7. Czas otwarty w procesie klejenia klejem glutynowym nale|y przedBu|a do momentu: a) wyschnicia kleju. b) gdy naBo|ony klej po dotkniciu wyciga si w nitki. c) caBkowitego odparowania rozpuszczalnika. d) zwolnienia ci[nienia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 34 8. Kleje mocznikowe to a) dobre kleje do klejenia zBczy i okleinowania. b) nie nadaj si do klejenia wyrobów z drewna i drewnopochodnych. c) odbarwiaj lakiery, którymi pokrywa si wyroby drewniane. d) kleje na których czas klejenia nie ma wpBywu temperatura. 9. Do okleinowania pByt w niewielkich wytwórniach stosuje si a) klejenie mocznikowe na gorco w prasach hydraulicznych wielopBytowych. b) klejenie klejem glutynowym u|ywajc kozBy stolarskie lub prasy [rubowe. c) klejenie klejem neoprenowym u|ywajc kozBy stolarskie lub prasy [rubowe. d) klejenie mocznikowe na gorco u|ywajc kozBy stolarskie lub prasy [rubowe. 10. Podaj prawidBow kolejno[ czynno[ci podczas okleinowania jednowarstwowego: a) przygotowanie podBo|a  krojenie formatek  moczenie podBo|a i powlekanie podBo|a klejem  nakBadanie formatek i prasowanie ich do podBo|a. b) przygotowanie podBo|a- krojenie formatek  moczenie formatek  powlekanie formatek klejem  nakBadanie podBo|a na pokryte klejem formatki. c) Przygotowanie podBo|a  krojenie formatek  moczenie formatek  powlekanie podBo|a i formatek klejem  nakBadanie formatek i prasowanie ich do podBo|. d) przygotowanie podBo|a  krojenie formatek  moczenie formatek  powlekanie podBo|a klejem  nakBadanie formatek i prasowanie ich do podBo|a. 11. Sklejanie poBczeD stolarskich skBada si z czynno[ci a) naniesienia kleju, zBo|enia poBczenia, ustawienia elementów wzgldem siebie, wywarcia docisku, sezonowania. b) naniesienia kleju, zBo|enia poBczenia, wywarcia docisku, ustawienia elementów wzgldem siebie, sezonowania. c) naniesienia kleju, zBo|enia poBczenia, wywarcia docisku, sezonowania. d) naniesienia kleju, zBo|enia poBczenia, ustawienia elementów wzgldem siebie, sezonowania, wywarcia docisku. 12. Wycieki kleju najlepiej zbiera a) natychmiast jak tylko wystpi. b) po cz[ciowym utwardzeniu kleju. c) po caBkowitym sklejeniu. d) w dowolnym czasie. 13. Przebicia klejowe s nastpstwem a) u|ycia zBego kleju do okleinowania. b) okleinowania drewna fornirem o du|ych porach i prze[witach. c) zbyt du|ego ci[nienia w czasie klejenia. d) zBego naniesienia kleju.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 35 14. Pcherze powietrzne s to miejsca, w których nie nastpiBo przyklejenie okleiny Prawdziwe jest zdanie a) usuwanie pcherzy polega na przyciciu ich wzdBu| wBókien i wprowadzeniu kleju termoplastycznego pod oklein. b) przyczynami powstawania tej wady mo|e by uBo|enie wBókien okleiny prostopadle do wBókien drewna. c) usuwanie pcherzy polega na przyciciu ich w poprzek wBókien i wprowadzeniu kleju termoplastycznego pod oklein. d) Przyczyn mo|e by okleinowania drewna fornirem o du|ych porach i prze[witach. 15. Plamy wystpujce podczas okleinowania, mo|na usun zmywajc powierzchni a) gorc wod. b) wod amoniakaln. c) perhydrolem. d) kwasem siarkowym VI. 16. PofaBdowanie przyklejonej okleiny mo|na usun jedynie gorcym |elazkiem w przypadku stosowania do klejenia a) kleju rozpuszczalnego w wodzie. b) kleju termoplastycznego. c) kleju termoutwardzalnego. d) kleju spienionego. 17. Podczas okleinowania wszystkich czterech boków elementu nale|y okleinowa je a) dookoBa po 1 boku. b) wszystkie boki jednocze[nie jednym paskiem okleiny. c) po dwa przeciwlegBe boki. d) po dwa ssiednie boki. 18. CzoBowe powierzchnie pByt stolarskich listewkowych nale|y okleinowa a) po uprzednim namoczeniu ich przez 12 godzin w wodzie. b) podwójn warstw okleiny. c) jednym kawaBkiem okleiny razem z dwoma bokami. d) po naniesieniu kleju na oklein. 19. Niewielkie wtBoczenia po okleinowaniu mo|na usuwa a) przez lekkie odklejenie okleiny i doBo|enie kleju. b) prasujc gorcym |elazkiem. c) doklejajc w tym miejscu kawaBek okleiny. d) nawil|ajc letni wod miejsca wtBoczone. 20. Przecitny czas sezonowania nie powinien by krótszy od a) 10 minut. b) 1 godziny. c) 5 godzin. d) 24 godzin.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 36 KARTA ODPOWIEDZI Imi i nazwisko.......................................................................................... Wykonywanie poBczeD klejonych Zakre[l poprawn odpowiedz. Nr Odpowiedz Punkty zadania 1 a b c d 2 a b c d 3 a b c d 4 a b c d 5 a b c d 6 a b c d 7 a b c d 8 a b c d 9 a b c d 10 a b c d 11 a b c d 12 a b c d 13 a b c d 14 a b c d 15 a b c d 16 a b c d 17 a b c d 18 a b c d 19 a b c d 20 a b c d Razem:  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 37 7. LITERATURA 1. Bajkowski J., Bieniek S., Duchnowski K.: Obrabiarki i urzdzenia w stolarstwie. WSiP, Warszawa 1996 2. Bieniek S., Duchnowski K.: Obrabiarki i urzdzenia w stolarstwie. WSiP, Warszawa 1992 3. Bilczuk A., Lenik K., Malec M.: Podstawy konstrukcji drewnianych. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej 1994 4. Czaplicki J.: Klejenie tworzyw konstrukcyjnych. WKiA, Warszawa 1987 5. Nowak H.: Stolarstwo cz.2. Technologia i materiaBoznawstwo. WSiP, Warszawa 2000 6. Paderewski K.: Obrabiarki. WSiP, Warszawa 1997 7. Proszyk S.: Technologia tworzyw drzewnych. WykoDczanie powierzchni, cz. 2, WSiP, Warszawa 1999 8. Przdka W., Szczuka J.: Technologia meblarstwa cz. II WSiP, Warszawa 1991 9. Swaczyna I., Swaczyna M.: Konstrukcje mebli Cz.2. WSiP, Warszawa 1998 10. Zenkteler M.: Kleje i klejenie drewna. WNT, Warszawa 1984 11. www.meble.pl 12. www.maszynydodrewna.com 13. www.wutech.pl 14. www.meblarstwo.pl  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 38

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 04 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 01 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 01 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 02 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 04 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 04 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 02 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 04 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 05 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 01 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 03 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 02 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 01 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 04 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 05 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 04 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 02 n

więcej podobnych podstron