199 Nissan Primera P12 2003r pikanie kierunkowskazów


1 2011-05-24
Nissan Primera P12 1.8 2003r. naprawa dokuczliwego  pikania
podczas działania kierunkowskazów.
Objaw:
Podczas działania kierunkowskazów zamiast standardowego cichego  pukania słychać denerwujące pikanie
(dzwięk identyczny z nie zapięciem pasów bezpieczeństwa ) .
Sposoby naprawy:
1. Sprawdzenie poszczególnych punktów masowych
2. Poprawienie punktów masowych tylnych lamp poprzez podłączenie minusa tylnych lamp do karoserii.
3. Reset Smart entrance control przez odłączenie akumulatora na jakiś czas
4. Podłączenie pod komputer Consult II i usunięcie błędów (rozmawiałem na ten temat z Panem
elektronikiem z pewnego serwisu Nissana i się dowiedziałem, że marne szanse powodzenia ponieważ
już kilkakrotnie resetował i dalej  pikało )
5. zmiana żarówek tylnych lub przednich lamp na diodowe o mniejszej mocy (sprawdzone działa pikanie
znika, ale brak w handlu odpowiednich żarówek diodowych o odpowiedniej barwie, homologacji i
posiadających moc świetlną co standardowa żarówka 21W)
Wszystkie powyższe podpunkty sprawdziłem osobiście i niestety nic dalej  pikało . Nawet przy zamianie
kanałów (w miejsce prawego podłączyłem lewy) pikało podczas włączania kierunkowskazu w prawo (wniosek z
tego taki że obciążenie miałem takie samo na obu kanałach i usterka leży po stronie smarte ntrance).
Wiadomo, że Nissan posiada kontrole obwodu kierunkowskazów i np. w razie przepalenia żarówki
zaczyna szybko migać kierunkowskaz (sygnał dzwiękowy tzn. pukanie też) sygnalizując jej przepalenie.
W moim przypadku zaobserwowałem, że po podłączeniu zamiast standardowej żarówki 21W żarówkę 16W
(trzy żarówki 5W + żarówka 1W) wszystko wraca do normy.
Postanowiłem więc dobrać się do Smart entrance i sprawdzić gdzie ucieka mi te 5 Watt.
1. Umiejscowienie Komputera sterującego Kierunkowskazami.
Komputer Smart entrance znajduje się nad nogami kierowcy patrząc od środka pojazdu. Aby go można było
wyjąć należy odkręcić i zdemontować osłonę pod kierownicą (osłona w której znajduje się manipulator
regulacji lusterek). Po zlokalizowaniu Smart entrance (urządzenie do którego są podłączone 3 wtyczki) możemy
odłączyć akumulator (jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy), włączyć światła i przekręcić stacyjkę do pozycji zapłon
w celu rozładowania kondensatorów w urządzeniach elektronicznych. Po tych czynnościach można demontować
 smarta . Wyjmujemy wtyczki, odkręcamy dwie śruby od blachy do której przymocowany jest smart entrance i
go wyciągamy starając się robić to delikatnie.
Po wyjęciu urządzenia zdejmujemy obudowę zewnętrzną podważając 4 zatrzaski. Podczas podważania należy
uważać aby nie wkładać zbyt głęboko czpieni (najlepiej dwie stalowe cienkie wygięte blaszki w kształcie litery
U, ale można też płaskimi śrubokrętami).
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska. Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i
odpowiedzialność. Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale zrób to sam.
2 2011-05-24
Po zdjęciu obudowy ukazuje nam się taki widok:
1. Smart entrance widok od strony ścieżek
2. Smart entrance widok od strony elementów i ścieżek (L - kanał lewy, P - kanał prawy)
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska. Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i
odpowiedzialność. Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale zrób to sam.
3 2011-05-24
Po oględzinach wzrokowych jak i pomiarach multimetrem stwierdzono, że winę za pikanie ponosi układ
elektroniczny o numerach: Infineon BTS840S2. Nie będę pisał co to za układ wszystko wyjaśnią poniższe
rysunki (rysunki zaczerpnięte z karty informacyjnej producenta układu znalezionej w Internecie):
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska. Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i
odpowiedzialność. Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale zrób to sam.
4 2011-05-24
Jak widać na powyższych rysunkach pin 5 (Kanał lewy ) i pin 9 (kanał prawy) informują procesor Smart
entrance o natężeniu prądu podczas pracy kierunkowskazów. Po oględzinach okazało się, że te dwa piny są
połączone. Wniosek z tego, że procesor jest informowany jedną linią.
6. Widok układu BTS (pin 5 i pin 9 są połączone ścieżka biegnącą pod układem. Linia zielona przedstawia to połączenie. Pomiędzy
kropkami czerwonymi biegnie ścieżka(w laminacie) i dalej od kropki prawej przez rezystor do procesora)
Nie miałem czasu analizować sygnałów wysyłanych przez układ BTS dlatego też postanowiłem uniezależnić te
sygnały przez podniesienie nóżki nr. 9 (rys. 7) układu BTS i włączeniu w szereg odpowiedni rezystor w celu
dopasowania do tego co jest wysyłane z nóżki nr 5 układu BTS.
Rys. 7 podniesiona nóżka nr. 9 układu z podłączonym rezystorem
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska. Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i
odpowiedzialność. Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale zrób to sam.
5 2011-05-24
Procedura naprawy:
1. Po odlutowaniu i podniesieniu nóżki nr. 9 układu BTS (nóżka nr 9 odpowiada za wysyłanie informacji
do procesora podczas pracy prawej strony kierunkowskazów, nóżka nr.5 lewej strony) podłączyłem
smarta i włączyłem prawy kierunkowskaz na około 10 sekund i przestało pikać ale kierunkowskaz
zaczął migać 2 razy szybciej niż normalnie (stało się tak dlatego ponieważ procesor nie miał informacji
o prądzie pobieranym przez żarówki kierunkowskazów tzn. myślał że wszystkie żarówki są
przepalone).
2. Następnie został przylutowany rezystor 12kohm (wartość rezystora należy dobrać doświadczalnie ja
zacząłem od 5 kohm i skończyłem na 12kohm) zgodnie z rysunkiem nr. 7.
3. Po ponownym podłączeniu smarta (tylko w wersji z wlutowanym rezystorem 12kohm) i włączeniu
kierunkowskazów prawej strony wszystko wróciło do normy tj. pikanie ustało, kierunkowskaz miga z
normalną częstotliwością.
4. Ku mojemu zdziwieniu po ponownym podłączeniu nóżki nr. 9 układu zgodnie z oryginałem też
pikanie zniknęło i tak już jeżdżę 3 miesiące i wszystko działa bez rezystora. Dlaczego tak się stało nie
mam pojęcia, może samo odlutowanie nóżki nr.9, uruchomienie kierunkowskazu i ponowne
przylutowanie bez rezystora zresetowało cały układ który zaczął poprawnie pracować ?
Uwagi:
Podczas doboru rezystora kierowałem się chęcią szybkiej likwidacji usterki i dobierałem rezystory co 1 kohm.
Jeśli u kogoś komputer nie powróci do normy (tak jak w moim przypadku), a z rezystorem działa poprawnie to
należy dobrać rezystancję zastępczą w taki sposób aby uzyskać taki sam sygnał jak na drugim kanale (sprawnym
kanale) w innym przypadku podczas przepalenia którejś z żarówek komputer może nam tego nie zasygnalizować
(zwiększenie częstotliwości pikania). Najlepiej podejrzeć przebieg na lewym, prawym kanale i porównać,
ewentualnie skorygować odpowiednim rezystorem.
Mam nadzieję, że instrukcja będzie pomocna.
Pozdrawiam
mikkkolaj@wp.pl
Instrukcja została przygotowana przez klubowicza Nissan Klub Polska. Opisane w instrukcji czynności wykonujesz na własne ryzyko i
odpowiedzialność. Więcej instrukcji znajdziesz na stronie www.nissanklub.pl w dziale zrób to sam.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Nissan Primera P12 instrukcja obsługi
Akumulator do NISSAN PRIMERA P12 16 16V 18 16V 20 16V 20 i 1
Nissan Primera P12 Kasowanie sygnalu o wymaganym serwisie
084 Nissan Primera P12 naprawa niedziałających nawiewów
Nissan Primera P11 demontaz poszycia drzwi kierowcy
Nissan Primera P11 demontaz mechanizmu wycieraczek
Nissan Primera P11 naprawa silniczka wycieraczek
Nissan Primera P11 demontaz tylnej polki z glosnikami
Nissan Primera 1 6
Nissan Primera P11 Montaz pompy paliwa wraz z obudowa

więcej podobnych podstron