111 342202 instruktor sportu osob niepelnosprawnych


Instruktor sportu osób niepełnosprawnych
(342202)
Technicy i inny średni personel
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Instruktor sportu osób niepełnosprawnych
(342202)
Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-111-2 (111)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystę-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Planowanie i organizowanie pracy na podstawie oceny
stanu psychofizycznego i potrzeb ruchowych osób nie-
pełnosprawnych Kz1 ....................................................... 10
3.2. Prowadzenie zajęć sportowych, usprawniających rucho-
wo i aktywizujących zgodnie z zasadami pracy z osoba-
mi niepełnosprawnymi i dydaktyki ogólnej Kz2 ................ 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 12
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 13
5. Słownik ........................................................................................ 14
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
342202 Instruktor sportu osób niepełnosprawnych
Grupa Wielka 3  Technicy i inny średni personel (w Międzynaro-
dowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 4).
Grupa elementarna 3422  trenerzy, instruktorzy, działacze spor-
towi (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO 
08 odpowiada grupie 3422 Sports coaches, instructors and officials).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
Dział 93. Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna, Grupa
93.1. Działalność związana ze sportem.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: ana-
lizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na pięciu stanowiskach pracy
w 10 przedsiębiorstwach (średnie  5, małe - 4, mikro - 1, w tym usłu-
gowe - 3, edukacyjne  2, organizacje pożytku publicznego  5), prze-
prowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Marta Polanowska  Brzeskie Stowarzyszenie Amazonek BSA
w Brzegu,
" Agnieszka Grzeszczyszyn  Stowarzyszenie Przyjaciół i Osób
Niepełnosprawnych w Lewinie Brzeskim,
" Katarzyna Mierzwińska-Cichosz  Publiczne Przedszkole nr 12
z oddziałami integracyjnymi w Ostrowcu Świętokrzyskim,
" Ewa Zając  Medyczna Szkoła Policealna im. prof. Zbigniewa
Religii w Olsztynie.
4
Ewaluatorzy:
" Michał Rosiński  Toruńska Akademia Rekreacji i Promocji Ak-
tywnej Niepełnosprawności w Toruniu,
" Irena Czerkawska  współpracownik Krajowego Ośrodka Wspie-
rania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie.
Recenzenci:
" Edyta Ciepluch  Zrzeszenie Sportu i Rehabilitacji "Start" w Kiel-
cach,
" Andrzej Wojnarowski  Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we
Wrocławiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Renata Górna (przewodnicząca)  Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych w Warszawie,
" Beata Krauze-Składanowska  przedstawiciel pracodawców, Ze-
spół Szkół Specjalnych w Ostrowcu Świętokrzyskim,
" Aukasz Kopeć  przedstawiciel pracodawców, Toruński Klub
Sportu Osób Niepełnosprawnych w Toruniu,
" Marcin Gabriel  Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza
w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
" 17.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Instruktor sportu osób niepełnosprawnych planuje i prowadzi zajęcia
sportowe, usprawniające oraz rehabilitację ruchową z osobami niepeł-
nosprawnymi.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Instruktor sportu osób niepełnosprawnych planuje i prowadzi zajęcia
sportowe, usprawniające oraz rehabilitację ruchową z osobami mają-
cymi różny stopień i rodzaj niepełnosprawności. Celem pracy instrukto-
ra sportu osób niepełnosprawnych jest usprawnianie podopiecznych,
podniesienie sprawności fizycznej i psychicznej w celu zdobycia przez
nich lepszego wyniku sportowego, oraz organizowanie czynnego spę-
dzania czasu wolnego i utrzymania naturalnej aktywności fizycznej.
Działania instruktora mają duże znaczenie w rehabilitacji ruchowej,
psychologicznej i społecznej osób niepełnosprawnych. Instruktor sportu
osób niepełnosprawnych wykorzystuje w pracy metody i techniki wła-
ściwe dla danego sportu, jak również wiedzę o niepełnosprawnościach
i ich rehabilitacji. Instruktor przygotowuje cykle treningowe, dba o wła-
ściwy odpoczynek podopiecznych, odpowiedzialny jest za miejsce,
w którym odbywają się treningi, jak również za sprzęt używany podczas
zajęć. Instruktor sportu osób niepełnosprawnych organizuje grupy spor-
towe w zależności od rodzaju niepełnosprawności, możliwości pod-
opiecznych, posiadanej bazy sportowej i sprzętu.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Instruktor sportu osób niepełnosprawnych pracuje w ośrodkach
sportowych i placówkach oświatowych. Treningi powinny odbywać się
zgodnie z przepisami BHP, ochrony ppoż. i zasadami ergonomii. Wa-
runkiem niezbędnym do prowadzenia zajęć jest teren bez barier archi-
tektonicznych. Liczebność grup zależy od dyscypliny sportowej, formy
usprawniania ruchowego oraz od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
Instruktor sportu osób niepełnosprawnych może pracować samodziel-
nie lub w zespole. Warunki pracy zależą od rodzaju sportu. Spotkania
mogą odbywać się na świeżym powietrzu. Instruktor sportu osób nie-
pełnosprawnych w pracy z podopiecznymi używa przyrządów i przybo-
6
rów specyficznych dla danej grupy niepełnosprawności i sportu. Powi-
nien znać zastosowanie przedmiotów ortopedycznych i środków po-
mocniczych stosowanych przez podopiecznych. Czas pracy Instruktora
sportu osób niepełnosprawnych jest nienormowany, dopuszczalna jest
zmianowość. Instruktor odpowiada za podejmowane działania, co sta-
nowi dla niego duże obciążenie psychiczne. Zagrożenia psychospo-
łeczne oraz związane z nadmiernym wysiłkiem głosowym i fizycznym,
mogą powodować choroby narządu głosu, dolegliwości mięśniowo-
-szkieletowe oraz zaburzenia w sferze emocjonalnej.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu instruktora sportu osób niepełnosprawnych
wymaga sprawności fizycznej oraz umiejętności pokazu sekwencji ru-
chowych, charakterystycznych dla danego sportu. Instruktor sportu
osób niepełnosprawnych powinien być osobą odporną na stres, cierpli-
wą, odpowiedzialną, wytrwałą w dążeniu do celu, dojrzałą emocjonalnie
i zrównoważoną. W działaniu powinien wzbudzać zaufanie, być otwarty
na innowacyjne metody pracy. Bardzo ważna jest empatia, podzielność
uwagi i zdolność koncentracji. Osoby niepełnosprawne fizycznie mogą
pracować w zawodzie instruktora sportu osób niepełnosprawnych o ile
stopień niepełnosprawności nie przeszkadza w wykonywaniu zadań
zawodowych.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Zawód instruktora sportu osób niepełnosprawnych może być wyko-
nywany przez osobę, która ukończyła szkołę średnią ogólnokształcącą
lub średnią zawodową i posiada co najmniej jeden tytuł instruktora dys-
cypliny sportu oraz ukończyła specjalistyczny kurs w wymiarze co naj-
mniej 60 godzin. Instruktor powinien uczestniczyć w szkoleniach orga-
nizowanych przez stowarzyszenia i organizacje branżowe lub w wy-
specjalizowanych szkołach i ośrodkach szkoleniowych.
7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Pracodawcy chętnie zatrudniają w zawodzie instruktora sportu osób
niepełnosprawnych osoby z wykształceniem średnim lub absolwentów
uczelni wyższych na kierunku wychowanie fizyczne i fizjoterapia ze
specjalnością instruktorską. Instruktor mający wykształcenie wyższe
pierwszego stopnia w drodze dalszego kształcenia może awansować
na trenera klasy II. Jeżeli na stanowisku trenera klasy II odbędzie trzy-
letni staż, może awansować na trenera klasy I. Mając wykształcenie
wyższe drugiego stopnia i dwuletni staż na stanowisku trenera klasy
I może awansować na trenera klasy mistrzowskiej. Posiadając kompe-
tencje w zawodzie Instruktora sportu osób niepełnosprawnych można
pracować na równorzędnych stanowiskach z grupy 342 Sportowcy,
trenerzy i pokrewni, np.: 342302 Instruktor gimnastyki korekcyjnej,
342305 Instruktor rekreacji ruchowej.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie grupy w danym sporcie lub grupy usprawniania
ruchowego (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z2. Organizowanie bazy treningowej, miejsca prowadzonych zajęć,
przygotowywanie sprzętu sportowego lub usprawniającego (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z3. Opracowywanie planu i harmonogramu działań sportowych
w wybranym sporcie i działań usprawniających (niezbędne kom-
petencje: Kz1, KzS).
Z4. Nauczanie i doskonalenie techniki wybranego sportu lub uspraw-
niającej oraz aktywizacja psychoruchowa podopiecznego (nie-
zbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z5. Ocenianie postępów osób niepełnosprawnych w opanowaniu
techniki wybranego sportu usprawniania i aktywizacji psychoru-
chowej (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z6. Organizowanie zawodów sportowych (niezbędne kompetencje:
Kz2, KzS).
Z7. Prowadzenie dokumentacji związanej z przebiegiem procesu
treningowego lub usprawniania ruchowego (niezbędne kompe-
tencje: Kz2, KzS).
Z8. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami i przepi-
sami BHP, ochrony ppoż. i sanitarno-epidemiologicznymi (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Planowanie i organizowanie pracy na podstawie oceny stanu
psychofizycznego i potrzeb ruchowych osób niepełnosprawnych
(potrzebne do wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z8).
Kz2  Prowadzenie zajęć sportowych, usprawniających ruchowo i ak-
tywizujących zgodnie z zasadami pracy z osobami niepełno-
sprawnymi i dydaktyki ogólnej (potrzebne do wykonywania za-
dań: Z2, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań
Z1Z8).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a po-
ziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na 4 poziomie,
właściwym dla wykształcenia średniego w Europejskiej i Polskiej Ramie
Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miejscem usytuowania zawo-
du w Klasyfikacji zawodów i specjalności (grupa wielka 3 i jej odpo-
wiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód instruktora sportu osób niepełnospraw-
nych:
1) w zakresie wiedzy: zna fakty, procesy, pojęcia i teorie w zawodzie
instruktora sportu osób niepełnosprawnych; zna i rozumie podsta-
wowe zależności w zawodzie, oraz uwarunkowania prowadzonej
działalności w branży sportowo-turystycznej;
2) w zakresie umiejętności: ma umiejętności wymagane do realizacji
zajęć sportowych z osobami niepełnosprawnymi i rozwiązywania
problemów przez wybieranie podstawowych metod, narzędzi, mate-
riałów i informacji; potrafi uczyć się samodzielnie w zorganizowanej
formie; umie formułować i odbierać proste wypowiedzi w języku ob-
cym.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z8 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Planowanie i organizowanie pracy
na podstawie oceny stanu psychofizycznego
i potrzeb ruchowych osób niepełnosprawnych Kz1
Wiedza  zna poszerzony zbiór Umiejętności  wykonuje niezbyt
podstawowych faktów i procesów, złożone zadania związane z plano-
teorii i zależności, związanych waniem i organizowaniem pracy
z planowaniem i organizowaniem z osobami niepełnosprawnymi czę-
pracy z osobami niepełnospraw- ściowo bez instrukcji, często
nymi, w szczególności zna: w zmiennych warunkach, w szcze-
- zasady i przepisy BHP, ochro- gólności potrafi:
ny ppoż., ergonomii i ochrony - przestrzegać zasad i przepi-
środowiska w zakresie plano- sów BHP, ochrony ppoż., er-
wania zajęć z osobami niepeł- gonomii, ochrony środowiska
nosprawnymi; w zakresie planowania zajęć
- budowę i funkcjonowanie ludz- z osobami niepełnosprawnymi;
kiego ciała; - analizować budowę i funkcjo-
- metody pozwalające oceniać nowanie ludzkiego ciała;
sprawność i wydolność; - kontrolować sprawność i wy-
- wpływ niepełnosprawności na dolność organizmu;
funkcjonowanie organizmu; - oceniać stan psychofizyczny
- metody i formy oddziaływań osoby niepełnosprawnej i na
profilaktycznych; tej podstawie modyfikować
- metody i formy oddziaływań plan pracy;
usprawniających; - planować i stosować działania
- metody diagnozowania osób propagujące zdrowy styl życia;
niepełnosprawnych; - dobierać metody i formy od-
- zasady planowania i organizo- działywań usprawniających;
wania pracy; - oceniać możliwości i ograni-
- potrzeby związane z aktywno- czenia podopiecznego oraz in-
ścią ruchową w środowisku terpretować uzyskane wyniki;
osób niepełnosprawnych. - planować działania pracy
z podopiecznymi umożliwiające
realizację wytyczonych celów;
10
- propagować aktywność rucho-
wą w środowisku osób niepeł-
nosprawnych i wskazywać
możliwości usprawniania ru-
chowego.
Wykonanie zadań zawodowych Z2, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8 wymaga po-
siadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Prowadzenie zajęć sportowych, usprawniających
ruchowo i aktywizujących zgodnie z zasadami
pracy z osobami niepełnosprawnymi i dydaktyki
ogólnej Kz2
Wiedza  zna poszerzony zbiór Umiejętności  wykonuje niezbyt
podstawowych faktów, procesów, złożone zadania związane z prowa-
teorii i zależności związanych dzeniem zajęć sportowych,
z prowadzeniem zajęć sporto- usprawniających i aktywizujących
wych, usprawniających i aktywizu- osoby niepełnosprawne, w części
jących osoby niepełnosprawne, bez instrukcji, często w zmiennych
w szczególności zna: warunkach, w szczególności potrafi:
- zasady i przepisy BHP, ochro- - przestrzegać zasad i przepi-
ny ppoż., ergonomii i ochrony sów BHP, ochrony ppoż., er-
środowiska zakresie prowa- gonomii, ochrony środowiska w
dzenia zajęć z osobami niepeł- zakresie prowadzenia zajęć
nosprawnymi; z osobami niepełnosprawnymi;
- objawy i skutki niepełnospraw- - różnicować niepełnosprawność
ności; i oceniać jej skutki;
- możliwości i ograniczenia oso- - dobierać aktywność fizyczną
by niepełnosprawnej; do możliwości fizycznych pod-
- etapy procesu pracy z pod- opiecznego;
opiecznym niepełnosprawnym; - stosować metody aktywizujące
- zasady organizowania grup w pracy z osobami niepełno-
sportowych i usprawniających sprawnymi, w nawiązaniu do
ruchowo osób niepełnospraw- rodzaju aktywności sportowej
nych; i możliwości podopiecznych;
- klasyfikacje i wymagania spor- - określać poziom sprawności
tów; fizycznej podopiecznych w od-
- zasady i metody prowadzenia niesieniu do wymagań rywali-
zajęć ruchowych, usprawniają- zacji sportowej oraz działań
cych, treningu, w wybranym usprawniających;
sporcie; - motywować osoby niepełno-
11
- sposoby modyfikacji podjętych sprawne do udziału w rekre-
działań; acji;
- sposoby dokumentowania pro- - motywować osoby niepełno-
cesu treningowego w poszcze- sprawne do rywalizacji sporto-
gólnych fazach treningu; wej;
- klasyfikacje i przyczyny wystę- - dobierać intensywność, często-
powania niepełnosprawności. tliwość i rodzaj ćwiczeń do
form usprawniania wybranego
sportu i możliwości podopiecz-
nego;
- modyfikować swoje działanie
w zależności od oceny jego
skutków;
- dokumentować przebieg pracy
z podopiecznym;
- określać rodzaje i przyczyny
wystąpienia niepełnosprawno-
ści.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- ponosi odpowiedzialność za planowanie, organizowanie i prowa-
dzenie zajęć z osobami niepełnosprawnymi,
- dostosowuje zachowanie do zmian w środowisku pracy,
- pracuje samodzielnie lub podejmuje współpracę w ośrodkach pro-
wadzących zajęcia indywidualne i grupowe z osobami niepełno-
sprawnymi,
- ocenia wpływ działań swoich oraz działań realizowanych w ramach
współpracy zespołowej w zakresie prowadzenia zajęć sportowych,
usprawniających oraz elementów rehabilitacji ruchowej z osobami
niepełnosprawnymi oraz ponosi odpowiedzialność za ich skutki.
12
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu instruktora
sportu osób niepełnosprawnych przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 342202 Instruktor sportu osób
niepełnosprawnych
13
5. Słownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane są trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisująca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnioną instytucję.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ślusarczyk Cz Rola Internetu w edukacji osób niepełnosprawnych
Wytyczne windy, platformy dla osób niepełnosprawnych, sc…
Wykłady Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych
Karta praw osob niepelnosprawnych
URAZY I PRZECIĄŻENIA W SPORCIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH UPRAWIAJĄCYCH PŁYWANIE
potrzeby osób niepełnosprawnych
Wspar osob niepelnospr
myszka do PC dla osób niepełnosprawnych 2
bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych
raport nr 3 kierunki aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informator dla osób niepełnosprawnych
Informator dla osób niepełnosprawnych
joistik komputerowy dla osób niepełnosprawnych 1
postawy licealistów wobec osob niepelnosprawnych ruchowo

więcej podobnych podstron