plik


ÿþSelekcja Selekcji cz[ci obrazu dokonujemy zazwyczaj po to, by móc ograniczy edycj obrazu do pewnego jego wycinka. Dokonanie selekcji jest te| niezbdne przed skopiowaniem obrazu, lub jego cz[ci, do schowka. Obszar wyselekcjonowany zostaje otoczony migocc lini zwan ramk wyboru. Ramk wyboru razem z jej zawarto[ci nazywamy zestawem wyboru. Praktycznie rzecz biorc, terminów: zestaw wyboru, obszar wybrany oraz obszar wyselekcjonowany mo|emy u|ywa wymiennie i tak wBa[nie bdziemy czyni w dalszych rozdziaBach tej ksi|ki. W wielu programach rastrowych, prymitywniejszych od Photoshopa, obowizuje prosty podziaB: ka|dy piksel obrazu albo jest w zestawie wyboru, albo poza nim. Piksele znajdujce si wewntrz zestawu wyboru podlegaj edycji. Piksele znajdujce si na zewntrz nie podlegaj edycji  s chronione przed zmianami. W Photoshopie mog te| wystpowa obszary cz[ciowo chronione; ich edycja jest mo|liwa, ale bdzie odpowiednio sBabsza (byBa ju| o tym mowa w rozdziale 1., gdy zapoznawali[my si z trybem maskowania). Granice obszarów wybranych w Photoshopie mog te| zosta rozmyte na krawdziach, przy czym szeroko[ pasa rozmycia mo|emy odpowiednio regulowa. Dziki temu efekt dokonanej przez nas edycji mikko wtapia si w obraz. Mo|e to by nieocenion pomoc przy pracy nad fotografiami. 79 RozdziaB 5 Przyjrzyj si rysunkowi 5.1. Wyselekcjonowano w nim kolisty obszar (rysunek 5.1a), który nastpnie zostaB  zalany ciemn farb za pomoc ikony wiaderka (Fill). Rysunek 5.1b przedstawia uzyskane wypeBnienie dla obszaru wybranego o ostrych krawdziach, a rysunek 5.1c  to samo wypeBnienie w przypadku, gdy krawdzie obszaru wybranego zostaBy wcze[niej rozmyte. Rys. 5.1a. Obszar wybrany Selekcja caBego obrazu lub warstwy Aby wyselekcjonowa caBy obraz, nale|y wybra polecenie All (Wszystko) z menu Select (Wybierz). Edycji podlega wtedy caBy obraz, zupeBnie tak samo jak by[my nic nie wybierali. Zwykle dokonuje si takiej operacji po to, by caBo[ obrazu mo|na byBo skopiowa do schowka albo  przecign do innego dokumentu metod drag and drop (o obu tych metodach kopiowania bdziemy mówi w rozdziaBach 8. i 9.). Inaczej nie jest to Rys. 5.1b. WypeBnienie obszaru wybranego mo|liwe. o ostrych krawdziach Uwaga. W obrazach wielowarstwowych u|ycie polecenia Select/All (Wybierz/Wszystko) spowoduje wybranie w caBo[ci bie|cej warstwy obrazu. Rys. 5.1c. WypeBnienie obszaru wybranego o krawdziach rozmytych 80 Selekcja Selekcja fragmentu obrazu przy u|yciu podstawowych Rys. 5.2. Grupa ikon sBu|cych do selekcji za pomoc narzdzi ramki: ramka prostoktna, ramka eliptyczna, pojedynczy rzd pikseli, pojedyncza kolumna pikseli Selekcji fragmentu obrazu mo|na dokona na kilka sposobów. Dla ró|nych zastosowaD ró|ne narzdzia selekcji mog okaza si wygodne i wBa[ciwe. Przedstawmy je po kolei. KsztaBt ramki Tryb dziaBania narzdzia Uwaga. Korzystajc z narzdzi selekcji Szeroko[ rozmycia brzegu zestawu w obrazach wielowarstowowych, wybieramy wyboru w pikselach zawsze pewien obszar na aktywnej warstwie obrazu. Gdy przeBczymy si na inn warstw, ta sama ramka wyboru zacznie obejmowa zupeBnie inne piksele  piksele tej wBa[nie warstwy, któr uaktywnili[my. Wybieranie fragmentu obrazu za pomoc ramki 1. Wybieramy narzdzie ramki prostoktnej Rys. 5.3. Paleta opcji narzdziowych dla narzdzia (Rectangle Marquee) w pasku ramki prostoktnej narzdziowym. Wy[wietlone zostanie zBo|one z ikon, dodatkowe menu narzdzi selekcji, jak na rysunku 5.2. Oprócz prostoktnej ramki mamy tu jeszcze do wyboru ramk eliptyczn (Elliptical Marquee) oraz narzdzia sBu|ce do selekcjonowania pojedynczego rzdu lub pojedynczej kolumny pikseli (Single Row Marquee, Single Column Marquee). Ostatnie narzdzie w tym podmenu to znane nam ju| z rozdziaBów 3. i 4. narzdzie kadrowania (Crop). Uwaga. Aby szybko przeBcza si z jednej ikony na drug w tym samym podmenu paska narzdziowego, mo|na klika na ikonie danego narzdzia z wci[nitym klawiszem Alt. Kolejne ikony w danym podmenu wy[wietlaj si wtedy cyklicznie. 2. Na palecie opcji narzdziowych wybieramy opcj Normal (ZwykBy) z listy Style (Styl), jak na rysunku 5.3. 81 RozdziaB 5 3. Je|eli brzeg zestawu wyboru nie ma by rozmyty, parametr Feather (Wtapianie) na palecie opcji narzdziowych pozostawiamy ustawiony na 0. Uwaga. Gdyby[ zmieniB pózniej zdanie i zdecydowaB si rozmy brzeg utworzonego zestawu wyboru, zawsze mo|esz to zrobi korzystajc z polecenia Select/Feather (Wybierz/Wtapianie)  patrz punkt  Zmikczanie krawdzi zestawu wyboru w tym rozdziale. 4. Przecigamy mysz w oknie dokumentu, Rys. 5.4a. Selekcja za pomoc narzdzia ramki bez klawisza Alt zakre[lajc ramk wokóB odpowiedniego fragmentu obrazu (listka) metod  od rogu do rogu (patrz rysunek 5.4a). lub Ramka wyboru Wciskamy i przytrzymujemy klawisz Alt i przecigamy mysz w oknie dokumentu, zakre[lajc ramk metod  od [rodka (patrz rysunek 5.4b). Ta metoda jest szczególnie wygodna w przypadku ramek kolistych i eliptycznych. Mo|emy wtedy rozpocz rysowanie od geometrycznego [rodka koBa, którego wBa[ciwe poBo|enie na ogóB Batwo ustali. Uwaga. Klawisz Alt dziaBa w ten sposób tylko wtedy, gdy rysujemy now ramk. Je[li w obrazie byB ju| wcze[niej zdefiniowany jaki[ zestaw wyboru, u|ycie narzdzia Rys. 5.4b. Selekcja za pomoc narzdzia ramki selekcji ramk z klawiszem Alt spowoduje z wci[nitym klawiszem Alt odjcie nowej ramki od starej (patrz punkt  Odejmowanie zestawów wyboru ). Je[li caBy przeznaczony do selekcji obiekt nie zmie[ci si w zakre[lonej ramce, mamy do wyboru dwie mo|liwo[ci: przesun ramk w bardziej odpowiednie miejsce lub narysowa wiksz. 82 Selekcja Przemieszczanie ramki wyboru 1. Lokujemy kursor wewntrz ramki i wciskajc lewy klawisz myszy, przemieszczamy sam ramk wyboru (bez zawarto[ci!) na odpowiednie miejsce (patrz rysunek 5.5). Musi by przy tym nadal wybrana jedna z ikon selekcji ramk  obojtne, jakiego ksztaBtu. Je[li wybierzemy inne narzdzie, na przykBad narzdzie przemieszczenia (Move), skutek bdzie caBkiem inny. lub Rys. 5.5. Przemieszczanie samej ramki wyboru w oknie dokumentu Umieszczamy kursor na zewntrz ramki i wciskajc lewy klawisz myszy, rysujemy w oknie dokumentu now, wiksz ramk. Nie musimy wcze[niej likwidowa dotychczasowego zestawu wyboru; je[li przy kolejnym pocigniciu mysz nie wci[niemy ani klawisza Shift, ani Alt, program przyjmie domy[lnie, |e nowa ramka ma zastpi star. Uwaga. Fakt ten ma istotne konsekwencje. Jedno nieopatrzne kliknicie w oknie dokumentu narzdziem ramki mo|e zlikwidowa pracowicie utworzony wcze[niej zestaw wyboru. Dlatego wBa[nie zestawy wyboru, które maj by nam potrzebne na dBu|ej, nale|y zapisywa w formie [cie|ki albo odrbnego kanaBu (patrz punkt  Zapisywanie zestawu wyboru jako nowego kanaBu ). Je[li ramka wyboru musi zosta ulokowana wzgldem jakiego[ obiektu widocznego na obrazie w sposób bardzo precyzyjny, mo|e zaj[ potrzeba posBu|enia si strzaBkami kierunkowymi. 83 RozdziaB 5 Precyzyjne przemieszczanie ramki wyboru 1. Tworzymy ramk wyboru i tym samym narzdziem przecigamy j na odpowiednie miejsce, tak dokBadnie jak potrafimy. 2. Wybieramy narzdzie lupy (Zoom) i zakre[lamy pewien obszar wokóB fragmentu krawdzi ramki, tak by móc dokBadnie oceni jej poBo|enie wzgldem obrazu. lub Wciskamy jednocze[nie Ctrl i spacj, co równie| przeBcza nas do narzdzia lupy w trybie powikszania (kursor przybierze ksztaBt  lupy plus ). To szybszy sposób: gdy pu[cimy t kombinacj klawiszy, automatycznie wrócimy do poprzednio wybranego narzdzia. Uwaga. Wci[nicie klawiszy Alt + spacja przeBcza nas do narzdzia lupy w trybie pomniejszania ( lupa minus ). 3. Ogldajc nasz ramk na tle obrazu w odpowiednim powikszeniu, naciskamy klawisze ze strzaBkami: prawo-lewo albo góra- dóB. Ka|de naci[nicie klawisza przemieszcza ramk o jeden piksel w odpowiednim kierunku. 4. Je[li musimy przewin nieco obraz, by obejrze kolejny fragment ramki, wybieramy ikon rczki (Hand) i przecigamy mysz w oknie dokumentu. lub Wciskamy spacj i przecigamy mysz w oknie dokumentu, co przynosi ten sam skutek (wci[nicie spacji przeBcza nas z dowolnego narzdzia do narzdzia rczki). 5. Po umieszczeniu ramki na wBa[ciwym miejscu, wracamy do normalnej skali wy[wietlania obrazu. Szybki sposób wy[wietlenia caBego obrazu na ekranie to dwukrotne kliknicie na ikonie rczki. Aby wyselekcjonowa obszar dokBadnie kwadratowy albo te| dokBadnie kolisty, nale|y u|y odpowiedniego ksztaBtu ramki wraz z klawiszem Shift. 84 Selekcja Selekcjonowanie obszarów kolistych i kwadratowych 1. Uaktywniamy podwójnym klikniciem ikon selekcji ramk. Mo|e to by selekcja ramk prostoktn (Rectangle Marquee) lub eliptyczn (Elliptical Marquee). 2. Je[li trzeba, na wy[wietlonej palecie opcji narzdziowych (Options, Opcje) wybieramy z listy Shape (KsztaBt) inny ksztaBt ramki: Rectangular (Prostoktny), je[li chcemy rysowa kwadrat, lub Elliptical Rys. 5.6a. Rysowanie kwadratowej ramki wyboru (Eliptyczny), je[li chcemy rysowa koBo z wci[nitym klawiszem Shift (patrz rysunek 5.7). 3. Wciskamy klawisz Shift i jednocze[nie przecigamy mysz w oknie dokumentu, rysujc wBa[ciwych rozmiarów koBo lub Ramka wyboru kwadrat (patrz rysunek 5.6a, b). 4. (Ewentualnie) Nie zmieniajc narzdzia, umieszczamy kursor wewntrz ramki i pozycjonujemy j odpowiednio w oknie dokumentu. Uwaga. Klawisz Shift dziaBa w ten sposób tylko wtedy, gdy rysujemy now ramk. Je[li w obrazie byB ju| wcze[niej zdefiniowany jaki[ zestaw wyboru, u|ycie narzdzia selekcji ramk z klawiszem Shift spowoduje dodanie nowej ramki do starej (patrz punkt  Dodawanie zestawów wyboru ). Rys. 5.6b. Rysowanie kolistej ramki wyboru Niekiedy mo|emy stan przed zadaniem z wci[nitym klawiszem Shift utworzenia ramki o ustalonych proporcjach, innych ni| proporcja 1:1 (co oznacza koBo lub kwadrat). W pewnych przypadkach mo|e by nam te| potrzebna ramka obejmujca fragment obrazu o okre[lonej wielko[ci (w pikselach). W Photoshopie mo|na to zrobi do[ prosto. Na palecie Options (Opcje) narzdzi selekcji ramk znajdziemy list Style (Styl), z której mo|emy wybiera sposób dziaBania ramki. 85 RozdziaB 5 Selekcjonowanie obszarów o okre[lonych proporcjach lub okre[lonych rozmiarach 1. Wybieramy narzdzie ramki prostoktnej lub eliptycznej podwójnym klikniciem myszy. 2. Na palecie Options (Opcje) wybieramy Rys. 5.7a. Wybieranie obszaru o ustalonej ksztaBt ramki z listy Shape (KsztaBt): proporcji (1:2)  paleta Options (Opcje) Rectangular  prostoktny, lub Elliptical  eliptyczny. 3. Na tej samej palecie Options rozwijamy list Style (Styl). 4. Wybieramy opcj Constrained Aspect Ratio (StaBe proporcje boków), by rysowa prostoktne (lub eliptyczne) ramki wyboru o okre[lonej proporcji. Ustalamy proporcje, wpisujc odpowiednie liczby w okienkach Width (Szeroko[) i Height (Wysoko[). Na przykBad, wpisanie szeroko[ci Width równej 1 oraz wysoko[ci Height równej 2 Rys. 5.7b. Ramka wyboru pozwoli nam narysowa ramk o wysoko[ci dwa razy przewy|szajcej szeroko[ (patrz rysunek 5.7a, b). lub Wybieramy opcj Fixed Size (StaBa wielko[), by rysowa ramki o okre[lonych rozmiarach. Planowan szeroko[ i wysoko[ ramki w pikselach wpisujemy odpowiednio w okienkach Width oraz Height. Aby wyselekcjonowa obszar Rys. 5.8a. Wybieranie obszaru o ustalonych obrazu o wymiarach  powiedzmy  100 rozmiarach (100 x 100 pikseli)  paleta Options x 100 pikseli, trzeba wybra opcj Fixed (Opcje) Size i wpisa w obu okienkach po 100 (patrz rysunek 5.8a, b). 5. Przecigamy mysz w oknie dokumentu, rysujc ramk. W przypadku rysowania z wBczon opcj Fixed Size (StaBa wielko[) wystarczy klikn. Rys. 5.8b. Ramka wyboru 86 Selekcja Lasso Polygon Lasso Uwaga. Je[li planujemy wybra obszar o wysoko[ci lub szeroko[ci jednego piksela  a wic pojedynczy rzd lub kolumn pikseli  wygodniej bdzie si posBu|y specjalnie do Rys. 5.9. Narzdzia sBu|ce do selekcji obszaru tego przewidzianymi narzdziami. Mamy tu na o dowolnym ksztaBcie my[li narzdzia Single Row (Linia pozioma) oraz Single Column (Linia pionowa), pokazane na rysunku 5.2, a dostpne równie| z palety opcji narzdziowych (lista Shape, KsztaBt). Po wybraniu jednego z tych narzdzi, pojedynczym klikniciem w oknie dokumentu selekcjonujemy wski pas wzdBu| lub w poprzek caBego obrazu. Mo|emy potem przemie[ci go dokBadnie na wybrane miejsce, naciskajc strzaBki kierunkowe. Za pomoc dwóch narzdzi lassa, pokazanych na rysunku 5.9 (Lasso oraz Polygon Lasso, Lasso wieloktne), mo|emy selekcjonowa obszary o dowolnych ksztaBtach  nie tylko prostoktne lub eliptyczne. Rys. 5.10a. Wybieranie fragmentu obrazu o dowolnym ksztaBcie narzdziem lassa (Lasso) Wybieranie fragmentu obrazu za pomoc lassa 1. W pasku narzdziowym klikamy na ikonie selekcji Baman (Polygonal Lasso), jak na rysunku 5.9. 2. Obrysowywujemy fragment obrazu Baman lini, wskazujc kolejne wierzchoBki Bamanej klikniciami myszy (patrz rysunek 5.10b). Aby zamkn Baman, klikamy ostatni raz w miejscu jej rozpoczcia lub klikamy szybko dwukrotnie w dowolnym miejscu. lub Wybieramy ikon  zwykBego lassa z paska Rys. 5.10b. Wybieranie fragmentu obrazu narzdziowego i obrysowywujemy fragment o dowolnym ksztaBcie Baman (Polygonal Lasso) obrazu, przecigajc mysz po ekranie (rysunek 5.10a). W momencie puszczenia klawisza myszy program sam zamyka ksztaBt. 87 RozdziaB 5 Uwaga. Podobnie jak dla narzdzi ramki, na palecie opcji narzdziowych (Options, Opcje) obu narzdzi lassa mo|na wprowadzi rozmycie Rys. 5.11. Narzdzie ró|d|ki brzegu tworzonego zestawu wyboru, wpisujc niezerow warto[ parametru Feather Zakres uwzgldnianych odcieni (Wtapianie). WygBadzenie krawdzi zestawu wyboru Uwaga. Je[li rozpoczniesz selekcj  zwykBym narzdziem lassa i w trakcie rysowania wci[niesz klawisz Alt, narzdzie zacznie dziaBa jak lasso typu Polygon  zaczniesz rysowa Baman. I odwrotnie: wci[nicie Alt w trakcie rysowania Bamanej sprawi, |e narzdzie zacznie dziaBa jak zwykBe lasso. Zmiana trybu dziaBania narzdzia bdzie Rys. 5.12. Paleta opcji narzdziowych (Options, trwa tak dBugo, jak dBugo przytrzymujesz Opcje) dla ró|d|ki wci[nity klawisz Alt. PosBugujc si narzdziami ramki i lassa, mo|emy wyselekcjonowa w obrazie obszar o dowolnym ksztaBcie. Czsto jednak bywa to do[ pracochBonne. Do wybierania obszarów obrazu o jednakowym (lub zbli|onym) zabarwieniu najlepiej posBu|y mo|e narzdzie zwane czarodziejsk ró|d|k  chyba wBa[nie ze wzgldu na sw nieomal magiczn skuteczno[. Rys. 5.13a. Parametr Tolerance ustawiony na 10 Wybieranie fragmentu obrazu za pomoc ró|d|ki 1. Wybieramy narzdzie czarodziejskiej ró|d|ki w pasku narzdziowym (patrz rysunek 5.11). 2. Na palecie opcji narzdziowych (patrz rysunek 5.12) ustawiamy warto[ parametru Tolerance (Tolerancja) w zakresie od 0 do 255. Im wy|sza warto[ Tolerance, tym wiksza liczba spokrewnionych odcieni Rys. 5.13b. Parametr Tolerance ustawiony na 55 zostanie wybrana. Przy maksymalnej warto[ci Tolerance równej 255 zawsze wybierany jest caBy obraz. Rysunek 5.13a, b i c przedstawia wpByw parametru Tolerance na wielko[ zestawu wyboru, utworzonego jednym klikniciem na czerwonym skrzydeBku biedronki. Rys. 5.13c. Parametr Tolerance ustawiony na 110 88 Selekcja Wyselekcjonowane biaBe tBo 3. Klikamy wewntrz obszaru, który chcemy wybra. Je[li zle dobrali[my warto[ Ramki wyboru parametru Tolerance (Tolerancja), w zwizku z czym wybraBo si zbyt maBo lub zbyt wiele ssiadujcych odcieni, zmieniamy t warto[ na palecie Options (Opcje) i klikamy powtórnie. Uwaga. Po u|yciu ró|d|ki do selekcji obszaru w jakim[ zeskanowanym zdjciu, warto obejrze krawdzie zestawu wyboru w powikszeniu; czsto bywaj nierówne i wymagaj wygBadzenia (patrz punkt  WygBadzanie krawdzi zestawu wyboru ). Czarodziejska ró|d|ka nie sprawdza si Rys. 5.14a. Odwracanie zestawu wyboru za pomoc najlepiej przy wybieraniu skomplikowanych, polecenia Inverse (Odwró)  wyselekcjonowane tBo ró|nobarwnych obiektów. Kiedy jednak interesujcy nas obiekt w obrazie umieszczony jest na gBadkim (lub przynajmniej w miar gBadkim) tle, mo|emy go do[ prosto wybra Wyselekcjonowana biedronka metod inwersji. Ramka wyboru Wybieranie metod inwersji 1. Za pomoc czarodziejskiej ró|d|ki selekcjonujemy tBo wokóB pierwszoplanowego obiektu, jak na rysunku 5.14a. Uwaga. Je|eli tBo nie jest zupeBnie jednobarwne, to aby je wyselekcjonowa czsto trzeba doda do siebie kilka zestawów wyboru utworzonych ró|d|k. Sposoby dodawania i odejmowania zestawów wyboru omówione zostan w nastpnym Rys. 5.14b. Wyselekcjonowany obiekt podrozdziale. 2. Wybieramy polecenie Select/Inverse (Wybierz/Odwró). Migoczca ramka otacza teraz tylko obiekt pierwszoplanowy, jak na rysunku 5.14b. Krawdzie zestawu wyboru utworzonego czarodziejsk ró|d|k lub zwykBym lassem mog by zbyt poszarpane. W takim przypadku nale|y je wygBadzi. 89 RozdziaB 5 WygBadzanie krawdzi zestawu wyboru 1. Wybieramy polecenie Select/Modify/Smooth (Wybierz/ZmieD/WygBadzanie). 2. W rozwinitym okienku dialogowym (patrz Rys. 5.15. Okno dialogowe Smooth Selection rysunek 5.15) wpisujemy wielko[ (WygBadz zaznaczenie) wygBadzenia w okienku Sample Radius, PromieD próbki (od 1 do 16). Im wy|sza warto[ parametru Sample Radius, tym pikniej zaokrgli si i wygBadzi kontur zestawu wyboru. Niestety, nic nie jest za darmo. Przy zbyt wysokim wygBadzeniu mo|emy straci na precyzji odwzorowania zamierzonego ksztaBtu. 3. Zamykamy okno klikniciem na OK. Krawdzie wybranego obszaru wygBadzaj si. Znikaj te| zBo|one z kilku pikseli zanieczyszczenia ( wysepki Rys. 5.16a. WygBadzanie krawdzi zestawu niewyselekcjonowanej powierzchni) jakie wyboru; zestaw wyboru utworzony narzdziem czsto pozostawia po sobie czarodziejska czarodziejskiej ró|d|ki przed wygBadzeniem ró|d|ka (patrz rysunek 5.16a, b). Rys. 5.16b. Zestaw wyboru po wygBadzeniu 90 Selekcja Dodawanie i odejmowanie zestawów wyboru Aby poBczy ze sob kilka kolejno tworzonych zestawów wyboru, nale|y je tworzy z wci[nitym klawiszem Shift. Obojtne jest przy tym, jakich u|yjemy narzdzi; ramki, lassa czy ró|d|ki. Dodawanie obszarów wybranych 1. Tworzymy obszar wybrany za pomoc dowolnego narzdzia. Na rysunku 5.17a widzimy zestaw wyboru utworzony narzdziem ramki eliptycznej (Elliptical Marquee). Aby dokBadnie okre[li poBo|enie ramki wyboru, wcze[niej wprowadzono linie pomocnicze w pobli|u wszystkich krawdzi obrazu. Rys. 5.17a. Dodawanie obszarów wybranych  pierwszy zestaw wyboru Uwaga. Narzdzia selekcji, jak ramka albo lasso, s przycigane do siatki oraz linii pomocniczych  je[li takie uaktywnimy. Mo|na wic rysowa nimi precyzyjnie. 2. Wciskamy klawisz Shift i tym samym lub innym narzdziem selekcji tworzymy kolejny zestaw wyboru. Nowy obszar wybrany  dodaje si do poprzedniego. Rysunek 5.17b przedstawia wynik dodania obszaru zakre[lonego prostoktn ramk do poprzedniego zestawu wyboru, utworzonego ramk eliptyczn. Wci| aktywne s te same, co poprzednio, linie pomocnicze. Zapewniaj one gBadkie poBczenie obu ksztaBtów: elipsy i prostokta. Uwaga. Zauwa|, |e po wci[niciu klawisza Shift przy kursorze danego narzdzia selekcji pojawia si maBy znaczek  plus . Aby odj zestaw wyboru od poprzednio utworzonego, nale|y go tworzy z wci[nitym klawiszem Alt. Narzdzie selekcji mo|e by Rys. 5.17b. Drugi zestaw wyboru, dodany do dowolne. pierwszego 91 RozdziaB 5 Pierwszy zestaw wyboru Odejmowanie obszarów wybranych Drugi zestaw wyboru 1. Tworzymy obszar wybrany za pomoc dowolnego narzdzia. W górnej cz[ci rysunku 5.18a widzimy zestaw wyboru utworzony narzdziem ramki eliptycznej, tak samo jak poprzednio. 2. Wciskamy klawisz Alt i tym samym lub innym narzdziem selekcji tworzymy kolejny zestaw wyboru, tak by cz[ciowo pokrywaB si on z poprzednim. W naszym przykBadzie jest to prostoktna ramka (rysunek 5.18a, dolna cz[). Nowy obszar wybrany  odejmuje si od poprzedniego. Rysunek 5.18b przedstawia wynik  obcit kolist ramk. Uwaga. Po wci[niciu klawisza Alt, przy kursorze danego narzdzia selekcji pojawi si znaczek  minus . Uwaga. Dodawanie i odejmowanie obszarów wybranych mo|emy równie| przeprowadza Rys. 5.18a. Odejmowanie obszarów wybranych  w trybie maskowania, malujc mask czarn pierwszy i drugi zestaw wyboru lub biaB farb (patrz punkt  Korygowanie konturu zestawu wyboru jako nowego kanaBu ). Rys. 5.18b. Wypadkowy zestaw wyboru, powstaBy w wyniku odejmowania 92 Selekcja Modyfikowanie zestawów wyboru  tworzymy neon Do rozszerzania zestawu wyboru o pas okre[lonej szeroko[ci sBu|y w Photoshopie polecenie Expand (Rozszerzanie) z menu Select/Modify (Wybierz/ZmieD). Przyjrzyjmy si, jak mo|na wykorzysta to polecenie dla Rys. 5.19a. Neon zamodelowany w 3D Studio  przygotowania mapy bitowej, która w 3D model siatkowy Studio posBu|y do symulacji efektu neonu. MateriaBem wyj[ciowym jest tu zrenderowany w 3D Studio ortogonalny widok, pokazujcy obiekt symulujcy neon. Uwaga. Tak sam map bitow mo|na te| wykorzysta do symulacji efektu |arzenia bezpo[rednio w Photoshopie,  podkBadajc j pod odpowiedni obraz na dodatkowej warstwie. Montowaniem wieloelementowych obrazów na kilku warstwach zajmiemy si w rozdziaBach nastpnych, a zwBaszcza w rozdziale 9. i 15. WypeBnianie wyselekcjonowanego obszaru kolorem farby Rys. 5.19b. Obraz zrenderowany na gBadkim tle w widoku ortogonalnym 1. Otwieramy zrenderowany w 3D Studio obraz, przedstawiajcy siatkowy model neonowego znaku (patrz rysunek 5.19a, b). Uwaga. Mo|emy te| wykorzysta zrenderowany kanaB Alpha dla naszego modelu, je[li mamy taki do dyspozycji. Oszczdzi to nam cz[ci pracy  nasza wyj[ciowa mapa bdzie mie ju| wBa[ciwe kolory (biaBy model na czarnym tle). 2. Selekcjonujemy gBadkie tBo wokóB neonu klikniciem czarodziejskiej ró|d|ki. Parametr Tolerance (Tolerancja) ustawiamy przy tym na zero. 3. Wciskamy klawisz Shift i klikamy wewntrz liter  e oraz  o , aby równie| te cz[ci tBa umie[ci w zestawie wyboru. 4. Resetujemy kolory farby i tBa do czerni i bieli, je[li w okienkach z próbkami mieli[my inne barwy. 93 RozdziaB 5 WypeBnianie kolorem farby Tryb nakBadania koloru 5. Wybieramy polecenie Edit/Fill (Zmiany/WypeBnij) i w wy[wietlonym oknie Przejrzysto[ wypeBnienia dialogowym ustawiamy parametry tak jak na (100% = wypeBnienie nieprzejrzyste) rysunku 5.20, by wypeBni wybrany obszar kolorem farby  to znaczy na czarno. 6. Zamykamy okno Fill (WypeBnij) klikniciem na OK. Wyselekcjonowane tBo obrazu zmienia si na czarne. Uwaga. Do wypeBniania kolorem gBadkich obszarów tBa mo|na te| u|ywa narzdzia wypeBnienia  tzw. wiaderka (Fill). Wtedy jednak bdziemy musieli wypeBnia odseparowane cz[ci tBa kolejno, podczas gdy polecenie Edit/Fill (Zmiany/WypeBnij) Rys. 5.20. Okno dialogowe wypeBnienia  Fill zawsze wypeBnia naraz caBy obszar wybrany. (WypeBnij) z zaznaczon opcj Foreground (U|yj: Dlatego wBa[nie, w odró|nieniu od ikony Kolor narzdzia) wiaderka, polecenia Fill nie nale|y nigdy u|ywa przed utworzeniem zestawu wyboru. Mamy za sob pierwszy etap pracy  wyselekcjonowali[my tBo obrazu i uczynili[my je czarnym. Teraz bdziemy musieli zaj si pozostaB cz[ci naszej bitmapy. Rozszerzanie zestawu wyboru Rys. 5.21. Okno dialogowe Expand Selection 1. Wybieramy Select/Invert (Wybierz/ (Rozszerz zaznaczenie) Odwró). Neonowa rurka znajduje si teraz w zestawie wyboru. 2. Wybieramy Select/Modify/Expand (Wybierz/ZmieD/Rozszerzanie) i w wy[wietlonym oknie dialogowym wpisujemy szeroko[ (w pikselach) pasa, o który zostanie poszerzony nasz zestaw wyboru (rysunek 5.21). W naszym przykBadzie bdzie to 16 pikseli. 3. Zamykamy okno klikniciem na OK. Zestaw wyboru przybiera ksztaBt taki, jak na rysunku 5.22. Krawdzie tak uzyskanego zestawu wyboru Rys. 5.22. Poszerzony zestaw wyboru musimy teraz znacznie zmikczy. 94 Selekcja Szeroko[ pasa rozmycia Zmikczanie krawdzi zestawu wyboru 1. Majc aktywny zestaw wyboru w naszym obrazie, wybieramy polecenie Select/Feather (Wybierz/Wtapianie). 2. W wy[wietlonym oknie dialogowym wpisujemy szeroko[ pasa rozmycia. Rys. 5.23. Okno dialogowe polecenia Feather W naszym przykBadzie bdzie to 20 pikseli (Wtapianie) (patrz rysunek 5.23). Uwaga. Zestaw wyboru, jaki mamy przed sob, pozornie wcale si nie zmieniB. O tym, |e jego krawdzie s zmikczone, WypeBnianie kolorem tBa przekonamy si dopiero wtedy, gdy spróbujemy jako[ zedytowa wyselekcjonowany obszar  na przykBad wypeBni go okre[lonym kolorem. Poszerzony i rozmyty zestaw wyboru wypeBnimy teraz kolorem biaBym  aktualnym kolorem tBa. WypeBnianie wyselekcjonowanego obszaru kolorem tBa 1. Majc aktywny zestaw wyboru w naszym Rys. 5.24a. Okno dialogowe Fill (WypeBnij) z zaznaczon opcj Background (U|yj: Koloru tBa) obrazie, naciskamy klawisz Del. lub Wybieramy polecenie Edit/Fill (Zmiany/ WypeBnij) i w wy[wietlonym oknie dialogowym Fill ustawiamy parametry tak, jak na rysunku 5.24a. Po zamkniciu okna klikniciem na OK, obraz przybiera wygld taki jak na rysunku 5.24b. W naszym przykBadzie barw tBa jest kolor biaBy. Rys. 5.24b. Rozmyty zestaw wyboru po wypeBnieniu kolorem tBa 95 RozdziaB 5 Obraz z rysunku 5.24b mo|emy teraz wykorzysta w 3D Studio do projekcji [wiatBa, symulujc w ten sposób blask bijcy od neonowej rurki. Rysunek 5.25 przedstawia ukoDczon scen z neonem (patrz te|: wkBadka kolorowa, rysunek 10). L[nica rurka neonu to model siatkowy, natomiast odblask na [cianie to opracowana przez nas mapa bitowa, zrzutowana na t [cian przez reflektor. Umiemy ju| zmikcza i wygBadza zestawy Rys. 5.25. Wykorzystanie obrazu z rysunku 5.24b wyboru. Potrafimy je równie| rozszerza za do symulacji [wiatBa neonu w 3D Studio pomoc polecenia Expand (Rozszerzanie) z menu Select/Modify (Wybierz/ZmieD). Przyjrzeli[my si, jak mo|na wykorzysta to polecenie do utworzenia bitmapy projekcji [wiatBa. Równie| pozostaBe polecenia z menu Modify (ZmieD) mog okaza si u|yteczne w wielu sytuacjach, warto wic cho rzuci na nie okiem. Do zw|ania zestawu wyboru sBu|y w Photoshopie polecenie Contract (Zaw|anie) z menu Select/Modify (Wybierz/ZmieD). Rys. 5.26a. Oryginalny zestaw wyboru Polecenie Border (Brzeg) z tego samego menu pozwala wyselekcjonowa wokóB poprzedniego zestawu wyboru  ram o okre[lonej szeroko[ci. Rysunki 5.26b oraz 5.26c przedstawiaj efekt zastosowania tych poleceD dla listka wybranego w caBo[ci czarodziejsk ró|d|k (rysunek 5.26a pokazuje pierwotny ksztaBt zestawu wyboru). Rys. 5.26b. Zestaw wyboru zw|ony za pomoc polecenia Contract (Zaw|anie) Rys. 5.26c. Selekcja pasa otaczajcego poprzedni zestaw wyboru za pomoc polecenia Border (Brzeg) 96 Selekcja Selekcja wedBug koloru Czsto zdarza si, |e mamy wyselekcjonowa w jakim[ obrazie wszystkie plamy danego koloru (lub zbli|one kolorem). Mogliby[my wybiera je kolejno ró|d|k z wci[nitym Shiftem, ale to czasem bywa bardzo pracochBonne. Przyjrzyj si obrazowi z rysunku 5.27. Niebieskie niebo pojawia si tam w tylu prze[witach pomidzy li[mi i gaBzkami, |e o ich rcznym wybraniu nie ma co marzy  zwBaszcza |e niektóre z bBkitnych plamek s bardzo maleDkie. W takich sytuacjach nale|y posBu|y si poleceniem Color Range (Zakres koloru). Rys. 5.27. Obraz, w którym chcemy wyselekcjonowa Selekcja okre[lonej barwy (lub grupy bBkitne tBo odcieni) za pomoc polecenia Color Range 1. Otwieramy obraz. W naszym przykBadzie bdzie to obraz z rysunku 5.27. 2. Wybieramy polecenie Select/Color Range (Wybierz/Zakres koloru). Uwaga. Je[li wcze[niej utworzyli[my w obrazie jaki[ zestaw wyboru, to polecenie Color Range bdzie wybiera plamy danego koloru (lub zbli|one odcienie) z tego wBa[nie, zdefiniowanego przez nas obszaru wybranego. 3. W wy[wietlonym oknie dialogowym (patrz rysunek 5.28) wybieramy opcj Sampled Colors (Próbkowane kolory) z listy Select (Zaznacz), by móc selekcjonowa okre[lone kolory, wskazujc je w obrazie. Uwaga. Zaznaczajc inne opcje na li[cie Select (Zaznacz), mo|emy selekcjonowa obszary wedBug jednej z barw podstawowych (opcje Red  Czerwony, Green  Zielony itp) lub wedBug jasno[ci (opcje Highlights, Midtones, Shadows; w polskiej wersji programu ZwiatBa, PóBcienie, Cienie). Ostatnia z pozycji na li[cie  Out of Gamut (Poza przestrzeni kolorów)  sBu|y do oznaczania  niedrukowalnych obszarów obrazu. 97 RozdziaB 5 Kontur zestawu wyboru 4. Na suwaku Fuzziness (Rozmycie) ustalamy zakres wyboru zbli|onych odcieni. Im wy|sza warto[ parametru Fuzziness, tym wicej spokrewnionych tonów zostanie wybranych. Odpowiada to ustalaniu czuBo[ci ró|d|ki za pomoc parametru Tolerance (Tolerancja). 5. Zaznaczamy opcj Selection (Zaznaczenie), by w oknie podgldu ocenia na bie|co ksztaBt tworzonego zestawu wyboru, po czym przenosimy kursor nad okno dokumentu (kursor przybierze ksztaBt kroplomierza). Wskazujemy na obrazie  wzorcowy kolor, klikajc na nim. Wszystkie obszary obrazu, w których Rys. 5.28. Okno dialogowe Color Range (Zakres wystpuje ten kolor oraz odcienie pokrewne koloru) z zestawem wyboru mieszczcym caBe zostaj wy[wietlone w oknie podgldu jako niebieskie tBo biaBa plama; czarne obszary w oknie podgldu to te, które nie s wybrane. Uwaga. Mo|emy te| postpi odwrotnie: oglda obraz w oknie podgldu, a kontury zestawu wyboru ocenia w oknie dokumentu. W tym celu nale|y w oknie dialogowym Color Range (Zakres koloru) zaznaczy opcj Image (Obrazek), a z listy Selection Preview (Podgld zaznaczenia) wybra np. Grayscale (Skala szaro[ci). 6. Je[li wybranych zostaBo zbyt maBo lub zbyt wiele spokrewnionych odcieni, nale|y zmieni warto[ parametru Fuzziness (Rozmycie) i spróbowa jeszcze raz. Mo|emy te| wybra ikonk  kroplomierza plus , by dodawa do zestawu wyboru kolejne grupy odcieni, lub wybra  kroplomierz minus , by je odejmowa. Uwaga. Zamiast ikon z kroplomierzami  plus i  minus mo|emy u|ywa klawiszy Shift i Alt, by dodawa lub odejmowa odcienie. 7. Gdy uda nam si utworzy odpowiedni zestaw wyboru, zamykamy okno Color Range (Zakres koloru) klikniciem na OK. 98 Selekcja Wyselekcjonowane tBo mo|emy teraz zastpi innym lub po prostu je usun. Na rysunku 5.29 widzimy t sam gaBz z li[mi na biaBym tle. Aatwo si przekona, |e nawet najdrobniejsze fragmenty nieba zostaBy dokBadnie  wyczyszczone . W nieco inny sposób selekcji wedBug koloru pozwalaj nam te| dokona dwa polecenia z menu Select (Wybierz): Grow ({ar) i Similar (Podobny). SBu| one do poszerzania ju| istniejcego zestawu wyboru o pokrewne mu kolorystycznie odcienie. Polecenie Grow ({ar) rozszerza obszar wybrany o podobne odcienie, które z nim bezpo[rednio ssiaduj (patrz Rys. 5.29. Usunicie tBa wyselekcjonowanego za rysunek 5.30b). Polecenie Similar (Podobny) pomoc polecenia Color Range (Zakres koloru) doBcza pokrewne odcienie z caBego obrazu, niezale|nie od tego, czy ssiaduj z pierwotnym Wyselekcjonowany fragment czerwonego pancerzyka zestawem wyboru, czy te| nie (patrz rysunek 5.30c). Oba te polecenia dziaBaj z tak czuBo[ci, jaka jest aktualnie ustawiona na palecie Options (Opcje) dla narzdzia ró|d|ki (parametr Tolerance, Tolerancja). Rys. 5.30a. Pierwotny zestaw wyboru Wyselekcjonowany caBy pancerzyk biedronki Rys. 5.30b. Zestaw wyboru z rysunku 5.30a, rozszerzony za pomoc polecenia Grow ({ar) Wyselekcjonowane wszystkie czerwone plamy w obrazie Rys. 5.30c. Zestaw wyboru z rysunku 5.30a, rozszerzony za pomoc polecenia Similar (Podobny) 99 RozdziaB 5 Selekcja fragmentu fotografii Utworzony przez nas za pomoc ró|nych narzdzi selekcji zestaw wyboru czsto wymaga na koniec niewielkiej korekty. Na ogóB najBatwiej jej dokona wy[wietlajc obszary wybrane i chronione w trybie maskowania. Wstpna selekcja sfotografowanego obiektu lub postaci 1. Selekcjonujemy pewien obszar na naszym zdjciu. W naszym przykBadzie bdzie to sylwetka chBopczyka. Obrysowali[my j z grubsza narzdziem lassa (rysunek 5.31). Rys. 5.31. Sylwetka obrysowana lassem 2. U[ci[lamy granice obszaru wybranego, wyrzucajc omyBkowo wybrane kawaBki tBa za pomoc klawisza Alt i czarodziejskiej ró|d|ki  przynajmniej tam, gdzie jest to mo|liwe. TBo w tym obrazie jest bardzo niejednorodne (patrz rysunek 5.32). Czasem, niestety,  wyrzuceniu ulegnie równie| cz[ naszej postaci. Np. o[wietlony sBoDcem wierzch rczki dziecka jest bardzo podobny barw do piasku w tle  w tym miejscu w selekcjonowanej postaci powstanie szczerba, ubytek, który potem trzeba bdzie naprawi. 3. Przynajmniej cz[ zanieczyszczeD, jakie pozostawiBa czarodziejska ró|d|ka, uda nam Rys. 5.32. Kontur u[ci[lony za pomoc ró|d|ki si usun, je[li u|yjemy polecenia Smooth (WygBadzanie). Wybieramy wic polecenie Select/Modify/Smooth (Wybierz/ZmieD/ WygBadzanie) i ustawiamy parametr Sample Radius (PromieD próbki) na nisk warto[  jakie[ 2 lub 3 piksele. Przy zbyt du|ej warto[ci kontur naszego zestawu wyboru przestanie pasowa do postaci. Po zamkniciu okna klikniciem na OK, wikszo[ niepotrzebnych  kropek¨ znika (patrz rysunek 5.33). Po u|yciu ró|d|ki nasz zestaw wyboru wyglda lepiej, ale wci| jest zbyt niedokBadny. Teraz ju| najBatwiej bdzie po prostu  zamalowa szczerby w konturze zestawu wyboru. Rys. 5.33. Kontur po wygBadzeniu za pomoc polecenia Smooth (WygBadzanie) 100 Selekcja Standardowy tryb wy[wietlania obszarów wybranych Korekcja zestawu wyboru w trybie maskowania Tryb maskowania 1. Podwójnym klikniciem na ikonie trybu maskowania (patrz rysunek 5.34) rozwijamy okno dialogowe Quick Mask (Opcje Szybkiej maski), jak na rysunku 5.35. 2. W polu Color Indicates: (Kolory oznaczaj) zaznaczamy opcj Masked Areas (Obszary maskowane), aby póBprzejrzysta maska oznaczyBa obszary chronione. Rys. 5.34. Ikona trybu maskowania Uwaga. W rozdziale 1. przedstawili[my u|ycie maski z opcj Color Indicates: Selected (Kolory oznaczaj: Obszary Maska pokrywa Maska pokrywa obszary zaznaczone). obszary chronione wyselekcjonowane 3. Klikamy na próbce koloru poni|ej Barwa maski Przejrzysto[ maski i wybieramy jako kolor maski jak[ barw nie wystpujc w obrazie  lub przynajmniej nie odgrywajc tam du|ej roli. Ssiedni parametr Opacity (Krycie) reguluje stopieD przejrzysto[ci maski. Najlepiej bdzie ustawi go na jakie[ 50  60% (przy ustawieniu na 100% maska bdzie caBkowicie nieprzejrzysta  ale to by nam utrudniBo prac). Rys. 5.35. Okno dialogowe Quick Mask (Opcje 4. Zamykamy okno Quick Mask Options Szybkiej maski) (Opcje Szybkiej maski) klikniciem na OK. Jeste[my teraz w trybie maskowania: wiksza cz[ obrazu wokóB chBopczyka zostaje przykryta barwn  foli , tak jak to pokazuje rysunek 5.36a. Rys. 5.36a. NaBo|ona na obraz maska przed edycj 101 RozdziaB 5 5. Wybieramy czarny kolor farby, narzdzie do malowania (najlepiej pdzel) i koDcówk niewielkich rozmiarów z palety Brushes (Pdzle). UzupeBniamy ubytki obszaru chronionego, zamalowywujc czarn farb odsBonite fragmenty tBa na zewntrz postaci chBopczyka (patrz rysunek 5.36b). 6. Wybieramy biaBy kolor farby. UzupeBniamy ubytki obszaru wybranego, malujc biaB farb wewntrz postaci chBopczyka tam, gdzie w wyniku u|ycia ró|d|ki omyBkowo pojawiBa si szczerba. 7. Klikamy na ikonie standardowego trybu wy[wietlania obszarów wybranych (patrz rysunek 5.34), by przywróci zwykBy sposób oznaczania obszarów wybranych za pomoc migoczcej ramki. Rys. 5.36b. Maska w trakcie edycji Po dokBadnym wyselekcjonowaniu postaci mo|emy j wykorzysta w zupeBnie innym obrazie lub w zrenderowanej scenie, na przykBad jako obiekt parawanowy (patrz: wkBadka kolorowa, rysunek 34). Wicej na ten temat opowiemy w rozdziale 9. 102 Selekcja Ikona tworzenia nowego kanaBu na podstawie Zachowywanie zestawów istniejcego zestawu wyboru wyboru Utworzony zestaw wyboru to rzecz ulotna. Wystarczy jedno nieopatrzne kliknicie Rys. 5.37. Zestaw ikon u doBu palety Channels narzdziem selekcji i zestaw znika. Co prawda, (KanaBy) mo|na jeszcze szybko go przywróci korzystajc z polecenia Edit/Undo (Zmiany/ OdwoBaj). Ale je[li nie zorientujemy si w por? Mo|e te| by tak, |e najpierw utworzymy zestaw wyboru i zedytujemy go, potem przez pewien czas bdziemy pracowa nad caBym obrazem  lub innym wyselekcjonowanym obszarem  a na koniec zechcemy wróci do tego pierwszego zestawu. Aby[my nie musieli go pracowicie odtwarza, Photoshop przewiduje kilka metod zachowywania zestawów wyboru na dBu|ej. Najbardziej uniwersalna z nich (cho niestety  pamicio|erna ) to zapisywanie zestawu wyboru jako oddzielnego kanaBu. KanaB taki zwany jest zwykle kanaBem selekcji lub kanaBem Alpha. Korzystajc z kanaBów selekcji, wraz z zestawem wyboru mo|emy zachowywa informacje o ewentualnym rozmyciu jego krawdzi lub o wystpowaniu w obrazie miejsc  cz[ciowo chronionych . Przyjrzyjmy si sposobowi przeksztaBcania zestawu wyboru w kanaB i odwrotnie: kanaBu w zestaw wyboru. Bdziemy trzymali si metod najprostszych (wiele z opisanych poni|ej operacji mo|na równie| wykona np. wybierajc polecenia z podrcznego menu palety). Zapisywanie zestawu wyboru jako nowego kanaBu 1. Tworzymy zestaw wyboru, który chcemy zachowa. 2. Otwieramy palet Channels (KanaBy). 3. Klikamy na ikonce tworzenia nowego kanaBu, pokazanej na rysunku 5.37. 103 RozdziaB 5 Tu klikamy dwukrotnie, by rozwin okno dialogowe 4. Na palecie Channels pojawia si nowy Channel Options kanaB, opatrzony numerem porzdkowym, jak na rysunku 5.38. Na tym, w zasadzie, mogliby[my poprzesta. Je[li jednak zechcemy nada kanaBowi indywidualn nazw, nale|y teraz klikn dwukrotnie na nazwie tego kanaBu na palecie Channels. W wy[wietlonym oknie dialogowym Channel Options (Opcje kanaBu) wpisujemy nazw nowego kanaBu w okienku Name (Nazwa), jak na rysunku 5.39. 5. Zamykamy okno klikniciem na OK. Teraz nasz nowy kanaB selekcji, widoczny na palecie Channels, nosi nazw kuba, a nie #4. 6. Klikamy na pierwszej pozycji u góry na Rys. 5.38. Paleta Channels po utworzeniu nowego palecie Channels (RGB), przywracajc kanaBu zwykBy sposób wy[wietlania obrazu. Teraz mo|emy ju| spokojnie usun lub wymieni nasz zestaw wyboru na inny. Uwaga. Obraz z dodatkowym kanaBem selekcji Nowa nazwa kanaBu selekcji mo|na zapisa tylko w niektórych formatach, jak np. Targa lub TIFF, oraz naturalnie we wBasnym formacie Photoshopa, *.PSD. KanaBy selekcji mo|emy zapisa równie| w oddzielnym dokumencie, jako szar map bitow (Grayscale, Skala szaro[ci). Zapisywanie zestawu wyboru jako oddzielny dokument 1. Tworzymy dowolny zestaw wyboru Rys. 5.39. Okno dialogowe Channel Options w aktualnie otwartym dokumencie. (Opcje kanaBu) 2. Nie zamykajc bie|cego dokumentu, tworzymy nowy o identycznych (w pikselach) rozmiarach. Korzystamy przy tym z polecenia File/New (Plik/Nowy). Nazywamy nowy dokument tak, jak powinien naszym zdaniem nazywa si kanaB selekcji  w naszym przykBadzie bdzie to kuba. 3. PrzeBczamy si na powrót do pierwszego dokumentu  tego, w którym utworzyli[my zestaw wyboru. W tym celu wystarczy klikn na jego listwie tytuBowej. 104 Selekcja 4. Wybieramy polecenie Select/Save Selection (Wybierz/Zapisz zaznaczenie). 5. W wy[wietlonym oknie dialogowym rozwijamy list Document (Dokument) i odszukujemy na niej nowy obraz jak na rysunku 5.40. W naszym przykBadzie bdzie to obraz kuba. Przy jego nazwie na li[cie brak rozszerzenia, gdy| nie zostaB on jeszcze zapisany na dysk. 6. Rozwijamy list Channel (KanaB) poni|ej i wpisujemy nazw kanaBu selekcji w tym Rys. 5.40. Zapisywanie kanaBu selekcji w oddzielnym nowym, pustym dokumencie. Mo|emy te| dokumencie zatwierdzi standardowy numer porzdkowy  #2. 7. Zamykamy okno klikniciem na OK. 8. Za pomoc polecenia File/Save (Plik/ Zapisz) zapisujemy na dysk nowy obraz (kuba) w wybranym formacie, w systemie barwnym Grayscale (Skala szaro[ci) i zamykamy go. W razie potrzeby bdziemy mogli go zawsze otworzy i wcign do tego samego lub innego dokumentu (wicej szczegóBów na ten temat znajdziesz w rozdziale 9.). Umiejtno[ zapisywania zestawów wyboru jako kanaBów selekcji nie zdaBaby si nam na nic, gdyby[my nie umieli ich pózniej odtworzy na podstawie takiego kanaBu. Na szcz[cie jest to bardzo prosta operacja. Odtwarzanie zestawu wyboru zapisanego jako kanaB 1. Otwieramy obraz, w którym zapisany jest dodatkowy kanaB selekcji, lub kontynuujemy prac nad takim obrazem. Likwidujemy przy tym zestawy wyboru i tworzymy nowe z caBkowit swobod. W pewnym momencie decydujemy si powróci do pierwotnego zestawu wyboru: tego, który utrwalili[my jako kanaB. 105 RozdziaB 5 2. Otwieramy palet Channels (KanaBy) i pod[wietlamy klikniciem dodatkowy kanaB selekcji (w naszym przypadku bdzie to kanaB kuba). Wybrany przez nas kanaB wy[wietla si w oknie dokumentu (patrz rysunek 5.41). 3. Przecigamy mysz nazw kanaBu nad ikonk selekcji u doBu palety Channels (pierwsza z lewej). Rysunek 5.42 pokazuje t ikon. Uwaga. Je[li w momencie przecigania przytrzymamy wci[nity klawisz Alt, to pojawi si dodatkowe okno dialogowe  Load Selection (Wczytaj zaznaczenie). W oknie tym mo|emy zarzdzi, by odtwarzane na podstawie kanaBów zestawy wyboru zostaBy dodane lub odjte od aktualnie istniejcych lub by zostaBa znaleziona ich cz[ wspólna. Uwaga. Wygodnie jest te| posBu|y si skrótami klawiszowymi. Wyobraz sobie, |e w Rys. 5.41. Paleta Channels z pod[wietlonym kanale selekcji masz zapisany zestaw kanaBem selekcji kuba i podgld kanaBu w oknie wyboru A, za[ w oknie masz zestaw B. Je[li dokumentu klikniesz na nazwie kanaBu wciskajc Ctrl+Shift, zestaw A zostanie dodany do B. Je[li wci[niesz Ctrl+Alt, zestaw A odejmie Ikona tworzenia zestawu wyboru na podstawie si od B. Wci[nicie Ctrl+Shift+Alt kanaBu spowoduje znalezienie cz[ci wspólnej obu zestawów wyboru. 4. Na palecie Channels pod[wietlamy Rys. 5.42. Zestaw ikon u doBu palety Channels klikniciem pierwsz pozycj na li[cie: RGB, by przywróci normalny sposób wy[wietlania obrazu. Zestaw wyboru zostaje odtworzony. W naszym przykBadzie w oknie dokumentu znów pojawia si migoczca ramka wokóB postaci mniejszego chBopczyka. Uwaga. Kontury obszarów wybranych mo|emy równie|  przechowa jako [cie|ki. Wicej informacji na ten temat znajdziesz w dodatku B. 106 Selekcja Likwidacja zestawu wyboru Najprostszy sposób usunicia zestawu wyboru to rozpoczcie tworzenia kolejnego zestawu. Je[li znów u|yjemy którego[ z narzdzi selekcji, nie wciskajc przy tym klawisza Shift ani Alt, to nowo utworzony zestaw wyboru zastpi poprzedni. Druga metoda pozbycia si zestawu wyboru (tym razem ju| na dobre) to wybranie polecenia Select/None (Wybierz/Nic). Uwaga. Je[li chcesz si pozby zestawu wyboru tylko po to, by móc dokBadnie obejrze obraz bez irytujco migajcej ramki selekcji, to u|yj raczej polecenia View/Hide Edges (Widok/ Ukryj krawdzie). Zestaw wyboru nie zostanie wtedy zlikwidowany, ale migoczce linie znikn z ekranu. W ka|dej chwili mo|esz je ponownie wy[wietli wybierajc polecenie View/Show Edges (Widok/Poka| krawdzie). 107

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WSM 10 52 pl(1)
VA US Top 40 Singles Chart 2015 10 10 Debuts Top 100
10 35
401 (10)
173 21 (10)

więcej podobnych podstron