plik


2012-03-07 Metody empirycznych badaD spoBecznych WykBad 3 Proces badawczy dr Marcin Kocr IS UJ, 2011/2012 Plan wykBadu " Wybr problemu badawczego " Relacje pomidzy problemem badawczym, projektem badaD, procesem badawczym a ofert badawcz " Etapy procesu badawczego 1 2012-03-07 Wybr problemu badawczego Co decyduje o wyborze problemu badawczego? " Ciekawo[ " Sytuacja problemowa w obrbie danej dyscypliny naukowej biaBe plamy twierdzenie wymagajce weryfikacji, zaw|enia zakresu ich wa|no[ci odkrycie nowych metod badawczych " Potrzeby spoBeczne, motywacje praktyczne (konsekwencje socjotechniczne i ideologiczne) Problemy badawcze NiewBa[ciwe ujcie WBa[ciwe ujcie Czynniki wpBywajce na podziaB rl w Rodzina, osiedle mieszkaniowe, gmina polskich rodzinach. Typy wizi ssiedzkich na osiedlach nowohuckich Czynniki determinujce stopieD Integracja spoBeczna, stereotypy integracji studentw WSE. WpByw stereotypw na postrzeganie Niemcw 2 2012-03-07 Problemy naukowe Problem naukowy Pytanie/pytania, na ktre nie ma jeszcze w nauce odpowiedzi. Dotyczy obiektywnego stanu niewiedzy, jest sformuBowane w jzyku naukowym, tak sformuBowane, aby byBo wiadomo, jakie czynno[ci nale|y podj, by mc sensownie poszukiwa odpowiedzi na to pytanie. Problem naukowy, badawczy i co dalej& Problem naukowy/marketingowy Problem badawczy Projekt badaD Proces badawczy Oferta badawcza 3 2012-03-07 Wstpne sformuBowanie problemu Badacz podejmujcy now problematyk powinien d|y do uzyskania odpowiedzi na nastpujce pytania: W jak form pytania najlepiej przeksztaBci problem? (czy, jak, dlaczego?) W jakim celu podejmuje badania? wypeBnianie luk w wiedzy? rozstrzyganie spornych problemw i dostarczanie podstaw do dziaBaD praktycznych? Czy w rozwizaniu problemu wystarczy odwoBa si danych ju| istniejcych czy do nowych faktw? Czy wystarczajce s pojcia z danej nauki czy te| trzeba si odwoBa do poj z innej dziedziny? Bada czy nie bada? Co chcemy bada? Wybr tematu badaD W jakim obszarze bdziemy si porusza? SformuBowanie celu badaD, celw szczegBowych i pytaD badawczych w oparciu o przegld danych zastanych, teorie& Czego chcemy si dowiedzie? Zdefiniowanie poj u|ytych w projekcie, konceptualizacja problematyki O czym mwimy? SformuBowanie hipotez Jakie s potencjalne wyja[nienia/zale|no[ci/mechanizmy? 4 2012-03-07 Bada czy nie bada? Dlaczego chcemy bada? Uzasadnienie tematu Dlaczego warto bada? U|yteczno[ badaD, istotno[ problematyki (naukowa/spoBeczna) Czy komu[ to si przyda? Brak wystarczajcych badaD, brak odpowiedzi na pytania Czy kto[ ju| tego nie badaB? Weryfikacja/modyfikacja dotychczasowych wynikw Czy to na pewno jest tak& ? Mo|liwo[ realizacji badania Czy da si to w ogle zbada empirycznie? Bada czy nie bada? Jak chcemy bada? " Wybr tradycji badawczej " Mo|liwo[ci realizacyjne, czas, bud|et " Wybr metod i technik badawczych " Okre[lenie populacji i sposobu doboru prby " Operacjonalizacja " Opracowanie narzdzi i planu analizy & I DO DZIEAA! 5 2012-03-07 Etapy procesu badawczego PROBLEM BADAWCZY KONCEPTUALIZACJA OPERACJONALIZACJA DOBR METOD I TECHNIK POPULACJA I DOBR PRBY BUDOWA NARZDZI + PILOTA{ REALIZACJA BADAC ANALIZA WYNIKW RAPORTOWANIE WYNIKW Konceptualizacja tworzenie koncepcji badaD po co badania s robione? precyzowanie problemu badawczego i wskazywanie, co dokBadnie bdziemy bada Konceptualizacja obejmuje nastpujce elementy: 1. Definicj problemu badawczego 2. Wyznaczanie celw badawczych 3. Stawianie pytaD badawczych 4. FormuBowanie hipotez badawczych 6 2012-03-07 Konceptualizacja 1. Definicja problemu badawczego } wyj[cie od mo|liwie szerokiego ujcia problemu i stopniowe zaw|anie go (model lejka) lepsze zrozumienie, co jest wBa[ciwym problemem } tBo problemu wszelkie kwestie drugo- i trzeciorzdne zwizane z problemem (kontekst, powizanie z innymi zjawiskami) } pomocne dziaBania: analiza danych zastanych co kto[ ju| na ten temat napisaB? badania eksploracyjne: rozmowy z ekspertami, badania fokusowe, wywiady pogBbione Konceptualizacja 2. Cele badawcze } uszczegBowienie problemu badawczego i przeBo|enie go na r|ne obszary tematyczne, poszczeglnych zagadnieD PROBLEM BADAWCZY CELE BADAWCZE Okre[lenie stanu kapitaBu ludzkiego w przedsibiorstwach Bilans kapitaBu Okre[lenie zasobw ludzkiego kompetencyjnych dostpnych na rynku l Identyfikacja luk kompetencyjnych 7 2012-03-07 Konceptualizacja 3. Pytania badawcze } Pytania zwizane z realizacj poszczeglnych celw. } pytanie badawcze `" pytanie kwestionariuszowe PROBLEM BADAWCZY CELE BADAWCZE PYTANIA BADAWCZE Bilans kapitaBu l Identyfikacja luk j Jakich kompetencji kompetencyjnych ludzkiego dotycz najwiksze luki? k Czy luki Zazwyczaj nie uwzgldnia si wszystkich kompetencyjne r|ni si pytaD, jakie si pojawiaj. w zale|no[ci od wielko[ci Wybierajc kierujemy si: kryterium zatrudnienia? merytorycznym, metodologicznym, techniczno-organizacyjnym Stawianie pytaD badawczych Kryteria wyboru pytaD badawczych: " ciekawe i wa|ne dla badawcza oraz istotne naukowo/spoBecznie " bazuj na analizie dotychczasowej wiedzy i danych zastanych (wypeBniaj luk badawcz) " jasno wskazuj czego chcemy si dowiedzie i co bdziemy bada (nierozBcznie zwizane z celem badania) " liczba pytaD i ich zakres s dostosowane do zasobw (czasu, bud|etu, umiejtno[ci, mo|liwo[ci realizacji itp.) " badawcze jest zdaniem pytajcym i jeste[my sobie w stanie wyobrazi logiczn odpowiedz na to pytanie (lub poda j w formie hipotezy) " jego tre[ jest precyzyjna i zrozumiaBa (terminy dyskusyjne s zdefiniowane w projekcie) " znalezienie odpowiedzi na pytania badawcze jest mo|liwe za pomoc badaD empirycznych 8 2012-03-07 PrzykBadowe cele i pytania badawcze Tematyka oglna: Ustawa antynikotynowa Cel oglny badania: Diagnoza postaw palaczy i nie-palaczy wobec wprowadzenia ustawy antynikotynowej Pytania badawcze: 1. Jaki jest stosunek palaczy i nie-palaczy do wprowadzenia ustawy antynikotynowej? 2. Czy ocena ustawy antynikotynowej zale|y od wieku respondentw, ich wyksztaBcenia lub pBci? 3. Jak wprowadzenie w |ycie ustawy antynikotynowej wpBynBo na czstotliwo[ chodzenia respondentw do pubw i barw? 4. Jak respondenci oceniaj przestrzeganie ustawy przez palaczy i wBa[cicieli lokalw gastronomicznych? PrzykBadowe cele i pytania badawcze Tematyka oglna: Administracja Uniwersytetu JagielloDskiego Cel oglny badania: Ewaluacja funkcjonowania systemu administracyjnego UJ (SAUJ) Cele szczegBowe: 1. Diagnoza funkcjonowania SAUJ 2. Analiza wpBywu implementacji systemu SAP na funkcjonowanie SAUJ 3. Opracowanie modelu usprawnienia obszarw SAUJ zdiagnozowanych negatywnie Pytania badawcze: 1. Jak SAUJ oceniaj pracownicy? 2. Jaki wpByw na wydajno[ SAUJ ma liczba pracownikw i nakBady na administracj? 3. Jaki wpByw na funkcjonowanie SAUJ miaBo wprowadzenie systemu SAP? 4. Ktre elementu lub obszary SAUJ mog zosta ocenione pozytywnie, a ktre negatywnie? 5. Jakie s potencjalne mo|liwo[ci usprawnienia dysfunkcjonalnych elementw SAUJ? 6. Jak potencjalne mo|liwo[ci usprawnienia oceniaj eksperci i pracownicy? 9 2012-03-07 BBdy w stawianych pytaniach badawczych BBdnie zadane pytanie: Czy kobiety pracuj wicej lub mniej od m|czyzn w dni robocze lub wolne od pracy? Pytanie zbyt oglne: Czy ludzie przekBadaj dobro nad zBo? Pytanie wychodzi poza tematyk badania: Badamy lojalno[ czBonkw gangu. Pytanie badawcze: Jakie czynniki wpBynBy na wykluczenie spoBeczne czBonkw gangu? Pytanie trudne do realizacji: Jakie s preferencje seksualne czBonkw rzdu? Konceptualizacja 4. Hipotezy badawcze } Hipotezy s odpowiedziami na pytania badawcze. } Podstawowe twierdzenia testowane w badaniach okre[laj one zale|no[ci pomidzy r|nymi zmiennymi } Maj posta prognozy musz by sprawdzalne (test/weryfikacja hipotez) ... wynika z / wpBywa na ... X Y HIPOTEZY BADAWCZE PYTANIA BADAWCZE W du|ych k Czy luki przedsibiorstwach bd kompetencyjne r|ni si wystpowaBy wiksze luki w zale|no[ci od wielko[ci kompetencyjne. zatrudnienia? 10 2012-03-07 Oglne zasady dobrej konceptualizacji Oglne zasady: Wyrazisto[: poszczeglne elementy powinny by jasne i zrozumiaBe definicja problemu, pytania badawcze ...) Prostota: im prostsza konstrukcja, tym wiksza przejrzysto[ i wyrazisto[ Istotne jest wskazanie powizania danego tematu z tematami nadrzdnymi, pokrewnymi Po co potrzebna jest konceptualizacja? 1) napisanie projektu badaD 2) pomoc w zrozumieniu, czy naprawd wiadomo, co bdzie badane 3) kontrola realizacji badaD Operacjonalizacja Czym jest operacjonalizacja? PrzeBo|enie zdefiniowanych poj, postawionych hipotez badawczych na jzyk badaD, czynno[ci badawczych ( instrukcja obsBugi badaD ) Jak co[ zbada? Dochd respondentw Trzy etapy poprawnej operacjonalizacji: 1. Definicja poj 2. Dobr wskaznikw 3. Okre[lenie sposobu pomiaru wskaznikw 11 2012-03-07 Operacjonalizacja 1. Definicja poj PATRZ KOLEJNY WYKAAD Operacjonalizacja 2. Dobr wskaznikw Co to jest wskaznik? wskaznik zjawisko wskazywane badane zjawisko zjawisko Batwe do [ukryte bdz trudne zbadania/zmierzenia do zbadania] dobr wskaznikw musi by: skuteczny wskazniki musz pozwoli dobrze okre[li badane zjawisko ekonomiczny wybr wskaznikw ktre s  oszczdniejsze do zbadania 12 2012-03-07 Operacjonalizacja 3. okre[lenie sposobw pomiaru wskaznikw Jak zmierzy te zjawiska peBnice funkcja wskaznikw? " nale|y okre[li sposoby pomiaru WSZYSTKICH zjawisk wskaznikowych wprowadzonych w definicji " MAKSYMALNIE precyzyjne okre[lenie sposobw pomiaru zjawisk peBnicych funkcje wskaznikw: jakimi narzdziem si posBugiwa (przykBad pytaD kwestionariuszowych) kto bdzie zrdBem informacji (dobr prby i jednostka analizy) w jaki sposb bd zbierane informacje (kiedy i co bdzie badane?) " JAKIE WYNIKI POMIARU bd [wiadczy o wystpieniu badanego zjawiska, problemu Operacjonalizacja - przykBad Pojcie:  zdolno[ci werbalne 1. Definicja: Zdolno[ci werbalne to zasb sBownictwa i znajomo[ znaczeD sBw utrwalona w umy[le ludzkim w wyniku kumulowania do[wiadczenia oraz procesu uczenia si. 2. Wskazniki: Wskaznikiem zdolno[ci werbalnych bdzie zasb sBownictwa badanego, umiejtno[ doboru synonimw do wskazanych poj. 3. Pomiar wskaznikw: Badany zostanie poproszony w wskazanie synonimw do przedstawionych sBw. W ka|dym przypadku zostanie podana pierwsza litera sBowa i liczba liter, jak zawiera po|dany synonim. Badanemu zostanie przedstawionych 13 sBw. Za ka|de poprawne wskazanie synonimu badany otrzymuje 1 punkt Dla ka|dego badanego zlicza si sum uzyskanych punktw W oparciu o uzyskany wynik okre[la si poziom zdolno[ci werbalnych badanego mieszczcy si w trzech przedziaBach: niski (do 6 punktw), [redni (7-10 punktw), wysoki (powy|ej 11 punktw) 13 2012-03-07 Operacjonalizacja - przykBad Do ka|dego z podanych sBw dopisz jego synonim (wyraz o zbli|onym znaczeniu) zaczynajcy si na podan liter i majcy okre[lon ilo[ liter. np.: PAYN  C I E C Z. Harmonia B _ _ Nieprzyzwoity o _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Publikatory m _ _ _ _ Rczny m _ _ _ _ _ _ _ Stra|nica w _ _ _ _ _ _ _ _ Otwr d_ _ _ _ _ Faworyt p _ _ _ _ Nagana r _ _ _ _ _ _ _ _ _ Okresowy p _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Regulamin k _ _ _ _ _ Ch o _ _ _ _ _ Gnbi m _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Specjalista e _ _ _ _ _ _ Wybr metod i technik badawczych " Priorytet celu w stosunku do metody " Ocena stopnia dopasowania metody do problemu " Wybr techniki badawczej " Ocena mo|liwo[ci zastosowania danej techniki 14 2012-03-07 Okre[lenie populacji i metod doboru prby " Czym jest prba a czym populacja? " Definiowanie populacji, czyli okre[lenie, kto posiada interesujce nas informacje, cechy, pogldy. " Dobr prby Jak dobierzemy prb? Jak zr|nicujemy badane osoby? Ile osb musimy przebada i co o tym decyduje? Konstrukcja narzdzi badawczych Narzdzie badawcze umo|liwia zebranie potrzebnych informacji, powstaje jako wynik przeBo|enia problematyki badawczej na jzyk pytaD i problemw badawczych. PrzykBady: kwestionariusz, scenariusz, klucz kategoryzacyjny, arkusz obserwacji " Narzdzie musi by dostosowane do wybranej techniki. " Konstruujemy je dopiero wtedy, gdy DOKAADNIE wiemy, co chcemy bada. " Musi by przejrzyste, proste. " Nie mo|e zawiera zbdnych pytaD i zagadnieD. 15 2012-03-07 Pretest i pilota| badaD Pilota| ma by u|yteczny: jego wnioski pozwalaj udoskonali narzdzie badawcze, lepiej dobra metody kontaktu z respondentami, usprawni zarzdzania badaniami, itp. Pretest: " sprawdzenie konceptualizacji i operacjonalizacji " sprawdzenie technik i narzdzi badawczych Pilota|: " sprawdzenie techniczno-organizacyjne badaD (logistyka) Realizacja badaD w terenie Realizowani badaD nie da si nauczy w teorii... " Wyniki badaD nigdy nie bd lepsze ni| zebrane dane. " Zasada garbage in garbage out (GIGO). " Jako[ pracy ankieterw: PKJPA. 16 2012-03-07 Projekt badawczy Co powinno si znalez w projekcie badawczym? Cel badaD wraz z wskazaniem tBa badaD SzczegBowe pytania badawcze Definicje kluczowych poj Hipotezy badawcze (w badaniach konkluzywnych) Wskazanie metod i technik badawczych Wskazanie populacji i metod doboru prby Harmonogram badaD Kosztorys badaD Kluczowe elementy w projektowaniu badaD Na jakiej koncepcji Jakie wybra Jak dobra prb? bazowa rozwizujc metody i techniki? problem badawczy? Jakie przyj definicje kluczowych poj? Ktre ze wskaznikw bd najbardziej trafne i rzetelne? 17

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
koncepcja naukowego procesu badawczego
2 Proces badawczy
ł Obraz 13 uwarunkowania procesu badawczego
etapy procesu badawczego babiński
Proces badawczy w psychologii
02 Proces badawczy
Etapy procesu badawczego
olechnicki aparat fotograficzny w procesie badawczym
Notatka do slajdu 18 z prezentacji Proces badawczy
MEBS 02 Plany badawcze
procesy

więcej podobnych podstron