plik


ÿþUSTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodno[ci. (Dz. U. z dnia 7 pazdziernika 2002 r.) RozdziaB 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa okre[la: 1) zasady funkcjonowania systemu oceny zgodno[ci z zasadniczymi i szczegóBowymi wymaganiami dotyczcymi wyrobów, jak równie| procesów ich wytwarzania, które mog stwarza zagro|enie albo sBu| ochronie lub ratowaniu |ycia, zdrowia, mienia oraz [rodowiska; 2) zasady i tryb udzielania akredytacji oraz autoryzacji; 3) sposób zgBaszania Komisji Europejskiej i paDstwom czBonkowskim Unii Europejskiej autoryzowanych jednostek oraz autoryzowanych laboratoriów; 4) zadania Polskiego Centrum Akredytacji; 5) zasady sprawowania nadzoru nad wyrobami podlegajcymi ocenie zgodno[ci oraz organy wBa[ciwe w tych sprawach. 2. Przepisów ustawy nie stosuje si do wyrobów bdcych wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 126, poz. 1380 oraz z 2002 r. Nr 152, poz. 1264). Art. 2. Celem ustawy jest: 1) eliminowanie zagro|eD stwarzanych przez wyroby dla |ycia lub zdrowia u|ytkowników i konsumentów oraz mienia, a tak|e zagro|eD dla [rodowiska; 2) znoszenie barier technicznych w handlu i uBatwianie midzynarodowego obrotu towarowego; 3) stworzenie warunków do rzetelnej oceny wyrobów i procesów ich wytwarzania przez kompetentne i niezale|ne podmioty. Art. 3. System oceny zgodno[ci tworz: 1) przepisy okre[lajce zasadnicze i szczegóBowe wymagania oraz specyfikacje techniczne dotyczce wyrobów i procesów ich wytwarzania; 2) przepisy oraz normy okre[lajce dziaBanie podmiotów uczestniczcych w procesie oceny zgodno[ci. Art. 4. W procesie oceny zgodno[ci uczestnicz producenci, ich upowa|nieni przedstawiciele, importerzy, jednostki certyfikujce, jednostki kontrolujce oraz laboratoria. Art. 5. Ilekro w ustawie jest mowa o: 1) wyrobie - nale|y przez to rozumie rzecz ruchom, bez wzgldu na stopieD jej przetworzenia, przeznaczon do wprowadzenia do obrotu, z wyjtkiem artykuBów rolno-spo|ywczych oraz [rodków |ywienia zwierzt; 2) wprowadzeniu do obrotu - nale|y przez to rozumie przekazanie wyrobu po raz pierwszy w kraju: u|ytkownikowi, konsumentowi bdz sprzedawcy przez producenta, jego upowa|nionego przedstawiciela lub importera; 3) oznakowaniu CE - nale|y przez to rozumie oznakowanie potwierdzajce zgodno[ danego wyrobu lub procesu jego wytwarzania z zasadniczymi wymaganiami; 4) laboratorium - nale|y przez to rozumie laboratorium badawcze lub laboratorium pomiarowe; 5) upowa|nionym przedstawicielu - nale|y przez to rozumie ka|d osob fizyczn lub prawn majc siedzib w Unii Europejskiej, wyznaczon przez producenta do dziaBania w jego imieniu; 6) jednostce kontrolujcej - nale|y przez to rozumie jednostk dokonujc sprawdzenia projektu wyrobu, wyrobu lub procesu jego wytwarzania oraz ustalenia ich zgodno[ci z zasadniczymi lub szczegóBowymi wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi; 7) jednostce certyfikujcej - nale|y przez to rozumie niezale|n od podmiotów wymienionych w pkt 2 jednostk dokonujc certyfikacji, o której mowa w pkt 8; 8) certyfikacji - nale|y przez to rozumie dziaBanie jednostki certyfikujcej, wykazujce, |e nale|ycie zidentyfikowany wyrób lub proces jego wytwarzania s zgodne z zasadniczymi lub szczegóBowymi wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi; 9) certyfikacie zgodno[ci - nale|y przez to rozumie dokument wydany przez notyfikowan jednostk certyfikujc potwierdzajcy, |e wyrób i proces jego wytwarzania s zgodne z zasadniczymi wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi; 10) deklaracji zgodno[ci - nale|y przez to rozumie o[wiadczenie producenta lub jego upowa|nionego przedstawiciela stwierdzajce na jego wyBczn odpowiedzialno[, |e wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami, specyfikacjami technicznymi lub okre[lon norm; 11) akredytacji - nale|y przez to rozumie uznanie przez jednostk akredytujc kompetencji jednostki certyfikujcej, jednostki kontrolujcej oraz laboratorium do wykonywania okre[lonych dziaBaD; 12) autoryzacji - nale|y przez to rozumie zakwalifikowanie przez ministra lub kierownika urzdu centralnego, wBa[ciwego ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci, zgBaszajcej si jednostki lub laboratorium do procesu notyfikacji; 13) notyfikacji - nale|y przez to rozumie zgBoszenie Komisji Europejskiej i paDstwom czBonkowskim Unii Europejskiej autoryzowanych jednostek certyfikujcych i kontrolujcych oraz autoryzowanych laboratoriów wBa[ciwych do wykonywania czynno[ci okre[lonych w procedurach oceny zgodno[ci; 14) normach zharmonizowanych - nale|y przez to rozumie normy krajowe przenoszce europejskie normy zharmonizowane, ustanowione przez europejskie organizacje normalizacyjne na podstawie mandatu udzielonego przez Komisj Europejsk, których numery zostaBy opublikowane w Dzienniku Urzdowym Wspólnot Europejskich; 15) dyrektywach nowego podej[cia - nale|y przez to rozumie dyrektywy Unii Europejskiej, uchwalone zgodnie z zasadami zawartymi w uchwale Rady Unii Europejskiej z dnia 7 maja 1985 r. w sprawie nowego podej[cia do harmonizacji technicznej oraz normalizacji; 16) zasadniczych wymaganiach - nale|y przez to rozumie wymagania, które powinien speBnia wyrób wprowadzany do obrotu, okre[lone w dyrektywach nowego podej[cia; 17) szczegóBowych wymaganiach - nale|y przez to rozumie wymagania, które powinien speBnia wyrób wprowadzany do obrotu, okre[lone w dyrektywach Unii Europejskiej innych ni| dyrektywy nowego podej[cia lub w specyfikacjach technicznych; 18) specyfikacjach technicznych - nale|y przez to rozumie dokumenty okre[lajce cechy, które powinien posiada wyrób lub proces jego wytwarzania w zakresie jako[ci, parametrów technicznych, bezpieczeDstwa lub wymiarów, w tym w odniesieniu do nazewnictwa, symboli, badaD i metodologii badaD, opakowania, znakowania i oznaczania wyrobu. RozdziaB 2 Zasady funkcjonowania oceny zgodno[ci wyrobów z zasadniczymi i szczegóBowymi wymaganiami Art. 6. 1. Wprowadzane do obrotu wyroby, które mog stwarza zagro|enie albo sBu| ochronie lub ratowaniu |ycia, zdrowia, mienia lub [rodowiska, podlegaj ocenie zgodno[ci z: 1) zasadniczymi wymaganiami okre[lonymi w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo 2) szczegóBowymi wymaganiami okre[lonymi w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 10 ust. 1; 3) zasadniczymi i szczegóBowymi wymaganiami okre[lonymi w odrbnych ustawach. 2. Dokonanie oceny zgodno[ci, o której mowa w ust. 1, jest obowizkowe przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu. 3. Niezale|nie od oceny zgodno[ci, o której mowa w ust. 1, dozwolone jest dokonywanie dobrowolnej oceny zgodno[ci na warunkach uzgodnionych w umowie zawartej przez zainteresowane strony. Art. 7. Podczas dokonywania oceny zgodno[ci z zasadniczymi wymaganiami wyrób mo|e by poddawany: 1) badaniom - przez notyfikowane laboratorium, je|eli jest wymagane przeprowadzenie badaD przez laboratorium niezale|ne od dostawcy i odbiorcy; 2) sprawdzeniu zgodno[ci z tymi wymaganiami - przez notyfikowan jednostk kontrolujc; 3) certyfikacji - przez notyfikowan jednostk certyfikujc; pozytywny wynik oceny zgodno[ci dokonanej przez notyfikowan jednostk certyfikujc stanowi podstaw do wydania producentowi oraz jego upowa|nionemu przedstawicielowi certyfikatu zgodno[ci. Art. 8. 1. Producent lub jego upowa|niony przedstawiciel, który poddaB wyrób lub proces jego wytwarzania ocenie zgodno[ci z zasadniczymi wymaganiami i potwierdziB zgodno[, wystawia deklaracj zgodno[ci i umieszcza na wyrobie oznakowanie CE. 2. Zabrania si umieszczania na wyrobie, który nie speBnia zasadniczych wymagaD oraz dla którego producent lub jego upowa|niony przedstawiciel nie wystawiB deklaracji zgodno[ci, oznakowania CE lub znaku podobnego mogcego wprowadza w bBd u|ytkownika wyrobu. Art. 9. 1. Minister wBa[ciwy ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci okre[li, w drodze rozporzdzeD: 1) zasadnicze wymagania dla wyrobów podlegajcych ocenie zgodno[ci; 2) warunki i tryb dokonywania oceny zgodno[ci; 3) tre[ deklaracji zgodno[ci; 4) metody przeprowadzania badaD wyrobów; 5) minimalne kryteria, jakie powinny by uwzgldnione przy notyfikowaniu jednostek i laboratoriów; 6) sposób oznakowania; 7) wzór oznakowania - biorc pod uwag rodzaje wyrobów oraz stopieD stwarzanych przez nie zagro|eD. 2. Minister wBa[ciwy ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci, wydajc rozporzdzenia, o których mowa w ust. 1, okre[li procedury i metody oceny zgodno[ci wyrobów z zasadniczymi wymaganiami przez: 1) wewntrzn kontrol produkcji; 2) badanie reprezentatywnego wzorca wyrobu; 3) zapewnienie zgodno[ci wyrobu z reprezentatywnym wzorcem wyrobu; 4) zapewnienie jako[ci produkcji; 5) zapewnienie jako[ci wyrobu; 6) weryfikacj wyrobu; 7) weryfikacj jednostkow; 8) peBne zapewnienie jako[ci. Art. 10. 1. Minister wBa[ciwy ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci mo|e okre[li, w drodze rozporzdzeD, szczegóBowe wymagania dla wyrobów, które mog stwarza zagro|enie albo sBu| ochronie lub ratowaniu |ycia, zdrowia, mienia lub [rodowiska, a tak|e warunki certyfikacji oraz sposób oznakowania tych wyrobów, biorc pod uwag rodzaje wyrobów oraz stopieD stwarzanych przez nie zagro|eD. 2. Minister wBa[ciwy ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci, wydajc rozporzdzenia, o których mowa w ust. 1, okre[li, w zale|no[ci od rodzaju wyrobów, w szczególno[ci: 1) procedury pobierania próbek; 2) sposoby identyfikacji i oznakowania wyrobów; 3) warunki i tryb przeprowadzania badaD, kontroli i klasyfikacji wyrobów. Art. 11. 1. Ocen zgodno[ci wyrobów, przeznaczonych na cele obronno[ci lub bezpieczeDstwa paDstwa oraz sBu|cych do ochrony informacji niejawnych, z zasadniczymi i szczegóBowymi wymaganiami oraz specyfikacjami technicznymi, mog wykonywa wyBcznie jednostki wskazane w drodze decyzji przez Ministra Obrony Narodowej, ministra wBa[ciwego do spraw wewntrznych lub Szefa Agencji BezpieczeDstwa Wewntrznego. 2. Minister Obrony Narodowej oraz minister wBa[ciwy do spraw wewntrznych okre[l, w drodze rozporzdzenia, wykaz wyrobów, o których mowa w ust. 1, biorc pod uwag zagro|enia, jakie wyroby te stwarzaj dla |ycia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i [rodowiska. Art. 12. 1. Wyroby wyprodukowane i wprowadzone do obrotu w paDstwach czBonkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z przepisami obowizujcymi w tych paDstwach, dopuszcza si do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrze|eniem ust. 2. 2. Je|eli wBa[ciwy organ stwierdzi, |e wyroby, o których mowa w ust. 1, nie speBniaj wymogów dotyczcych ochrony zdrowia i |ycia u|ytkowników i konsumentów oraz mienia, a tak|e stwarzaj zagro|enia dla [rodowiska, stosuje si przepisy art. 41 ust. 1. Art. 13. 1. Domniemywa si, |e wyrób speBnia zasadnicze wymagania, je|eli jest zgodny z normami zharmonizowanymi. 2. W przypadku gdy producent lub jego upowa|niony przedstawiciel nie wyka|e zgodno[ci wyrobu z normami zharmonizowanymi, jest obowizany wykaza zgodno[ wyrobu z zasadniczymi wymaganiami na podstawie innych dowodów. 3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ogBasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzdowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" numery i tytuBy norm zharmonizowanych wraz z tytuBami aktów prawnych wdra|ajcych dyrektywy nowego podej[cia i miejscem ich publikacji. Art. 14. Notyfikowane jednostki certyfikujce, notyfikowane jednostki kontrolujce oraz notyfikowane laboratoria, o których mowa w art. 21 ust. 1, dokonuj oceny zgodno[ci z uwzgldnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych. RozdziaB 3 Akredytacja, autoryzacja oraz notyfikacja Art. 15. 1. Akredytacja jest udzielana przez Polskie Centrum Akredytacji, zwane dalej "Centrum Akredytacji", na wniosek zainteresowanej jednostki certyfikujcej, jednostki kontrolujcej oraz laboratorium, po dokonaniu ich oceny i potwierdzeniu, |e speBniaj wymagania i warunki okre[lone w odpowiednich Polskich Normach, a w przypadku braku Polskich Norm - w odpowiednich dokumentach organizacji midzynarodowych. 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej: 1) oznaczenie jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo laboratorium, ubiegajcych si o akredytacj, ich siedziby i adresu; 2) numer w rejestrze wBa[ciwym dla jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo laboratorium; 3) okre[lenie zakresu akredytacji. 3. Centrum Akredytacji, w terminie nie dBu|szym ni| 6 miesicy od dnia zBo|enia wniosku o udzielenie akredytacji, jest obowizane do zawiadomienia wnioskujcej jednostki certyfikujcej, kontrolujcej lub laboratorium o udzieleniu bdz odmowie udzielenia akredytacji. 4. Odmowa udzielenia akredytacji nastpuje po stwierdzeniu, |e jednostka certyfikujca lub kontrolujca albo laboratorium nie speBnia wymagaD, o których mowa w ust. 1. Art. 16. 1. Dokumentem potwierdzajcym udzielenie akredytacji jest certyfikat akredytacji. 2. Certyfikat, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej: 1) oznaczenie jednostki udzielajcej akredytacji; 2) oznaczenie jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo laboratorium, jej siedziby i adresu; 3) numer i oznaczenie certyfikatu akredytacji; 4) wskazanie Polskiej Normy lub dokumentów, o których mowa w art. 15 ust. 1; 5) zakres udzielonej akredytacji oraz okres jej wa|no[ci; 6) dat wydania i podpis Dyrektora Centrum Akredytacji. 3. W przypadku naruszenia warunków akredytacji mo|e zosta ograniczony zakres akredytacji, zawieszenie akredytacji lub nastpi jej cofnicie. 4. Ograniczenie zakresu akredytacji nastpuje, je|eli akredytowana jednostka certyfikujca lub kontrolujca albo akredytowane laboratorium nie wypeBnia warunków okre[lonych w certyfikacie akredytacji. 5. Zawieszenie akredytacji nastpuje, je|eli akredytowana jednostka certyfikujca lub kontrolujca albo akredytowane laboratorium nie speBnia wszystkich warunków okre[lonych w certyfikacie akredytacji albo nie wywizuje si z zobowizaD wynikajcych z akredytacji. 6. Cofnicie akredytacji nastpuje, je|eli akredytowana jednostka certyfikujca lub kontrolujca albo akredytowane laboratorium narusza wymagania okre[lone w certyfikacie akredytacji. 7. Zawieszenie, cofnicie lub ograniczenie zakresu akredytacji mo|e nastpi równie| na wniosek akredytowanej jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo akredytowanego laboratorium. 8. Centrum Akredytacji jest obowizane informowa ministrów i kierowników urzdów centralnych wBa[ciwych ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci o ograniczeniu, zawieszeniu lub cofniciu akredytacji. Art. 17. 1. W przypadku odmowy udzielenia, cofnicia, zawieszenia lub ograniczenia zakresu akredytacji jednostce certyfikujcej lub kontrolujcej oraz laboratorium przysBuguje odwoBanie. 2. OdwoBanie wnosi si do Komitetu OdwoBawczego, o którym mowa w art. 36 ust. 1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie udzielenia, zawieszeniu, cofniciu bdz ograniczeniu zakresu akredytacji. 3. OdwoBanie rozpatruje zespóB trzech ekspertów, wyznaczonych spo[ród staBych czBonków Komitetu OdwoBawczego przez Przewodniczcego Komitetu OdwoBawczego, w terminie 60 dni od dnia dorczenia odwoBania. 4. W przypadku gdy rozpatrzenie odwoBania wymaga szczególnej wiedzy lub w rozpatrywanej dziedzinie nie ma ekspertów w[ród staBych czBonków Komitetu OdwoBawczego, Przewodniczcy Komitetu OdwoBawczego mo|e powoBa dodatkowego eksperta w skBad zespoBu rozpatrujcego odwoBanie. 5. Nadanie pisma z odwoBaniem w polskim urzdzie pocztowym lub w polskim urzdzie konsularnym jest równoznaczne z wniesieniem go do Komitetu OdwoBawczego. Art. 18. 1. Po rozpatrzeniu odwoBania, o którym mowa w art. 17 ust. 1, Komitet OdwoBawczy: 1) stwierdza zasadno[ odwoBania i przekazuje spraw Centrum Akredytacji do ponownego rozpoznania albo 2) oddala odwoBanie. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jednostce certyfikujcej, jednostce kontrolujcej oraz laboratorium przysBuguje odwoBanie do sdu powszechnego. Art. 19. 1. Jednostki certyfikujce, jednostki kontrolujce oraz laboratoria w celu uzyskania notyfikacji mog ubiega si o autoryzacj. 2. Jednostki certyfikujce, jednostki kontrolujce oraz laboratoria, o których mowa w ust. 1, powinny speBnia nastpujce kryteria: 1) posiada personel o odpowiedniej wiedzy technicznej w zakresie wyrobów i danej procedury oceny zgodno[ci; 2) by niezale|ne i bezstronne w stosunku do podmiotów bezpo[rednio lub po[rednio zwizanych z procesem produkcji wyrobu; 3) dysponowa odpowiednim sprztem; 4) przestrzega przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych. 3. Autoryzacja jest udzielana na wniosek jednostki certyfikujcej, jednostki kontrolujcej albo laboratorium, speBniajcych kryteria okre[lone w ust. 2, pod warunkiem: 1) uzyskania certyfikatu akredytacji; 2) ubezpieczenia si od odpowiedzialno[ci cywilnej w wysoko[ci odpowiedniej dla ryzyka zwizanego z prowadzon dziaBalno[ci; 3) speBnienia dodatkowych kryteriów okre[lonych w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo wymagaD okre[lonych w odrbnych ustawach. 4. Wniosek o udzielenie autoryzacji zawiera: 1) oznaczenie jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo laboratorium ubiegajcych si o autoryzacj, ich siedziby i adresu; 2) numer w rejestrze wBa[ciwym dla jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo laboratorium; 3) okre[lenie zakresu autoryzacji. 5. Do wniosku o udzielenie autoryzacji doBcza si dokumenty potwierdzajce speBnienie kryteriów, o których mowa w ust. 2 i 3. 6. Warunki, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, nie dotycz jednostek certyfikujcych, jednostek kontrolujcych i laboratoriów jednostek administracji rzdowej wykonujcych w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej czynno[ci zwizane z prawn kontrol metrologiczn przyrzdów pomiarowych na podstawie ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2001 r. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360). 7. Warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie dotyczy akredytowanych jednostek certyfikujcych lub kontrolujcych oraz akredytowanych laboratoriów wykonujcych czynno[ci w zakresie wyrobów wykorzystywanych na cele obronno[ci lub bezpieczeDstwa paDstwa oraz sBu|cych do ochrony informacji niejawnych. Art. 20. 1. Autoryzacji dokonuje minister albo kierownik urzdu centralnego wBa[ciwy ze wzgldu na przedmiot oceny zgodno[ci, zwany dalej "ministrem albo kierownikiem urzdu centralnego", w drodze decyzji administracyjnej. 2. Minister albo kierownik urzdu centralnego mo|e, w drodze decyzji administracyjnej, ograniczy zakres autoryzacji lub cofn autoryzacj w przypadku stwierdzenia naruszenia warunków autoryzacji, o których mowa w art. 19 ust. 3, w zale|no[ci od charakteru i znaczenia naruszenia; minister albo kierownik urzdu centralnego niezwBocznie informuje ministra wBa[ciwego do spraw gospodarki o podjtej decyzji. 3. Minister albo kierownik urzdu centralnego jest obowizany informowa organ nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 1, o ograniczeniu lub cofniciu autoryzacji. Art. 21. 1. Ministrowie i kierownicy urzdów centralnych zgBaszaj ministrowi wBa[ciwemu do spraw gospodarki autoryzowane jednostki certyfikujce i jednostki kontrolujce oraz autoryzowane laboratoria w celu ich notyfikowania Komisji Europejskiej i paDstwom czBonkowskim Unii Europejskiej. 2. ZgBoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podlegaj równie| akredytowane jednostki certyfikujce i kontrolujce oraz akredytowane laboratoria, o których mowa w art. 19 ust. 7. 3. W przypadku gdy notyfikowana jednostka certyfikujca i jednostka kontrolujca oraz notyfikowane laboratorium nie speBniaj wymagaD okre[lonych w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo w odrbnych ustawach i nie wywizuj si ze swoich obowizków, a tak|e zostaBa im cofnita autoryzacja lub zakres autoryzacji zostaB ograniczony, minister wBa[ciwy do spraw gospodarki cofa notyfikacj lub ogranicza jej zakres; minister wBa[ciwy do spraw gospodarki o podjtej decyzji informuje Komisj Europejsk i paDstwa czBonkowskie Unii Europejskiej. 4. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki ogBasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzdowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" informacje o notyfikowanych jednostkach certyfikujcych i jednostkach kontrolujcych oraz notyfikowanych laboratoriach, a tak|e o zmianie zakresu notyfikacji i jej cofniciu. Art. 22. Minister oraz kierownik urzdu centralnego sprawuj nadzór nad notyfikowanymi jednostkami certyfikujcymi i jednostkami kontrolujcymi oraz notyfikowanymi laboratoriami w zakresie okre[lonym w art. 19 ust. 3. Art. 23. Notyfikowane jednostki certyfikujce s obowizane informowa o zawieszonych lub cofnitych certyfikatach zgodno[ci, wraz z uzasadnieniem, organ nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 1, a tak|e inne notyfikowane jednostki; organ nadzoru informuje Komisj Europejsk o zawieszonych oraz cofnitych certyfikatach wraz z uzasadnieniem. Art. 24. 1. Minister oraz kierownik urzdu centralnego s uprawnieni do kontroli notyfikowanych jednostek certyfikujcych i jednostek kontrolujcych oraz notyfikowanych laboratoriów. 2. Czynno[ci kontrolne przeprowadza si na podstawie upowa|nienia wydanego przez ministra albo kierownika urzdu centralnego, które zawiera: 1) oznaczenie osoby dokonujcej kontroli; 2) nazw kontrolowanej notyfikowanej jednostki certyfikujcej lub kontrolujcej albo notyfikowanego laboratorium; 3) zakres kontroli. 3. Osoby upowa|nione przez ministra oraz kierownika urzdu centralnego do dokonania kontroli s uprawnione do: 1) wstpu na teren nieruchomo[ci, obiektu i lokalu notyfikowanej jednostki certyfikujcej i kontrolujcej oraz notyfikowanego laboratorium w dniach i godzinach ich pracy; 2) |dania ustnych i pisemnych wyja[nieD oraz okazania dokumentów zwizanych z dziaBalno[ci objt notyfikacj; 3) |dania udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyja[nieD w sprawach objtych zakresem kontroli. 4. Czynno[ci kontrolnych dokonuje si w obecno[ci kontrolowanego lub osoby przez niego upowa|nionej. 5. Z przeprowadzonej kontroli sporzdza si protokóB i przedstawia organom kontrolowanej notyfikowanej jednostki certyfikujcej i jednostki kontrolujcej oraz notyfikowanemu laboratorium. 6. Minister oraz kierownik urzdu centralnego mog upowa|ni do dokonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, inny organ wyspecjalizowany w przeprowadzaniu kontroli dziaBalno[ci objtej notyfikacj. RozdziaB 4 Centrum Akredytacji Art. 25. 1. Centrum Akredytacji jest krajow jednostk akredytujc. 2. Centrum Akredytacji jest paDstwow osob prawn. 3. Nadzór nad Centrum Akredytacji sprawuje minister wBa[ciwy do spraw gospodarki. Art. 26. 1. Do zakresu dziaBania Centrum Akredytacji nale|y w szczególno[ci: 1) akredytowanie jednostek certyfikujcych, jednostek kontrolujcych oraz laboratoriów; 2) sprawowanie nadzoru nad akredytowanymi jednostkami oraz akredytowanymi laboratoriami w zakresie przestrzegania przez nie warunków akredytacji; 3) prowadzenie wykazu akredytowanych jednostek oraz akredytowanych laboratoriów; 4) organizowanie szkoleD i prowadzenie dziaBalno[ci wydawniczej w zakresie akredytacji. 2. Centrum Akredytacji mo|e zawiera z zagranicznymi jednostkami akredytujcymi porozumienia o wzajemnym uznawaniu kompetencji akredytowanych jednostek oraz akredytowanych laboratoriów. Art. 27. 1. Centrum Akredytacji kieruje Dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji, zwany dalej "Dyrektorem Centrum". 2. Dyrektora Centrum powoBuje minister wBa[ciwy do spraw gospodarki, w drodze konkursu, na okres 5 lat, spo[ród kandydatów posiadajcych: 1) wyksztaBcenie wy|sze; 2) co najmniej picioletni sta| pracy na stanowisku kierowniczym; 3) do[wiadczenie zawodowe w wykonywaniu pracy zwizanej z dokonywaniem oceny zgodno[ci. 3. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki okre[li, w drodze rozporzdzenia, sposób i tryb przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 2, uwzgldniajc konieczno[ zapewnienia powszechnej dostpno[ci ogBoszenia o konkursie. 4. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki w rozporzdzeniu, o którym mowa w ust. 3, okre[li w szczególno[ci skBad komisji konkursowej, sposób jej powoBywania i dziaBania. 5. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki odwoBuje Dyrektora Centrum przed upBywem okresu, na który zostaB powoBany, w przypadku: 1) choroby trwale uniemo|liwiajcej wykonywanie zadaD; 2) naruszenia przez niego obowizków; 3) skazania prawomocnym wyrokiem sdu za przestpstwo umy[lne; 4) rezygnacji ze stanowiska. 6. Do zadaD Dyrektora Centrum nale|y: 1) reprezentowanie Centrum Akredytacji; 2) podejmowanie decyzji w sprawach dotyczcych dziaBalno[ci Centrum Akredytacji; 3) wspóBpraca z Rad do Spraw Akredytacji, w tym zasiganie opinii Rady w sprawach, o których mowa w art. 35 ust. 2; 4) zatwierdzanie rocznych planów finansowych Centrum Akredytacji; 5) sporzdzanie rocznych sprawozdaD z dziaBalno[ci Centrum Akredytacji i przedstawianie ich ministrowi wBa[ciwemu do spraw gospodarki. Art. 28. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki, w drodze zarzdzenia, nadaje statut Centrum Akredytacji, okre[lajc w szczególno[ci struktur organizacyjn Centrum Akredytacji. Art. 29. 1. Centrum Akredytacji prowadzi samodzieln gospodark finansow. 2. Przychodami Centrum Akredytacji s: 1) przychody z prowadzonej dziaBalno[ci, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1, 2 i 4; 2) inne przychody. 3. Koszty dziaBalno[ci Centrum Akredytacji, w tym wynagrodzenia pracowników, s pokrywane z przychodów, o których mowa w ust. 2. 4. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki ustala, w drodze rozporzdzenia, wynagrodzenie Dyrektora Centrum, biorc pod uwag wykonywane przez niego zadania. 5. Dyrektor Centrum okre[li zasady wynagradzania pracowników Centrum Akredytacji. Art. 30. 1. Podstaw gospodarki finansowej Centrum Akredytacji jest roczny plan finansowy, zatwierdzany przez Dyrektora Centrum. 2. Zasady prowadzenia rachunkowo[ci przez Centrum Akredytacji okre[laj odrbne przepisy. Art. 31. Centrum Akredytacji finansuje inwestycje ze [rodków wBasnych. Art. 32. Sprawozdania finansowe zatwierdza Dyrektor Centrum. Art. 33. 1. Centrum Akredytacji tworzy nastpujce fundusze: 1) fundusz podstawowy; 2) fundusz z aktualizacji wyceny; 3) fundusz pBac; 4) zakBadowy fundusz [wiadczeD socjalnych; 5) zakBadowy fundusz nagród. 2. Zasady tworzenia funduszy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4, reguluj odrbne przepisy. 3. ZakBadowy fundusz nagród stanowi 8,5% funduszu pBac. 4. Fundusz podstawowy zwiksza si o: 1) cz[ zatwierdzonego zysku bilansowego za poprzedni rok obrotowy; 2) warto[ skBadników majtkowych przejtych nieodpBatnie na podstawie decyzji i orzeczeD wBa[ciwych organów lub na podstawie odrbnych przepisów, w tym warto[ majtku przekazanego Centrum Akredytacji w momencie jego powoBania jako wyposa|enie i przeznaczonego do wykonywania zadaD statutowych. 5. Fundusz podstawowy zmniejsza si o: 1) warto[ skBadników majtkowych przekazanych nieodpBatnie na podstawie decyzji i orzeczeD wBa[ciwych organów lub na podstawie odrbnych przepisów; 2) strat bilansow. Art. 34. Zatwierdzony zysk Centrum Akredytacji przeznacza na: 1) fundusz podstawowy - 70%; 2) wpBat do bud|etu paDstwa - 30%. Art. 35. 1. Przy Centrum Akredytacji dziaBa Rada do Spraw Akredytacji, zwana dalej "Rad", jako organ opiniodawczo- doradczy Dyrektora Centrum w sprawach nale|cych do zakresu dziaBania Centrum Akredytacji. 2. Do zadaD Rady nale|y opiniowanie: 1) stanu i kierunków rozwoju akredytacji; 2) dziaBalno[ci merytorycznej Centrum Akredytacji; 3) rocznych planów i sprawozdaD z dziaBalno[ci Centrum Akredytacji. 3. Kadencja Rady trwa 6 lat. 4. Rada liczy nie wicej ni| 20 osób. W skBad Rady wchodz proporcjonalnie, w liczbie zapewniajcej brak dominacji którejkolwiek ze stron, osoby reprezentujce organy administracji rzdowej, krajow jednostk normalizacyjn oraz ogólnopolskie organizacje: konsumenckie, pracodawców, gospodarcze i naukowo-techniczne. 5. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki, na wniosek organów, jednostki i organizacji, o których mowa w ust. 4, powoBuje oraz odwoBuje czBonków Rady. 6. Przewodniczcego i jego dwóch zastpców wybiera Rada spo[ród swojego grona. 7. Organizacj i tryb pracy Rady okre[la regulamin uchwalony przez Rad. 8. ObsBug organizacyjn Rady zapewnia Centrum Akredytacji. Art. 36. 1. Przy Centrum Akredytacji dziaBa Komitet OdwoBawczy, liczcy nie wicej ni| 10 ekspertów posiadajcych odpowiedni wiedz i do[wiadczenie w zakresie akredytacji. 2. Do zadaD Komitetu OdwoBawczego nale|y rozpatrywanie odwoBaD w sprawach odmowy udzielenia, zawieszenia, cofnicia lub ograniczenia zakresu akredytacji. 3. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki, na wniosek ministrów i kierowników urzdów centralnych wBa[ciwych ze wzgldu na przedmiot akredytacji, w drodze zarzdzenia, powoBuje i odwoBuje czBonków Komitetu OdwoBawczego. 4. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki okre[li, w drodze zarzdzenia, tryb dziaBania Komitetu OdwoBawczego. 5. ObsBug organizacyjn i finansow Komitetu OdwoBawczego zapewnia Centrum Akredytacji. RozdziaB 5 OpBaty Art. 37. 1. Za czynno[ci zwizane z: 1) obowizkow ocen zgodno[ci wyrobów oraz akredytacj; 2) badaniami na potrzeby oceny zgodno[ci wyrobów; 3) certyfikacj; 4) sprawdzaniem zgodno[ci wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez notyfikowane jednostki kontrolujce; 5) akredytacj laboratoriów - pobiera si opBaty. 2. OpBaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza wnioskodawca. 3. Minister wBa[ciwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra wBa[ciwego do spraw gospodarki, okre[li, w drodze rozporzdzenia, sposób ustalania opBat za czynno[ci, o których mowa w ust. 1, z uwzgldnieniem okoliczno[ci, |e stawki tych opBat powinny zapewni pokrycie kosztów ich przeprowadzenia. 4. Minister wBa[ciwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra wBa[ciwego do spraw gospodarki, mo|e okre[li, w drodze rozporzdzenia, maksymalne wysoko[ci opBat, o których mowa w ust. 1, z uwzgldnieniem uzasadnionych kosztów. RozdziaB 6 Nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu Art. 38. 1. Organem sprawujcym nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu jest Prezes Urzdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej "organem nadzoru". 2. Organ nadzoru wykonuje swoje zadania przy pomocy organów wyspecjalizowanych, do których wBa[ciwo[ci nale|y kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu. 3. Nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu obejmuje wykonywanie czynno[ci i stosowanie [rodków okre[lonych w ustawie oraz w odrbnych ustawach dotyczcych zakresu dziaBania organu nadzoru, a tak|e organów wyspecjalizowanych. 4. Organami wyspecjalizowanymi s: 1) Inspekcja Handlowa; 2) PaDstwowa Inspekcja Pracy; 3) Prezes Wy|szego Urzdu Górniczego; 4) Prezes Urzdu Regulacji Telekomunikacji i Poczty; 5) GBówny Inspektor Nadzoru Budowlanego; 6) inne organy okre[lone w odrbnych ustawach, je|eli s wymienione w nich jako organy wyspecjalizowane. Art. 39. Do zadaD organu nadzoru nale|y: 1) wspóBpraca z organami wyspecjalizowanym; 2) uzgadnianie planów kontroli przeprowadzanych przez organy wyspecjalizowane; 3) wydawanie decyzji administracyjnych o wycofaniu z obrotu wyrobów niespeBniajcych zasadniczych wymagaD, w przypadku gdy wycofanie tych wyrobów nie jest mo|liwe w drodze decyzji organów wyspecjalizowanych; 4) przekazywanie organom wyspecjalizowanym informacji o konieczno[ci: a) przeprowadzania kontroli doraznych, w przypadku powzicia wiadomo[ci o niespeBnieniu przez wyroby wprowadzone do obrotu zasadniczych wymagaD, a tak|e niestosowaniu lub stosowaniu nieprawidBowo albo niezgodnie z wymaganiami okre[lonymi w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 procedur oceny zgodno[ci; b) wykonywania innych czynno[ci zwizanych z kontrol wyrobów wprowadzonych do obrotu, a nale|cych do zakresu zadaD danego wyspecjalizowanego organu. Art. 40. 1. Organy wyspecjalizowane przeprowadzaj kontrol wprowadzonych do obrotu wyrobów w zakresie speBniania przez wyroby zasadniczych wymagaD okre[lonych w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 lub w odrbnych ustawach. 2. Do zadaD organów wyspecjalizowanych nale|y: 1) wspóBpraca z organem nadzoru w realizacji zadaD, o których mowa w art. 39; 2) uzgadnianie z organem nadzoru planów kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu; 3) zlecanie badaD wybranych wyrobów akredytowanym laboratoriom, zgodnie z ustalonymi planami kontroli; 4) przekazywanie organowi nadzoru kwartalnych i rocznych sprawozdaD z przeprowadzanych kontroli; 5) wydawanie decyzji administracyjnych o wycofaniu wyrobów z obrotu i niezwBoczne informowanie organu nadzoru o wydanych decyzjach. 3. Organy wyspecjalizowane przeprowadzaj kontrol, o której mowa w ust. 1, na zasadach i w trybie okre[lonych w przepisach dotyczcych zakresu dziaBania tych organów. 4. Koszty badaD, o których mowa w ust. 2 pkt 3, pokrywa Skarb PaDstwa. Art. 41. 1. Je|eli w wyniku przeprowadzonej kontroli, o której mowa w art. 40 ust. 1, stwierdzono, |e wprowadzony do obrotu wyrób nie speBnia zasadniczych wymagaD okre[lonych w rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 lub w odrbnych ustawach, organ wyspecjalizowany mo|e producentowi, jego upowa|nionemu przedstawicielowi lub importerowi: 1) nakaza usunicie, w wyznaczonym terminie, niezgodno[ci wyrobu z zasadniczymi wymaganiami; 2) nakaza, w drodze decyzji, wycofanie z obrotu wyrobów niespeBniajcych zasadniczych wymagaD; 3) zakaza, w drodze decyzji, wprowadzania do obrotu danej partii wyrobów, z której wyrób nie speBniaB zasadniczych wymagaD. 2. W przypadku zaistnienia uzasadnionych okoliczno[ci wskazujcych, |e wyrób nie speBnia zasadniczych wymagaD, organ wyspecjalizowany poddaje wyrób badaniom lub zleca wykonanie badaD notyfikowanemu laboratorium. 3. Je|eli przeprowadzona kontrola potwierdziBa, |e wyrób nie speBnia zasadniczych wymagaD, organ wyspecjalizowany mo|e nakaza, w drodze decyzji, wycofanie wyrobu z obrotu, a kosztami badaD obci|a producenta, jego upowa|nionego przedstawiciela lub importera. 4. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 3, sBu|y skarga do wBa[ciwego sdu administracyjnego. Art. 42. 1. Organ nadzoru jest obowizany gromadzi informacje o wyrobach niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami, uzyskane od podmiotów krajowych i zagranicznych, oraz udostpnia je uprawnionym organom oraz podmiotom. 2. Je|eli wyrób niezgodny z zasadniczymi wymaganiami stwarza zagro|enie dla |ycia, zdrowia, mienia oraz [rodowiska, organ wyspecjalizowany przekazuje niezwBocznie wBa[ciwym urzdom celnym informacje o tych wyrobach. Art. 43. 1. Je|eli organ celny podczas kontroli celnej wyrobów, które maj by objte procedur dopuszczenia do obrotu, stwierdzi, |e wyrób jest niezgodny z zasadniczymi wymaganiami lub mo|e stwarza zagro|enie dla |ycia, zdrowia, mienia oraz [rodowiska, zatrzymuje wyrób i wystpuje do organów wyspecjalizowanych o wydanie stosownej opinii. 2. Je|eli organ wyspecjalizowany wyda opini potwierdzajc, |e wyrób jest niezgodny z zasadniczymi wymaganiami lub stwarza zagro|enie dla |ycia, zdrowia, mienia oraz [rodowiska, organ celny cofa wyrób za granic. 3. Koszty cofnicia wyrobu za granic ponosi producent. Art. 44. Organ nadzoru, po uzyskaniu informacji od organów wyspecjalizowanych o wydanych decyzjach o wycofaniu wyrobu z obrotu, niezwBocznie informuje Komisj Europejsk o tych decyzjach. RozdziaB 7 Odpowiedzialno[ karna Art. 45. Kto wprowadza do obrotu wyroby niezgodne z zasadniczymi wymaganiami albo specyfikacjami technicznymi, podlega karze grzywny do 100.000 zB. Art. 46. Kto umieszcza oznakowanie CE na wyrobie, który nie speBnia zasadniczych wymagaD albo dla którego producent lub jego upowa|niony przedstawiciel nie wystawiB deklaracji zgodno[ci, podlega karze grzywny do 100.000 zB. Art. 47. Kto umieszcza na wyrobie znak podobny do oznakowania CE, mogcy wprowadzi w bBd nabywc i u|ytkownika tego wyrobu, podlega karze grzywny do 100.000 zB. Art. 48. Orzekanie w sprawach o czyny okre[lone w art. 45-47 nastpuje na podstawie przepisów Kodeksu postpowania w sprawach o wykroczenia. RozdziaB 8 Zmiany w przepisach obowizujcych Art. 49. W ustawie z dnia 6 marca 1981 r. o PaDstwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1800) w art. 8 w ust. 1 po pkt 5 dodaje si pkt 5a w brzmieniu: "5a) nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców obowizku wyposa|ania stanowisk pracy w maszyny i inne urzdzenia techniczne oraz dostarczania pracownikom [rodków ochrony indywidualnej, które speBniaj wymagania dotyczce oceny zgodno[ci okre[lone w odrbnych przepisach,". Art. 50. W ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 117, poz. 1007 i Nr 153, poz. 1271) wprowadza si nastpujce zmiany: 1) w art. 113: a) w ust. 1 dodaje si pkt 4 w brzmieniu: "4) powiadamia Prezesa Urzdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako organ nadzoru w rozumieniu odrbnych przepisów, w przypadku stwierdzenia, |e wyrób stosowany w zakBadzie górniczym, inny ni| okre[lony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 2, nie speBnia wymagaD dotyczcych oceny zgodno[ci, okre[lonych w odrbnych przepisach,", b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Wniesienie odwoBania od decyzji wydanej na podstawie ust. 1 pkt 1-3 nie wstrzymuje jej wykonania."; 2) po art. 117 dodaje si art. 117a i 117b w brzmieniu: "Art. 117a. Prezes Wy|szego Urzdu Górniczego jest organem wyspecjalizowanym nadzoru nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodno[ci (Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360), w zakresie wyrobów przeznaczonych do stosowania w zakBadach górniczych. Art. 117b. Pracownikom upowa|nionym przez Prezesa Wy|szego Urzdu Górniczego do wykonywania kontroli w ramach nadzoru nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu przysBuguje prawo wstpu do siedzib, obiektów i urzdzeD przedsibiorców produkujcych, importujcych lub wprowadzajcych do obrotu wyroby, a tak|e do zakBadów górniczych oraz siedzib, obiektów i urzdzeD podmiotów wymienionych w art. 112, jak równie| prawo dostpu do niezbdnych dokumentów oraz |dania informacji i wyja[nieD. Pracownicy upowa|nieni mog |da informacji równie| od jednostek notyfikowanych w zakresie wyników badaD dotyczcych kontrolowanych wyrobów.". Art. 51. W ustawie z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeDstwie produktów (Dz. U. z 2000 r. Nr 15, poz. 179 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271) po art. 15 dodaje si art. 15a w brzmieniu: "Art. 15a. W przypadku braku laboratorium akredytowanego w zakresie badaD, którym produkt powinien by poddany, organ nadzoru mo|e wskaza producentowi laboratorium, które posiada akredytacj na podobne badania oraz gwarantuje zastosowanie w peBni udokumentowanych i sprawdzonych w praktyce metod.". Art. 52. W ustawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodno[ci, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 43, poz. 489, z 2001 r. Nr 63, poz. 636 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) wprowadza si nastpujce zmiany: 1) skre[la si art. 53; 2) w art. 54 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) art. 47, który wchodzi w |ycie z dniem 1 stycznia 2003 r.". Art. 53. W ustawie z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2000 r. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 74, poz. 676) wprowadza si nastpujce zmiany: 1) w art. 90: a) w ust. 1 po wyrazach "zakres zastosowania" dodaje si wyrazy ", z zastrze|eniem ust. 1a", b) po ust. 1 dodaje si ust. 1a w brzmieniu: "1a. Podmiot wprowadzajcy do obrotu urzdzenie radiowe jest obowizany zawiadomi Prezesa URTiP, co najmniej na 28 dni przed planowanym wprowadzeniem urzdzenia do obrotu, o zamiarze wprowadzenia do obrotu takiego urzdzenia. Zawiadomienie powinno zawiera niezbdne informacje dotyczce przeznaczenia, wBa[ciwo[ci technicznych i eksploatacyjnych oraz zakresu zastosowania wprowadzanego do obrotu urzdzenia radiowego.", c) w ust. 2 wyrazy "Przepisu ust. 1" zastpuje si wyrazami "Przepisów ust. 1, 1a i 3", d) dodaje si ust. 3 w brzmieniu: "3. Minister wBa[ciwy do spraw Bczno[ci okre[li, w drodze rozporzdzenia: 1) rodzaje urzdzeD radiowych objtych obowizkiem okre[lonym w ust. 1a, biorc pod uwag zakresy czstotliwo[ci wykorzystywanych przez urzdzenie, 2) sposób, zakres i tryb udzielania informacji, o której mowa w ust. 1a, w tym wzór formularza zgBoszenia takiej informacji, biorc pod uwag, aby zakres udzielanej informacji byB niezbdny do prowadzenia skutecznego nadzoru nad urzdzeniami radiowymi wprowadzonymi do obrotu."; 2) w art. 91 w ust. 2 po pkt 3 dodaje si pkt 3a w brzmieniu: "3a) raport techniczny zawierajcy sprawozdanie z badaD technicznych urzdzenia radiowego wraz z opini potwierdzajc speBnianie przez nie zasadniczych wymagaD, wystawione przez akredytowane laboratorium badawcze, indywidualnemu u|ytkownikowi urzdzenia radiowego, niebdcy przedmiotem oferty handlowej,"; 3) w art. 110 w ust. 1: a) w pkt 3 po wyrazach "oraz rynku" dodaje si wyrazy "aparatury, w tym rynku", b) w pkt 4 po wyrazach "usBug telekomunikacyjnych i pocztowych" dodaje si wyrazy "oraz rynku aparatury, w tym rynku urzdzeD telekomunikacyjnych,"; 4) w art. 117: a) dotychczasow tre[ oznacza si jako ust. 1, b) dodaje si ust. 2 w brzmieniu: "2. Prezes URTiP jest uprawniony równie| do kontroli aparatury, w tym urzdzeD telekomunikacyjnych, znajdujcej si w obrocie handlowym, peBnic w tym zakresie funkcj organu wyspecjalizowanego w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodno[ci (Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360)."; 5) w art. 118: a) w ust. 1:  pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) prowadzenia ogldzin kontrolowanych sieci telekomunikacyjnych i aparatury, w tym urzdzeD telekomunikacyjnych,",  po pkt 5 dodaje si pkt 5a w brzmieniu: "5a) nieodpBatnego pobierania próbek wprowadzonej do obrotu handlowego aparatury, w tym urzdzeD telekomunikacyjnych, w celu przeprowadzenia badaD w zakresie speBniania przez aparatur zasadniczych wymagaD,",  pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) wykonywania czynno[ci kontrolno-pomiarowych, badaD sieci telekomunikacyjnych, urzdzeD telekomunikacyjnych oraz innej aparatury, a tak|e kontroli jako[ci [wiadczonych usBug telekomunikacyjnych.", b) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) nieodpBatne udostpnienie podlegajcych kontroli sieci telekomunikacyjnych, urzdzeD telekomunikacyjnych oraz innej aparatury, w celu przeprowadzenia badaD.", c) po ust. 3 dodaje si ust. 3a w brzmieniu: "3a. Do pobierania i badania próbek aparatury w zakresie speBniania przez ni zasadniczych wymagaD, o których mowa w ust. 1 pkt 5a, stosuje si odpowiednio przepisy art. 27-31 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 166, poz. 1360)."; 6) po art. 120 dodaje si art. 120a w brzmieniu: "Art. 120a. W przypadku stwierdzenia, |e wprowadzona do obrotu handlowego aparatura, w tym urzdzenia telekomunikacyjne, nie speBniaj zasadniczych wymagaD, Prezes URTiP: 1) podejmuje decyzj o wycofaniu z obrotu handlowego aparatury niezgodnej z wymaganiami okre[lonymi w odrbnych przepisach; 2) przekazuje niezwBocznie organowi nadzoru wyniki kontroli wraz z odpowiedni dokumentacj oraz kopi decyzji, o której mowa w pkt 1."; 7) art. 121 otrzymuje brzmienie: "Art. 121. 1. W przypadku stwierdzenia, |e aparatura nie speBnia wymagaD zasadniczych, w szczególno[ci powoduje zakBócenie pracy aparatury speBniajcej zasadnicze wymagania, Prezes URTiP mo|e w decyzji, o której mowa w art. 119, nakaza: 1) czasowe wstrzymanie u|ywania aparatury niespeBniajcej wymagaD zasadniczych; 2) zmian sposobu u|ywania aparatury; 3) zastosowanie na koszt podmiotu, wobec którego wydano decyzj, [rodków technicznych prowadzcych do speBniania przez aparatur zasadniczych wymagaD, w szczególno[ci prowadzcych do eliminacji zakBóceD; 4) czasowe zajcie aparatury, w celu przeprowadzenia badaD niezbdnych do ustalenia przyczyn powodujcych niezgodno[ aparatury z zasadniczymi wymaganiami, w szczególno[ci ustalenia przyczyn zakBóceD. 2. Decyzja, o której mowa w art. 119, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 3. Prezes URTiP mo|e uzale|ni wydanie zajtej aparatury od zgody jej u|ytkownika na usunicie, na koszt u|ytkownika, przyczyn powodujcych niezgodno[ aparatury z zasadniczymi wymaganiami, w szczególno[ci przyczyn zakBóceD."; 8) w art. 124 w ust. 1: a) po pkt 14 dodaje si pkt 14a w brzmieniu: "14a) wprowadza do obrotu handlowego urzdzenia telekomunikacyjne bez przekazania Prezesowi URTiP informacji w trybie i zakresie, o którym mowa w art. 90 ust. 1,", b) po pkt 16 dodaje si pkt 16a w brzmieniu: "16a) nie wypeBnia obowizków naBo|onych decyzj wydan na podstawie art. 119 lub art. 120a pkt 1,". Art. 54. W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189) wprowadza si nastpujce zmiany: 1) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Inspekcja Handlowa, zwana dalej "Inspekcj", jest wyspecjalizowanym organem kontroli powoBanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych paDstwa."; 2) w art. 2 po pkt 2 dodaje si pkt 2a w brzmieniu: "2a) zasadniczych wymaganiach - nale|y przez to rozumie zasadnicze wymagania, o których mowa w art. 5 pkt 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodno[ci (Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360),"; 3) w art. 3 w ust. 1 po pkt 1 dodaje si pkt 1a w brzmieniu: "1a) kontrola produktów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodno[ci z zasadniczymi wymaganiami okre[lonymi w przepisach odrbnych z wyBczeniem produktów podlegajcych nadzorowi innych wBa[ciwych organów,"; 4) w art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. GBówny Inspektor mo|e, na wniosek Prezesa Urzdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub z wBasnej inicjatywy, zleci wojewódzkiemu inspektorowi przeprowadzenie dodatkowej kontroli, je|eli jest to niezbdne do zbadania: 1) zjawisk lub procesów gospodarczych zachodzcych na rynku; 2) zgodno[ci produktu z zasadniczymi wymaganiami albo zgodno[ci produktu z ogólnymi wymaganiami bezpieczeDstwa okre[lonymi w odrbnych ustawach."; 5) w art. 18: a) po ust. 1 dodaje si ust. 1a w brzmieniu: "1a. Je|eli produkt nie speBnia zasadniczych wymagaD albo produkt nie speBnia ogólnych wymagaD bezpieczeDstwa, wojewódzki inspektor mo|e, w drodze decyzji, zakaza przedsibiorcy prezentowania, oferowania, reklamowania, wprowadzania do obrotu i dostarczania produktu na okres niezbdny do przeprowadzenia kontroli lub badaD albo do czasu speBnienia wymagaD, albo w drodze decyzji, zarzdzi wycofanie produktu z obrotu.", b) w ust. 2 po wyrazach "ust. 1" dodaje si wyrazy "i 1a", c) w ust. 3 po wyrazach "ust. 1" dodaje si wyrazy "i 1a". Art. 55. W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2000 r. Nr 122, poz. 1319, z 2001 r. Nr 110, poz. 1189 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 129, poz. 1102) w art. 26 po pkt 14 dodaje si pkt 14a w brzmieniu: "14a) nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu w zakresie ich zgodno[ci z zasadniczymi wymaganiami zgodnie z ustaw z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodno[ci (Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360),". Art. 56. W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jako[ci handlowej artykuBów rolno-spo|ywczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 44 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 135, poz. 1145) w art. 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Badania laboratoryjne zwizane z ocen jako[ci handlowej artykuBów rolno-spo|ywczych, o której mowa w art. 31, s przeprowadzane w laboratoriach Inspekcji albo w innych laboratoriach posiadajcych akredytacj.". Art. 57. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2001 r. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286) wprowadza si nastpujce zmiany: 1) w art. 9 w pkt 7 skre[la si wyrazy "udzielenie notyfikacji do dokonywania czynno[ci oceny zgodno[ci i"; 2) w art. 16 w pkt 9 skre[la si wyrazy "notyfikacji do dokonywania czynno[ci oceny zgodno[ci lub"; 3) w art. 24 w ust. 1: a) w pkt 4 skre[la si wyrazy "notyfikacji do dokonywania czynno[ci oceny zgodno[ci lub", b) w pkt 6 skre[la si wyrazy "notyfikacji lub". RozdziaB 9 Przepisy przej[ciowe i koDcowe Art. 58. Ilekro w obowizujcych przepisach jest mowa o Polskim Centrum Akredytacji utworzonym na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, nale|y przez to rozumie Polskie Centrum Akredytacji okre[lone w ustawie. Art. 59. Pracownicy Polskiego Centrum Akredytacji utworzonego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, staj si w dniu wej[cia w |ycie ustawy pracownikami Polskiego Centrum Akredytacji. Art. 60. Z dniem wej[cia w |ycie ustawy zadania okre[lone w art. 7 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. z 1993 r. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776, z 2000 r. Nr 43, poz. 489 i Nr 89, poz. 991, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 oraz z 2002 r. Nr 130, poz. 1112 i Nr 135, poz. 1145) wykonuje spóBka powoBana na mocy art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodno[ci, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 43, poz. 489, z 2001 r. Nr 63, poz. 636 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360). Art. 61. 1. Kadencja Dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji powoBanego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, upBywa z dniem 31 grudnia 2003 r. 2. Kadencja Rady do Spraw Akredytacji powoBanej na podstawie ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, upBywa z dniem 31 grudnia 2003 r. Art. 62. Zachowuj moc dotychczasowe certyfikaty wydane na podstawie odrbnych przepisów do upBywu okre[lonego w nich terminu wa|no[ci. Art. 63. W sprawach wszcztych i niezakoDczonych przed dniem wej[cia w |ycie niniejszej ustawy stosuje si przepisy dotychczasowe. Art. 64. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej ustawy, nie dBu|ej ni| przez okres 12 miesicy, obowizuj dotychczasowe przepisy wykonawcze, o ile nie s sprzeczne z przepisami tej ustawy. Art. 65. Przepisy art. 6-8, art. 12, art. 14, art. 21-24 oraz art. 44 stosuje si od dnia uzyskania przez Rzeczpospolit Polsk czBonkostwa w Unii Europejskiej. Art. 66. Traci moc rozporzdzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o dozorze nad artykuBami |ywno[ci i przedmiotami u|ytku (Dz. U. z 1928 r. Nr 36, poz. 343, z 1934 r. Nr 110, poz. 977, z 1939 r. Nr 54, poz. 342, z 1946 r. Nr 5, poz. 44, z 1949 r. Nr 42, poz. 311, z 1970 r. Nr 29, poz. 245 oraz z 2001 r. Nr 42, poz. 473 i Nr 128, poz. 1408). Art. 67. 1. Traci moc ustawa z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodno[ci, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 43, poz. 489, z 2001 r. Nr 63, poz. 636 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360). 2. Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolit Polsk czBonkostwa w Unii Europejskiej traci moc ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. z 1993 r. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776, z 2000 r. Nr 43, poz. 489 i Nr 89, poz. 991, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 oraz z 2002 r. Nr 130, poz. 1112 i Nr 135, poz. 1145). Art. 68. Ustawa wchodzi w |ycie z dniem 1 stycznia 2003 r., z wyjtkiem art. 52, który wchodzi w |ycie z dniem ogBoszenia.

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustawa System Oceny Zgodnosci 090122
ustawa o systemie oceny zgodnosci
Dz U 02 166 1360 Ustawa o systemie oceny zgodności
45 P USTAWA o systemie oceny zgodności
USTAWA o systemie oceny zgodności
System oceny zgodności
45 o systemie oceny zgodności
Dz U 2002 166 1360 o systemie oceny zgodności
system oceny zgodności
System oceny zgodności
System oceny zgodności oraz kontroli wyrobów
Zarządzanie Wiedzą2 Ogólne zasady oceny zgodności maszyn
Wymagania zasadnicze i procedura oceny zgodności sprzętu elektrycznego
analiza systemu oceny okresowej pracowników
Wymagania zasadnicze oraz tryb i procedury oceny zgodności maszyn i elementów bezpieczeństwa(1)
Dz U 20110657 Lj ustawa o systemie informacji w ocgonie zdrowia

więcej podobnych podstron