11236

11236



PSYCHOPATOLOGIA WYKI.AI) *1 28,10,IOi

A DIII) D KUNIC JA

Polega na ograniczonej zdolności hamowania zachowań i ma trzy podstawowe cechy:

•    Nieuzasadniona rozwojowo nieumiejętność skupienia uwagi

•    Impulsywność

•    Nadruchliwość

Mające swój początek pr/ed ukończeniem 7 lat NIEUWAGA

Nieuwaga pojawia się w takich zachowaniach jak sprawianie wiażcnia. zc osoba nic słucha oraz nic kończy rozpoczętych zadań Krótki czas skupiania uwagi uwidacznia się jako szybkie przechodzenie od jednej aktywności do innej, zanim zakończy się pierwsza działalność.

IMPULSYWNOŚĆ

Osoha działa bez zastanowienia

NADRUCHLIWOŚĆ

Jest często wskazana przez rodziców i naucz>'cicli. którzy nic mogą nadążyć za dzieckiem Dzieci te opisywane są jako niespokojne, mc mogące znaleźć miejsca, ciągle są w ruchu.

DIAGNOSTYKA

Rozpoznanie ADHD u dziecka obejmuje kilka oddzielnych ocen1

•    Oceny zachowań dziecka przez rodziców i nauczycieli

•    Wywiad /. dzieckiem, rodzicami i nauczycielami

•    Bezpośrednia obserwacja zachowania i wykonywania zadań

KLASYFIKACJA WG JCIMO. BRAK l-WAGł

(Co najmniej 6 z następujących objawów utrzymywało się przez, co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnym z poziomem dziecka)

I częste nic zwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub c/ęslc bc/lroskie błędy w pracy szkolnej* pracy lub innych czynnościach

2. częste niepowodzenia w utrzymaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą

3    często wydaje się nic słyszeć, co zostało do niego (do niej) powiedziane

4    częste niepowodzenia w postępowaniu wg instrukcji albo kończenie pracy szkolnej, pomocy w domu lub obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego ani niezrozumienia poleceń)

5. często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności

6 częste unikanie lub silna niechęć do takich zodoń jak praca domowa, wymagająca wytrwałego wysiłku umysłowego

7.    częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, jak wyposażenie szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzi

8.    często łatwa odwraca Iność uwagi przez zewnętrzne bodźce

9.    c/ęste zapominanie w toku codziennej aktywności

KLASYFIKACJA WG ICD-10. SADMIERSA AKTYWNOŚĆ

(Co najmniej 3 z następujących objawów nadmiernej aktywności utrzymywały się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnym z poziomem dziecka!

1    często niespokojnie porusza rękoma lub stopami, albo wierci się na krześle

2    opuszcza siedzenie w kłasic lub w innych sytuacjach w, których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej

3    często nadmierne rozbieganie lub wtrącanie się w sytuacjach w, których jest to niewłaściwe ( w wieku młodzieńczym lub u dorosłych może występować jedynie poczucie niepokoju)

4.    często przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku

5.    przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej praktycznie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
88182 Image17 (28) 32 5.10. Rzucamy trzy razy monetą, polegającego na tym, że wyrzucimy: a) co
IMG28 (6) [C3X1Oceny materiału siewnego: • ocena połowa - polega na sprawdzeniu, czy plantacje W na
332 (10) 332 Sztuka chrześcijańska Zagadnienie polega na tym, aby ustalić, kiedy w judaizmie diaspor
03 10 09 (31) WIBRACJA Wibracja polega na wprowadzaniu w drgania tkanek powierzchniowych i głębie)
IMG54 (10) ••• •••• ••••Cele Lean Management System ten polega na nieustannym eliminowaniu
Obraz 7 2 28. Jedyną znaną przyżyciowo mutacją liczbową polegającą na braku pary chromosomów homolog
Image17 32 5.10. Rzucamy trzy razy monetą, polegającego na tym, że wyrzucimy: a)   &n
Historia Myśli Psychologicznej Wyki. 1 prof. Boryk 2002.10.06 Wcześniej [Bolt] uważał, że psychologi

więcej podobnych podstron