11383

11383



właściwa przemianę materii

należy jednak nadmienić . ze czynnikiem względnym do pełnego wykorzystania walorow fizjologiczno-zdrowotnych jest systematyczne i właściwe kaloryczne odżywiania

5 pedaaofticzny

Polega na przejawieniu inicjatywy i samodzielności w organizowaniu sobie zajec rekreacyjnych w zależności od własnej potrzeby i zainteresowań.

Pozytywny elementem pedagogicznym aspektów czasu wolnego jest dochodzenie pizez samo dziecko do zrozumienia konieczności samowychowania , stałego podnoszenia swoicli umiejętności oraz doskonalenie . W czasie wolnym dziecko oddaje się twórczym zajęciom . które angazuja cała osobowość. Czas wolny przezywa ono bezinteresownie . często bez określonego celu . z duża doza własnej przyjemności i satysfakcji. Takie samodzielne wykorzystywanie czasu wolnego daje poczucie swobody . możliwości rozwinięcia własnej inicjatywy.

6.    Hłmień i opisz liinkcje ciosu winem*

1    wypoczynku

Polega na oderwaniu się od wymagań, planów, od wszystkiego co stwarza napięcie nerwowe, co zmusza jednostkę do wysiłku . Wypoczywać tza prowadzić taki tryb życia. który zapeni organizmowi potrzebne po nauce i pracy odprezenie. będzie stwarzał warunki do odnowy sil oraz regeneracji fizycznej. intelektualnej i społecznej. Wypoczynek może być bierny ( okres snu) i czynny ( zaangażowanie się ruchowe czy psychiczne w czynności odmienne od normalnie wykonywanych). Należy dazyc do zachowanie odpowiednich proporcji między praca a wypoczynkiem. Organizm ludzki wypoczywa najlepiej gdy jest pod działaniem rożnych bodzcow psychicznych i fizycznych przyspieszających proces regeneracji ( zmiana miejsca pobytu, warunków i trybu życia codziennego i oderwanie się od środowiska).

2    rozrywki

Rozrywka kompensuje monotonie dnia codzienngo . nudę. wprowadza w nieocdziennosc: zabawę, przygodę angazujaca psychikę . przywołującą szczescie i radość. Udział w rozrywce pomnaża zasób doświadczeń. zwiększa bogactwo życia , zaspokaja glod wrażeń . pozwala uczestniczyć w zdarzeniach i życiu środowisk odległych w czasie lub przestrzenii dla nich niedostępne.

3    bezinteresownego kształć pnia się

To już nie regeneracja sil lecz budowanie trwałych wartości w umyśle i sercach młodych ludzi opierających się na uzyskiwanej przez nich wiedzy . Dzięki samokształceniu człowiek nabywa noweych umiejętności, kształci swój intelekt i wole. doskonali się, ma możliwość samorealizowania i samourzeczywistnienia .

4    uczestnictwa wżyciu społecznym

Polega na celowym aktywizowaniu jednostki w czasie wolnym . na wiązaniu się z innymi, z którymi razem projektuje i realizuje rożne formy zajec. Człowiek żyjący w grupie nie nudzi się . nie ma odczucia bezcelowości życia. Każdy powinien mieć realna możliwość brania udziału w dobrowolnych i elastycznych grupach . które stanowiłyby najlepsze warunki rozkwitu indywidulanych wartości i zapewniłyby własne miejsce w społeczeństwie. Czas spędzany wyłącznie w samotności uniemożliwia przezywanie radości, porównywanie własnego postępowania, swoich czynów. oddanie koleżeńskie dla innych, zaspokajanie potrzeby należenia do grupy.

7.    ytYkaż moczenie funkcji wvcho wawczęj,

Czas wolny powinno się organizować kulturalnie, z uniakmi patologii i niebezpiecznych społecznie ekscesów. Pozostawienie człowiekowi zbyt dużej ilości godzin czaso wolnego , który sam ma sobie wypełnić . bywa przyczyna klopotow, bo człowiek czasami sam nie potrafii uzupełnić tego wolnego czasu. Aby uniknąć tych negatywnych skutków nadmiaru czasu wolnego należy się odpowiednio przygotować do właściwego korzystania z tego czasu. Duża role w przygotowaniu człowieka do właściwego spożytkowania czasu wolnego spełnia wychowanie . które rozbudza zainteresowania . potrzeby, kształtowanie potrzeby . ułatwia nawyki rekreacyjne oraz świadomy stosunek do własnej psychiki i organizmu oraz ich potrzeb .

Funkcja wychowawcza czasu wolnego to :

—    ciągle . ustawiczne przygotowanie człowieka do aktywnego. samodzielnego i racjonalnego wypełniania czasu wolnego roznorodna działalnością rekreacyjna aprobowana społecznie, dajaca wypoczynek . kulturalna rozrywkę oraz rozwijająca jego osobowość

-    popidaryzowanie wzorow. tworzenie różnorodnych modeli organizacji czasu wolnego, kształtowanie nawyków, przyzwyczajeń i postaw wobec rekreacji i turystyki.

Funkcja wychowawcza czasu wolnego ma sluzyc zatem kształtowaniu pozytywnych upodobań, zainteresowali, wyrobieniu umiejętności i nawyków kulturalnego spędzania czasu wolnego. Jest to więc proces o styl i życie człowieka.

8.    Od czego zęięjy bucbet i sposęb y^jmrzystania ęzg_su wlnego?

Budżet- jest to zastosowanie odcinków czasu przewidzianych na realizacje rożnych czynności życiowych.

Ktdtura fizyczna przywiązuje duża wagę do sposobow wykorzystania czasu wolnego, który nabiera, coraz większego znaczenia wychowawczego.

Zasadnicze nierówności społeczne w sferze czasu wolnego zachodzą między miastem a wsią ( między ludnością rohiicza a pozarolnicza)

W mieście jest umiatkowany czas pracy a na wsi nie.

W mieście jest więcej dobry kultury niż na wsi.

Zachodzą również nieścisłości społeczne w sferze czasu wolnego w populacji miejskiej.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03722 Należy jednak pamiętać, że jeśli działanie czynnika pizyczynowego jest warunkiem powst
skanuj0010 (151) 160 7. Ruch turystyczny szym zakresie. Należy jednak zaznaczyć, że podział turystyk
page0244 — 230 zdrowie. Należy jednak zauważyć, że troska o te biedne dzieci powinna się rozciągać n
Rozdział 1. Uwagi wprowadzające Należy jednak pamiętać, że sąd karny związany jest orzeczeniami
Należy jednak pamiętać że pojawienie się dokumentów stworzonych na podstawie wzorów określonych w ww
Logistyka - nauka Należy jednak pamiętać, że chociaż rozwój morskiej energetyki wiatrowej może
DSCN1692 F.fekt aureoli 41 miol socjologii. Należy jednak podkreślić źe w innych kulturach działanie
Systemy polityczne współczesnego świata kategorią relewancji politycznej. Należy jednak pamiętać, że
Barbie lalek. Należy jednak pamiętać, że poprzedniczki Barbie nie przedstawiały dzieci ani nastolat

więcej podobnych podstron