14286

14286



na nich - ponieważ się ich nie boi, ukazuje wtedy jaki jest.

Inna relacja z ludźmi od których jest zależny - będzie schlebiał i nadskakiwał mocniejszemu. Żaden człowiek nie może chełpić innych.

2)    Opisowa

Jest obecna od XIX w. (towarzyszy rozwojowi socjologii). Nie ma ambicji nauczycielskich, nie wychowuje. Bada relacje międzyludzkie, gdzie jest możliwość czynienia dobra lub niebezpieczeństwo czynienia zła. Zastanawia się dlaczego ludzie coś robią, zbiera fakty o zachowaniach ludzi, nie ocenia. Zajmuje się genezą moralności.

Dzieli się na:

a)    Psychologia moralności

Związek pomiędzy psychiką ludzką a sferą moralną (dobro i zło). Bada ona stopień własnej samooceny w stosunku do innych ( czym wyższa krytyka innych tym niższe poczucie własnej wartości).

b)    $pęję>lę>fl'a mgrąlności

Związek pomiędzy życiem społecznym a życiem moralnym (np. głód na świecie - przeciętny człowiek jest zdolny kłamać, zabijać i zjadać innych byleby zaspokoić swój głód).

3)    Metaetyka

Meta - to co następuje po czymś (to co następuje po etyce normatywnej). Zajmuje się językiem moralności; zrozumieniem znaczenia tych szczególnych słów. Logiczna analiza języka moralności. Przedstawicielem jest G. E. Moore.

Szkoła naturalistyczna - słowo dobry ma odzwierciedlenie w świecie w istotach w nim żyjących (np. ktoś nie kłamie). Można to słowo zdefiniować.

Emotywiści - gdy o kimś mówimy nasze słowa więcej mówią o nas samych niż o człowieku którego określamy, np. gdy mówimy o jakiejś pani. nie jest ona w ogóle określona, ponieważ to my ją lubimy, a nie ta pani jest dobra. Możemy dostrzec tutaj ładunek emocjonalny. Słowa wyrażają emocje nadawcy ale też spełniają funkcję emotywacji (wywoływanie u kogoś innego emocji na temat danego człowieka, może być to rodzajem manipulacji). Przed nią ochroni nas tylko wiedza.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ćwiczenia dla 5 6 latków ! (2) Nazwij obrazki. Przy każdym z nich zaznacz literę, na jaką kończą si
przeto ogień się ich nie ima. Poza tym Yosemite Valley, Lakę Tahoe leżące na wysokości ponad 2000 me
Ćwiczenia dla 5 6 latków ! Nazwij obrazki. Przy każdym z nich zaznacz literę, na jaką kończą się ic
26 (333) 52 Tony Buzan Genialna pamięć Na jajkach siedzi ostrożnie, starając się ich nie rozgnieść,
mowisz masz (49) WYRAŻAJ UZNANIE własnych negatywnych nawyków, tak abyś przyłapywał się na nich zara
Slajd50 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (6)Wtedy rozwiązaniem jest wy
NAUKOWEGO I SPOŁECZNEGO. 457 i w łachmanach. U pierwszej zaś z nich, przebijał się jeżeli nie dostat
Sprzątanie zybyZima się ich nie ima Przetrzyj 90-procentowym spirytusem zewnętrzną powierzchnię szyb
page0353 .345Rostocki tułu koadjutorstwa obejmował arcybiskupie dobra na Ukrainie. Zdaje się, że nie
21354 Slajd50 Gdy dziecko godzi się na konsekwencje i nie zmienia zachowania (6)Wtedy rozwiązaniem j
pedag9 czyć nawet do dziesięciu. Na lekcji bawił się samochodzikami, nie wykonywał poleceń kierowan
Chopin oczami dzieci1 - Ale naprawdę patrzyli tylko na kołnierzyk? - zaniepokoiła się Dominika. (f
128 Dyskusja z tym, co powiedziano na początku, odnosi się ono nie do jednostkowego regionu, lecz do

więcej podobnych podstron