16407

16407



II.    Poznawanie nowych faktów

Proces poznawania powinien opierać się na czynnościach teoretycznych i praktycznych, dostosowanych do wieku i zdolności uczniów, umożliwiających przyswojenie uczniom określonych wiadomości, nawyków i umiejętności Spostrzeganie- polega na tym, ze patrząc na różne przedmioty, uczeń zauważa, co się mu .rzuca w oczy";

Obserwacja- tym się różni od spostrzegania, że pozwala dochodzić do sądów spostrzeżeniowych, mających dać odpowiedź na postawione pytanie; obserwacje poprzedza się zwykle przygotowaniem przed lekcją wszystkich pomocy naukowych, potrzebnych do zajęć laboratoryjnych lub pokazu;

Sposoby poznania:

A)    Empiryczne:

-poznanie bezpośrednie (obserwacja, spostrzeganie, eksperyment);

-poznanie pośrednie (schematy, mapy, strategie, obrazy, modele);

B)    Werbalne:

-słowo mówione (opis, opowiadanie, pogadanka, wykład, dyskusja);

-słowo drukowane (opis, opowiadanie, praca z tekstem);

Błędy nauczycieli:

-ponaglanie uczniów do wypowiedzi, a zwłaszcza do formułowania wniosków i uogólnień;

-wypowiadanie przez nauczyciela odpowiedzi za uczniów, samodzielne formułowanie wniosków z obserwacji („niecierpliwi nauczyciele")

-zły dobór przedmiotów do obserwacji, warunków, w jakich przebiega kierowanie obserwacją;

Trudności uczniów:

-trudności w skupieniu uwagi na cechach najważniejszych;

-trudności związane ze słabym wzrokiem;

•trudności związane z trójwymiarowością;

-trudności w użyciu słów we właściwym znaczeniu;

-trudności w zrozumieniu i przyswajaniu treści nie związanych z życiem;

-trudności z wyciąganiem wniosków;

-trudności z uchwyceniem wszystkich elementów;

-brak zainteresowania;

III.    Nabywanie pojęć

Proces nabywania pojęć przez uczniów ma charakter złożony. Proces formowania się pojęcia w świadomości ucznia polega on na „odkrywaniu" cech, czyli na abstrahowaniu.

Pojęcia- podstawowa jednostka organizacyjna myślenia, porozumiewania się ludzi, to wytwory poznawania otaczającej rzeczywistości; pojęcia mają cechy, które je opisują i umożliwiają zdefiniowanie; na odróżnienie danego pojęcia od innych pozwalają jego cechy istoty;

Sposoby realizaqi(etapy kształtowania pojęć ogólnych):

-kojarzenie nazw z odpowiednimi przedmiotami;

-tworzenie przedpojęć na podstawie znajomości zewnętrznych cech rzeczy i zdarzeń;

-nabywanie pojęć naukowych;

Metody nauczania pojęć według Arendsa: Arends mówi o cechach istotnych i nieistotnych, w definicji mówi, aby uczyć pojęć z podziałem na przykłady i nieprzykłady:

-dedukcyjna- od ogółu do szczegółu (od reguły do przykładu)- nauczanie bezpośrednie;

-indukcyjna- od szczegółu do ogółu (od przykładu do reguły);

Błędy nauczycieli:

-nieuwzględnianie wszystkich etapów;

-podawanie uczniom gotowych definicji niepołączonych z analizą;

-niewłaściwa realizacja poszczególnych etapów kształtowania pojęć;

-zestawienie przedmiotów nieporównywalnych;

-wprowadzenie zbyt wielu pojęć naraz;

-uogólnienie cech przedmiotów na podstawie zbyt małej liczby przykładów, zły dobór przykładów;

-egzekwowanie od uczniów definicji, pojęć bez sprawdzenia rozumienia ich treści;

•nauczyciele nie starają się wdrażać uczniów do posługiwania się pojęciami w sytuacjach nowych;

Trudności uczniów:

-błędy we wnioskowaniu;



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0028 (31) Wybór antybiotyku powinien opierać się na: •    Znaj omości etiol
stwie. Pomiar dydaktyczny skierowany na umiejętności praktyczne powinien opierać się na zadaniach ty
Definicja ćwiczeń treningowych Proces treningu sportowego opiera się na systemie ćwiczeń
WSPÓŁCZESNY SYSTEM MOTYWACYJNY POWINIEN OPIERAĆ SIĘ NA: 1.    WSPÓLNYCH
larsen0778 778 II Anestezjologia ogólna czas rutynowego przebiegu operacji, opierając się na doświad
47325 STR (3) Zarys przedmiotu biojurysprudencji 19 Biojurysprudencja opiera się na założeniu pozna
DSCN6366 190 Z POGRANICZA luz Reiki w liniach tradycyjnych opiera się na Inicjacjach, poznawaniu wie
^ Czym jest eXtreme Programming (2/2)■ Proces zgodny w wymaganiami XP: 1.    Opiera s
>    sędzia, wydając decyzję, powinien opierać się nie tylko na przepisach
II zasada termodynamiki2łia=I£iS=ł-S=i=Ś_Ł-Ł-a_E_e-8»!i=S=a-S=S-Ł_iS-4j. Opiera się na bardzo
Nasz świat powinien zmierzać ku lepszemu i opierać się na zrozumieniu współpracy i miłości jednak rz
2 ad. II — Definicje te opierają się na stwierdzeniu, że własność to stosunek prawny, w którym rzecz
II Kryterium sposobu przebiegu procesu interpretacji 1. Wykładnia językowa Polega na wyjaśnianiu sen

więcej podobnych podstron