21049

21049



proces produkcyjny zostanie opanowany z sukcesem, nowy produkt, który zaspokoi potrzeby ograniczonego kręgu odbiorców, zostanie wprowadzony na rynek (wejście na rynek poprzez niszę). Aktywność w fazie pionierskiej skupiona jest wyłącznie w całości na idei technologicznej i wejściu na rynek. Założyciel przedsiębiorstwa jest często zarówno wynalazcą i przedsiębiorcą, cechuje go kreatywność, innowacyjność i gotowość poniesienia na siebie ryzyka. W zakresie wewnętrznej organizacji można zauważyć wiele improwizacji, przedsiębiorca wydaje polecenia osobiście i bezpośrednio swoim podwładnym. Zarządza przedsiębiorstwem, opierając się na własnych umiejętnościach, wiedzy, intuicji i doświadczeniu. Zachowania pracowników są wzmacniane przez osiąganie sukcesu. W operatywnym działaniu na plan pierwszy wysuwają się problemy w zakresie realizacji funkcji przedsiębiorstwa związane z zaopatrzeniem, gospodarką materiałową, produkcją, magazynowaniem i dystrybucją. Dużo uwagi poświęca się zabezpieczeniu finansowemu.

Czynników kryzysogennych fazy pionierskiej można upatrywać w samej idei przedsiębiorczości oraz w niewystarczających zasobach lub też przyczyny kryzysu mogą tkwić w zbyt małych umiejętnościach menadżerskich przedsiębiorcy.

Faza zdobywania rynku

W fazie zdobywania rynku udaje się zrealizować przedsiębiorstwu jego podstawową ideę dotyczącą szerszego udostępnienia odbiorcom produktu na rynku. Nisza rynkowa zostaje poszerzona. Zwiększa się niebezpieczeństwo wystąpienia wąskich gardeł w zakresie dostaw. Z ciągłym wzrastaniem przedsiębiorstwa związane są potrzeby finansowe, oznacza to niekiedy przyjęcie nowych wspólników lub zmianę formy prawnej przedsiębiorstwa celem zwiększenia zasobów finansowych. Przedsiębiorca zatrudnia menadżerów, którym stopniowo przekazuje część swoich kompetencji. W zakresie systemu zarządzania uwaga zostaje skierowana na problem wewnętrznej organizacji oraz standaryzacji zasad i procedur, a także tworzy się systemy planowania, informacji i kontroli.

Przyczyny kryzysu tej fazy należy szukać w błędnym oszacowaniu możliwości wzrostu organizacji w stosunku do jej wewnętrznego potencjału, a także konkurencji w momencie wejścia przedsiębiorstwa na rynek i utrzymania na nim pozycji. Kryzys organizacji może być również konsekwencją zaniedbania tworzenia potencjałów strategicznych wskutek koncentrowania się na "mnożenia" istniejącego.

Faza dywersyfikacji

Faza dywersyfikacji polega na zróżnicowaniu i opracowaniu nowych produktów, co wiąże się z wprowadzeniem innowacji poprzez szukanie nowych technologii. W zależności od postępującego procesu dywersyfikacji produkcji może nastąpić skokowy (gwałtowny) rozwój organizacji. Elementy, na które zwraca się szczególną uwagę w tej fazie, to: narzędzia efektywnego zarządzania, kultura organizacyjna oraz kreatywność pracowników. Zmiany dotyczą precyzyjnego sformułowania celów oraz określenia polityki przedsiębiorstwa. W fazie tej w wyniku zróżnicowania asortymentu produktów poszukuje się nowych pól działania w sferze technologicznej i rynkowej w celu zmniejszenia zależności od dotychczasowej domeny. Proces dywersyfikacji może przybierać różne formy i powodować dywizjonalizację struktury. W fazie tej ze względu na ułatwienie kierowania może dojść do oddzielenia nowych segmentów i tworzenia prawie niezależnych filii. Zarządzanie strategiczne jest ukierunkowane na zróżnicowanie. Na znaczeniu zyskuje zarządzanie portfelowe.

W fazie dywersyfikacji może wystąpić potencjalny kryzys, gdy przedsiębiorstwo w zaawansowanym procesie dywersyfikacji nie opanuje w pełni procesów technologicznych produkowanych wyrobów lub straci pozycję na rynku. Kryzys może również zwiększyć niekompetentność kierownictwa.

Faza zjednoczenia

W fazie zjednoczenia, gdy przedsiębiorstwo nie może osiągać określonych celów i wzmocnić swojego udziału w rynku w wyniku własnej wewnętrznej aktywności, czy też postępujący - oparty na



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P3109005 Czfit I. Wlidomokł wstępne Dobra produkcyjne pośrednio zaspokajają potrzeb)- człowieka. gdy
Produkty firmy: -    zaspokajają potrzeby biologiczne -    gwarantują
Józef DubińskilJ. Susi. Min. Vol. 12 (2013), No 1 planowanej wielkości produkcji, jak i zaspokajania
Wibroprasa 5HP 5000C Wibroprasa TechmatikSHP 5000 Cto nowy produkt, który umożliwi naszym Klientom j
CASE2 COKING-PLANT Ltd. to producent koksu, który w złożonym procesie produkcyjnym wytwarza kilka ro
1.    Wstęp Cykl produkcyjny jest to czas trwania procesu produkcyjnego wyrobu zawart
356 Adam Stabryla Rysunek 3. Wykres Clarka dla procedury „rea w procesie produkcyjnym Źródło:
8 i precyzji procesu produkcyjnego. Współczesna technologia obróbki skał łączy ze sobą czynności
(2) Zadanie 30. Właściwa kolejność etapów procesu produkcyjnego kotletów w panierunku podwójnym to:

więcej podobnych podstron