22270

22270



możliwości prawne i finansowe rządu).

W tej fazie procesu najistotniejsze znaczenie ma wspólna praca czynnika politycznego w ministerstwie z czynnikiem urzędniczym i fachowym. Jeśli współpraca ta kuleje oznacza bardzo zachowawcze i przy tym partykularne podejście do problemu.

Gdy chodzi o projekty aktów normatywnych tryb i zasady ich przygotowania są w uregulowane już w samym regulaminie prac Rady Ministrów. Kryteriami prac są: legalność, kompetentność, oraz niezbędność regulacji i jej poprawność legislacyjna.

2. Tuż przed samym opracowaniem projektu należy przeprowadzić analizy mające na celu przewidzenie skutków społecznych i gospodarczych oraz wytyczenie kierunków zmian. Należy też zasięgnąć opinii zainteresowanych podmiotów i środowisk.

Dopiero po zakończeniu analiz i po zaciągnięciu opinii wybiera się kierunek, w któiym będzie się podążać podejmując decyzje.

3. Ponadto do projektu przygotowuje się uzasadnienie, w którym oprócz aspektów merytorycznych przedstawia się wstępną ocenę skutków regulacji.

4. Do projektu jako załączniki powinno się dołączyć akty prawne UE regulujące dane zagadnienie oraz wstępną opinię o zgodności z prawem unijnym. Ponadto wyniki ( lista) konsultacji społecznych.

Gdy projekt jest gotowy podlega wewnętrznym uzgodnieniom w resorcie, a następnie kieruje się go do konsultacji zewnętrznych.

Uzgodnienie

(treści i formy z innymi zainteresowanymi podmiotami i instytucjami).

Z grubsza wyróżnia się tu dwie ich grup. Jedną stanowią środowiska zewnętrzne, drugą -ministrowie inne oigany administracji rządowej.

Środowiska zewnętrzne

Projekt dokumentu rządowego podlega konsultacją zewnętrznym. Praktyka rządowa jest tu zróżnicowana. Niekiedy konsultacje prowadzone są od razu w fazie projektowej, jeszcze w ministerstwie, które przygotowuje projekt, w innych przypadkach do konsultacji dochodzi dopiero równolegle z uzgodnieniami międzyresortowymi. Czasem konsultacje są powtarzane, a to w związku z przekształceniami jakim w trakcie procesu decyzyjnego ulega projekt.

Niekiedy konsultacje są wymagane przez ustawę. Obecnie jest ponad 70 podmiotów włączonych do konsultacji społecznych w tym KRRiT samorząd terytorialny itd. W innych przypadkach zakres konsultacji uzależniony jest od potrzeb.

Są dwie zalety przeprowadzania szerokich konsultacji społecznych:

•    sprawdza się merytoryczny aspekt przygotowanego rozstrzygnięcia, bo na jego temat wypowiadają się różne środowiska w tym różni eksperci.

•    pozwalają rządowi ocenić poziom społecznej akceptacji jego działalności i zaufania jakie budzi.

Jednak w Polsce konsultacje są przeprowadzane wtedy gdy projekt przybrał już niemal ostateczną postać. Dlatego RP jest daleko od standardów demokratycznego państwa prawa , które powinno być otwarte na obywateli oraz uspołecznione w znaczeniu ścisłego powiązania ze społeczeństwem obywatelskim.

Uzgodnienia międzyresortowe




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz9 (25) we. Nie jest tu wykorzystywany ich pojęciowy i operacyjny charakter. W tej fazie proces
Rozdział 1Wstęp W zadaniach zarządzania, a także sterowania nadrzędnego procesami, kluczowe znaczeni
Środkowa faza konfliktu. W tej fazie najistotniejsze są interakcje między partnerami konfliktu. Mogą
Image 143 Stosowanie cen dumpingowych wywozu śmieci i finansowanie strat z tej działalności jest moż
SNV36583 213 KLASYCYZM prądu aż do końca wieku. Za pierwszy wyraz tej świadomości, dotykający najist
IMG14 JJ. Starszy wiek szkolny W tej fazie rozwoju dziecka nauczyciel może budować swój autorytet n
• Wezmę udział w organizacji Będę odpowiedzialny za napisanie preliminarza finansowego i rozliczenie
Faza 5 - odpowiadanie na pytanie, „Co chcesz? ; Uczeń w tej fazie uczy się nadal spontanicznie prosi
P050211 04 [01] mifnciywm skojarzony z daną fazą uzwojenia stojana zmienia się sinuso-i indukuje 1

więcej podobnych podstron