24252

24252



,ROGACZ" - zwracamy się do rozmówcy -,rogów nie zgubiłeś, a czego nie zgubiłeś, to posiadasz, wiec posiadasz rogi". Próba zdefiniowania znaczenia słowa ,zgubić". Z obu prawdziwych i poprawnych przesłanek wyciągamy wniosek, który jest poprawny, ale NIEPRAWDZIWY.

,BABKA" - krótkie pytanie kierowane do rozmówcy - trzeba zwracać uwagę na jedna rzecz - że kiedy odpowiadamy na postawione serio pytanie to powinniśmy na nie odpowiadać, a nie na inne. Pytanie brzmi - ,czy przestałeś bić swoja babkę?" Każdy odpowie ,nigdy jej nie bilem" ALE to nie jest odpowiedzieć na to pytanie, można na nie opowiedzieć TAK lub NIE

,PARADOKS KŁAMCY" - Kłamca mówi - ,ja teraz kłamię". Pytanie brzmi - kłamie, czy mówi prawdę? Okazuje się że zarazem kłamie i mówi prawdę. Zdanie któro samo w sobie jest sprzeczne.

W XVII wieku powstał jeszcze jeden wariant - ,GOLIBRODA Z SEWILLI" - to ktoś taki, który goli wyłącznie tych mężczyzn, którzy nie golą się sami. Pytanie brzmi - czy goli siebie? Jeżeli się goli, to się nie goli, bo goli tylko tych, co nie golą się sami. A jeśli nie goli - to goli, bo goli tych, co nie golą się sami© - też zdanie jest sprzeczne wewnętrznie.

GORDIASZ Z LEONTINOI- filozof, powszechnie wszyscy historycy filozofii zauważyli, ze sformułował najbardziej radykalną koncepcje nihilistyczną, jaka w ogóle w historii filozofii się pojawiła. Jego traktat się nie zachował. Gordiasz swojej tezy formułował w sposób warunkowy. Jego dzieło się nie zachowało, ale znamy tytuł - O naturze, czyli o niebycie.

Pierwsza teza brzmiała - ,nic nie istnieje" (pewne, bo jest potwierdzone w kilku źródłach) - jeżeli tak mówi, to kwestionuje prawność nauki o bycie, czyli ontologii - bo wg tej tezy ta nauka nie miała by się czym zajmować.

,Nawet gdyby istniało, byłoby niepoznawalne" - zakwestionowanie posługiwanie się teoria poznawania, czyli epistemologii.

,Nawet gdyby było poznawalne, to jest nieprzekazywalne" - zakwestionowanie intersubiektywności -czyli możliwości przekazania wiedzy komuś innemu i przy okazji jej subiektywności.

A kiedy sformułował tą swoja koncepcję był konsekwentny i przestał zajmować się filozofia, a zajął się estetyką - a raczej historia sztuki - bo znal, ze sztuka w sposób niekwestionowalny odsłania wszystko i nie chełpi się mianem nauki (a dziś to rob, ale cóż...)

Zajmował się także mowami na .rozgrywki retorów" - pisał głównie mowy obrończe. M.in. obrona Heleny- czyli zajął się po prostu retoryką.

Wydawać by się mogło, gdy pojawiły się dwie konkurencyjne koncepcje rzeczywistości, filozofia nie ma już nic do roboty. Rzeczywiście, przez jakiś czas nic się nie działo, aż w końcu pojawili się PLURALIŚCI - ich zadaniem była próba wykazania, że ?

Konkretne koncepcje można rozpatrywać pod kątem dualizmu, monizmu i pluralizmu - czyli pod katem pytania o arche. Moniści - jeden i tylko jeden element, z którego wyłoniła się rzeczywistość -np. Tales i tylko woda.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Paula Wappa nie własnego imienia, w celu bezpośredniego zwracania się do rozmówcy w trakcie dalszej
DSCF4643 Zwracamy się do rozmówcy z prośbą o skoncentrowanie się na sprawach najważniejszych, np.: -
page0124 116 Summa teologiczna które z natury potrafimy, nie potrzebujemy łaski. Lecz anioł zwraca s
literatura5 Sztuka dramatopisarska Afschylosa_ czasem Klitajmestra na początku swojej mowy w ogóle
marudzi- słońce dla niej za mocno świeci, jest gorąco, nie wieje wiatr. Następnie zwraca się do Star
scandjvutmp23401 nic nam dać nie chcą? I dla czego zwraca się do nas... zawsze do nas, gdy mu się c
img254 umieć cicho porozumiewać się ze sobą, pamiętać, że nie powinny zwracać się do nauczycielki pr
Mołotow spotyka się z Hitlerem: groźby i złudzenia 337 wyjaśnił mi szeptem: «Nigdy nie zwracajcie si
Ironia 16 MICHAŁ GŁOWIŃSKI filozoficznej refleksji. By się o tym przekonać, nie musimy zwracać się d
IMGY85 (2) 318 WZNIOSŁOŚĆ W IRYDIONIE ludzkość winna dokonać, Mazzini zwraca się do „apostołów prawd

więcej podobnych podstron