2632

2632



Nie ulega wątpliwości, że wraz z rozwojem cywilizacji bodźce te. zwane karami, odgrywają większą rolę niż bodźce naturalne.

Zgodnie z tą koncepcją. zachowanie człowieka jest tym bardziej wolne, im mniej znajduje się w jego środowisku bodźców niepożądanych, im rzadziej styka się z niekorzystnymi stanami rzeczy. Jeśli robotnik pracuje w wysokich temperaturach, jeśli jego każda pomyłka stwarza poważne zagrożenie fizyczne, to jego wolność jest drastycznie ograniczona. Podobnie nie można nazwać wolnym zachowania ucznia, który jest karany za każde wykroczenie, który staje się ofiarą zbyt sztywnej organizacji szkoły. Można by powiedzieć, że wolność wiąże się przede wszystkim z brakiem w otoczeniu wzmocnień negatywnych. Rezygnacja z różnorodnych form sterowania punitywnego stwarza korzystne warunki do rozwoju wolności człowieka.

Ludzie nie uciekają od wolności, raczej o nią walczą. Różne są metody tej walki. Często polega ona na eliminacji bodźców i zdarzeń awersyjnych. Dzięki rozwojowi techniki udało się ograniczyć powodzie czy zmniejszyć niebezpieczeństwo pożarów. Osiągnięcia medycyny pozwoliły zapobiec wielu chorobom i epidemiom. Stanowcza postawa pedagogów i psychologów spowodowała wyeliminowanie ze szkoły kar fizycznych.

Ludzie nie zawsze atakują bodźce awersyjne, równie często ich unikają. Jak stwierdziłem w poprzednim rozdziale, uczniowie opuszczają szkołę, w której kara jest podstawowym narzędziem wychowawczym; pracownicy unikają instytucji, w której dominują bodźce awersyjne.

wyniki walki o tak rozumianą wolność nie są zbyt pocieszające. Z jednej strony udało się człowiekowi uwolnić od wielu zdarzeń niepożądanych, z drugiej strony jednak powstały nowe źródła zagrożeń, takich jak wojna nuklearna, zanieczyszczenie środowiska czy przeludnienie; opracowano wyrafinowane metody przymusu administracyjnego. Wolność definiowana jako uwolnienie człowieka od kontroli negatywnej i kar jest w dalszym ciągu wielkim problemem jednostki.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
OBSZAR I ZALUDNIENIE MIASTA POZNANIA W całokształcie rozwoju jedna rzecz nie ulega wątpliwości, że
rozdział (43) 333 ifncesiarsidmiaimfó ” gównie z myślą o sektorze MSP, nie ulega wątpliwości, że im
IMG47 (2) zawód jest dla Boga tyle samo wart40. Nie ulega wątpliwości, że ta moralna kwalifikacja ś
IMG128 (2) Nie ulega wątpliwości, że otaczające nas zjawiska i przedmioty można badać bądź pod wzglę
page0331 CEL BIESIADY. 329 interesowniej. Nie ulega wątpliwości, że póki żył Platon, imię jego naucz
Wstęp. „Szkoła ukraińska” jako nurt literacki. Próba definicji Nie ulega wątpliwości, że Ukraina
IMG47 (2) zawód jest dla Boga tyle samo wart40. Nie ulega wątpliwości, że ta moralna kwalifikacja ś
IMG34 (3) Nie ulega wątpliwości, że nieświadome i niezamierzon przeskoki do przedlogicznego rodzaju
60336 P1190036 nych; nie ulega wątpliwości, że obrzędy te zaspoka-jają potrzeby emoc jonalno-estetyc
70 PROBLEMATYKA PHYSIS. BYTU 1 KOSMOSU Nie ulega wątpliwości, że - jak powiedzieliśmy - Teogonia Hez
fizyka wczoraj, dziś i jutroKrystalografiaw pigułce (cz. o Nie ulega wątpliwości, że kryształy są
Obrázek (62) Nie ulega wątpliwości, że dzieciństwo i młodość uformowały osobowość i strukturę Ja Wał
Obraz2 (100) 44 Rozdział I. Epifania Bohatera Polaków 1 Nie ulega wątpliwości, że między milczącym
pedeutologia00009 •m .o<,uuu:iue - nauczyciel 7.2.3. Przygotowanie zawodowe Nie ulega wątpliwości

więcej podobnych podstron