27060

27060



W części III - pisał o zasadach wychowania religijno-moralnego, społecznego i o karności szkolnej,

W części IV - uzasadnił szczegółowo plan organizacji szkół.

Całość rozważań zamykają uwagi o potrzebie zapewnienia szkołom dobrych nauczycieli, godziwego ich uposażenia i opracowania dla uczniów dobrych podręczników.

Jako rzecznik arystotelesowskiej teorii poznania - wielką wagę przywiązywał do poznania zmysłowego. W szkole - wszelkie nauczanie proponował oprzeć na przykładzie, doświadczeniu, obserwacji i na metodzie poglądowości.

W swoim dążeniu do systematyczności rozwinął zupełnie nowy plan kształcenia umysłu. Natura przeznaczyła na ten cel 24 lata. które można podzieli na 4

sześcioletnie okresy: dziecinny, chłopięcy, młodzieńczy i dojrzewającej męskości.

Dla każdego okresu przypisał inny rodzaj szkoły i wyróżnił:

-    szkołę macierzyńską - czyli przedszkole,

-    szkołę elementarną - czyli szkołę języka ojczystego,

-    gimnazjum - czyli szkołę języka łacińskiego

-    akademię - czyli studia uniwersyteckie.

Dzieci dla rodziców są najdroższym darem bożym, najcenniejszym klejnotem, trzeba

więc otaczać je szczególną opieką , która powinna się zacząć już w okresie życia płodowego

(pedagogika prenatalna). Jej przejawem winna być troska przyszłych matek o osobistą higienę

Szkoła macierzyńska była największą nowością i dla niej opracował odpowiedni program.

Całe wychowanie przedszkolne ma być dostosowana do potrzeb rozwojowych dziecka. Widzieć w nim trzeba nie to, czym jest teraz, ale to czym będzie w przyszłości. Rodzice winni troszczyć się o ich właściwe odżywianie, ubieranie, a także o ruch i zabawy, które mają sprzyjać ogólnemu rozwojowi fizycznemu i hartować odporność biologiczną ciała.

Z taką samą troską winni dbać o wykształcenie ich duszy, o rozwój moralny.

Najwięcej wagi przykładać jednak powinni do wychowania umysłu i charakteru.

Obmyślił więc dla szkoły macierzyńskiej odpowiedni zakres wiadomości z przyrody, astronomii, geografii i innych nauk, a także zebrał wskazówki jak ćwiczyć rozum i jak wychowywać dzieci w tym wczesnym wieku. Ważną rolę edukacyjną miały pełnić starannie dobrane bajki, opowiastki i różnorodne zabawy i zabawki dziecięce.

Od 4 roku dziecko powinno zajmować się robótkami ręcznymi, budowaniem (z klocków, z piasku, gliny) i jak najwięcej rysować. Winno słuchać muzyki i uczyć się łatwych piosenek, które kształtują usposobienie dziecka. Powinno także uczyć się wyraźnego mówienia i właściwego akcentowania wyrazów.

Wychowanie moralne należy oprzeć na przykładzie i na popędzie dzieci do naśladownictwa. Do tego trzeba dołączyć króciutkie pouczenia, a jeżeli trzeba także kary.

Od pierwszych lat życia trzeba rozwijać w dzieciach takie cnoty jak: umiarkowanie, czystość, posłuszeństwo, miłość i dobroczynność oraz usłużność i grzeczność , a także uczyć bojaźni bożej (przez wczesne przyzwyczajanie dziecka do czynności religijnych). Od 4 roku trzeba uczyć dziecko na pamięć katechizmu.

Szkoła elementarna (szkoła języka ojczystego). Była ona potrzebna wszystkim: tak chłopcom, jak i dziewczętom, bez względu na majątek i stanowisko społeczne rodziców.

Program nauczania miał charakter ogólny, wszechstronny i stanowił pewną całość , zwłaszcza ważną dla tych, którzy na niej swoją edukację zakończyli - mała im wystarczyć na całe życie.

EcaflflUP-Pftuk.i gzkdl.nęjobejmował: język ojczysty, czyli: naukę czytania pisma i druku , pisanie kształtne i gramatycznie poprawne; rachunki na pamięć i na liczydle; początki geometrii, śpiew pospolitych pieśni; neligię obejmującą katechizm, historię biblijną, naukę obyczajową opartą na przypowieściach i przykładach, naukę psalmów na pamięć . wiadomości o stosunkach społecznych, gospodarczych i państwowych, umożliwiających zrozumienie prostych zjawisk życia codziennego; zarys historii powszechnej; główne wiadomości z geografii ; ogólne wiadomości o rzemiosłach.

W programie tym brakowało tylko (w porównaniu ze współczesną szkołą) wiadomości z nauk przyrodniczych.

Szkoła elementarna powinna być w każdej gminie, a nawet w każdej wiosce, by wszystkim dzieciom, bez względu na płeć dać stosowną edukację .



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kem125 Bibliografia ogólna (wybór) 248 Piekarczyk S., Funkcje społeczne religii a moralność bogów
SNB14081 należyte wychowanie. Dobre w sensie moralnym i społecznym. A więc dane społeczeństwo jest t
61997 kem125 Bibliografia ogólna (wybór) 248 Piekarczyk S., Funkcje społeczne religii a moralność bo
skanuj15 wpływu na wychowanie i kształtowanie osobowości społecznej. Wbrew pozorom, problematyka ta
IMG15 ------ ~t» nowewydania 6" * 7-latków! REBUSY zadania umysłowym, moralno-społecznym i
IMG74 104 M. łobocki W iroice o wychowanie w ukoić Niejednokrotnie w społeczeństwie tym zapomina si
PAŃSTWO 43 r i a k u I 1 u r y wykłada postęp i odmiany rodu ludzkiego w jego religijnym, moralnym i
problemy (379)(1) W części również na starych, dawno zamortyzowanych moralnie maszynach *. Gdy mowa
IMG92 rzeczy, ład moralny i społeczny oraz prawa Kościoła. Po drugiej stronie barykady stanęli ryce
IMGv27 III. SYSTEMATYKA W SURDOPEDAGOGICE Wychowawcza działalność praktyczna istniała na długo przed
page0005 WW-** ZARYSYSTANU MORALNEGONASZEGO SPOŁECZEŃSTWA prze*Romana Buczyńskiego. CZĘSC ICZARNA KS
page0055 41 żniejszych dla życia skłonności dziecka, t. j. religijnych i moralnych; nadlo nie postęp
page0118 — 112 — od wielu czynników moralno-społecznych. Albowiem widzimy z jednej strony, przy obse

więcej podobnych podstron