33257

33257



korynckich (I w.) oraz gnostycy (II w.) wysunęli tezę, że Chiystus wcale nie przeszedł przez Krzyż, grób i nie zmartwychwstał, lecz - posiadając ciało pozorne - wstąpił ze stanu eonu ziemskiego do stanu uwielbienia. W czasach nowożytnych i współczesnych takich zarzutów pojawiło się znacznie więcej. Wyróżniają się wśród nich zarzuty; oszustwa, letargu, wizji subiektywnych i krytyczno-literackie (ewolucji).

Zarzut oszustwa

Oskarżenie uczniów o „oszustwo paschalne” wysuwali już faryzeusze. W' czasach nowożytnycli, w XVIII udeku, sformułował je znany nam już Herman Samuel Reimarus. W' pismach: "O historii Zmartwychwstania" i "O celach Jezusa i jego uczniów" utrzymywał on, że opowiadania wielkanocne Ewangelii są tak zróżnicowane, iż nie sposób utworzyć z nich spójnej, logicznej całośd. Deista niemiecki widział w tym wyraz świadomego oszustwa uczniów, którzy nie chcąc zrezygnować z wygodnego życia wędrownych nauczycieli, wykradli ciało swego Mistrza oraz wymyślili pojawienia i polecenia Zmartwychwstałego.

Pomysł Reimarusa był wielokrotnie poprawiany i uzupełniany przez innych autorów. Według A. Meyera i Alfreda Loisy, Jezusa nie pochowano w należyty sposób, lecz wrzucono Jego zwłoki do jakiejś groty czy rozpadliny skalnej. Gdy po pewnym czasie nie można było ich zidentyfikować, pojawiła się pogłoska o Zmartwychwstaniu. W. Baldensperger wysunął w latach trzydziestych hipotezę "podwójnego pogrzebu". Ze względu na zbliżający się szabat nie było rzekomo czasu na właściwe pochowanie zwłok Jezusa. Dlatego złożono je do prowizorycznego grobu. Po szabacie Józef z Arymatei zabrał ciało i pogrzebał na dobre. Gdy kobiety przyszły na miejsce pierwotnego pochówku, zastały pusty grób.

Zarzut ten odżył w wielu współczesnych "literackich" czy fantastyczno-naukowych ujęciach życia Jezusa. Według G. Moore'a, D.H. Lawrencea, R. Gravesa, H. Schonfielda, D. Jojce'a, N. Notowitscha Jezus w jakiś naturalny sposób przeżył swoje ukrzyżowanie i bądź kontynuował życie nauczyciela na przykład w Indiach, bądź zmienił kompletnie cliarakter swojej egzystencji.

Krytyka

Niewątpliwe są ,racjonalne braki” czy różnice w opisach wielkanocnych: nikt nie widział Zmartwychwstania;

pusty grób odkiyły kobiety, a w starożytności świadectwo kobiet nie miało wartości; w świadectwach nie precyzuje się, ile czasu Jezus ukazywał się po Zmartwychwstaniu -raz zdaje się to być tydzień (J), innym razem 40 dni (Łk);

według św. Mateusza - jeśli nie liczyć krótkiej chrystofanii jerozolimskiej - Pan Jezus objawia się tylko raz - w Galilei; według św. Łukasza - w Jerozolimie albo w jej okolicach; według św. Jana - w Jerozolimie i w Galilei. Nie wiadomo więc precyzyjnie, gdzie dokonywały się chrystofanie;

opowieści o Zmartwychwstaniu zdają się być kompozycjami służącymi uzasadnieniu pierwszeństwa Piotra i Dwunastu.

To te braki czy nieścisłości stały się podstawą czy lepiej - pretekstem do sformułowania zarzutu oszustw a. Jest on jednak stosunkowo łatwy do odparcia:

to, że nikt nie opowiadał o samym momencie wychodzenia Jezusa z grobu, świadczy na rzecz prawdomówności świadków. Potwierdza również tezę, że pierwotny Kościół nie wymyślał fikcyjnych wydarzeń - cóż prostszego niż stworzyć spektakularną opowieść o wychodzeniu Jezusa z grobu!

także odkrycie pustego grobu przez kobiety dowodzi prawdziwości narracji - tak rzeczywiście było i dlatego w narracji wydarzeń, pod presją faktów (choć niezbyt „wygodnych”), relacjonuje się o ich świadectwie, a pomija się je w oficjalnym wyznaniu,



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG19 (4) Niektóre badania kognitywne starają się udowodnić tezę, że struktury poznawcze nie tylko
22871 literatura8 „Oresteja" wodził, że matka wcale nie jest rzeczywistym rodzicielem. Sąd, ni
885 OBSERWACYJNE PODSTAWY KOSMOLOGII roda — że świat wcale nie musi być tworem statycznym. Istotnie,
Głównym zarzutem wobec tego patrzenia na politykę jest fakt, że ludzie wcale nie zachowują się
Str. 11 BioLetyn7/(II)/2012 zmu. Ze względu na dylematy etyczne oraz kontrowersje związane z pozyski
superkontynent istniejący dwukrotnie w dziejach Ziemi (tzw. Pangea I oraz Pangea II), złożony ze wsz
II. 14. BOLESŁAW II SZCZODRY. 95 że taką omyłką jest, wynika wprost z układu obu roczników.
II. 14. BOLESŁAW II SZCZODRY. 95 że taką omyłką jest, wynika wprost z układu obu roczników.
128 WŁODZISŁAW II (ż. AGNIESZKA). III. 6. że najwcześniejsza datą jego śmierci mógłby być 30 maja (2
128 WŁODZISŁAW II (ż. AGNIESZKA). III. 6. że najwcześniejsza datą jego śmierci mógłby być 30 maja (2

więcej podobnych podstron