28720

28720



Badania opinii publicznej wskazują na akceptację społeczną proponowanych rozwiązań - aż 91% ankietowanych Polaków twierdzi, że nie powinno się wydawać pieniędzy podatników na finansowanie podatkowych ulg budowlanych. Ponadto propozycja jest zgodna z zaleceniami najlepszych ekspertów z kraju i zagranicy (m.in. MFW, Banku Światowego, USAID, Krakowskiego Instytutu Nieruchomości).

Zgódnie z Konstytucją będą zachowane prawa nabyte podatników - będzie można

kontynuować korzystanie z już rozpoczętych ulg.

Podatnicy nie stracą na zastąpieniu ulg mieszkaniowych nowym systemem:

a)    nie stracą ci, którzy już wykorzystali ulgę;

b)    nie stracą ci, których nie stać dziś na ulgę

c)    nie stracą ci, którzy aktualnie z niej korzystają (prawa nabyte);

d)    nie stracą ci, którzy jeszcze z niej nie korzystali, bo:

-    będą mogli skorzystać z Programu Mieszkaniowego (zakładającego między innymi pokrywanie przez budżet państwa 50 % oprocentowania kredytu hipotecznego, udzielanego na 20 lat)

-    skutki finansowe korzystania z ulgi mieszkaniowej (także remontowej) pojawiają się dopiero w kolejnym roku podatkowym: zatem brak ulgi w 2000 r. spowodowałby stratę podatnika dopiero w 2001 r. Nie poniesie jednak takiej straty, bo wtedy będą już niższe stawki podatku PIT (18, 28%, a nie 19, 30, 40%).

2.    Rząd proponuje zmianę systemu pomocy osobom niepełnosprawnym, tak aby pieniądze podatników wspomagały najbardziej potrzebujących. Funkcjonujący obecnie system ulg podatkowych dla Zakładów Pracy Chronionej jest nieefektywny: ogromne środki finansowe wspierają "zaradnych" przedsiębiorców, a nie osoby niepełnosprawne. Świadczą o tym kolejne raporty Najwyższej Izby Kontroli wskazujące na nadużycia i niezgodne z intencją ustawodawcy, bardzo kosztowne skutki obecnych rozwiązań. Obowiązujący dziś system jest także narzędziem nieuczciwej konkurencji - rzetelni przedsiębiorcy są poszkodowani, bo nie wykorzystując luk w prawie, płacą wyższe podatki. Ponadto obecny system jest niezgodny z rozwiązaniami przyjętymi w państwach należących do Unii Europejskiej.

Nowy system wykluczy możliwość nadużyć, będzie bowiem polegał na bezpośrednim dotowaniu przedsiębiorstw zatrudniających osoby niepełnosprawne. Dotychczasowy system uzależnia wielkość ulg podatkowych w znacznej części od obrotu przedsiębiorstwa a nie od liczby zatrudnianych osób niepełnosprawnych. Nowy program zapewni lepszą skuteczność i bardziej sprawiedliwy podział pieniędzy podatników. Skorzystają na tym przede wszystkim osoby niepełnosprawne.

3.    Obniżenie stawek podatkowych i uproszczenie systemu nie będzie możliwe bez eliminacji oczywistych luk w przepisach podatkowych.

Oznacza to rezygnację z patogennych odliczeń z tytułu rent i tzw. "trwałych ciężarów" oraz wspólnego opodatkowania współmałżonków w przypadku gdy jeden z nich podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym, a drugi podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

Ujednolicone zostaną zasady odpisywania od dochodów darowizn na niektóre cele - będzie można odpisywać wartość darowizny do wysokości 10% dochodu.

Zaproponowano zmniejszenie liczby zwolnień przedmiotowych oraz włączenie do podstawy opodatkowania niektórych wygranych w grach losowych.

W związku z koniecznością dostosowania przepisów podatkowych do rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej przewiduje się także opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych - od 2003 r. - nie tylko dochodów z pracy ale również dochodów z tytułu inwestycji kapitałowych i finansowych.

Nadal będą funkcjonowały niektóre ulgi i odliczenia Nie planuje się rezygnacji z następujących ulg i odliczeń:

-    wspólnego opodatkowania współmałżonków i osób samotnie wychowujących dzieci na zasadach obowiązujących obecnie:

-    odliczenia wydatków na indywidualne kształcenie się podatnika;

-    odliczenia wydatków z tytułu zakupu wydawnictw i pomocy naukowych, bo priorytetem jest zachęcanie do kształcenia się;

-    odliczenia wydatków z tytułu zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne;

-    odliczenia wydatków z tytułu zapłaconych alimentów.

Planuje się także utrzymanie - służącego wyrównywaniu szans - odliczenia na wydatki rehabilitacyjne.

Na dotychczasowych zasadach odliczana będzie także składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (Kasy Chorych).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czym są badania opinii publicznej i dlaczego się je robi ? opinia publiczna - reakcja zbiorowości lu
Badania marketingowe rozpoczęto w pierwszej połowie XIX w U SA i dotyczyły one badania opinii public
S7303095 4S4 brak sensu we Francji badania opinii publicznej, z których wynika, że 89% populacji ^ u
47634 S7303095 4S4 brak sensu we Francji badania opinii publicznej, z których wynika, że 89% populac
metody8 41. Badania sondażowe opinii publicznej. Badanie opinii publicznej to pomiar nastrojów, opi
S7303095 4S4 brak sensu we Francji badania opinii publicznej, z których wynika, że 89% populacji ^ u
Slajd69 (2) W ostatnim dziesięcioleciu wykonano badania epidemiologiczne które wskazują na wzrost
Ankieta Szanowni Państwo jesteśmy wiodącą firma która zajmuje się badaniem opinii publicznej. Celem
153 Recenzje To zagadnienie kontynuuje w swych badaniach HaJina Chamerska, wskazując na pojawienie s
37199 STP84865 62 ANNA KUBIAK sondażowych są badania opinii publicznej. Ich głównym celem jest uchwy
P1060008 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził badanie wśród opinii publicznej na te
PTDC0028 Zespół fobii społecznej - badania farmakologiczne, biochemiczne i kliniczne wskazują na def

więcej podobnych podstron