34130

34130



Analizator słuchowy - zbudowany jest z receptora (komórki włoskowate w narządzie Cortiego w uchu, które zamieniają bodźce słuchowe - drgania cząsteczek powietrza - na impulsy nerwowe ), drogi dośrodkowej - słuchowej i ośrodka słuchowego w korze mózgowej. Analizator ten służy do odbioru bodźców słuchowych, w tym dźwięków mowy, ich spostrzegania, zapamiętywania. Uczestniczy w porozumiewaniu się za pomocą mowy. Wraz z innymi analizatorami stanowi neurofizjologiczną podstawę procesów czytania i pisania. Odgrywa w uczeniu sie tych czynności zasadniczą rolę ze względu na zaangażowanie w nich :

•    słuchu fonemowego, czyli zdolności różnicowania głosek, dzięki dokonywaniu analizy dźwięków mowy i odróżniania ich ( np. głosek

z - s, które brzmią podobnie, ponieważ różnią się tylko jedną cechą dystynktywną: dźwięcznością )

•    umiejętności fonologicznych w zakresie operowania cząstkami fonologicznymi, takimi jak głoski, sylaby, logotomy ( cząstki słów niebędące głoskami ani sylabami).

Prawidłowe różnicowanie i rozpoznawanie dźwięków mowy ( słuch fonemowy) oraz dobrze wykształcone umiejętności fonologiczne są podstawą bezbłędnego zapisywania i czytania nowych wyrazów, a następnie łączenia ich w zdania i tekst.

Analiza głoskowa - umiejętność rozkładania słów na poszczególne elementy składowe - głoski, które odpowiadają fonemom ( najmniejszym cząstkom języka ).

Analiza sylabowa - umiejętność rozkładania słów na sylaby.

Błędy specyficzne - błędy typowe, charakterystyczne dla dysleksji rozwojowej, symptomatyczne dla różnych przyczyn ich powstania, zależnie od tego, jaka funkcja rozwija się nieprawidłowo.

Błędy specyficzne dla zaburzeń funkcji wzrokowych (percepcji i pamięci wzrokowej ):

•    mylenie liter o podobnym kształcie, np. a-o, t-ł, m - n

•    mylne odtwarzanie położenia liter, np. b-p, d -g, u - n

•    pomijanie drobnych elementów graficznych liter, np. znaków diakrytycznych

•    błędy typowo ortograficzne ó-u, i- rz, ch -h

•    mylenie liter rzadziej używanych, H-f-F, Ł-F itp.

Błędy specyficzne dla zaburzeń funkcji słuchowo - językowych:

•    opuszczanie liter, końcówek lub cząstek wyrazów

•    dodawanie liter

2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
fizjologia56 strona 5 1.    Neuron zbudowany jest z: a)    ciała komór
fizjologia56 strona 5 1.    Neuron zbudowany jest z: a)    ciała komór
6 (32) 81.    Z czego zbudowana jest ściana komórkowa? mukokompleks <z białka
Kondensator powietrzny zbudowany jest z dwóch zespołów równoległych płytek (rotor i stator), które
DSCN6622 (Kopiowanie) 72 Biologio - repcti Narzad spiralny zbudowany jest z komórek podporowych i ko
krwionośnych jest wprawiana w ruch przez narząd mięśniowy, tzn. serce. Krew dostarcza komórkom tlen
Obraz$8 Rdzeń nadnerczy Rdzeń nadnerczy zbudowany jest z komórek chromochlonnych Komórki te zawieraj
Spektrometr gamma, przyrząd służący do otrzymywania i analizowania widm promieniowania gamma. Zbudow
Spektrometr gamma, przyrząd służący do otrzymywania i analizowania widm promieniowania gamma. Zbudow
Narząd słuchowy Cortiego W uchu wewnętrznym mieści się ślimak błoniasty. Jest on przedzielony
BUDOWA KOMÓRKI ROŚLINNEJKomórka roślinna zbudowana jest z : ° mitochondrii ° ściany komórkowej 
BUDOWA KOMÓRKI ZWIERZĘCEJKomórka zwierzęca zbudowana jest z : O Aparat Golgiego ° Błona
BŁONA KOMORKOWA ° Budowa: - zbudowana jest z podwójnej warstwy lipidów (zwróconych częściami
receptor dla składników dopełniacza Kolejnym etapem jest aktywacja komórki, którą wywołuje min.
Dylematy analizy dyskursu Jak zbudowany jest dyskurs, jakie argumenty, światopoglądy, stylistyki, re
Oko zbudowane jest z trzech części: 1 aparat ochronny czyli brwi, rzęsy, powieki i narząd łzowy. 2 a

więcej podobnych podstron