35311

35311



Struktura ankiety

W ankiecie należy unikać wszystkiego, co nie jest konieczne ze względu na cele, jakie chcemy osiągnąć przy jej pomocy. Należy więc dbać usilnie o to, aby ankieta była narzędziem w pełni funkcjonalnym.

Koniecznymi elementami każdej w zasadzie ankiety stosowanej w badaniach społecznych są:

1)    informacja o instytucji firmującej badania;

2)    zwięzła informacja o celu, jakiemu ma służyć ankieta;

3)    dodatkowe wyjaśnienia, których charakter zależy od rodzaju ankiety; może tu wchodzić w grę np. uzasadnienie wyboru danego respondenta, a wówczas posługujemy się dajmy na to słowami jakie zapewne zyskają jego przychylność: „...biorąc pod uwagę pana (i) aktywność społeczną liczymy na pozytywny stosunek do naszych badań..."; w przypadku np. ankiet anonimowych — wyraźne podkreślenie tego faktu; podziękowanie respondentom za trud związany z wypełnianiem ankiety; określenie sposobu zwrotu ankiety itp. sprawy;

4)    pytania, odnoszące się do celów dla jakich daną ankietę sporządzono. Możemy wyróżnić pytania dotyczące badanego problemu oraz odnoszące się do respondenta, które należy umieszczać na końcu ankiety. Chodzi po prostu o to, aby nie rozpoczynać ankiety od pytań odnoszących się do społeczno-demograficznych właściwości respondenta;

5)    instrukcje dotyczące tego, jak odpowiadać na poszczególne pytania,

czasem wystarczają bardzo lakoniczne wskazania typu: „niepotrzebne skreślić" czy „stosowne podkreślić" itp., ale niekiedy konieczne są też bardziej szczegółowe pouczenia.

Forma i treść ankiety

Forma i treść poszczególnych elementów ankiety powinna najogólniej uwzględniać zarówno charakter danej ankiety, jak też właściwości potencjalnych respondentów, np. stopień dojrzałości intelektualnej, przywiązanie do tradycji, obowiązujące w środowisku badanych zasady grzecznościowe itp. cechy.

Nieco więcej miejsca poświęcimy pytaniom stawianym w ankiecie. Należy tu zwrócić uwagę przede wszystkim na następujące zagadnienia:

1.    Jeżeli pytania mają być rzeczowe, to powinny być formowane na podstawie znajomości problemów,

których dotyczą. Trzeba o tym pamiętać, że takie pytania, które w odczuciu respondenta są nierzeczowe czy naiwne nie skłaniają go wcale do poważnego traktowania danej ankiety, ani też badającego.

2.    Pytania powinny być tak formowane, aby można było udzielić na nie wiarygodnej odpowiedzi. Ponadto w przypadku ankiet anonimowych pytania nie mogą dotyczyć takich kwestii, które mogłyby ujawnić osobę respondenta, gdyby na to pytanie odpowiedział. Choć wskazywaliśmy na to wcześniej, akcentujemy ten wymóg, ze względu na jego znaczenie.

3.    Pytania należy tak stawiać, aby umożliwiały one uzyskiwanie danych obiektywnych, porównywalnych i sprawdzalnych,

4.    Pytania nie powinny być sugestywne, dwuznaczne, ani też podejmować spraw drażliwych w taki sposób, który mógłby u danych respondentach wywoływać oburzenie.

5.    Pytający powinien zdawać sobie sprawę ze znaczenia kolejności stawianych pytań w ankiecie oraz z wpływu tej kolejności na jakość.

„To samo pytanie przy innej kolejności i w innym kontekście konsteluje inaczej świadomość odpowiadającego, a przez to prowadzić może do odmiennej odpowiedzi. Każde pytanie w ankiecie i każda odpowiedź na nie ma określoną wartość wskaźnikową w zależności od kolejności i struktury wszystkich poprzednich, jak i następujących po nim pytań oraz najbliższego jego kontekstu"3. Kolejność stawianych pytań nie jest więc sprawą obojętną w ankiecie.

6.    Pytania stawiane w ankietach mogą mieć charakter pytań: zamkniętych, półotwartych i otwartych. Zamkniętymi — nazywamy takie pytania, które są zaopatrzone z góry w przewidywane odpowiedzi, czyli są tak pomyślane, aby odpowiedzi respondenta trafiały po prostu w możliwości przewidywane przez pytającego. Mogą one mieć różny kształt, np.: „W którym roku urodził się Pan (i)"? „Czy jest Pan (i) zadowolony (a) z wyboru kierunku studiów? Tak, Nie. Nie



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ANKIETA Proszę o dokładne odpowiedzi na pytania. Ankieta nie jest anonimowa ze względu na potrzebę z
IMG 48 (2) pr*ei planowaną metodę syntezy, przy czym za odpady uważa się wszystko, co nie jest pożąd
1.Kul tura w znaczeniu u szerokim: obyczaje, , sztuka, prawo, wierzenia, wszystko co
nadmierne, przez co niezgodne z prawem? Czy ze względu na tworzenie sie szczątków kosmicznych, nie n
img057 (47) ostrzy, na co wyraźnie zwracam uwagę ze względu na tych sceptyków, którzy chcieliby ile
DSC01291 (10) Boga, że wszystko, co sprawiedliwe, jest dobre i że sprawiedliwa jest kara za grzech
skanuj0254 48 Rozdział 2 sować, czy też strategia przedsiębiorstwa nie ma znaczenia ze względu na se
1.2. WYBÓR FORMY ORGANIZACYJNO-PRAWNEJ Wszystkie podmioty gospodarcze w sektorze prywatnym ze względ
wymiar należy umieszczać tam, gdzie jest niezbędny ze względu na kolejność poszczególnych czynności
CCF20090321005 co oznacza prawdopodobieństwo zdarzenia A. ze względu na ogół informacji. K, zawarty
być. Zasadne wydaje się przypuszczenie, że do wielu transakcji nie dochodzi właśnie ze względu na br
2012 03 09 ;20;142 przenieść na ekran wszystkie epizody i wątki powieściowe, ale ze względu na ogran
larsen1037 37. Położnictwo 1037 nie podtlenku azotu ze względu na zagrożenie życia płodu, wskazane j
UZUPEŁNIAJĄCY WYKAZ ROŚLIN nie omówionych w tekście ze względu na małe zapotrzebowanie oraz zakaz

więcej podobnych podstron