5075

5075



♦zróżnicowanie (elementy wchodzące w interakcje tworzą podsystemy - ich liczba wiąże się ze stopniem zróżnicowania systemu) ♦organizacja (podsystemy tworzą stmkturę...........w obrębie systemu osobowos'ć - zorganizowany system cech psychicznych determinujących (określających) względnie stały i specyficzny dla danej osoby sposób przystosowania się do otoczenia

Prawo dysonansu poznaw czego - niezgodność przekonali działa jako kara. osoba z niską samooceną słysząc miłe rzeczy o sobie jest nieprzyjemne, wywołuje dysonans (czyli odrzuca jedną z tych informacji)

Mechanizmy obronne - nieświadome, automatycznie działające procesy (nie da się określić czy są czymś dobrym czy złym)

Rodzaje mechanizmów obronnych:

1. wyparcie - nieświadome zapominanie pewnych cech. które dla świadomości są niewygodne. Łączą się one z pewnego rodzaju napięciem Zprojekga - rzutowanie, własnych nieakceptowanych części swojego ja

3. racjonalizacja - dopasowywanie sobie logicznych wyjaśnieti do działali z pobudek irracjonalnych

4. kompensacja - przezwyciężanie swoich trudności w pewnym zakresie i kompensacja ich w innych dziedzinach liiperkompersacja - ktoś próbuje przezwyciężać swoje trudności w tej dziedzinie, w której występują

5 relacja upozorowana - demonstrowanie na zewnątrz zachowali przeciwstawnych do rzeczywistych pragnieii G snblimacia - przekształcanie prymitywnych popędów w bardziej wyższe

Zkonwersja - przekształcanie wypartych impulsów o charakterze emocjonalnym w objawy somatyczne (stłumiony lęk, stłumione pożądanie itp.)

Nastawienia emocjonalne, które są w nas:

♦jestem „be” - ja jestem gorszy od innych, inni są lepsi (często tak jest)

♦jestem „ok.” - inni są gorsi ja jestem w porządku (postawa przebojowa, pewność siebie)

♦ja i inni nie są w porządku - wszystko beznadziejne (alkoholizm, depresja)

♦ja jestem ok. i inni też - szacunek dla innych ludzi, akceptacja siebie, nie ma konfliktów z otoczeniem

System motywacyjny Potrzeby wg Maslowa

Czynniki waninkujące wzburzenie motywacji (przekształcające potrzebę w działanie)

Niezaspokojona potrzeba

Czynniki zaspokajające (nagroda) lub wzmagający potrzebę (kara) - gratyfikacyjna wartość celu.

Pozytywna ocena szans na osiągnięcie celu M = f(NP.,G, PS)

M - motywacja. NP. - siła niezaspokojonej potrzeby, G - wartość gratyfikacyjna celu, PS - prawdopodobieństwo subiektywne osiągnięcia celu (uzyskania nagrody lub uniknięcia kary)

mówi: w miarę wzrostu natężenia motywacji sprawność działania wzrasta do pewnego poziomu po czym zaczyna spadać, a przy bardzo wysokim natężeniu motywacji sprawność działania jest niska

w rozwiązywaniu zadania łatwego największą sprawność osiąga się przy wysokim poziomie motywacji, a w rozwiązywaniu zadali trudnych - przy niskim poziomie motywacji

Temperament - to zespół uwarunkowanych biologicznie i związanych z cechami układu nerwowego formalnych cech zachowania wyrażających się w sile i czasie reakcji, na różnorodne bodźce (działa niezależnie)

Podział typów temperamentu wg Hipokiatesa

♦sangwinik - pogodny o żywym i zmiennym usposobieniu, towarzyski, szybko przystosowujący się. elastyczny

♦dioleryk - aktywny, energiczny, ambitny, mobilizujący się pod wpływem trudności, lubi rządzić, despotyczny, impulsywny, wybuchowy ♦flegmatyk - powolny, spokojny, dokładny, wytrwały, solidny, cierpliwy, opanowany, praktyczny, nie lubi ryzyka, wygodny, ceniący spokój

♦melandiolik - wrażliwy, sumienny, obowiązkowy, dokładny, posiadający bogate życie wewnętrzne, zamknięty w sobie, egocentryczny, łatwo go zranić, mało praktyczny

Podział typów temperamentu wg Pawłowa:

♦silny, zrównoważony, ruclUiwy - szybko powstające i przemijające reakcje/sangwinik

♦silny, zrównoważony, mało rudiliwy - trwałość wzbudzonych reakcji/flegmatyk

♦silny, niezrównoważony z przew agą procesów pobudzenia skłonny do gwałtownych reakcji/choleryk

♦słaby, mało rudiliwy, z przewagą procesów hamowania - wrażliwy, duża siła reakcji emocjonalnych/melancholik

Procesy poznawcze

Percepcja rzeczywistości i jej inteleknialne przetwarzanie

Człowiek pozostaje w ciągłej interakcji z otaczającą rzeczywistośdą - rzeczy, ludzi, zdarzeń W trakcie ustawicznej „wymiany" odbiera bodźce otoczenia i reaguje na nie.

Przez te absolutną wymianę „informacji" człowiek poznaje świat i równocześnie doświadcza siebie. Poznaje świat dzięki danym otrzymanym za pośrednictwem narządów zmysłowych, które odbierają różne bodźce, i to w sposób wybiórczy tzn zależny od dotychczasowych doświadczeń, historii życia, aktywnych potrzeb, celów.

łYocesy poznawcze

♦procesy odbioru wrażeń ♦spostrzegania * uwagi *wyobrażeniowe ♦pamięci

Cechy spostrzegania:

♦sensowność ♦selektywność ♦stałość spostrzeżeń ♦zależność od innych procesów poznawczych

Podmiotowe uwarunkowania spostrzegania:

♦zainteresowania ♦emocje ♦aknialnie działające motywy (potrzeby) ♦nastawienie ♦uprzednie doświadczenia



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0034 Tiite: samo Dorysuj po prawej stronie tyle elementów, aby ich liczba zgadzała się z ilośc
1. Policz jajeczka w ptasich gniazdach. Dorysuj brakujące, tak aby ich liczba zgadzała się z liczba
FizykaII94601 940 * rach, stojącemu u ich podnóża i przypatrującemu się chmurom* okrywającym ich sz
24 (784) 54 Pojęcia i ich rozwój Wydaje się, że najistotniejszymi kategoriami percepcyjnymi sąprzedm
Powstanie ich zwykle wiąże się z wyrażeniem zgody przez państwo, w którym dana misja ma działać. Jak
skanuj0036 bezrobocie itp.). Trzeci element wiąże się ze zmianami zamiarów lub aktów myślowych w zwi
102 Rozdział 9 W razie wystąpienia ograniczeń równościowych, ich liczba jest przekazywana przez 13.
—    wymienione elementy i diagności tworzą podsystem diagnostyczny
farmakologia tabelka Lek wchodzący w interakcje Lek powodujący interakcje Wynik
IM5 Zbiór pusty 0 jest to zbiór do którego nie należy żaden element Zbiór skończony gdy istnieje tak
352 Adam Stabryla 1.    Strukturę tego systemu tworzą: a)    podsystem
EDUKACJA ELEMENTARNA właściwych proporcji, a także od ich wykorzystywania stosownie od okoliczności

więcej podobnych podstron