6866

6866



1) Wstęp

Zdrowie jest wartością, dzięki której jednostka lub grupa mogą realizować swoje aspiracje i potrzebę osiągania satysfakcji oraz zmieniać środowisko i radzić sobie w nim. Jest także zasobem (bogactwem) dla społeczeństwa, gwarantującym jego rozwój społeczny i ekonomiczny, gdyż tyłko zdrowe społeczeństwo może tworzyć dobra materialne i kulturowe, rozwijać się i osiągać odpowiednią jakość życia rozumianą jako sprawne funkcjonowanie do późnej starości, większą wydajność pracy i satysfakcję z życia. Najczęściej używaną jest definicja zamieszczona w 1948 r. w tekście konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia (ŚOZ): „zdrowie to stan dobrego samopoczucia (dobrostanu) fizycznego, psychicznego i społecznego a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności". Z definicji tej wynika, że zdrowie:

♦    jest kategorią pozytywną - dobre samopoczucie (dobrostan),

♦    ma trzy wymiary - zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne (obecnie wyróżnia się także czwarty wymiar - zdrowie duchowe).

Istnieje wiele aspektów zdrowia, takich jak:

♦    Zdrowie fizyczne (somatyczne)- objawia się prawidłowym funkcjonowaniem narządów, układów i ogólnie całego organizmu.

♦    Zdrowie psychiczne- dzieli się na zdrowie umysłowe (zdolność do jasnego logicznego myślenia) i zdrowie emocjonalne (pojmowane jako zdolność do pojmowania własnych uczuć i wyrażania icli w odpowiedni sposób oraz zdolność radzenia sobie ze stresem i różnymi napięciami)

♦    Zdrowie społeczne- uważa się, że jest to zdolność do utrzymania prawidłowych relacji między ludźmi i pełnienia ról społecznych.

♦    Zdrowie duchowe- może być związane z wiarą i praktykami religijnymi, ale i z ogólnymi zasadami postępowania u ludzi nie przywiązujących tak dużego znaczenia do wiary.

2) Wzorzec zachowań pro zdrowotnych u dzieci i młodzieży.

Tak jak wiele jest rodzajów i aspektów zdrowia tak wiele jest czynników, które je warunkuje. Zależy ono od stylu życia ( około 50%), czynników genetycznych (20%), środowiska fizycznego i społecznego (20%), organizacji opieki medycznej (ok. 10%).

Na czynniki genetyczne i opiekę zdrowotną często nie mamy wpływu. Co do stylu żucia i zachowań pro zdrowotnych można mieć na nie wpływ. Naucza się przede wszystkim w domu rodzinnym, dlatego tak ważne jest odpowiednie wychowanie dzieci w tym aspekcie i pokazanie jak powinno się o siebie dbać. Dzieci i młodzież mają najbardziej chłonne umysły w porównaniu z innymi grupami wiekowymi. Zachowania wyuczone w dzieciństwie często mają swoje odzwierciedlenie w dalszych okresach życia.

Przykładowe zachowania mające korzyść dla zdrowia:

♦    Aktywność fizyczna- czyli wykonanie codziennie przynajmniej 30 minut wysiłków fizycznych.

♦    Zdrowa zbilansowana dieta- zapewniająca wszystkich składników odżywczych wraz z witaminami i mikroelementami.

2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zdrowie jest wartością, dzięki której jednostka lub grupa może realizować swoje aspiracje i potrzebę
Zdrowie jest wartością pozytywną, do której człowiek dąży. Choroba jest wartością negatywną, której
Ubezpieczony jest to osoba, której mienie lub życie, albo zdrowie jest przedmiotem ubezpieczenia.
lastscan22 (10) wartość dzięki której życie staje się bogatsze . Człowiek wkracza w proces wychowani
IMGd55 ui
społecznie pozytywne. Najważniejszym z tych mechanizmów jest sublimacja, dzięki której uczucia wrogi
lastscan22 (10) wartość dzięki której życie staje się bogatsze . Człowiek wkracza w proces wychowani
lastscan22 (10) wartość dzięki której życie staje się bogatsze . Człowiek wkracza w proces wychowani
stvi zvcia - zespól wartości, przekonań i codziennych zachowań zgodnie z któiymi dana jednostka lub
Wstęp. ł 9 rych okręty, przy pomocy łodzi żaglowych, lub barek, mogą załadowywać lub wyładowywa
Wstęp. ł 9 rych okręty, przy pomocy łodzi żaglowych, lub barek, mogą załadowywać lub wyładowywa
P1080343 Zasadniczą częścią aparatu jest dwudzielna skrzynka, której części górna i dolna mogą się w
42332 Obraz8 (78) Pozycja społeczna — to miejsce, jakie jednostka lub grupa, zajmują w strukturze s
CCF20120519008 fi. fi. Role społeczne pełnione sq zawsze wobec grupy, w której Jednostka funkcjo
Wstęp. ł 9 rych okręty, przy pomocy łodzi żaglowych, lub barek, mogą załadowywać lub wyładowywa
Wstęp. ł 9 rych okręty, przy pomocy łodzi żaglowych, lub barek, mogą załadowywać lub wyładowywa

więcej podobnych podstron