7937

7937



-Na szczeblu regionalnym(wojewódzkim) w oparciu o koncepcję polityki przestrzennego zagospodarowania kraju , opracowywane sąsmdia zagospodarowania przestrzennego województwa. Określają one uwarunkowania, cele i kierunki polityki przestrzennej państwa na tym obszarze

-Na szczeblu lokalnym powstajątzw. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego

oraz lokalne programy rozwoju społeczno-gospodarczego realizowane przez władze samorządowe.

Wśród narzędzi operacyjnych można wymienić:

•normy powszechnie obowiązujące dotyczące np. sposobów użytkowania ziemi.

-narzędzia ekonomiczno-finansowe, czyli narzędzia o charakterze pośrednim, wprowadzane przy pomocy polityki monetarnej i fiskalnej, np. zwolnienia, ulgi podatkowe, ułatwienia w dostępie do kredytu, subwencje budżetowe.

-przedsięwzięcia gospodarcze organizowane i realizowane przez paiistwo lub jednostki samorządu terytorialnego. Należą do nich przede wszystkim inwestycje publiczne w infrastrukturze techniczno-ekonomicznej i społecznej oraz tworzenia stref przedsiębiorczości.

Działania bezpośrednie organów publicznych mają dotyczyć także tworzenia ułatwień dla przedsiębiorców w postaci odpowiedniego szkolnictwa zawodowego . organizowania kursów kwalifikacyjnych dla bezrobotnych , czy wspierania drobnej przedsiębiorczości przez tworzenie np. inkubatorów przedsiębiorczości.

Jednym z instrumentów przekształcenia struktur gospodarczych w regionach jest program rozwoju strukturalnego wybranych regionów STRUDER. Podstawowym instrumentem tego programu jest dotowanie oraz bezzwrotne finansowanie małych projektów infrastrukturalnych.

46.    Co to jest Komitet Społeczno- Ekonomiczny, jakie funkcje pełni?

Komitet Społeczno- Ekonomiczny jest organem doradczym Unii. Istnieje od 1957 roku.

Doradcy przebywają w Brukseli cztery lata - tyle trwa kadencja Komitetu. Mogą jednak być wybrani poraź drugi

W procesie decyzyjnym w Unii Komitet Ekonomiczno- Społeczny jest ubocznym organem doradczym Rady i Komisji. W pewnych przypadkach zarówno Rada jak i Komisja muszą zasięgać opinii KES. Są to m in. swobodny przepływ ludzi, swoboda osiedlania się, współpraca w kwestiach socjalnych, zagadnienia oświaty, ochrony zdrowia i praw konsumenta, a także ocłirona środowiska i rozwoju regionalnego, polityka zatrudnienia, ustawodawstwo społeczne i równouprawnietue płci.

W Amsterdamie zadecydowano, że docelowo z doradztwa KES korzystał będzie również Parlament Europejski. Członkowie KES zebrani są w trzech grupach: pracodawców, pracobiorców i przedstawicieli różnych środowisk. W dziewięciu wyspecjalizowanych sekcjach debatują o trendach w gospodarce, finansach, walucie, o ochronie środowiska, stosunkach zewnętrznych, kwestiach socjalnych, edukacji i kulturze, shiżbie zdrowia, rolnictwie i rybołówstwie, rozwoju regionalnym, handlu i przemyśle - słowem o wszystkim, co dzieje się w Unii.

Składa się z 222 osób - przedstawicieli wszystkich państw członkowskich Unii. Najliczniej reprezentowane są największe kraje UE: Włochy. Niemcy. Francuzi i Brytyjczycy - po 24. Hiszpanów jest 21. Po 12 doradców pochodzi z Austrii. Belgii. Grecji, Holandii. Portugalii i Szwecji, po 9 - z Danii, Finlandii i Irlandii. Najmniej jest Luksemburczyków - jedynie 6.

Kandydatów do Komitetu zgłaszają rządy europejskiej Pięaiastki. Następnie opinię o nich wydaje Komisja, po czym kandydatury zatwierdza Rada Europejska.

47.    Jakie perspektywy ma europejska polityka spójności?

Polityka spójności realizowana zarówno ze środków unijnych jak i poprzez politykę interregionabią krajów członkowskich winna być kontynuowana w przyszłości w zmodyfikowanej, kompleksowej formule uwzględiuającej aspekt)' prorozwojowe i innowacyjne, gdyż nie ma dla niej racjonalnej alternatywy. Winna ona stać się najogólniejszą polityką unijną o charakterze horyzontalnym integrującą wszystkie aspekty rozwojowe oraz europejskie polityki branżowe i problemowe, budując w ten sposób europejską wartość dodaną. Pojawiające się opinie o renacjonalizacji polityki spójności stoją w sprzeczności z jej główną ideą, albowiem biedniejsze kraje członkowskie nie stać na prowadzenie dużej i efektywnej polityki interregionalnej, co tym samym prowadziłoby to do pogłębienia polaryzacji rozwoju europejskich regionów.

Programowanie rozwoju europejskiej polityki spójności winno najpierw dotyczyć jej celów i priorytetów, a dopiero wtórnie dostosowania do nich odpowiediuch środków finansowych. Biorąc pod uwagę fakt. że do UE przystąpiło 12 nowych państw członkowskich o niskim poziomie rozwoju w stosunku do UE 15. środki na jej realizację nie tylko nie powinny być zmniejszone ale poważnie zwiększone.

Zasadne są również propozycje wprowadzenia wieloszczeblowego systemu zarządzania (multi-Ievel governance) we wdrażaniu polityki spójności, przyznanie preferencji dla efektywności wykorzystania jej środków, a nie dla tempa ich absotpcji, wzmocnienia ewaluacji typu on-going oraz zbudowania kompleksowego systemu wskaźników pomiaru rozwoju, który obok dotychczasowego PKB uwzględniać winien aspekty demograficzne, społeczne, edukacyjne, środowiskowo-ekologiczne, terytorialne i to w dhiższym horyzoncie czasowym.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PLANOWANIE PRZESTRZENNE NA SZCZEBLU REGIONALNYMPLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWASejmi
Esej na temat zagadnienia "konfliktu" w oparciu o koncepcję E. H. Eriksona Konflikt to sło
strzeni kraju (w Polsce analizy na poziomie regionów, województw lub powiatów w ramach województwa).
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju” Ptan zagospodarowania przestrzennego województwa
Dokumenty planistyczne obowiązujące w polskim systemie planowania Koncepcja polityki przestrzennego
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Jest to dokument, który określa zasady polityki pań
Diamenty Forbes 2017 83. Miejsce na liście regionalnej województwa mazowieckiego, 351. miejsce na li
40 41 (2) 40 ności. Co gorsza, na szczeblu regionalnym dekrety z 1972 były powszechnie krytykowane p
Podręcznik Zaręby0 cd. tab 7. Na szczeblu krajowym Na szczeblu regionalnym i lokalnym (powiaty, gmi
126 Dyskusja Planowanie pierwszego obiektu powinno dokonywać się na szczeblu regionalnym, drugiego z
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju - 2030 TT RM 13.12.2011 Wyciąg opinii WS
SPIS TREŚCI ARTYKUŁY Winiarski B. — Polityka i planowanie przestrzennego zagospodarowania kraju
25550 PIC01543 jest elementem przestrzennego zagospodarowania kraju i regionu. Rozwój infrastruktury
Organizatorzy konferencji: o Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk o
8c875acbee POLSKA AKADEMIA NAUK KOMITET PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU STUDIAPRZESTRZEŃ

więcej podobnych podstron